Tag: Puterea fragilitatii

  • Puterea fragilităţii. Un portret Doina Cornea

    Puterea fragilităţii. Un portret Doina Cornea

    La un an de la
    moartea Doinei Cornea, simbol al rezistenţei anticomuniste, Editura Humanitas a
    lansat volumul Puterea fragilităţii. Proiectul editorial este receptat ca un
    gest necesar pentru readucerea în conştiinţa societăţii de astăzi a existenţei
    remarcabile a Doinei Cornea. Cu detalii despre recenta apariţie a acestui
    volum, filosoful Gabriel Liiceanu Adevărul este – şi aceasta este o notă
    minunată pentru Humanitas – că poate să publice cărţi pe care nu le calculează
    în raport cu rentabilitatea lor, ci cu datoria readucerii la lumină a marilor
    gesturi care ne-au definit, în speţă, cel al Doinei Cornea. Şi, nu întâmplător,
    prefaţa pe care am ajuns să o scriu începea exact cu această idee. După 28 de
    ani de la prima lor apariţie, după republicarea lor, în anul 2006, într-o nouă
    formulă editorială, Humanitas reia volumele Doinei Cornea într-o ediţie
    comemorativă.


    Născută la
    Braşov, la 30 mai 1929, într-o familie de ţărani ardeleni guvernată de puternice
    convingeri creştine, Doina Cornea a fost lector
    şi,mai târziu,
    conferenţiar la catedra delimba francezădin cadrul Facultăţii de Filologie aUniversităţii Babeş-BolyaidinCluj.
    În anii 1980, Doina Corneaa
    difuzat texte şi proteste împotriva regimului comunist prinRadio Europa Liberă. În1983a
    fost destituită din funcţia universitară şi supusă unor anchete, interogatorii,
    ameninţări şi agresiuni fizice coordonate de autorităţile vremii. Pentru
    mulţi, Doina Cornea a întruchipat eroul anticomunist. Gabriel Liiceanu E vorba de felul în care ne raportăm noi la ceea ce se numeşte un erou
    înainte de 1990. M-am gândit de multe ori la povestea asta, pentru că nu am
    ştiut niciodată şi nu am avut tentaţia de a face gesturi extreme care să mă
    transforme în erou. În speţă, nu am ştiut, nu am putut, nu am fost în stare, nu
    am avut maturitatea şi strategiile despre care merită să vorbim ale Doinei
    Cornea pentru a face gesturi extreme. Gesturi extreme înseamnă să îţi angajezi
    viaţa pe manta unor valori pe care vrei să rămâi chiar cu preţul vieţii tale.
    Doina Cornea este printre foarte puţinii care au făcut asta.


    După cum a afirmat însăşi Doina Cornea, originea angajării sale politice
    s-a aflat laStrasbourg, în1965, în timpul unei vizite pe care o
    făcuse unor prieteni care criticau conducerea lui De Gaulle într-o cafenea,
    aşadar într-un spaţiu public. Dându-şi seama de constrângerile care apăsau România
    comunistă, între care şi imposibilitatea exprimării libere, s-a simţit datoare
    să acţioneze. Revine la microfon Gabriel Liiceanu Doina Cornea nu şi-a
    realizat parcursul public politic cu ideea că va revoluţiona România sau că va
    pune pe picioare o mişcare de solidaritate. A făcut-o pentru că era genul de om
    care, după un dialog de zece ani pe care l-a avut cu ea, mi-a spus: Mi-a
    trebuit zece ani ca să pot să mă aşez în mine în forma care îmi permitea să mă
    port cum m-am purtat. Ce înseamnă acest lucru? Că la un moment dat, când faci
    inventarul felului tău de a trăi, nu mai accepţi că cea mai importantă valoare
    pe lume este să trăieşti, ci că nu poţi trăi decât în anumite condiţii, în care
    demnitatea ta nu suferă răni îngrozitoare, în care nevoia ta de libertate
    trebuie exprimată. Când ajungi în acest punct, atunci poţi să faci ce a făcut
    Doina Cornea.



    Pe lângă toate acestea, Doina Cornea a denunţat mai
    ales minciuna şi impostura regimului comunist. Numai trăind în adevăr rămânem
    vii, creativi şi liberi, funcţional integraţi în lume, în rosturile ei
    superioare. Şi numai reluând, individual, aceste funcţii spirituale – pierdute
    sau uitate – ne vom redobândi, ca neam, vigoarea de a rezista în faţa
    încercărilor istoriei, aşa cum am făcut-o de atâtea ori în trecut, nota Doina
    Cornea