Nicolae Șapcă, poet și publicist, redactor-șef al publicației „Monitorul bucovinean”, președinte al Societății scriitorilor români din Cernăuți, promotor al limbii și culturii române în spațiul bucovinean, decorat de Președintele României cu Ordinul „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, Categoria F – „Promovarea culturii”
Tag: publicist
-
Românii de lângă noi – 13.02.2025
-
Matematicianul Gheorghe Țițeica
Istoria școlii române de matematică începe undeva la sfârșitul anilor 1810, odată cu înființarea, în 1818, a Universității Politehnice din București sub numele de Școala tehnică superioară. Aici și în alte instituții de învățământ superior înființate ulterior s-au pregătit generații întregi de ingineri și matematicieni români. Unul dintre numele care a scris istorie în dezvoltarea matematicii în România a fost Gheorghe Țițeica.
S-a născut în 1873, la Turnu Severin, oraș de pe malul românesc al Clisurii Dunării, și a încetat din viață la București în 1939, la 66 de ani. De timpuriu a manifestat un interes mare față de matematică și de așa-numitele științe ”tari”, adică științele formale și științele naturale care se bazează pe rigoare metodologică, exactitate și obiectivitate. A fost primul admis la Școala Normală Superioară din București, viitoarea Politehnică, și a urmat matematica și la Facultatea de Științe de la Universitatea București. Dintre profesorii de la universitatea bucureșteană, cel mai apropiat a fost de matematicianul și astronomul Spiru Haret, cel mai important reformator al învățământului românesc.
În 1895 este licențiat în matematici și în anul următor pleacă la studii la Paris. Studiază și desfășoară o activitate matematică intensă și se specializează în geometria diferențială. Țițeica scrie despre rețelele dintr-un spațiu cu ”n” dimensiuni și introduce noi clase de suprafețe, curbe și rețele. A emis ”problema piesei de cinci lei” sau teorema lui Țițeica, și conceptele ”suprafața Țițeica” și ”curba Țițeica”. S-a dedicat și popularizării științei și ridicării nivelului învățământului matematic din România. Una dintre marile sale pasiuni a fost revista ”Gazeta Matematica” și a fost alături de fondatorii publicațiilor ”Mathematica” și ”Natura, revistă științifică de popularizare”.
Bogdan Suceavă este matematician și scriitor și unul dintre cei care se ocupă de istoria matematicii în România. El a remarcat perioada de formare în Occident a lui Țițeica drept una decisivă pentru modul în care și-a imaginat matematicianul cariera și cum s-a simțit chemat să le propună compatrioților săi o educație științifică de cel mai înalt nivel.
”Primele decenii ale ”Gazetei” sunt legate de numele lui Gheorghe Țițeica. El a beneficiat de burse toată viața. A fost orfan de tată și faptul că, până la urmă, a ajuns la Paris avea să conteze foarte mult pentru el și pentru felul cum și-a finanțat studiile. A absolvit școala la București și în 1896, când a ajuns la Paris, primul lucru care i-a fost recomandat a fost să studieze la Ecole préparatoire. În acel prim an avea să se întâlnească cu Henri Lebesgue, care șase ani mai târziu avea să devină creatorul unui capitol foarte important al analizei matematice.
Țițeica, fiind de calitatea umană pe care o știm, a urmat două rânduri de cursuri, cele de la École préparatoire și cele de la École Normale. În primul an a fost un infern. El a făcut față la cel mai nivel și întrebarea este de ce i s-a recomandat lui să urmeze mai multe cursuri? Când veneai de la București la Paris exista o anumită diferență. În iulie 1897, trece repede într-un singur an examenele de certificare în calcul diferențial și integral, mecanică și astronomie. Dar nu oricum, se clasează primul într-o generație extraordinară, prilej cu care capătă și bursă, plus scutire de taxă.
Experiența aceasta avrea să conteze la nivel formativ. A înțeles foarte repede cum stau lucrurile, cum trebuie să te pregătești, la ce nivel se afla școala franceză și unde era școala românească atunci. Aceasta se întâmpla înainte de 1900.”
România mergea cu toată viteza spre Occident și matematica românească era una dintre științele în mare expansiune. Iar generația lui Țițeica urmărea cu ardoare să reducă diferențele uriașe dintre societatea occidentală, cea franceză fiind marele model, și cea românească. Așa cum remarca și Bogdan Suceavă, Țițeica s-a întâlnit în Franța cu matematicieni de top și a învățat de la ei tot ce a adus în România.
”Cu cine a lucrat cu Gheorghe Țițeica? El a lucrat cu Gaston Darboux, care la vremea respectivă era nu doar decan al Facultății de matematică de la Sorbona, era și autorul unui tratat în patru volume de geometrie diferențială în care tema unificatoare este următoarea: cum să alegem cele mai potrivite repere pentru diverse probleme de geometrie diferențială? Era o întreagă filosofie materia pe care o studia, a fost un autor foarte influent care avea foarte mulți studenți foarte talentați, Țițeica a fost unul dintre cei mai talentați.
A mai studiat cu Henri Poincaré, Edouard Goursat Charles Hermite, Émile Picard, Jules Tannery, Paul Émile Appell, cei mai buni matematicieni. După care, în 1899, revine la București. Avea să scrie până în 1937, în ultimii doi ani n-a mai lucrat deloc, peste 100 de lucrări. A început să colaboreze cu ”Gazeta” în timp ce era Paris, concursul ”Gazetei” îi este mult îndatorat și datorită lui avem o foarte bună radiografie.
Editorialele pe care le scria în perioada respectivă descriau totul, inclusiv cum se comportau candidații la examenele orale. E genul de comentarii pe care astăzi nu le-ar publica nimeni, dar pe care Țițeica, dacă îl citim cu multă curiozitate, le face.”
Gheorghe Țițeica nu putea deveni altceva decât profesor universitar, membru al unor academii și doctor honoris causa al unor universități. De asemenea, nu putea lipsi din rândurile Societății de Științe Matematice din România al cărei președinte a fost.
-
Giuseppe Mazzini și românii
România este o creație a ideilor
din Europa occidentală din prima jumătate a secolului al 19-lea și a lobbyului dus
de generația tinerilor politicieni români educați în Occident, așa-numiții
pașoptiști. Ideile de națiune etnică, de unire într-un singur stat și de
forma de guvernământ au avut cel mai mare impact asupra spiritului public
român. Unul dintre cei mai influenți gânditori în spațiul public românesc a
fost juristul și publicistul italian Giuseppe Mazzini (1805-1872), remarcabil
exponent al Risorgimento, mișcarea de renaștere a Italiei din secolul al
19-lea.
Democrat
radical, republican, revoluționar și luptător pentru unificarea Italiei,
Mazzini s-a născut în timpul războaielor napoleoniene la Genova, a fost crescut
și educat în spiritul ideilor iacobine ale Revoluției franceze. Una dintre
ideile-forță ale spiritului revoluționar francez a fost moștenirea Romei antice
la care Mazzini a aderat cu toată convingerea. La sfârșitul anilor 1820, el se
alătură mișcării carbonare care lupta împotriva imperiilor multinaționale, mai
ales împotriva Austriei. În 1831, Mazzini fondează societatea Tânăra Italie. În
timpul revoluției din 1848, în organizarea căreia s-a implicat și care a proclamat
republica, Mazzini a deținut cea mai înaltă poziție politică. Scrierile incisive
ale revoluționarului italian au mobilizat o parte importantă a tinerilor
intelectuali români din Muntenia mult mai percutant decât i-a mobilizat pe cei din
Moldova. Ideea națiunii entice române, latinitatea și unirea celor două
principate române au constituit axul central al programului revoluționar
pașoptist român.
Istoricul
Remus Tanasă este autorul volumului Apostolul națiunii. Mazzini și nașterea
României moderne în care este descrisă influența pe care revoluționarul italian
a avut-o asupra spiritului românesc. Pașoptiștii români și-au însușit ideile
mazziniene, le-au aplicat cazului românesc despre care au scris în presa
occidentală, le-au adus și răspândit în cele două principate.O parte a elitelor române,
tinerii pașoptiști, l-au descoperit pe Mazzini în anii 1830, înainte și în
preajma primăverii popoarelor din 1848-1849. Mazzini a fost unul dintre cei
trei triumviri ai celei de-a doua republici romane pentru o scurtă perioadă de
câteva luni. Papa a fost alungat din Roma și Cetatea Eternă a fost guvernată de
un triumvirat. Dintre cei trei, Mazzini era cel mai important, primus inter
pares.
Ideile
lui Mazzini au câștigat adepți mai ales în Muntenia unde spiritul revoluționar
era mai efervescent și unde mișcarea europeană a anului 1848 se soldase cu
numirea unui guvern revoluționar. Remus Tanasă a spus ce nume mai importante
ale pașoptismului român au fost vrăjite de cuvintele lui Mazzini, între ele și
Nicolae Bălcescu.Primele două nume sunt Dumitru Brătianu, fratele mai
mare al lui Ion C. Brătianu, și C. A. Rosetti. Dumitru Brătianu chiar s-a
alăturat uneia dintre inițiativele lui Mazzini de la Londra, Comitetului Central
Democratic European, care a existat între 1850 și 1853. Ideile lui Mazzini au
încolțit în spațiul românesc mai târziu, după încheierea Războiului Crimeii din
1856. Cel de-al doilea nume, C. A. Rosetti, a fost mult mai legat de Mazzini
prin temperament, deși nu s-au întâlnit niciodată. Este unul dintre românii
care au avut pe biroul de lucru portretul lui Mazzini până la moartea
revoluționarului italian.
Remus
Tanasă a arătat cum s-au folosit românii de scrierile italianului.Mazzini a promovat mai multe
idei controversate în epocă. Cea mai importantă pentru spațiul românesc și
pentru pașoptiști a fost ideea de națiune. Mazzini a fost un promotor asiduu al
ideii care făcea din națiune un subiect politic prin intermediul
statului-națiune. Așa se face că una dintre poreclele lui Mazzini a fost aceea
de apostol al națiunii. În perioada de după 1848 era nevoie ca românii să-și
facă cunoscută apartenența, identitatea. Inclusiv Mazzini, până la 1848, era
confuz cu privire la identitatea românilor. După 1848, pașoptiștii nu doar că
au scris despre români în limbi de circulație europeană, dar și prin momentul
revoluționar de la București au reușit să atragă atenția decidenților și
diferitelor tabere revoluționare din Occident cu privire la identitatea latină
a românilor.
Republican
convins, Giuseppe Mazzini s-a opus ideii de monarhie. Pașoptiștii români au
înțeles că unele dintre ideile sale erau mult prea avansate pentru o societate
politică europeană periferică, așa cum erau românii. Remus Tanasă.Pașoptiștii noștri bineînțeles
că la început au fost și ei republicani. Însă și-au dat seama că într-o Europă
a monarhiilor, ideea republicană nu putea avea câștig de cauză. Astfel că au
dat prioritate ideii de națiune și de unitate națională a românilor, lăsând
ideea de republică în plan secund. Paradoxal, Mazzini nu dorea și nu intenționa
să renunțe la ideea de republică, în privința românilor l-a sfătuit pe Dumitru
Brătianu să accepte și să poarte tratative cu oamenii de stat din Occident
lăsând deoparte ideea de republică.
Așa cum
se întâmplă mereu, ideile politice își trăiesc perioada de glorie și mereu sunt
supuse criticilor și reformulărilor. Către 1900, ideile mazziniene își pierd
din influență în România, ele circulând ca moșteniri ale trecutului.
-
Mircea Eliade, inedit
În vara anului 1942, prozatorul, publicistul și istoricul religiilor Mircea Eliade poposea pentru scurt timp la București, în intervalul dintre părăsirea postului său diplomatic de la Londra și preluarea celui de la Ambasada României de la Lisabona. Autorul de 35 de ani avea să-și vadă atunci pentru ultima oară țara natală și, mai ales. Bucureștiul de baștină pe care-l va mitiza în proza sa fantastică. Tot atunci și-a lăsat întreaga arhivă personală de manuscrise, documente și cărți științifice în grija familiei de aici, în ideea unei întoarceri ulterioare care în 1942 părea nu doar posibilă, ci și firească. După cum bine știm, acest lucru va fi imposibil până în 1986, anul morții sale.
Arhiva lăsată la București va sta în grija surorii sale, Corina, până la moartea acesteia în 1989. Din păcate, după aceea, printr-un concurs de împrejurări nefericit, soarta documentelor lui Eliade a început să fie extrem de nesigură, nici până azi ele neputând fi inventariate în întregime și nici studiate așa cum se cuvine de către experți. Totuși, din fericire, recent Institutul de Istorie a Religiilor din cadrul Academiei României a reușit să obțină o parte importantă din arhivă și să organizeze expoziția intitulată Manuscrisele inedite ale lui Mircea Eliade. Istoria tumultoasă a recuperării acestor documente ne-o schițează acum Eugen Ciurtin, directorul Institutului de Istorie a Religiilor, de la care aflăm că totuși Eliade luase cu el la Lisabona câteva texte pe baza cărora dorea să-și elaboreze lucrările în timpul postului său diplomatic.
Eugen Ciurtin: Am putut proba – și sperăm ca asta să apară în următoarele luni în primul volum din ediția critică completă despre opera științifică a lui Mircea Eliade – cum el a extras câteva file de lucrările în pregătire pe care le-a luat cu el în Portugalia. Dar nu a luat mai mult de câteva file. În arhiva rămasă în România sunt zeci de mii de pagini. Este toată tinerețea lui, așa cum o spune chiar el într-un fragment de jurnal din august 1952, când era deja la Ascona. În acele pagini, Eliade își aduce aminte cu o durere extraordinară că s-ar putea ca toată tinerețea lui, tot ce a trăit, scris, gândit, citit până la 33 de ani, inclusiv în India, să dispară pentru totdeauna. Ororile de după război, oroarea războiului, statutul lui de filo-fascist și neputința de a se mai întoarce au blocat accesul la manuscrise, care au fost, din fericire, ocrotite de familie. Însă o parte din cărțile de indianistică au ajuns prin grija lui Constantin Noica, Sergiu Al-George și Arion Roșu să fie adăpostite și unele din ele să ajungă – cam 130 de volume – în Fondul Eliade al bibliotecii Institutului de Istoria Religiilor. Dar manuscrisele ca atare, până în 1981, nu au fost redeschise. Atunci a făcut-o Constantin Noica, împreună cu un om pe atunci încă tânăr, istoric literar, profesor de liceu, Mircea Handoca, care a obținut acordul familiei de a-l cerceta.
Mircea Handoca a purtat mai mulți ani o corespondență cu Mircea Eliade care în decembrie 1981 i-a scris : Am convins-o pe sora mea să-ți îngăduie cercetarea manuscriselor mele.Mircea Handoca a făcut acest lucru, tot el participând și la editarea celor câteva cărți ale istoricului religiilor a căror publicare a fost îngăduită de regimul comunist. Odată cu moartea surorii lui Eliade în 1989, fiul acesteia, profesorul Sorin Alexandrescu, stabilit în Olanda, i-a dat spre păstrare temporară întreaga arhivă lui Handoca. Ce s-a întâmplat atunci, aflăm tot de la Eugen Ciurtin:
Din nefericire, în martie,1989, când moare sora lui Eliade într-o casă pustie, cum a relatat dl Sorin Alexandrescu, care este nepotul de soră al lui Mircea Eliade, aceste manuscrise au fost transferate și apoi însușite fraudulos prin această transferare materială de către Mircea Handoca. Ei bine, între martie 1989 și septembrie 2015, aceste manuscrise n-au putut fi scoase la lumină. E vorba de mii și mii de pagini. Și la licitație n-au fost scoase până acum decât câteva sute de pagini, câteva mii, poate câteva sute de manuscrise, dintre care doar o parte au putut fi salvate și doar o parte au putut fi donate Institutului de Istorie Religiilor.
Deși nu s-a produs niciun transfer de proprietate, Mircea Handoca nu a mai redat documentele aparținătorilor de drept, iar după moartea sa în 2015, urmașii acestuia și le-au însușit automat. Așa se explică faptul că, în loc ca arhiva Eliade să fie studiată și valorificată în scop academic de către experți, fragmente din aceasta au început să fie scoase la licitație în ultimii doi-trei ani. Din fericire, ele au fost cumpărate și dăruite apoi Institutului de Istorie a Religiilor de către donatori generoși care doresc să rămână anonimi. Imediat după donație cercetătorii Institutului au început să le studieze pentru a le organiza apoi în expoziția vernisată la Muzeul Literaturii Române din București. Aici, publicul poate vedea clar germenii studiilor ample realizate de Mircea Eliade în anii postbelici petrecuți la Paris și, mai ales, ulterior, la Chigaco.
Eugen Ciurtin: Pentru prima dată avem manuscrise, în stadii diferite de redactare, ale mai multor studii capitale din perioada indiană, a tezei de doctorat și variantei pentru publicare a tezei de doctorat. Deci nu doar textul din noiembrie 32, ci și pe acela al volumului din mai 1936 Yoga. Essay sur l’origine de la mystique indienne. Apoi avem manuscrise ale cărților la care nu ne gândeam că am putea avea expresia manuscrisă cu toate ezitările autorului, cu schimbările și chiar cu amplificările la care s-a renunțat în vederea tipăririi. Avem manuscrisul pentru eseul Barabudur, templul simbolic apărut în septembrie 1937 în Revista Fundațiilor Regale și reluat ca atare în prima parte a volumului Insula lui Euthanasius din 1943. Avem manuscrisul Mitului reintegrării din 1942, avem manuscrise ale recenziilor și studiilor scrise pentru revista Zalmoxis. Și mai ales avem un eseu inedit polemic de la sfârșitul lui 1930 și începutul lui 1931 intitulat What is wrong with Europe, eseu anunțat în presa din1930, dar despre care nimeni n-a știut nimic până când colegii mei nu l-au găsit. Edițiile critice viitoare vor arăta toate aceste amănunte, pentru că, de fapt, miza aceasta este : să arătăm schița a ceea ce vroia Eliade să facă.
Altă descoperire fascinantă printre documentele recuperate de Institutul de Istorie a Religiilor o constituie paginile în sanscrită scrise de mâna lui Eliade pe vreme când studia această limbă. Din păcate nici acum arhiva n-a fost recuperată în integralitate și conținutul ei, în lipsa inventarului, rămâne neclar. Expoziția de la Muzeul Național al Literaturii Române este deschisă până în luna martie, iar la elaborarea ei au lucrat cercetătorii Andreea Apostu, Ionuț Băncilă, Eugen Ciurtin, Daniela Dumbravă, Octavian Negoiță, Cătălin Pavel, Vlad Șovărel și Bogdan Tătaru-Cazaban.
-
Românii de lângă noi
8 august 2022, ziua în care un om a devenit o stea. Veghind din ceruri – Vasile Tărâţeanu, poet, publicist și unul dintre liderii comunității românești din nordul Bucovinei, membru de onoare al Academiei Române, președinte al Centrului Cultural Român Eudoxiu Hurmuzachi din Cernăuți, membru al comitetului coordonator al Consiliului Național al Românilor din Ucraina.