Tag: proza

  • Cultura română, acasă și în lume

    Cultura română, acasă și în lume

    Subiecte din sumar:
    – Cum a fost conceput „socialul” în perioada modernizării țărilor române (interviu cu profesorul Călin Cotoi, autorul cărții „Holera și duhul comunismului. Inventarea socialului în România 1831 – 1914);
    – O nouă carte semnată de istoricul Tudor Dinu, intitulată „Băi, hammamuri, desfătări. O istorie ilustrată a băilor din Țara Românească și Moldova” (interviu cu autorul);
    – Antologia de proză scurtă scrisă de femei, „Retroversiuni”, la al doilea volum.

    Realizatoare: Christine Leşcu

  • Poetul Tudor Arghezi (1880-1967)

    Poetul Tudor Arghezi (1880-1967)

    Istoria literară română i-a rezervat un
    loc important lui Tudor Arghezi în paginile sale despre literatura secolului
    20. Pe numele său adevărat Ion Nae Theodorescu, Arghezi a abordat toate
    genurile literare, poezia, proza scurtă, romanul, teatrul, publicistica, cele
    mai valoroase creații ale sale fiind poeziile. De asemenea, a fost pasionat de
    pictură și desen.



    Arghezi s-a născut în 1880 la București
    și a murit în 1967, tot la București, în vârstă de 87 de ani. A debutat în 1896,
    apreciat și promovat de poetul Alexandru Macedonski. Arghezi a fost apropiat de
    simbolism și de mișcarea literară secesiunea vieneză, curent cultural
    manifestat și în artele vizuale.

    Din tinerețe se împrietenește cu
    preotul-publicist Gala Galaction și cu scriitorul Vasile Demetrius de orientare
    politică și culturală de stânga. A devenit pamfletar și a luat apărarea
    țăranilor reprimați în timpul răscoalei din 1907 și s-a apropiat de N. D.
    Cocea, scriitor și publicist incisiv cu convingeri socialiste. În aceeași perioadă,
    scrie și critică de artă și intră în anturajele unor oameni de cultură cu
    simpatii liberale ca Eugen Lovinescu și Ion Minulescu și în cercurile unor
    colecționari de artă precum Krikor Zambaccian și Alexandru Bogdan-Pitești.

    În
    perioada primului război mondial, manifestă opinii progermane pe care le
    exprimă în ziarul Gazeta Bucureștilor, ziar editat de autoritățile germane de
    ocupație între 1916 și 1918. La finele războiului, este condamnat la 5 ani de
    închisoare pentru colaboraționism, din care execută numai un an fiind grațiat
    de rege.


    După război, desfășoară o intensă
    activitate literară și publicistică. În 1928 este directorul ziarului literar
    Bilete de papagal, de patru pagini, cu dimensiunile unei broșuri de 32
    centrimetri lungime și 12 centimetri lățime. În Bilete de papagal, care a
    apărut în patru serii, între 1928-1929, iunie-octombrie 1930, 1937-1938 și
    1944-1945, se regăsesc nume cunoscute ale literaturii române ca poeții Otilia
    Cazimir, George Topârceanu, Felix Aderca și Urmuz. În perioada interbelică
    scrie și literatură pentru copii, iar în anii celui de-al doilea război
    mondial, în 1943, în urma unui pamflet intitulat Baroane și adresat
    ambasadorului Germaniei la București, este arestat pentru un an.

    În fonoteca
    Radiodifuziunii Române există un document sonor în care Tudor Arghezi citește
    poezia Flori de mucigai, publicată în 1931, care se referă la anul petrecut
    în închisoare:

    Flori de
    mucigai / Le-am scris cu unghia pe tencuială / Pe un părete de firidă goală /
    Pe întuneric, în singurătate / Cu puterile neajutate / Nici de taurul, nici de
    leul, nici de vulturul / Care au lucrat împrejurul / Lui Luca, lui Marcu şi lui
    Ioan / Sunt stihuri fără an / Stihuri de groapă / De sete de apă / Şi de foame
    de scrum / Stihurile de acum / Când mi s-a tocit unghia îngerească / Am lăsat-o
    să crească / Şi nu a mai crescut / Sau nu o mai am cunoscut / Era întuneric.
    Ploaia bătea departe, afară / Şi mă durea mâna ca o gheară / Neputincioasă să
    se strângă / Şi m-am silit să scriu cu unghiile de la mâna stângă.


    După război, Arghezi este interzis în
    perioada 1948-1952 de cenzura regimului comunist. Însă, sub influența lui Mihai
    Ralea, om de cultură din înalta nomenclatură comunistă, este reabilitat și
    profită din plin de noua poziție. Scrie poezii agreate de regim și chiar
    Academia Republicii Populare Române îi organizează aniversarea a 80 de ani de
    viață, în 1960. Cu acea ocazie, Arghezi ține un discurs dominat de falsă
    modestie, trăiri simulate și autovictimizare. Nu uită să calomnieze și România
    democrată de dinainte de 1945.

    Cu
    toate că în epoca socialistă condeiul mi se bucură de o apreciere prea puțin
    meritată, un recital pe numele meu mă covârșește. Mi-a fost dat să trăiesc
    marele contrast dintre două timpuri, atât pentru literatură, cât și pentru
    neînsemnata mea persoană. Ce erau mai înainte un scriitor, un compozitor, un
    pictor ori un artist dramatic? O rușine, mai mare sau mai mică, după familia
    din care ieșea. Se mai admitea, e adevărat, câte un liric înzestrat cu darul
    madrigalului și al hazului gros între lăutarii ospețelor boierești.

    Personal,
    am avut împotriva scrisului meu, în timp, toate autoritățile culturale
    asociate: Universitatea, Academia, poezia, proza, presa, poliția, justiția,
    cenzura, jandarmeria și chiar colegialitatea imediată. Fusesem izolat, cu
    condeiul și caietele mele, pe un bloc de gheață cât țara, ocărât, scuipat,
    insultat.

    Fără să mă simt vinovat cu nimic, încovoiam, poate, graiul moștenit.
    Singurul drept și singura datorie acordate unui scriitor erau să moară la
    spital pe o rogojină sau în balamuc. În afară de unele strofe patriotice,
    cântate la oștire și la școala primară scrise de Alecsandri, și în afară de
    operele semnate de Carmen Sylva,
    respirând o atmosferă regală, restul, cu om cu tot, erai indiferent și aproape
    odios.


    Memoria lui Tudor Arghezi poate fi
    găsită astăzi în muzeul care îi poartă numele. Se află pe strada Mărțișor, în
    sudul Bucureștiului, celebră datorită lui.

  • Nominalizările la Gala Premiilor Radio România Cultural 2023

    Nominalizările la Gala Premiilor Radio România Cultural 2023

    Gala Premiilor Radio România Cultural, ajunsă la cea de-a XXII-a ediție, va avea loc luni, 3 aprilie, de la ora 18:00, pe scena Teatrului Odeon. Este singurul eveniment care care premiază toate domeniile culturii din România.

    Vor fi recompensate cele mai importante reuşite ale culturii româneşti din anul 2022. De asemenea, vor fi acordate două premii speciale și un premiu de excelență.

    Gala s-a impus de-a lungul anilor ca un adevărat eveniment de prestigiu, un spectacol în care lumea culturală strălucește și în cadrul căruia publicul îi poate onora cu aplauze pe cei care au performat în domeniile lor.

    Nominalizările la categoria Proză sunt: Mircea Cărtărescu, pentru romanul Theodoros, Editura Humanitas, 2022, Bogdan-Alexandru Stănescu, pentru volumul Abraxas, Editura Polirom, 2022, Florin Chirculescu, pentru cartea Solomonarul, Editura Nemira, 2022.

    La categoria Poezie: Moni Stănilă, pentru cartea Ofsaid, Editura Nemira, 2022, Olga Ștefan, pentru Resursa, Casa de Editură Max Blecher, 2022, Alina Purcaru, pentru volumul Tot mai multă splendoare, Editura Cartier, 2022.

    La categoria Artele spectacolului: Echipa Reactor de Creație și Experiment din Cluj-Napoca, pentru spectacolul Visul de Alexa Bacanu, în regia lui Dragoș Alexandru Mușoiu, din cadrul proiectului Zonă de singuranță, Richard și Robert Balint, pentru rolurile tată-fiu din spectacolul Fiul de Florian Zeller, în regia lui Bobi Pricop, producție a Teatrului Regina Maria – Oradea, Maria Beatrice Tudor pentru proiectul Dans Nomad, desfășurat în județul Timiș și produs de compania independentă Unfold Motion – Timișoara.

    La categoria Film au fost nominalizate producțiile: R.M.N., scenariul și regia Cristian Mungiu, Miracol, scenariul și regia Bogdan George Apetri, Oameni de treabă, scenariul Radu Romaniuc & Oana Tudor, regia Paul Negoescu.

    Nominalizările categoriei Arte vizuale sunt: Suzana Fântânariu pentru expoziția Durata impură la Calpe Gallery, Timișoara (curator, Călin Petcana), Ștefan Câlția pentru expoziția Obiectele restaurării la Muzeul de Artă din cadrul Palatului Culturii din Iași (curatori, Alexandra Manole și Matei Câlția), Lilian Theil pentru expoziția O bătrână care zâmbește (curator: Raluca Ilaria Demetrescu) – Art Safari, București.

    La categoria Știință nominalizările sunt: Federația Asociaţiilor Bolnavilor de Cancer, președinte Cezar Irimia, pentru activitatea de lobby pentru Planul naţional de prevenire şi combatere a cancerului, Dr. Mircea Popițiu din cadrul Clinicii de Chirurgie Vasculară a Spitalului Județean din Timișoara pentru proiectul Prevasc, singura platformă online de prevenție vasculară din România, Mirela Stoeac-Vlăduți din Timișoara, pentru MV sci-art, primul centru dedicat artei contemporane și științei.

    La categoria Muzică: Diana Rotaru – directorul artistic al Festivalului Internațional Meridian, Elena Mândru – pentru albumul de jazz-simfonic Hybrid, Jurjak (George Petroșel) – pentru albumul Hoții de vise, lansat în toamna anului trecut.

    La categoria Educație nominalizările sunt: Viforel Dorobanțu, profesor de fizică, directorul Școlii Gimnaziale nr. 1, din Curcani, județul Călărași, pentru curajul si viziunea cu care vrea să transforme o școală dintr-o comunitate vulnerabilă într-o instituție modernă, Asociația AVATAR din București pentru proiectul F.U.S.I.O.N.- Facem Un Spectacol In Orașul Nostru, UiPath Foundation, pentru lansarea în România a aplicației de citit Nabu.

    Accesul la Gala Premiilor Radio România Cultural se va face pe bază de invitații care pot fi solicitate telefonic, la 021.303.1515, de luni până vineri, între orele 9:00 și 14:00, sau la adresa de email: cultural@rornet.ro.

    Evenimentul va fi transmis în direct la Radio România Cultural. Detalii, pe www.radioromaniacultural.ro.

    Un eveniment Radio România. Producător: Radio România Cultural. Partener: Teatrul Odeon.

  • Gala Premiilor Radio România Cultural 2022 – Nominalizările

    Gala Premiilor Radio România Cultural 2022 – Nominalizările

    Gala Premiilor Radio România Cultural, ajunsă la cea de-a XXI-a ediție, va avea loc luni, 18 aprilie 2022, de la ora 19:00, pe scena Teatrului Odeon, după doi ani de absență cauzată de pandemia de Covid 19. Este singurul eveniment care premiază toate domeniile culturii din România.

    În cadrul ediției aniversare vor fi recompensate cele mai importante reuşite ale culturii româneşti din anul 2021.

    Vor fi acordate și trei premii speciale și un premiu de excelență care vor recunoaște reușite și evenimente extraordinare din perioada pandemiei.

    Nominalizările la categoria Proză sunt: Vlad Zografi, pentru volumul Supraviețuire, Editura Humanitas, 2021; Alina Nelega, pentru cartea Un nor în formă de cămilă, Editura Polirom, 2021;Tudor Ganea, pentru Cântecul păsării de plajă, Polirom, 2021.

    La categoria Poezie: Ștefania Mihalache, pentru volumul Cronica Akasha, Editura Nemira, 2021; Simona Popescu, pentru Cartea plantelor și animalelor, Editura Nemira, 2021; Miruna Vlada, pentru cartea Prematur, Editura Cartier, 2021.

    La categoria Teatru: Teatrul Tineretului Piatra Neamț pentru spectacolul Va urma. Pe planeta oglindă de Gianina Cărbunariu; Teatrul Andrei Mureșanu din Sfântu Gheorghe pentru spectacolul Consimțământ de Evan Placey în regia lui Radu Afrim; Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca pentru spectacolul Romeo și Julieta după William Shakespeare în regia lui Vidnyánszky Attila jr.

    La categoria Film au fost nominalizate producțiile: Întregalde, regia Radu Muntean; Neidentificat, regia Bogdan George Apetri; Otto Barbarul, regia Ruxandra Ghițescu.

    Nominalizările categoriei Arte Vizuale sunt: Mircea Stănescu, pentru expoziţia Meditaţie asupra măsurii; Aurora Király, pentru expoziția from somewhere than myself”; Mircia Dumitrescu, pentru cele patru expoziţii personale de anvergură din 2021.

    La categoria Știință nominalizările sunt: Prof.univ.Răzvan Cherecheș, Directorul Departamentului de Sănătate Publică al Facultății de Științe Politice, Administrative și ale Comunicării, Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca, pentru campania de promovare a măsurilor de sănătate publică anti-Covid din România; Ecotic Bat, pentru campaniile și proiectele educative privind colectarea selectivă si reciclarea, inclusiv a bateriilor uzate, adresate şcolilor si grădiniţelor; Andreea Stoica – pentru SciKids – Festivalul Științei și canalul de YouTube – Profesorii Trăsniți.

    La categoria Muzică: Nicu Alifantis & Zan, pentru albumul Dimov – Leoneed is love; Trupa Om la Lună, pentru albumul În caz de om la lună, strigați om la lună stânga/dreapta; Oigăn (aka Eugen Nuțescu), pentru proiectul discografic Antimaterie.

    La categoria Educație nominalizările sunt: Asociaţia Narada – pentru proiectele care aduc tehnologia secolului 21 mai aproape de educație; Asociaţia Casa Bună – pentru modul în care sute de voluntari i-au ajutat și îi ajută anual pe copiii săraci din comunitățile rurale, orășenești și din cartierele mărginașe ale Capitalei; Consiliul Național al Elevilor – pentru activitatea intensă pe care o desfășoară în apărarea drepturilor elevilor din întreaga țară.

    Din juriu au făcut parte: scriitorul, traducătorul și criticul literar Bogdan Ghiu, Andreea Chiriac Hentea – critic de film, Radu Croitoru – manager Radio România Cultural, Matei Martin – realizator Radio România Cultural, Anamaria Spătaru-realizator Radio România Cultural.

    Accesul la Gala Radio România Cultural se va face pe bază de invitații care pot fi solicitate la numărul de telefon 021 303 1515, de luni până vineri, între orele 9:00 și 14:00, sau la adresa de email: cultural@rornet.ro .

    Evenimentul va fi transmis în direct la Radio România Cultural și va fi înregistrat și redifuzat de TVR3, co-producător al evenimentului. Detalii pe www.radioromaniacultural.ro .

    Proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii.

    Un eveniment: Radio România

    Producător: Radio România Cultural

    Coproducător: TVR 3

    Partener: Teatrul Odeon

    Sponsori: ZAREA, Organizația Somelierilor din România 2011, AQUA Carpatica.

  • Ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat

    Ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat

    Ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat, de Alina Nelega,
    este una dintre cele mai recente apariţii de la editura Polirom, colecţia Ego
    proză. Dacă suntem în căutare de etichete, putem spune că romanul este scris
    sub forma biografiei unei femei din Ardeal, în anii ’80, adică în timpul
    dictaturii comuniste.


    Cunoscută mai ales ca autor dramatic (dublu laureată UNITER,
    Honorary Fellow in Writing al Universităţii din Iowa, SUA, profesor universitar
    coordonator al masteratului de scriere dramatică de la universitate din Târgu
    Mureş) Alina Nelega revine la proză cu un această scriere care a trecut deja
    prin « grila » lansării la un recent târg naţional de carte şi printr-o serie
    de lecturi publice cu rezultate interesante.


    Despre « miezul » şi implicaţiile autobiografice ale acestui
    nou volum, vorbeşte la RRI, Alina Nelega : Cine are ceva de spus,
    spune, Deci, eu cred că am ceva de spus, am o opinie şi doresc să o
    împărtăşesc. Este şi motivul pentru care am scris acest roman, care are desigur
    şi o parte biografică. Pentru că am trăit această perioadă, ca adolescentă, şi
    nu a fost nevoie să îmi iau documentaţia din rafturile bibliotecilor sau din
    interviurile cu supravieţuitori ai perioadei. Perioada cu pricina este parte
    constitutivă din mine şi, cred, din toţi cei care au trăit-o şi a căror memorie
    a rămas poate fixată în perioada cu pricina.


    …feminitatea
    (în ipostaze diverse şi sub aspecte variate, de la avînt la mutilare, cu
    dragostea, maternitatea şi sexualitatea incluse) este tema dominantă a cărţii.
    Desigur, mai există cîteva teme la fel de incitante, pe care cititorul le va
    descoperi în acest roman puternic şi necruţător, pe care îl recomand cu căldură
    şi cu încredere, a scris recent despre Ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat
    Sanda Cordoş, critic literar.

    În rest, autoarea mărturiseşte că a preferat până
    acum feed-backul oferit de lumea teatrală, din care face parte. Am întrebat-o
    cum au reacţionat proprii copii, care sunt maturi şi au propriul drum de acum,
    după citirea romanului. Vag amuzată de întrebare, Alina Nelega a spus:

    Au reacţionat bine, aş spune eu. ..Mă rog, e o expresie destul de neutră. De
    fapt, s-au cutremurat, au avut întrebări, au spus că au citit acolo lucruri
    despre care nu realizau că s-ar fi putut întâmpla în această formă. Pentru că
    romanul este despre mica umilinţă de zi cu zi. Nu tratează marile teme, ci
    viaţa de fiecare zi, momentul acela despre care nu poţi să spui exact: aici
    începe intruziunea în viaţa mea, aici începe dictatura. Pentru că sunt nişte
    procese care se insinuează în viaţa individului. Este ca în paradoxul acela al
    lui Zenon: Câţi copaci fac o pădure? 1, 2, 3, 10? Şi te trezeşti, la un moment
    dat, că eşti în pădure şi nu-ţi dai seama când a început de fapt pădurea. Cam
    asta cred că s-a întâmplat şi cu noi.



    Cu sau fără metafore, mesajul Alina Nelega este unul demn de
    remarcat. Nu doar pentru generaţia ei, nu doar pentru editori, critici sau
    jurnalişti, ci şi pentru cei care – bombardaţi de informaţii de tot felul şi
    din toate direcţiile – nu realizează că multe lucruri cu adevărat scandaloase
    s-au petrecut şi se petrec aievea. De multe ori, chiar în imediata lor
    apropiere.