Tag: provincie

  • Exemple de umor literar

    Exemple de umor literar

    Popor cu un simţ
    deosebit al auto-ironiei, românii au găsit, de-a lungul istoriei, diverse
    motive de a se lua peste picior cu mai multă ori mai puţină îngăduinţă. De
    pildă, au existat mai multe oraşe sau regiuni care au fost ţinta glumelor sau a
    băşcăliei, ca să folosim un limbaj argotic. În a doua jumătate a secolului XIX
    și o bună parte a secolului XX, atenţia glumeţilor s-a îndreptat într-o
    proporţie covârşitoare asupra micului oraş Mizil, situat în judeţul Prahova,
    cumva la mijlocul distanţei dintre Ploieşti şi Buzău, în regiunea sud-estică a
    ţării. România se afla pe atunci în plin proces de modernizare accelerată, dar
    şi greoaie pe alocuri, iar Mizilul a devenit iute, în imaginaţia populară, un
    fel de simbol al acestei ambiţii de modernizare pripită şi nedusă până la capăt
    în anumite cazuri.

    Mizilul, ca ciucă a băşcăliei, apare şi în opere literare,
    unele din ele fiind volumele de aforisme glumeţe ale lui Cilibi Moise. Negustor
    bucureştean, de origine evreu, care vindea de toate pe o tarabă din zona
    comercială Lipscani din centrul istoric al Capitalei, Cilibi Moise era
    analfabet şi-şi dicta glumele unui zeţar de la tipografia care i le-a publicat
    până în 1870, anul morţii sale.

    Publicistul Eugen Istodor a documentat
    referinţele umoristico-literare asupra Mizilului şi iată ce-a aflat despre
    negustorul evreu. Acest Cilibi Moise avea nu doar darul și
    talentul oralității, ci descoperise că glumele lui pot fi și tipărite. A găsit,
    așadar, un tipograf care până în jurul anului 1870, i-a tot tipărit cărțulii cu
    apropourile lui glumețe. Printre vorbele lui de duh, transmise de generații cu
    referire la Mizil, una dintre cele mai celebre a rămas La Mizil, pod mare, apă
    nicidecum. Vorba aceasta poate fi și acum dovedită. Am trecut recent prin oraș
    unde este într-adevăr un pod, dar firul de apă e foarte subțire, prea subțire
    comparativ cu dimensiunile podului. Deci, se poate spune că era o glumă


    Spre începutul
    secolului XX, mai mulţi scriitori preiau glumele populare care circulau pe
    seama Mizilului, iar în 1900, marele clasic I.L.Caragiale – născut şi el în
    judeţul Prahova – publica faimoasa schiţă O zi solemnă. Nu doar Mizilul
    constituie subiectul, ci şi primarul său de la acea dată, personaj real numit
    Leonida Condeescu, de fapt chiar o cunoştinţă a scriitorului. În continuare,
    Eugen Istodor descrie contextul în care a apărut schiţa şi citează din
    Caragiale. Se poate oare zice Termopile fără a zice
    Leonida? Nu, desigur. Ei, tot astfel cine zice Leonida zice Mizil. Mizilul nu
    se poate concepe altfel, dar nici Leonida. Ce-a făcut Leonida Condeescu pentru
    urbea lui este imposibil de scris pe larg într-un cadru atât de strâmt. Mă
    limitez, prin urmare, a consemna unele din faptele sale cele mai importante al
    căror mobil a fost totdeauna dorința fierbinte de a afirma importanța
    Mizilului, de a grăbi ridicarea Mizilului, de a realiza înflorirea Mizilului.

    Urmează
    faptele. Pare că problema era un Leonida prea ambițios care și-a pus în cap să
    rezolve problema istorică a distanței dintre Ploiești și Buzău, dar mai ales pe
    cea de statut și de identitate a Mizilului. Leonida face toate demersurile
    posibile pentru a ridica Mizilul. Ajunge chiar până la rege căruia îi spune: Sire,
    tot s-a făcut pentru alte oraşe; pentru Mizil, nimic! Noi n-avem reşedinţă de
    judeţ, n-avem tribunal, n-avem episcopie, n-avem regimentul 32, n-avem liceu,
    n-avem facultate de medicină, n-avem teatru naţional, n-avem pod peste Dunăre -
    n-avem nimic, nimic, sire!… Rugăm pe maiestatea-voastră să ni se dea şi nouă ceva din toate astea. În
    sfârșit, se rezolvă ceva. Se înființează trenul expres București-Berlin via
    Breslau. Leonida ia itinerariul oficial și observă o scăpare: în dreptul
    Mizilului nu apare ora opririi. După multă agitație, constată că trenul nu
    oprește la Mizil nici la dus, nici la întors. După un an de stăruințe și de
    rugăminți, primarul obține ceva. În data de 1 mai 1900, trenul nr.5
    Bucharest-Berlin și trenul nr.6 Berlin-Bucharest se opresc în gara Mizil. Pe
    tăbliţa albă cu litere roşii, care indică direcţia celor două exprese, să se
    scrie de acum: Berlin-Bucarest via Breslau-Midil şi viceversa: Bucarest-Berlin via Midil-Breslau.


    Este un happy-end
    care a statornicit faima umoristică a orașului Mizil, dar care a pus un pic la
    încercare prietenia dintre Caragiale și primarul Leonida Condeescu. Glumele despre Mizil s-au înteţit în
    publicistica vremii, inclusive mari ziariști precum Filip Brunea-Fox intrând în
    acest joc pe tot parcursul perioadei interbelice. Scriitorul avangardist Geo
    Bogza, la rândul său un jurnalist talentat, avea să se ocupe de orăşel în
    reportajul intitulat 175 de minute la Mizil şi apărut în 1938 în urma unei
    halte făcute de autor timp de 175 de minute, între două trenuri. Eugen Istodor.. Geo Bogza ne sugerează că se plictiseşte practic de moarte în Mizil. Şi
    dintr-un anumit moment, începe să enumere ce-a văzut și ce-a făcut. Iată minutul 20: Plec pe jos
    înapoi spre piață. Un gard de șipci. Minutul 23: Ajung în mijlocul pieței.
    Stau locului. Parcă îl și vezi pe Geo Bogza stând locului un minut. Îți vine
    să te uiți și să cronometrezi. Minutul 24: Mizil! Minutul 26: Trece un câine
    pe drum. Minutul 27: Sunt în Mizil. La minutul 31, câinele pe care-l văzuse
    trecând la minutul 26 trece din nou, părând de data asta plictisit



    Bășcălia legată de Mizil este de fapt o batjocură la
    adresa unui oraş provincial prea ambițios, care încearcă să devină mai mult
    decât îi permite anvergura lui reală.
    Între timp, în imaginaţia populară, dar şi în operele literare, locul
    Mizilului ca ţintă preferată a băşcăliilor a fost luat de alte oraşe precum
    Caracal, Vaslui sau Focşani.

  • „Zilele Basarabiei”

    „Zilele Basarabiei”

    Sunt
    98 de ani de când, pe 27 martie 1918, spre sfârşitul Primului Război Mondial,
    pe fondul disoluţiei imperiului ţarist, Sfatul Ţării (organismul legislativ din
    Basarabia) a votat unirea acestei provincii majoritar româneşti cu Patria Mamă.
    A fost primul act al constituirii statului naţional unitar român, proces care,
    la sfârşitul aceluiaşi an, avea să se încheie prin intrarea sub autoritatea
    Bucureştiului a Bucovinei, Transilvaniei, Banatului, Maramureşului şi
    Crişanei, aflate, până atunci, sub stăpânirea imperiului habsburgic.

    Departe de a fi euforice, ceremoniile consacrate Basarabiei au un caracter mai
    curând evocator şi nu sunt lipsite de tristeţe. Unirea n-a durat decât 22 de
    ani. În vara lui 1940, in urma unui ultimatum, Moscova lui Stalin a anexat atât
    Basarabia, cât şi nordul Bucovinei, teritorii care aparţin, în prezent,
    fostelor republici sovietice Moldova si Ucraina. Sute de mii de basarabeni s-au
    refugiat, atunci, în România micşorată, alte zeci de mii au fost deportaţi în
    Siberia sau Kazahstan, iar în locul lor ocupanţii au adus colonişti recrutaţi
    din toate ungherele imperiului. Independentă din 1991, republica de astăzi nu este Basarabia din 1918,
    nici în ceea ce priveşte componenţa naţională, nici ca teritoriu şi frontiere.

    Republica Moldova este cu mult mai divizată din punct de vedere politic,
    administrativ, etnic, lingvistic, religios, decât Basarabia anului 1918 – a
    subliniat ambasadorul Chişinăului la Bucureşti, Mihai
    Gribincea. El a avertizat că urmarea
    cea mai gravă a jumătăţii de secol de ocupaţie este că, deşi Republica Moldova
    a ieşit din Uniunea Sovietică, la nivelul mentalităţilor nu a ieşit Uniunea Sovietică
    din Republica Moldova. Un pro-occidental convins, ambasadorul a îndemnat la
    realism, înţelepciune şi maturitate în abordarea unei eventuale uniri cu
    România, evocată tot mai frecvent, deopotrivă la Bucureşti şi Chişinău.

    În anii
    din urmă, în ambele capitale, zeci de mii de oameni au participat, sub sloganul
    Basarabia e România!, la aşa-numitele marşuri unioniste. Erau şi sunt animaţi
    de convingerea că pentru Republica Moldova, administrată de o clasă politică
    profund coruptă, fragilizată de separatismul prorus din Transnistria şi
    pe care toate clasamentele de specialitate o califică drept cel mai sărac stat
    european, unica soluţie e Unirea cu o Românie membră a UE şi NATO, cu un stat
    de drept funcţional şi în care PIB pe cap de locuitor e, potrivit experţilor,
    de 20 de ori mai mare. Apropierea centenarului Unirii din 1918, dată cu o
    puternică încărcătură simbolică, a alimentat suplimentar curentul unionist în
    mass-media şi societate.


    În paralel, neanimat de niciun fel de porniri expansioniste,
    Bucureştiul oficial – Preşedinţie, Guvern, Parlament, minister de Externe – a
    rămas avocatul cel mai consecvent şi energic al suveranităţii şi integrităţii
    statului vecin şi al aspiraţiilor sale de integrare europeană.