Tag: putere de cumpărare

  • Consolidarea finanțelor publice – prioritatea politicii economice

    Consolidarea finanțelor publice – prioritatea politicii economice

    La Bucureşti are loc în perioada 19-21 septembrie Forbes CEE Forum 2023. Prezent la deschiderea evenimentului, Cosmin-Ştefan Marinescu, Consilier Prezidențial — Departamentul Politici Economice și Sociale, a declarat că acum, poate mai mult ca oricând, este momentul să abordăm constructiv, cu deschidere și viziune, provocările și oportunitățile contextului economic post-criză.



    Economia globală se confruntă cu încetinirea ritmului de creștere, mai ales pentru economiile avansate, iar așteptările privind consolidarea situației macroeconomice rămân marcate de incertitudini și riscuri. Contextul global rămâne dominat de rate persistente ale inflației, care afectează sever puterea de cumpărare a populației, în timp ce băncile centrale par să fi ajuns la apogeul creșterii dobânzilor de politică monetară. În plus, războiul din Ucraina și criza energetică încă nu par să-și fi epuizat efectele asupra economiei, consideră Cosmin Marinescu.



    Pentru România, creșterea economică de 4,7% obținută anul trecut a demonstrat reziliența și potențialul său de progres. Putem conchide că România a traversat destul de bine crizele suprapuse cu care ne-am confruntat în ultimii ani. Criza energetică a fost ținută în frâu, prin măsuri compensatorii, iar creșterea economică ne-a plasat în 2022 pe locul 10 în Uniunea Europeană, urcând 9 poziții față de 2021. Dinamica PIB din prima parte a anului, rămânerea industriei în teritoriu negativ și încetinirea consumului vor atenua estimările inițiale de creștere, însă avansul economic al României va rămâne superior mediei de la nivelul Uniunii Europene Deficitele externe par să fi intrat treptat pe culoarul ajustării, în contextul în care creșterea consumului încetinește semnificativ, a adăugat Marinescu.



    În contextul normalizării” prețurilor la energie și prin consecvența politicii monetare, am ajuns la jumătatea anului la inflație de o cifră, dar presiunile inflaționiste sunt în continuare active, în ciuda măsurilor guvernului de plafonare a adaosurilor comerciale la anumite produse alimentare. Datoria publică se menține în limite sustenabile. Date fiind măsurile fiscal-bugetare preconizate, sperăm să se adeverească proiecțiile programului de guvernare actual, care prevede reducerea la 46% a ponderii datoriei publice în PIB la sfârșitul anului 2024, a spus consilierul prezidenţial.



    Așteptările în materie de performanță se bazează, în mare măsură, pe investițiile din fonduri europene, realizarea reformelor structurale și rezultate sustenabile ale politicilor fiscal-bugetare. Stabilitatea politică în planul guvernării este o condiție esențială inclusiv pentru parcursul de creștere economică al României, adaugă sursa citată.



    România și-a asumat, în prin Planul Național de Redresare și Reziliență, reforme structurale importante, investiții de anvergură, obiective clare privind reducerea evaziunii fiscale, îmbunătățirea guvernanței întreprinderilor de stat, digitalizarea și modernizarea administrației publice pentru a ține pasul cu vremurile. Toate aceste obiective, cu realizările, întârzierile sau nerealizările lor, se reflectă mai devreme sau mai târziu în bugetul statului. Nevoia de ajustare bugetară este reală, cu implicații semnificative pentru stabilitatea macroeconomică și financiară. România are nevoie de reforme fiscal-bugetare autentice, care să emane din principii și obiective naționale de dezvoltare, mai puțin din calcule electorale ce pot sfârși în contrapunerea unor sectoare sau segmente de contribuabili împotriva altora, a întreprinzătorilor mici contra companiilor mari, sau în perpetuarea unor măsuri fiscale preferențiale — toate acestea fiind incompatibile cu principiul echitații fiscale și al șanselor egale la dezvoltare, a conchis Cosmin Marinescu.



    Forbes CEE Forum este un eveniment anual regional organizat în România din 2014 care aduce laolaltă editori din rețeaua Forbes din CEE și EMEA, precum și lideri și personalități internaționale din lumea politică, financiară și de afaceri de pretutindeni.

  • România, cele mai mici prețuri la bunurile de consum din UE

    România, cele mai mici prețuri la bunurile de consum din UE


    În 2022, România a înregistrat cel mai scăzut nivel al prețurilor pentru bunurile de consum şi serviciile din componența consumului final al gospodăriilor populației, în rândul celor 27 de state membre ale Uniunii Europene, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS). România se află cu 42 de puncte procentuale sub media UE, în spatele Bulgariei (41% sub media UE) și Polonia (-38%).



    La polul opus, țările UE cu cel mai ridicat nivel al prețurilor pentru consumul final al gospodăriilor populației sunt Irlanda (46% peste media UE), Danemarca (+45%), Luxemburg (+37%) şi Finlanda (+27%).



    Indicii nivelului prețurilor exprimă câte unități din aceeași monedă sunt necesare pentru a cumpăra un volum identic de bunuri și servicii în țări diferite, pentru fiecare grupă de bunuri și servicii. În anul 2022, pentru bunurile de consum și serviciile din componența consumului final se plătesc 100 euro la nivelul Uniunii Europene, 146 euro în Irlanda și 58 euro în România, se arată în raportul publicat de INS la finalul săptămânii trecute.



    INS citează în acest context un comunicat al Oficiului European pentru Statistică (Eurostat) din care reiese că România este cel mai ieftin stat membru pentru grupa Alimente şi băuturi nealcoolice (72%), urmată de Polonia (73%). De cealaltă parte, ă Danemarca şi Luxemburg sunt statele membre cu cel mai ridicat nivel al prețurilor pentru această grupă de produse (121%).



    Datele Eurostat mai arată că țara noastră un nivel redus al preţurilor pentru grupa Articole de mobilier, echipamente de uz casnic şi întreţinerea curentă a locuinţei (70% din media UE), fiind devansată doar de Bulgaria (71%). De altfel, statul vecin avea, anul trecut, cel mai scăzut nivel al preţurilor și pentru grupele Băuturi alcoolice şi tutun (66%), Îmbrăcăminte şi încălţăminte (80%) şi Întreţinerea locuinţei, apă, electricitate, gaz şi alţi combustibili (37%).



    Danemarca are cel mai ridicat nivel al preţurilor pentru produsele cuprinse în grupa Îmbrăcăminte şi încălţăminte (133%), iar Irlanda este cea mai scumpă ţară din UE la produsele din grupele Băuturi alcoolice şi tutun (216%) , dar și pentru Întreţinerea locuinţei, apă, electricitate, gaz şi alţi combustibili (212%).



    În ceea ce privește indicele de volum al Produsului Intren Brut (PIB) pe locuitor, calculat pe baza Parității Puterii de Cumpărare (PPC), România a avut un nivel de 77% din media UE, același cu Portugalia și UE, capitol la care Bulgaria se află la nivelul cel mai redus din blocul comunitar (41% sub media UE). La celălalt pol se situează Luxemburg cu 161% peste media UE, procent ce se datorează ponderii mari a cetățenilor străini în forța de muncă totală din acest stat car contribuie la realizarea PIB-ului.

    PIB-ul per capita în statele UE, calculat pe baza PPC /Sursa: Eurostat

    pib-per-capita-ppc-2022-eurosta.jpg

  • Analize economice

    Analize economice

    Frecventă în ultimele luni la nivelul multor
    economii ale lumii, majorarea dobânzii de referință este cel mai important
    instrument de politică monetară prin care Banca Centrală poate contracara
    inflația, ajunsă în acest an la valori cu două cifre. În România, unde acest
    indicator a urcat în jurul valorii de 16 procente, specialiştii Băncii
    Naționale spun că rata anuală a inflaţiei va continua probabil să mai crească
    spre finalul anului, dar într-un ritm vizibil încetinit, cauzele fiind legate
    de scumpiri mai mari anticipate a fi consemnate, în perioada următoare, la
    gazele naturale şi energia electrică, la alimente, pe fondul războiului din
    Ucraina şi al sancţiunilor asociate, dar şi al secetei prelungite şi extinse la
    nivel european din această vară.

    Asistăm la o perioadă fără precedent în care
    s-au suprapus mai multe crize, între care cele mai importante sunt criza
    energetică şi cea a preţurilor, spune consultantul de strategie de la BNR,
    Adrian Vasilescu. Inflaţia actuală se alimentează din propriul trecut, explică
    el – la produse precum combustibili, ţigări, energie electrică, gaze şi energie
    termică, datele care încarcă substanţial preţurile vin din urmă. Și dă și un
    exemplu – în septembrie, deşi preţurile la combustibili, gaze sau energie au
    stagnat comparativ cu luna anterioară, alimentele s-au scumpit tocmai pentru că
    au fost influenţate de evoluţia costurilor mari din lunile anterioare. După cum
    arată cifrele acum, urmează o continuare a creşterii preţurilor, dar cu paşi
    din ce în ce mai mici, estimeză expertul Băncii Naţionale. Trend pe care îl
    anticipează și analistul financiar Adrian Codirlaşu, vicepreşedintele CFA România,
    potrivit căruia, cel mai probabil inflaţia va reveni sub 10% în România abia la
    finele anului viitor:

    Ne putem
    aştepta în continuare la o presiune pe partea de inflaţie, însă marea
    majoritate a mişcării inflaţiei deja a fost făcută. Următoarele creşteri vor fi
    destul de reduse, în sensul de un sfert sau jumătate de punct procentual.
    Pentru anul viitor inflaţia probabil va începe să se reducă gradual în prima
    parte a anului viitor şi mai puternic în a doua parte şi e posibil să terminăm
    anul 2023 cu inflaţia exprimată într-o singură cifră, undeva în jur de 9%.

    Contextul impredictibil pe care îl traversăm face ca prognozele privind
    evoluţia inflaţiei să stea sub semnul incertitudinii, explică Adrian Codirlaşu.
    Situaţia globală este extrem de volatilă, evenimentele sunt în desfăşurare,
    sunt într-o extrem de mare rapiditate şi pot apărea tot felul de situaţii
    neplăcute care să ducă în sus inflaţia, mai spune Adrian Codirlașu.


    În jurul
    încertitudinii se construiesc, de altfel, estimările tuturor specialiștilor.
    Experţii băncii centrale atrag atenția că escaladarea războiului din Ucraina şi
    sancţiunile tot mai severe asociate generează incertitudini şi riscuri
    considerabile la adresa perspectivei activităţii economice şi, implicit, a
    evoluţiei pe termen mediu a inflaţiei. Toate acestea, spun ei, prin efectele
    posibil mai mari exercitate pe multiple căi asupra puterii de cumpărare şi
    asupra încrederii consumatorilor, precum şi asupra activităţii, profiturilor şi
    planurilor de investiţii ale firmelor. BNR apreciază că, în contextul actual,
    combinaţia echilibrată de politici macroeconomice şi implementarea de reforme
    structurale, inclusiv prin utilizarea fondurilor europene care să stimuleze
    potenţialul de creştere pe termen lung sunt esenţiale pentru menţinerea
    stabilităţii macroeconomice şi întărirea capacităţii economiei româneşti de a
    face faţă unor evoluţii nefavorabile. Datele mai relevă că, în România, consumul dă semne clare de încetinire – o veste nu tocmai
    bună având în vedere faptul că economia locală îşi bazează încă, într-o măsură
    destul de mare, creşterea pe evoluţia acestui indicator. Iar specialiștii cred
    că următoarele luni vor aduce o reducere şi mai mare a ritmului de creştere a
    consumului.


    Această tendinţă va continua şi în perioada următoare, având în
    vedere că urmează iarna ce implică şi costuri mai mari la utilităţi, a declarat
    la Radio România, analistul economic Constantin Rudniţchi explică faptul că a: E foarte posibil ca în
    următoarea perioadă creşterea economică să nu se poată baza pe consum, aşa cum
    a făcut-o în alţi ani, pentru că e un trimestru destul de complicat pentru
    economie şi pentru consumatori. Inflaţia îşi arată deja forţa şi sigur că
    există o scădere a nivelului de trai, a puterii de cumpărare, ori acest lucru
    se va vedea cu siguranţă şi în ritmul consumului. De altfel, întreaga economie
    românească este într-un tip de impas, l-aş numi, în sensul că şi creşterea
    economică va încetini, o arată deja datele din trimestrul doi faţă de
    trimestrul unu. Producţia industrială a scăzut faţă de anul trecut, comenzile
    noi din industrie sunt mai mici, deficitul de balanţă comercială a crescut, iar
    dinamica exporturilor este mai redusă decât cea a importurilor.


    La Washington, un raport al Băncii
    Mondiale consemnează încetinirea abruptă a creşterii economice mondiale şi
    îngrijorările legate de o recesiune globală, care îşi pun amprenta asupra
    preţurilor materiilor prime. În document se arată că, pe măsură ce încetinirea
    creşterii globale se intensifică, se preconizează că preţurile materiilor prime
    vor scădea în următorii doi ani, dar vor rămâne considerabil peste media din
    ultimii cinci ani. Astfel, preţurile energiei se anticipează că se vor reduce
    cu 11% în 2023 şi cu 12 procente în 2024. De asemenea, preţurile produselor
    agricole şi ale metalelor vor scădea cu cinci, respectiv, 15% anul viitor,
    înainte de a se stabiliza în 2024.

  • Salariul minim pe economie și puterea de cumpărare în statele UE

    Salariul minim pe economie și puterea de cumpărare în statele UE


    România rămâne la coada clasamentului în privința salariului minim brut pe economie. Conform datelor Eurostat, țara noastră avea la 1 ianuarie un venim minim brut de 466 de euro, peste Letonia care înregistra un salariu minim de 430 de euro și Bulgaria, ultima clasată, cu 312 euro. De altfel, cele mai mici salarii se înregistrează în Estul Europei. La începutul anului, Ungaria avea un salariu minim brut de 487 de euro), sub Croaţia (546 euro), Cehia (575 euro), Slovacia (580 euro) și Estonia (584 euro). Doar Lituania (607 euro) şi Polonia (611 euro) depășeau pragul de 600 de euro.



    Luxemburg depășește pragul de 2.000 de euro pentru salariul minim



    Peste două treimi din statele membre ale Uniunii Europene (21 din 27 de state membre) aveau la 1 ianuarie 2020 un salariu minim pe economie, care în general avea o valoare mai mică de 600 de euro pe lună în est şi de peste 1.500 de euro pe lună în nord-vestul UE, arată datele publicate luni de Eurostat.



    Cea mai mare valoare a salariului minim pe economie se înregistra în Luxemburg (2.142 euro), Olanda (1.636 euro) și Irlanda (1.656 euro). Astfel, cel mai mare salariu minim pe economie din UE este de aproape şapte ori mai mare decât cel mai scăzut. Singurele state membre care nu au încă un salariu minim pe economie sunt: Danemarca, Italia, Cipru, Austria, Finlanda şi Suedia, informează Agerpres.

    Salariul minim brut în statele UE (Sursa: Eurostat)

    salariul-minim-ue-ian2020-eurostat.jpg



    Românii au o putere de cumpărare mare decât cehii sau portughezii



    Clasamentul în rândul celor 27 de state membre ale Uniunii se schimbă după eliminarea efectului diferenţelor de preţuri. Astfel, paritatea standard la puterea de cumpărare (PPS), salariul minim în variază între 579 PPS pe lună în Letonia și 1.705 PPS în Luxemburg.



    În România, salariul minim exprimat în paritatea standard a puterii de cumpărare este mai mic de 913 PPS mai mare decât cel din Bulgaria (618 PPS), Slovacia (750 PPS), Cehia (799 PPS), Ungaria (808 PPS) sau Portugalia (858 PPS).


    Conform acestui criteriu, salariul minim cel mai mare din UE este de peste trei ori mai mare decât cel mai mic.



    Datele Eurostat mai arată că, în comparație cu luna ianuarie 2010, salariul minim era mai mare în luna ianuarie 2020 în toate statele membre care au un salariu minim pe economie, mai puțin Grecia, unde se înregistrează o scădere de 12%. România a avut cea mai mare rată medie anuală de creştere a salariului minim în ultimii zece ani (12,5%), fiind urmată de Lituania cu o creştere de 10,1%.


    Puterea de cumpărare în statele UE (Sursa: Eurostat)

    putere-cumparare-ue-2020-eurostat.jpg