Tag: Rabla Plus

  • Discuții privind Programul Rabla

    Discuții privind Programul Rabla

    Programele Rabla au fost implementate de Ministerul Mediului pentru a înnoi parcul auto din România, prin eliminarea treptată a autoturismelor vechi, poluante, cu unele noi.

    În particular, Rabla Plus a avut ambiţia şi, parţial, a reuşit să accelereze dinamica achiziţiilor de maşini hibride şi electrice, prietenoase cu mediul. Românii au fost tentaţi să-şi cumpere astfel de vehicule pentru că li s-au oferit ecobonusuri generoase, mergând până 10 mii de euro în cazul maşinilor electrice.

    Anul trecut, însă, scăderea ecobonusului pentru vehicule electrice de la 10.000 la 5.000 de euro a determinat un recul al pieţei de circa 32%. Pornind de la această realitate, reprezentanţii Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România discută cu autorităţile scenarii menite să revigoreze programul Rabla.

    Secretarul general al Asociaţiei, Adrian Sandu: „Încă de anul trecut am început dialogul cu Agenţia Fondului pentru Mediu şi Ministerul Mediului pentru a desena noul program. Noi vrem un program pe cinci ani, asta deoarece dorim predictibilitate fiscală, legislativă, reglementată. Asta e prima bază a dezvoltării pe principii sănătoase a unui business. În ceea ce priveşte programul Rabla, ne dorim să fie un singur program, să nu mai avem programul Rabla Clasic şi Rabla Plus şi să înceapă cât mai repede”.

    În opinia reprezentanţilor Asociaţiei Constructorilor de Automobile, dacă finanţarea ecobonusului se va face din sume obţinute din certificatele verzi, este posibil ca valoarea acestuia să fie mai importantă decât dacă s-ar face de la bugetul de Stat, supus, anul acesta, constrângerilor.

    La începutul lunii, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) a transmis că susţine implementarea unui nou Program ‘Rabla’ cu subvenţii eficiente, de 8.500 de euro pentru maşinile electrice, care să ofere predictibilitate cel puţin până în anul 2030. Asociaţia militează pentru măsuri legislative complementare pentru dezvoltarea infrastructurii staţiilor de încărcare şi pentru adoptarea unor paşi concreţi, planificaţi, în direcţia unei mobilităţi sustenabile în România.

    Potrivit APIA, evoluţia pieţei în 2025 va depinde atât de factori economici şi de cererea consumatorilor, cât şi de deciziile politice ce pot accelera sau frâna tranziţia către electromobilitate. APIA prognozează că, în 2025, piaţa generală de autovehicule noi înmatriculate nu va mai fi în creştere ca în ultimii trei ani, fiind estimată o uşoară scădere de 0,4%, cu un număr de 179.000 de unităţi comercializate.

    În acelaşi timp, autovehiculele ‘electrificate’ vor avea o creştere de 34,6% faţă de 2024, înregistrând un ritm mult mai intens decât în anii precedenţi, tendinţă ce va fi direct influenţată de viitoarele condiţii de subvenţionare. România se află pe locul cinci în topul celor mai mari producători de maşini din Europa, iar industria auto autohtonă a generat o cifră de afaceri de 35 de miliarde de euro în 2023, în creştere faţă de rapoartele anterioare.

  • Abwrackprämie für Gebrauchtwagen 2022: Umweltfonds aufgestockt

    Abwrackprämie für Gebrauchtwagen 2022: Umweltfonds aufgestockt

    Die unter dem Namen Programul Rabla“ (zu deutsch in etwa: Abwrackprämie“) bekannte Ma‎ßnahme soll natürliche und juristische Personen finanziell unterstützen, die einen alten Wagen durch einen neuen ersetzen möchten — da die neueren PKW weniger Schadstoffe in die Atmosphäre aussto‎ßen, kommt dies auch der Umwelt zugute. Das Programm wurde vor 18 Jahren ins Leben gerufen und hat nicht unwesentlich zur Verjüngung des Fuhrparks in Rumänien beigetragen — in den letzten 17 Jahren wurden unter Einbeziehung der staatlich finanzierten Abwrackprämie ca. 700.000 Neuwagen gekauft und etwa ebenso viele alte PKW aus dem Verkehr gezogen.



    Der eigens dafür eingerichtete Umweltfonds ist dieses Jahr mit umgerechnet 248 Mio. Euro dotiert, und bei der Finanzierung des Neuerwerbs eines PKWs gelten nach wie vor die zwei Varianten Abwrackprämie Klassik“ und Abwrackprämie Plus“. Der klassischen Prämie kommt ein Etat von 112 Mio. Euro zugute, finanziert wird daraus der Kauf eines neuen Autos, das mit Benzin oder Diesel fährt. Die Abwrackprämie Plus ist mit 136 Mio. Euro ausgestattet, womit der Kauf eines neuen Hybrid- oder Elektroautos gefördert werden soll.



    Als Novum kommt dieses Jahr ein Öko-Bonus in Höhe von umgerechnet 300 Euro hinzu, den man kassieren kann, wenn man einen Gebrauchtwagen aus dem Verkehr zieht, der mindestens 15 Jahre alt ist und der CO2-Emissionsnorm Euro 3 oder niedriger entspricht. Im Vergleich zum Vorjahr kann man für den Erwerb eines Neuwagens auch gleich zwei Gebrauchtwagen abgeben. Für die kommenden Jahren plant die Regierung sogar eine Erhöhung der dafür vorgesehenen Zuwendungen im Umweltfonds, versichert Umweltminister Barna Tánczos:



    2023 wird der Fonds um 10% im Vergleich zu 2022 aufgestockt, und 2024 kommen weitere 10% hinzu. 2024 wird folglich das erste Jahr sein, in dem die Abwrackprämie Plus mit einem Gesamtetat von über 1 Mrd. Lei (200 Mio. Euro) dotiert sein wird.“




    Stichwort Abwrackprämie Plus — dieses Jahr steigt auch der individuelle Betrag, den man als Nutznie‎ßer bei der Abgabe eines alten PKWs kassiert: Statt wie bisher 9.000 Euro bekommt man 10.000 Euro Prämie, allerdings nur unter den Bedingung, dass der abgegebene Gebrauchtwagen in Rumänien seit mindestens 6 Jahren zugelassen ist. Die Neuerung kommt nicht von ungefähr — nachdem die Umweltnormen vor einigen Jahren abgeschwächt worden waren, sind im Jahr 2017 etwa 520.000 Gebrauchtwagen zugelassen worden, die älter als 8 Jahre waren.



    Laut offiziellen Statistiken sind in Rumänien bei einer Bevölkerung von rund 19. Mio. Einwohnern 155.000 Motorräder, knapp 1 Mio. Lieferwagen und 7,3 Mio. PKW zugelassen. Unter den PKW entsprechen 3,9 Mio. den Emissionsnormen Euro 3 und Euro 4 und nur 1,7 Mio. sind mit einem Katalysator ausgerüstet, der den neueren Normen Euro 5 oder Euro 6 entsprechen. Au‎ßerdem fahren immer noch etwa 910.000 Kraftfahrzeuge auf Rumäniens Stra‎ßen, die keine Umweltnorm respektieren.



    Auch auf lokaler Ebene ist Initiative erwünscht. Mit gutem Beispiel geht der ostsiebenbürgische Landkreis Covasna voran. Die Landkreishauptstadt Sfântu Gheorghe (Sankt Georgen) zahlt 600 Euro als Öko-Bonus, unter der Bedingung, dass der abgegebene Gebrauchtwagen mindestens 10 Jahre in der Stadt selbst zugelassen war und der letzte Eigentümer den PKW mindestens 3 Jahre unter seiner Obhut hatte.

  • Jurnal românesc – 07.01.2020

    Jurnal românesc – 07.01.2020

    Preşedintele
    Klaus Iohannis s-a întâlnit, la Munchen, cu prim-ministrul Guvernului landului
    Bavaria, Markus Soder. Cei doi au discutat despre relaţiile politice şi
    economice, în contextul viitoarei reuniuni a Comisiei mixte România – Bavaria,
    şi au abordat subiecte de pe agenda europeană, precum Brexit sau bugetul
    multianual al Uniunii Europene pentru perioada 2021-2027. Cred că este
    foarte important să semnalăm că relaţia noastră, şi pentru România şi pentru
    germanii din România care trăiesc în Bavaria, reprezintă o punte deosebită
    între România şi Bavaria, a declarat preşedintele. La rândul său,
    premierul landului Bavaria, Markus Soder, a salutat realegerea lui Klaus
    Iohannis în funcţia de preşedinte al României, a apreciat faptul că ţara
    noastră reprezintă un partener important în Europa şi a subliniat importanţa
    respectului reciproc. Preşedintele Iohannis se află în Germania, unde
    efectuează o vizită de lucru în landul Bavaria.




    Guvernul va
    continua să finanţeze programele Rabla şi Rabla Plus, a
    declarat prim-ministrul Ludovic Orban într-o emisiune televizată. El a anunţat
    că acestea vor fi reluate, cel mai probabil, din luna martie. Este clar
    că trebuie să dăm acest impuls, în special pentru producătorii din România. Industria
    auto în România are un procent foarte important din produsul intern brut. De
    asemenea, asigură o foarte mare parte din exporturile României, a spus
    Orban. Şeful Executivului a adăugat că o parte din Programul Rabla
    va fi alocată şi pentru maşinile electrice. Potrivit datelor statistice, industria auto asigură 14% din PIB şi 26% din
    totalul exporturilor României, dar şi sute de mii de locuri de muncă. Doar
    uzinele Dacia Renault, prin salariaţii proprii şi prin companiile care le
    furnizează produse, angajează peste 150.000 de oameni.








    Spectacolul de
    dans contemporan Traces, prezentat în premieră mondială pe 8
    decembrie 2019 în cadrul Festivalului Europalia România, va avea o
    reprezentaţie unică pe 9 ianuarie, la Teatrul Naţional I.L.
    Caragiale din Bucureşti. Evenimentul, organizat de Institutul Cultural
    Român, deschide turneul internaţional al companiei Ultima Vez a coregrafului,
    regizorului și fotografului belgian Wim Vandekeybus. Traces este unul
    dintre proiectele cu mare impact în EUROPALIA ROMÂNIA, dar şi pentru public. Un
    spectacol exploziv, de muzică şi dans (…) o colaborare reuşită România -
    Belgia, a declarat preşedintele interimar al ICR, Mirel Taloş.
    Traces s-a jucat pe 8 şi 10 decembrie, la Hasselt şi pe 14, 15, 17
    şi 18 decembrie, la Bruxelles. Toate reprezentaţiile spectacolului în Belgia
    s-au desfăşurat cu casa închisă. După reprezentaţia de la Bucureşti, producţia
    va fi prezentată pe 14, 15 şi 16 ianuarie, la Lille în Franţa, şi pe 29 şi 30
    ianuarie, la Leuven în Belgia.




    Ministerul de
    Interne anunţă că a răspuns apelului lansat la nivel european de ajutorare a
    Australiei, care se confruntă cu incendii de vegetaţie fără precedent. MAI
    precizează, într-un comunicat de presă, că are forţe pregătite pentru a fi
    trimise în zonele afectate şi că preşedintele Klaus Iohannis a fost informat cu
    privire la resursele de care dispune ţara noastră. Centrul de Coordonare a
    Răspunsului în Situaţii de Urgenţă al Uniunii Europene a lansat luni seara un
    apel către statele membre pentru a comunica în cel mai scurt timp posibil
    resursele pe care le pot pune la dispoziţie pentru a fi dislocate în vederea
    intervenţiei în Australia. Ministerul Afacerilor Interne informează că, urmare
    a activării Mecanismului European de Protecţie Civilă, la nivelul blocului
    comunitar va fi constituită o rezervă de forţe de intervenţie şi salvare în caz
    de dezastre pe care oficialii australieni o pot accesa în totalitate sau
    parţial, în funcţie de necesităţi şi de evoluţia situaţiei din teritoriu.










    Vernisajul expoziţiei de portrete fotografice
    Oameni. Putere. România. Revoluţie, ce cuprinde creaţii ale lui
    Cornel Brad, va avea loc pe 8 ianuarie la Bruxelles, la Secția Consulară a
    Ambasadei României în Belgia. Evenimentul este organizat de European Centre for
    Romanian Unity în colaborare cu Liga Studenților Români din Străinătate -
    filiala Belgia. Potrivit organizatorilor, Oameni. Putere. România.
    Revoluție. este un proiect fotografic inedit despre oamenii Revoluției
    române, cei care au făcut-o, cei care au furat-o, cei care s-au sacrificat
    pentru libertate în 1989 și cei care luptă și în prezent pentru păstrarea și
    consolidarea acesteia. Proiectul artistic îşi propune să realizeze o arhivă documentară
    sub forma unei serii de portrete fotografice ale figurilor marcante pentru
    istoria recentă a României.

  • Noi măsuri pentru înnoirea parcului auto

    Noi măsuri pentru înnoirea parcului auto

    În România au fost lansate oficial programele Rabla Clasic şi Rabla Plus, de înnoire a parcului auto naţional. Rabla — unul dintre cele mai longevive programe guvernamentale – a împlinit 15 ani de la prima ediţie. Până acum au fost casate peste 550 de mii de autovehicule vechi, poluante şi au fost achiziţionate peste 300 de mii de maşini noi. În acest an, suma alocată este de peste 320 milioane de lei pentru aproape 35 de mii de prime de casare, în valoare fiecare de 6.500 lei. Există şi un ecobonus de 1.000 de lei, care se acordă la achiziţionarea unui autovehicul nou echipat cu un sistem de propulsie care generează o cantitate mai mică de emisii poluante şi un altul de 1.700 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou echipat cu sistem de propulsie hibrid.



    Cei care vor să cumpere o maşină nouă pot merge, deja, la producătorii validaţi, în vederea îndeplinirii formalităţilor de înscriere. Cea mai importantă modificare pe care o aduce programul anul acesta este că Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) nu mai este obligatorie pentru maşinile care vor fi duse la casat, ca până acum. Decizia a fost luată în condiţiile în care pe oameni ajunsese să-i coste mai mult ITP-ul pentru maşinile mai vechi de 8 ani decât voucherul pe care-l primeau în program, declara recent ministru mediului, Graţiela Gavrilescu.



    Ea a spus că românii vor să cumpere mașini noi și sigure: “Românii doresc să îşi cumpere o maşină nepoluantă, doresc o maşină care şi din punct de vedere estetic să arate altfel şi doresc să circule în siguranţă pe drumurile acestei ţări.”



    În paralel cu Rabla Clasic, continuă şi Rabla Plus, destinat cumpărării de maşini electrice şi hibride, ajuns la a patra ediție. Bugetul pentru acesta este de 93 de milioane de lei. Pentru a stimula achiziţia vehiculelor electrice, Administraţia Fondului pentru Mediu a anunțat că finanţează cu 90 de milioane de lei, achiziţia şi instalarea de staţii de încărcare performante în marile oraşe din România, dar și pe drumurile naționale, europene, inclusiv autostrăzi.



    Cornel Brezuică, preşedintele acestui organism: “Acest program se axează pe două componente: un program care este adresat autorităţilor publice locale, municipii reşedinţă de judeţ, unde apreciem că, la sfârşitul anului, vom avea contracte de finanţare pentru circa 1.200 de puncte de încărcare. A doua componentă este aceea de a realiza pe cele mai importante drumuri naţionale şi europene, inclusiv autostrăzi, din sută în sută de kilometri, instalaţii de încărcare a maşinilor electrice, tocmai pentru a putea ieşi din localităţi cu aceste mijloace de transport.”



    Cele două programe Rabla şi Rabla Plus pot fi accesate atât de persoanele fizice şi de cele juridice.

  • Programul Rabla 2018

    Programul Rabla 2018

    Aşa numitul
    program Rabla, prin intermediul căruia românii îşi pot schimba maşinile vechi
    cu unele noi, reducându-se, astfel, poluarea continuă şi în acest an, iar cei
    care doresc acest lucru pot începe deja să-şi pregătească dosarele, întrucat,
    joi, au fost lansate programele sugestiv intitulate Rabla Clasic şi Rabla Plus.
    Din bugetul total alocat pentru cele două secţiuni ale programului
    guvernamental, 133 de milioane lei (peste 28,5 milioane euro) merg către Rabla
    Clasic, iar 120 de milioane de lei (peste 25,7 milioane de euro) către Rabla
    Plus. Ministerul Mediului estimează că alocarea financiară pentru acest an va
    acoperi achiziţionarea unui număr de circa 19.000 de vehicule noi pe versiunea
    clasică a programului şi de 2.000 de maşini electrice prin intermediul
    variantei ‘verzi’. Prima de casare se menţine, în 2018, la valoarea de 6500 de
    lei (circa 1400 euro) la care se poate adăuga un bonus de cel mult 1.600 de lei
    (circa 350 euro), in functie de cantitatea de emisii de dioxid de carbon pe
    kilometru generată de motorul maşinii noi. In acelaşi timp, în afară de prima
    de casare, există o sumă suplimentară de 10.000 de euro, în cazul în care
    autovehiculul care urmează să fie cumpărat este electric.

    Pentru varianta
    hybrid este prevăzută o sumă de 5.000 de euro. Ministrul Mediului, Graţiela
    Gavrilescu a precizat Persoanele fizice din România pot
    începe, din acest moment, să meargă la producătorii validaţi şi să înceapă
    să-şi întocmească documentele în vederea achiziţionării unui autovehicul nou,o
    maşină care să aibă normă de poluare euro 6 sau să-şi cumpere maşină full
    electric sau hibrid plug in. Programul este creat şi pentru persoanele juridice
    care vor putea să meargă să-şi depună dosarul până la data de 28 septembrie
    2018.Ca noutate, este că am dorit să fie eligibile şi autobuzele.

    Ministrul
    Mediului a adăugat că accesarea Programului Rabla Plus nu este condiţionată
    de casarea şi radierea unui autovehicul uzat, iar prima oferită în cadrul
    Programului Rabla Clasic se poate cumula cu ecotichetele prevăzute de
    Programul Rabla Plus, numai în cazul în care solicitantul va achiziţiona fie
    un autovehicul nou electric, fie unul electric hibrid plug-in.În acest
    an, printre modificările aduse Ghidului de finanţare pentru Programul Rabla se numără apariţia spaţiului privat virtual pentru emiterea certificatelor de
    atestare fiscală, precum şi obligaţia înmatriculării autovehiculelor noi
    achiziţionate prin intermediul programului, pe numele beneficiarilor, în termen
    legal de la emiterea facturii de achiziţie. Anul trecut, prin Programul Rabla, au fost scoase din uz peste 28.000 de autoturisme cu grad înalt de
    emisii poluante. De asemenea, prin programul Rabla Plus au fost achiziţionate
    467 de autovehicule noi, dintre care 370 pur electrice şi 97 plug-in.

  • Abwrackprämie 2018: Kauf von Elektroautos gefördert

    Abwrackprämie 2018: Kauf von Elektroautos gefördert

    Dabei handelt es sich um das Abwrack-Prämie-Programm Rabla Clasic“, das den Ersatz alter Autos fördert, und das Rabla-Plus-Programm“, das den Kauf von Elektroautos finanziert. Die Regierung hat im vergangenen Monat den Haushalt des Umweltfonds und der Verwaltung des Umweltfonds für das Jahr 2018 genehmigt. Der Gesamtbetrag beläuft sich auf fast 520 Millionen Lei, umgerechnet knapp 115 Millionen Euro. Die rumänische Premierministerin Viorica Dăncilă dazu:



    Dies ist das erste Mal, dass es rechtzeitig, schon im Februar, genehmigt wurde. Dies ist eine weitere Garantie dafür, dass die vorgeschlagenen Umweltziele finanziert und eingehalten werden. So wird eine Reihe von Mehrjahresprogrammen, die von Bürgern geschätzt und gewünscht werden, wie Rabla Clasic, Rabla Plus und das Programm Casa Verde — Grünes Haus auch in diesem Jahr fortgesetzt. Au‎ßerdem wird eine Reihe von lokalen Gemeinschaftsprogrammen finanziert.“




    Im Falle des Programms Rabla Clasic“ müssen die PKWs mindestens acht Jahre alt sein und der TÜV muss zum Zeitpunkt der Verschrottung gültig sein. Die Neuheit dieses Jahres für das Rabla-Plus-Programm“ (für Elektro- und Hybrid-Autos) besteht darin, dass der Käufer eines Elektrofahrzeugs verpflichtet ist, es innerhalb eines Zeitraums von mindestens einem Jahr nicht zu veräu‎ßern. Im vergangenen Jahr wurden über 1.000 Elektroautos durch dieses Programm erworben.



    Wie in den vergangenen Jahren müssen Personen, die Nutznie‎ßer der Abwrackprämie werden möchten, ein altes Auto an einem autorisierten Sammel- und Verschrottungszentrum abgeben. Hier erhält die Person den Gutschein im Wert von 6500 Lei (umgerechnet knapp 1400 €) — so wie letztes Jahr. In diesem Jahr kann ein Ökobonus von 1.000 Lei (ca. 215 €) hinzugefügt werden, wenn ein neues Auto gekauft wird, das mit einem Antriebssystem ausgestattet ist, das eine Emissionsmenge von 98g CO2 / km oder weniger im gemischten Modus erzeugt. Beim Kauf eines neuen Personenkraftwagens, der mit einem Hybridantrieb ausgestattet ist, gewährt der Staat einen Ökobonus im Wert von 1.700 Lei (365 €). So kann eine Person bis zu 9.200 Lei (6.500 + 1.000 + 1.700 Lei oder fast 2.000 Euro) erhalten, um ein altes Auto durch ein neues zu ersetzen.



    Im Rahmen des Rabla-Plus-Programms werden die Abwrackprämien den gleichen Wert wie im Vorjahr haben: 45.000 Lei für Elektroautos und 20.000 für Hybrid-Autos. Renault Twizy ist das günstigste Elektroauto in Rumänien, dessen Preis zwischen 6.600 Euro und 12.000 Euro liegt. Durch das Rabla-Plus-Programm kann es mit 4.000 bis 6.000 Euro erworben werden, das wäre der Beitrag des Käufers.



    Das Programm Casa Verde — Grünes Haus richtet sich an alle, die erneuerbare Heizsysteme nutzen wollen. Weitere Programme, die in diesem Jahr aus dem Haushalt des Umweltfonds finanziert werden, umfassen das Abfall-Management, die Aufforstung von Flächen, den ökologischen Wiederaufbau und die nachhaltige Bewirtschaftung der Wälder.

  • Retrospectiva săptămânii 14.05 – 20.05.2017

    Retrospectiva săptămânii 14.05 – 20.05.2017

    Legea
    prevenţiei


    Proiectul
    legii prevenţiei a fost adoptat, joi, de Guvernul de la Bucureşti, urmând să
    fie transmis spre dezbatere şi aprobare Parlamentului. Cele 267 de contravenţii care vor fi
    supuse mecanismului prevenţiei sunt fapte care nu prezintă un grad de pericol
    social ridicat. Aceste contravenţii sunt din domeniile fiscal, legislaţia
    muncii, agricultură, turism, ape şi păduri, protecţia mediului, comunicaţii,
    educaţie, protecţia consumatorului, administraţiei locale şi afacerilor
    interne. Guvernul precizează că prin acest act normativ operatorii economici
    vor avea posibilitatea să remedieze o abatere constatată la primul control,
    într-un termen de maximum 3 luni. Potrivit ministrului pentru mediul de afaceri, Alexandru Petrescu,
    legea, care reprezintă o etapă în strategia de îmbunătăţire a relaţiei statului
    cu mediul de afaceri, va spori gradul de colectare la bugetul de stat


    Decizii privind
    vaccinarea


    Guvernul a
    decis, în această săptămână, înfinţarea unui departament de monitorizare şi
    implementare a programului naţional de vaccinare. Noua structură va funcţiona
    în subordinea directă a ministrului sănătăţii şi va gestiona tot procesul de
    imunizare, de la achiziţionarea şi administrarea serurilor la o mai bună
    informare a populaţiei cu privire la beneficiile acestora. A fost, de asemenea,
    înfiinţat un comitet interministerial de urgenţă pentru soluţionarea actualei
    crize a vaccinurilor. Deciziile survin în condiţiile în care începând de anul
    trecut, România se confruntă cu o epidemie de rujeolă, care a afectat în
    special copiii cu vârste de până la 4 ani, situaţie generată de scăderea ratei
    de vaccinare. Până în prezent au fost înregistrate circa 5.700 de cazuri de
    rujeolă, iar aproape 30 de copii şi tineri au decedat. La nivel naţional, în
    2016, acoperirea naţională cu vaccin împotriva ROR (Rubeolă-Oreion-Rujeolă) a
    fost de 86% pentru prima doză şi de 67% pentru a doua doză, sub recomandarea
    Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii, de 95%.


    România,
    creştere economică record


    România a înregistrat cel mai semnificativ avans
    dintre cele 28 de state membre ale UE, cu o creştere a PIB-ului de 5,6% în
    primul trimestru din 2017 comparativ cu perioada similară din 2016 – arată
    estimarea preliminară publicată, marţi, de Oficiul European pentru Statistică.
    De asemenea, în primul trimestru din 2017 comparativ cu precedentele trei luni,
    România a avut cea mai mare creştere economică din UE, de 1,7%, faţă de o
    expansiune de 1,5% în trimestrul patru din 2016. Potrivit datelor publicate, marţi, de Institutul Naţional Statistică din
    Bucureşti, economia României a înregistrat o creştere cu 5,7% în primul
    trimestru al acestui an comparativ cu perioada similară din 2016. Economistul
    Aurelian Dochia spune că deşi deocamdată vorbim numai de primul trimestru al
    anului, după înregistrarea acestei performanţe probabilitatea ca economia românească
    să crească cu o valoare apropiată de 5,2%, aşa cum estima executivul, a crescut
    semnificativ.


    Asigurările obligatorii şi reînnoirea parcului auto


    Proprietarii
    maşinilor mai vechi de 8 ani care vor să cumpere un automobil nou în România,
    prin programul Rabla, se pot înscrie
    la producătorii şi importatorii autorizaţi. În acest an, guvernul a alocat un
    buget de peste 300 de milioane de lei (cca. 66 milioane euro), iar cuantumul
    primei de casare a rămas de 6.500 de lei (1430 euro). O susţinere importantă
    este acordată achiziţiei de maşini electrice şi hibride prin programul Rabla Plus, care vine cu un ecobonus de 10.000 euro pentru achiziţia de modele 100% electrice, respectiv 4.400
    euro, pentru cumpărarea unei maşini cu propulsie hibridă de tip plug-in. Autoritatea de
    Supraveghere Financiară va fixa un tarif de referinţă pentru asigurările obligatorii de
    răspundere civilă auto, la care se vor raporta toţi
    asiguratorii atunci când vor emite un preţ pentru beneficiari. Prevederea este
    cuprinsă în proiectul de lege adoptat de Camera Deputaţilor, în calitate de for
    decizional. Astfel, proprietarii vor fi despăgubiţi, indiferent de service-ul
    în care îşi vor repara maşina şi pot beneficia şi de decontarea directă între
    asiguratori.


    Legea salarizării unitare, în Senat


    Legea salarizării unitare intră
    săptămâna viitoare pentru dezbateri în plenul Senatului, după ce joi a primit
    aviz pozitiv în comisia de muncă. După trei zile de discuţii în ritm alert, au
    fost aprobate o serie de amendamente prin care de la 1 ianuarie 2018 să fie
    majorate cu 15% salariile angajaţilor din serviciile deconcentrate aflate în
    subordinea Ministerului Mediului, precum şi salariile personalului Agenţiei
    Naţionale de Integritate, care are acces la documente şi informaţii clasificate.
    La propunerea PNL şi UDMR s-a admis un amendament, prin care sunt majorate cu
    1.450 de lei (circa 320 de euro) indemnizaţiile tuturor primarilor şi
    viceprimarilor de oraşe. Excepţie fac primarul general şi viceprimarul
    capitalei, precum şi preşedinţii şi vicepreşedinţii de consilii judeţene.