Tag: rachete

  • Un an de la atacurile din 7 octombrie

    Un an de la atacurile din 7 octombrie

    Israelul  marchează un an de la atacul Hamas din 7 octombrie 2023, cel mai sângeros din istoria ţării şi care a declanşat războiul în curs în Fâşia Gaza. Atunci, comandouri ale mişcarii islamiste palestiniane Hamas, au pătruns în sudul Israelului, utilizând explozivi şi buldozere pentru a trece de bariera ce înconjoară teritoriul palestinian, ucigând orbeşte oameni în kibbutzuri, în baze militare şi la locul unde se desfăşura un festivalul de muzică, într-o zi de sărbătoare religioasă evreiască.

    Atacurile surprinzătoare nu au fost îndreptate împotriva unei armate, ca într-un război convențional. Militanții Hamas și-au revărsat furia asupra civililor.

    În acea zi fatidică, sute de oameni nevinovați au murit masacrați în propriile case, pe stradă, sau în mașină. Teroriștii nu au ținut cont și au împușcat tot ce mișca în jurul lor. Aproape 1.200 de israelieni au fost ucişi într-o singură zi. Brutalitatea de care a dat dovadă Hamas a fost nemaivăzută. A fost doar începutul dezastrului.

    Mii de rachete au fost lansate din Fâșia Gaza într-un interval scurt de timp, iar celebrul scut antiaerian „Iron Dome” nu a putut face față cadenței loviturilor. Orașe precum Așkelon, Așdod sau Tel Aviv au resimțit din plin tirul obuzelor. În consecință, armata israeliană a desfășurat o intervenție în forță pentru a elimina pericolul.

    Deși a reușit să oprească incursiunea Hamas, armata nu a reușit să salveze în timp util 251 de civili, luați ostatici. Ulterior, armata israeliană a lansat o puternică ofensivă împotriva teritoriului palestinian, având ca obiectiv distrugerea Hamas, la putere din 2007, organizație desemnată drept grup terorist de către Statele Unite și UE.

    Încă este inexplicabilă paralizarea, pe 7 ocotmbrie 2023, timp de peste opt ore, a capacităţii militare israeliene de răspuns la agresiune. Operațiunea a fost pregătită în secret timp de doi ani și serviciile secrete israeliene spun că nu au știut de existența unui astfel de plan. Ca represalii, Israelul a promis să anihileze organizația Hamas.

    De la începutul războiului până astăzi şi-au pierdut viaţa sute de soldaţi israelieni. Obiectivul Israelului de a distruge Hamas a avut un impact enorm asupra civililor și infrastructurii din enclava palestiniană, una dintre cele mai dens populate zone din lume. Acest război, aflat încă în desfăşurare, a provocat peste 41.000 de morţi, în mare parte civili, potrivit Hamas, şi a creat o criză umanitară majoră.

    Extinderea coloniilor israeliene în teritoriile palestiniene, izolarea populației arabe în Cisiordania și Fâșia Gaza prin ridicarea zidurilor de separare, excluziunea socială puternic pronunțată în societatea israeliană față de palestinieni, segregarea etnică în instituțiile guvernamentale și lipsa egalității de șanse au alimentat conflictul interetnic.

    Amploarea pe care a luat-o atacul din 7 octombrie 2023 alimentează divizările şi ura în întreaga lume: manifestaţii virulente, polarizare extremă şi o explozie a actelor antisemite, până în punctul în care oficiali europeni şi americani au evocat recent la ONU ‘un tsunami de antisemitism’ în ultimul an.

  • Uniunea Europeană despre deteriorarea situației din Liban

    Uniunea Europeană despre deteriorarea situației din Liban

    Criza din Orientul Mijlociu a atins un nou punct critic și este iarăși în atenția comunității mondiale. Israelul a anunțat că o operațiune militară va urma în sudul Libanului pentru a pune capăt atacurilor grupării Hezbollah asupra nordului teritoriului său.

    Escaladarea situației din zonă îngrijorează Uniunea Europeană care și-a exprimat poziția prin Peter Stano, purtător de cuvânt al Comisiei Europene.

     ”Uniunea Europeană continuă să fie preocupată de acestă escaladare, suntem preocupați de relocarea populației civile. Prioritățile noastre sunt susținerea eforturilor diplomatice, a inițiativelor și apelurilor la încetarea focului, a apelurilor la implementarea completă și la respectarea Rezoluției 1701 a Consiliului de Securitate al ONU.

    De asemenea, susținem instituțiile statului libanez, inclusiv forțele armate libaneze și respectul pentru forțele de menținere a păcii ale ONU din sudul Libanului. Aceasta este poziția Uniunii Europene atât în ce privește Libanul, cît și Israelul și partenerii internaționali, de a preveni această criză în a se escalada. Dacă citim rezoluția 1701 a Consiliului de Securitate al ONU vedem că ea conține prevederi și apeluri nu doar la Hezbollah, nu doar la guvernul libanez, ci și la Israel și la alți actori. Nu se poate aborda întreaga situație într-un context izolat.

    Știm că Hezbollah este un intermediar, are susținători, a fost antrenat și echipat cu arme și muniții. Iar rezoluțiile Consiliului de Securitate abordează toate acestea. De aceea, constant, Uniunea Europeană, toate cele 27 de state, Statele Unite ale Americii și alți parteneri internaționali fac apel la implementarea rezoluției. Aceasta nu se va întâmpla peste noapte. Dar suntem angajați într-un proces diplomatic atât de complex și vom vedea dacă va fi suficient sau nu. Poziția Uniunii Europene a fost foarte clară, poziția SUA a fost foarte clară: Hezbollah trebuie să înceteze să tragă cu rachete. A început a doua zi după acele teribile atacuri din 7 octombrie 2023. Aceasta trebuie să înceteze.

    Dar, din nou, și Israelul trebuie să ia în considerare legile internaționale umanitare atunci când abordează tirurile cu rachete ale Hezbollahului. Pe aceasta se concentrează Uniunea Europeană în efortul său politic și umanitar.”

  • MAE condamnă atacurile teroriste asupra teritoriului Statului Israel

    MAE condamnă atacurile teroriste asupra teritoriului Statului Israel

    Într-un comunicat, Ministerul de Externe de la Bucureşti condamnă cu fermitate atacurile cu rachete ale Hamas asupra teritoriului Statului Israel, inclusiv împotriva populației civile, înfiltrările teroriste și luarea de ostatici.

    Totodata, MAE îşi exprimă regretul profund pentru victimele acestor atacuri, transmite condoleanțe familiilor îndoliate și urări de însănătoșire persoanelor rănite.

    Ministerul de Externe subliniază dreptul suveran al Statului Israel la autoapărare. Reiterăm condamnarea terorismului în toate formele sale de manifestare.

    Sursa: MAE

  • Consiliul începe negocieri cu Parlamentul pentru Actul privind stimularea producției de muniții

    Consiliul începe negocieri cu Parlamentul pentru Actul privind stimularea producției de muniții

    Statele membre ale UE și-au stabilit, vineri, mandatul de negociere referitor la propunerea de regulament de instituire a Actului privind sprijinirea producției de muniții (ASAP), menit să sprijine consolidarea capacităților de producție a muniției sol-sol și a muniției de artilerie, precum și a rachetelor. Propunerea Comisiei Europene angajează 500 milioane de euro în prețuri curente din bugetul UE.

    Războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei a supus piața europeană a apărării și a echipamentelor la provocări și mai mari, pe măsură ce UE și statele sale membre și-au intensificat eforturile pentru a răspunde nevoilor presante ale Ucrainei în materie de apărare.

    La 20 martie 2023, Consiliul a convenit asupra unei abordări axate pe trei direcții, cu scopul de a furniza Ucrainei un milion de cartușe de artilerie, în cadrul unui efort comun în următoarele 12 luni. Acesta a mai hotărât să i se livreze urgent Ucrainei muniție sol-sol și muniție de artilerie și, la cerere, rachete, din stocurile existente sau în urma modificării priorităților comenzilor existente.

    De asemenea, Consiliul a invitat statele membre să achiziționeze în comun muniție și, la cerere, rachete din industria europeană de apărare și din Norvegia; acest lucru ar avea loc în contextul unui proiect existent coordonat de Agenția Europeană de Apărare sau prin intermediul unor proiecte complementare de achiziții conduse de state membre, pentru ca acestea să-și refacă stocurile, continuând, totodată, să acorde sprijin Ucrainei.

    Consiliul a confirmat principalele caracteristici ale regulamentului propus, în special instrumentul prin care UE va sprijini financiar consolidarea capacităților industriale de producție de muniții și rachete. În plus, se poate institui un fond de accelerare a producției, prin intermediul căruia întreprinderile care fabrică muniții și rachete ar putea obține mai ușor capital privat.


  • Israelul sub tir de rachete, după ce a eliminat lideri ai Jihadului Islamic

    Israelul sub tir de rachete, după ce a eliminat lideri ai Jihadului Islamic

    Israelul a fost, astăzi, sub un tir de rachete, după ce armata a eliminat, în Fâşia Gaza, trei lideri ai Jihadului Islamic Palestinian, organizaţie considerată teroristă de către Statul Israel, a transmis corespondentul Radio România, Dragoş Ciocîrlan. Forţele aeriene israeliene au lovit miercuri, pentru a doua zi consecutiv, ţinte ale Jihadului Islamic din Gaza, iar militanţii palestinieni din Gaza au început să lanseze rachete peste graniţă, declanşând sirene şi trimiţând locuitorii Israelului în adăposturi.



    Armata israeliană a declarat că, în cadrul operaţiunii denumite Scut și săgeată”, a lovit locaţii de lansare a rachetelor aparţinând grupării, în timp ce o serie de explozii au zguduit diferite puncte, inclusiv ceea ce martorii, citaţi de Reuters, au descris ca fiind o tabără de antrenament în partea de nord a Fâşiei Gaza şi o zonă deschisă în sud. La câteva minute după loviturile israeliene, sirenele au sunat în oraşul Sderot din sudul Israelului, şi în zona din jurul Fâşiei Gaza, precum şi în oraşul Aşkelon, avertizând asupra rachetelor care se apropiau.



    Israelul a lansat marţi o serie de lovituri, vizând ceea ce a declarat că sunt lideri de rang înalt ai Jihadului Islamic responsabili de planificarea unor atacuri împotriva Israelului. Cel puţin 10 civili palestinieni au fost ucişi în aceste lovituri, precum şi 3 comandanţi de rang înalt. Au fost ucişi Khalil al-Bahtini, comandantul Brigăzilor al-Quds din nordul Fâşiei Gaza, Tariq Ezzedine, purtător de cuvânt al mişcării, şi Jihad al-Ghannam, secretar al Consiliului Militar al Jihadului Islamic Palestinian.



    Ambasadorul Israelului la Bucureşti, Reuven Azar, a transmis mass-media din România noi informații legate de operațiunea efectuată de Israel în Gaza.



  • NATO şi securitatea Europei

    NATO şi securitatea Europei

    Retragerea
    Statelor Unite şi Rusiei din Tratatul privind forţele nucleare intermediare şi
    situaţia din Ucraina au dominat recenta reuniune a miniştrilor apărării din
    statele membre NATO. În ce priveşte situaţia de securitate din Ucraina şi
    regiune, miniştrii din Alianţă au reafirmat
    sprijinul pentru integritatea teritorială a ţării, iar Kievul a fost încurajat
    să continue pe calea reformelor. Aliaţii au analizat şi evaluat consecinţele
    încălcării de către Rusia a tratatului privind forţele nucleare intermediare.
    Secretarul general al NATO, Jens Stoltenberg, declara că sistemul de rachete
    dezvoltat de Rusia reprezintă un risc semnificativ pentru Alianţă şi a cerut
    din nou respectarea tratatului. Toţi cei 29 de aliaţi sunt de acord că rachetele
    ruseşti sunt mobile, greu de detectat şi pot ajunge în oraşele europene, cu
    puţină avertizare.

    La începutul lunii februarie, SUA şi-au anunţat retragerea
    din Tratatul privind forţele nucleare intermediare, reproşând Rusiei
    dezvoltarea noii sale rachete, gestul său fiind urmat de Rusia, care denunţă
    instalaţiile antirachetă americane din Europa. NATO insistă asupra prezervării
    Tratatului INF, considerat piatra unghiulară a securităţii europene din
    ultimele decenii. Tratatul interzice rachetele nucleare cu o rază de acţiune între
    500 şi 5.500 de kilometri şi a fost baza arhitecturii de securitate din Europa
    de la semnarea sa în 1987. Este clar – sublinia inaltul responsabil al
    Aliantei – că un tratat care este respectat numai de o parte, nu ne poate
    menţine în siguranţă. De aceea, Statele Unite, cu sprijinul deplin al tuturor
    aliaţilor NATO, şi-au anunţat intenţia de a se retrage din tratatul INF. Acest
    lucru va dura şase luni. Deci, Rusia are încă o şansă să se conformeze şi o
    invităm să profite de această ocazie. Rusia ştie ce să facă. De partea ei, Moscova
    se declară pregătită pentru dialog, dar refuză să-şi distrugă noua rachetă,
    capabilă să transporte focoase nucleare, notează agenţiile de presă.

    Secretarul
    general al NATO, Jens Stoltenberg, a anunţat că intenţionează să se întâlnească
    cu ministrul de externe rus, Serghei Lavrov, la sfârşitul săptămânii, în
    Germania, la Conferinţa de securitate de la Munchen, pentru a discuta soarta
    tratatului. Pe de altă parte, Alianţa îşi plănuieşte viitorul în absenţa
    Tratatului INF şi cu mai multe rachete ruseşti, spunea Jens Stoltenberg. Moscova,
    amintea el, continuă să dezvolte rachete cu care a echipat câteva batalioane.
    Cu toate acestea, NATO nu intenţionează să desfăşoare noi rachete nucleare cu
    lansare de la sol în Europa, dar trebuie să se asigure că deţine o capacitate
    de descurajare şi de apărare eficientă. Pentru a răspunde rapid şi decisiv la
    orice criză viitoare, NATO lucrează la planul său în care aliaţii vor pune la
    dispoziţie 30 de nave, 30 de batalioane şi 30 de escadrile de aviaţie, care să
    fie desfăşurate în termen de 30 de zile de la punerea în alertă.

  • Măsuri pentru înzestrarea armatei

    Măsuri pentru înzestrarea armatei

    Provocările de securitate din proximitatea României impun o nouă abordare a strategiilor naţionale de apărare. Ziele trecute, la bilanţul Ministerului Apărării, ministrul de resort, Gabriel Leş, a afirmat că Bucureştiul este pregătit să facă faţă evoluţiilor complexe din mediul de securitate care se manifestă în regiune. Leş a subliniat faptul că, dupa ani de subfinanţare, bugetul MApN este, începând cu 2017, de 2% din PIB, ceea ce permite reconfigurarea şi modernizarea sistemului militar, impuse, în primul rând, de situaţia de securitate volatilă din jurul ţării.



    Şi premierul Sorin Grineanu, declara la acelaşi eveniment, că alocarea a 2% din PIB pentru apărare asigură un teren solid pentru accelerarea modernizării Armatei Române. El a cerut ca programele de înzestrare să implice industria naţională de apărare, în condiţiile în care Executivul este hotărât să menţină aceste alocări bugetare pentru armată şi în perioada 2018 – 2020.



    La rândul său, secretarul de stat pentru politica de apărare şi planificare din Ministerul Apărării, Mircea Duşa, fost ministru al apărării, consideră că 2017 va fi un an de foc pentru înzestrarea Armatei României, în condiţiile în care este pentru prima dată după mulţi ani când apărarea are un buget de 2% din PIB. Prezent la emisiunea “Euroatlantica”, de la Radio România Actualităţi, Duşa a anunţat că, joi, a avut loc, la Bucureşti, o şedinţa a Comitetului de planificare a apărării, în cadrul căreia s-au stabilit obiectivele programului de modernizare şi înzestrare a Armatei Române, pe termen scurt şi mediu, până în anul 2026.



    Potrivit acestuia, este vorba de opt programe majore care se referă, intre altele, la înzestrarea forţelor terestre, aeriene şi navale. La capitolul forţe terestre, MAPN doreşte dotarea cu maşini de luptă 8×8, camioane, platforme multifuncţionale şi rachete antitanc. La capitolul forţe aeriene, spune Duşa, trebuie finalizate în acest an şi operaţionalizate escadrila de avioane F-16, dar în acelaşi timp trebuie achiziţionate în continuare radare pentru a asigura supravegherea spaţiului aerian al Romaniei şi, de asemenea, cumpărate rachete sol-aer.



    El a mai anunţat că şi înzestrarea cu corvete a Forţelor Navale Române se află în programul de achiziţii pentru acest an, dar hotărârea de guvern adoptată anul trecut, ce stabilea cumpărarea de nave olandeze, va fi abrogată şi va fi pregătit un memorandum pentru a cere aprobarea Parlamentului.



    Secretarul de stat în Ministerul Apărării a explicat că toate obiectivele de investiţii şi de dotare care trec de 100 de milioane de euro au nevoie de aprobarea Legislativului. Mircea Duşa a menţionat că vor fi achiziţionate patru corvete, însă a adăugat că este prematur să se precizeze cine va realiza aceste nave de luptă.

  • Reacția MAE la declarațiile lui Vladimir Putin

    Reacția MAE la declarațiile lui Vladimir Putin

    “Această pozitie relevă o ignorare a situaţiei reale pe care atât România, cât şi Aliaţii săi au explicat-o în repetate rânduri în ceea ce priveşte caracterul pur defensiv al sistemului de apărare antirachetă. Ar putea fi, totodată, interpretată ca o ameninţare la adresa securităţii regionale”, a transmis Ministerul Afacerilor Externe.



    În comunicatul remis presei, diplomația de la București reamintește că sistemul antirachetă de la Deveselu are caracter defensiv: MAE reiterează că acest sistem nu este îndreptat împotriva Federaţiei Ruse sau a altui stat. Distorsionarea repetată a acestor realităţi nu face decât să menţină o atmosferă tensionată, în contradicţie cu spiritul de deschidere manifestat de România şi Aliaţii săi pe tema apărării antirachetă.


    În plus, este surprinzătoare plasarea acestui subiect în cadrul regional de securitate, în condiţiile în care, sunt binecunoscute cauzele evoluţiilor preocupante din ultimii ani în materie de securitate regională.”



    Președintele Federației Ruse, Vladimir Putin a declarat, sâmbătă, că România și Polonia s-ar putea afla în raza de acţiune a rachetelor rusești, ca urmare a implementării sistemului antirachetă al statelor membre NATO.

  • Provocarea coreeană

    Provocarea coreeană

    Criticate de
    comunitatea internaţională, preocupările nucleare ale Coreei de Nord par tot
    mai aplicate şi stârnesc îngrijorări din ce în ce mai mari. Recent,
    autorităţile de la Phenian au anunţat că au testat cu succes o bombă cu
    hidrogen, cea mai puternică armă din lume, iar reacţia internaţională a fost
    împărţită între scepticism şi condamnare. Specialiştii privesc cu rezerve
    anunţul Coreei de Nord. Experţi nucleari, dar şi militari sud-coreeni, citaţi
    de Washington Post, susţin că dimensiunea exploziei aferente testului
    corespunde mai degrabă unei detonări atomice şi că nu se pune problema ca
    amplitudinea ei să aparţină unei bombe cu hidrogen. Bombă H sau nu, testul
    nord-coreean este foarte îngrijorător, consideră expertul Siegfried Hecker,
    într-un interviu publicat în Buletinul oamenilor de ştiinţă în domeniul
    nuclear. Problema nu este de a şti dacă Phenianul a testat o bombă cu hidrogen
    sau nu, ci faptul că regimul nord-coreean face progrese cu un nou test. Cu
    fiecare test, nord-coreenii învaţă mai mult’
    , spune Hecker, unul dintre cei
    mai mari specialişti în dosarul nuclear nord-coreean.

    La Bucureşti, într-un
    interviu pentru Radio România, fostul director al Institutului de Cercetări
    pentru Apărare Chimică Bacteriologică Radiologică şi Nucleară, Vasile Şomoghin
    explică: Bomba cu hidrogen face parte din cadrul armelor nucleare.
    Există două tipuri: bomba de tip a sau bomba de fisiune, care se bazează
    practic pe o reacţie de rupere a nucleelor de uraniu sau de plutoniu cu
    dezvoltare de energie, şi bombele termonucleare sau bombele cu hidrogen, care
    se bazează pe reacţia de fuziune, de adunare la un loc a unor nuclee de izotop
    de hidrogen, şi anume deuteriu şi tritiu, cu producerea de heliu. Diferenţa
    dintre ele este atât în privinţa mecanismului de producere a energiei, cât şi a
    cantităţii de energie produse. În cazul bombelor cu hidrogen această energie
    este cam cu trei ordine de mărime mai mare decât în cazul bombelor nucleare
    clasice sau de tip a, deci de cel puţin 1000 de ori mai mare.

    Centrul pentru
    supraveghere geologică din SUA şi Centrul naţional pentru seisme din China au
    detectat, însă, la momentul testului, un cutremur cu magnitudinea de 5,1 pe
    Richter produs în zonă. La prima vedere, se pare că au desfăşurat un test
    nuclear, dar nu au reuşit să ajungă la a doua etapă, cea a unei explozii de
    hidrogen
    , consideră şi specialistul în politică nucleară Crispin Rovere, din
    Australia.

    În rândul scepticilor se numără şi Bruce Bennett, analist al Rand
    Corporation: Dacă ar fi fost vorba de o adevărată bombă H, magnitudinea
    cutremurului ar fi fost mult mai mare, de cel puţin 7 grade
    . În opinia lui
    Bennett, explozia corespunde unui dispozitiv de 10-15 kilotone, de nivelul
    celei lansate asupra oraşului Hiroshima în 1945.

    Acesta este al patrulea test nuclear
    nord-coreean – primele două, în 2006 şi 2009, au fost realizate cu dispozitive
    cu plutoniu, cel de-al treilea, în 2013, a părut să includă uraniu, lucru care
    nu a fost totuşi confirmat. Ar putea fi vorba acum doar de propagandă?

    Vasile Şomoghin: Având în vedere că este vorba de Coreea de Nord,
    propaganda este clar unul din mijloacele cele mai puternice folosite de ei.
    Este posibil să fi fost doar o experienţă nucleară obişnuită sau să fie o
    încercare de misiune, deci o bombă termonucleară nereuşită. Oricum,
    faptul că de ceva timp Coreea de Nord dispune de bombe nucleare cu fisiune este
    deja un mare, mare pericol. Dacă aceste bombe vor putea fi deja livrate la
    ţintă asta va depinde destul de mult de dezvoltarea sistemelor balistice pe
    care Phenianul le posedă. Din ceea ce ştiu eu deja, au rachete balistice care
    pot atinge cu uşurinţă Coreea de Sud şi Japonia, deci la distanţe de sute,
    poate mii de km. Nu ştiu acum cât de departe au ajuns cu asta şi nu ştiu nici
    care este capacitatea de transport a rachetelor de care dispun ei. Dar oricum
    deja există un pericol suficient de mare
    .

    Agenţiile de presă notează că
    Phenianul a dezvoltat un program de arme nucleare în pofida sărăciei şi a
    sancţiunilor internaţionale cu care se confruntă, căile prin care a reuşit
    reducerea costurilor asociate unui astfel de program fiind tehnologia proprie
    şi forţa de muncă practic gratuită. Analizele guvernului sud-coreean estimează
    cheltuielile nucleare ale vecinului din nord la o sumă totală între 1,1 miliarde
    şi 3,2 miliarde de dolari, experţii considerând însă că un calcul precis este
    imposibil de făcut dat fiind secretul care înconjoară programul.

    Principalele
    state nucleare au condamnat experimentul nord-coreean, inclusiv aliatul
    tradiţional al Phenianului, China, care i-a cerut insistent să îşi
    respecte angajamentul privind denuclearizarea. Rusia a denunţat o
    încălcare clară a dreptului internaţional, iar SUA au promis un răspuns
    adecvat la provocările Phenianului. La rândul său, Israelul a denunţat testul
    nord-coreean exprimându-şi temerea că ar putea constitui un precedent pentru
    Iran. La Bucureşti, Ministerul român de Externe a apreciat că testul nuclear
    efectuat de autorităţile nord-coreene încalcă Rezoluţiile Consiliului de
    Securitate ONU şi reprezintă o provocare la adresa păcii şi securităţii în
    regiune.

  • Proiecte spaţiale cu participare românească

    Proiecte spaţiale cu participare românească

    Reuniţi la începutul acestei luni în Luxemburg, reprezentanţii ţărilor membre ale Agenţiei Spaţiale Europene (ESA) au ajuns la ceea ce au numit “un acord istoric” vizând construirea unei noi rachete, Ariane 6. Este vorba despre un vehicul spaţial mai competitiv decât modelele precedente şi care ar urma să fie lansat în 2020, misiunea sa incluzând lansarea de sateliţi ştiinţifici sau sonde spaţiale, precum şi plasarea de sateliţi de telecomunicaţii sau pentru televiziune, spre exemplu.



    Pentru aceasta, Europa s-a angajat la o finanţare de patru miliarde de euro, sumă care include construirea unei noi baze de lansări spaţiale în Guyana franceză şi dezvoltarea unui lansator de talie mică. În total, Uniunea Europeană are prevăzut un buget global pentru lansatoarele sale spaţiale de opt miliarde de dolari, pentru următorii zece ani. Obiectivul este de a face faţă unei concurenţe tot mai puternice pe piaţa internaţională a lansărilor de sateliţi.



    În prezent, compania privată americană SpaceX lansează sateliţi cu ajutorul rachetelor Falcon 9 la preţuri cuprinse între 49 şi 68 milioane de Euro, iar China şi India vor fi competitori serioşi în deceniul următor. China a reuşit să ajungă pe Lună cu Iepurele de Jad, iar India a plasat sonda spaţială Mangalyaan pe orbita planetei Marte la costuri de 10 ori mai mici decât cele făcute de NASA pentru misiunea MAVEN. “Este un mare succes”, a declarat Jean-Jacques Dordain, directorul general al agenţiei, amintind că acordul a fost obţinut după mai multe luni de negocieri în cadrul ESA, în special între Franţa şi Germania, care vor fi principalii contributori la realizarea proiectului. Parisul s-a angajat să asigure 52 %, iar Germania 22 % din costurile necesare pentru Ariane 6.



    Intrată în uz în 1996, actuala rachetă, Ariane 5, a reuşit să acapareze 50% din piaţă în sectorul lansărilor de sateliţi, realizând până acum cu succes 62 de misiuni. Ariane 6 ar urma să încorporeze mai multe tehnologii dezvoltate de partenerii europeni, obiectivul principal fiind realizarea unei rachete modulare care să poată fi configurată în funcţie de necesităţile fiecărei misiuni. Iar între aceşti parteneri se numără şi România, care a încheiat în 1992 primul acord cu Agenţia Spaţială Europeană, iar din ianuarie 2011 este membră a ESA – organizaţie internaţională cu sediul la Paris şi 20 de ţări membre — Austria, Belgia, Cehia, Danemarca, Elveţia, Finlanda, Franţa, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Luxemburg, Marea Britanie, Norvegia, Olanda, Polonia, Portugalia, România, Spania şi Suedia. Alături de participarea la dezvoltarea rachetei Ariane 6, la recenta întâlnire de la Luxemburg, România s-a alăturat partenerilor europeni în finanţarea Staţiei Spaţiale Internaţionale, prin intrarea în acest program Bucureştiul devenind co-proprietar al Staţiei, alături de alte 11 state europene, precum şi de partenerii internaţionali – SUA, Canada, Rusia şi Japonia. Potrivit ministrului delegat pentru cercetare, Mihnea Costoiu, acceptarea României în acest program este o şansă pentru industria spaţială românească.



    Fostul cosmonaut Dumitru Prunariu, în prezent membru în Consiliul de Administraţie al Agenţiei Spaţiale Române, a explicat pentru Radio România importanţa acestui lucru: Beneficiile sunt de a putea efectua experimente proprii, care, valorificate la nivel european, pot să aducă beneficii nu numai ştiinţifice, dar şi materiale la un moment dat, importante pentru România. De asemenea, faptul că suntem prezenţi acolo, intrăm într-un alt club de decizie asupra a ceea ce se întâmplă cu staţia spaţială internaţională într-un viitor ceva mai îndepărtat. Acel procent ne ofertă posibilitatea ca în limita lui să facem noi propuneri şi să utilizăm în folosul României acea parte de staţie spaţială internaţională.”



    Implicarea României în aceste programe este o dovadă a faptului că potenţialul românesc în cercetare şi inovare începe să producă rezultate concrete şi că investiţiile în acest domeniu sunt legitime şi justificate”, spun responsabilii români.



    Potrivit preşedintelui Agenţiei Spaţiale Române, Marius-Ioan Piso, Staţia Spaţială Internaţională va reprezenta un laborator excelent pentru a testa tehnologii pentru misiuni spaţiale pe orbită joasă, dar şi pentru misiuni de explorare a Sistemului Solar. Care sunt următoarele proiecte ale ESA la care va participa şi România?



    Marius-Ioan Piso: Vor fi câteva misiuni. Sunt misiuni cum este Proba-3, care va realiza în spaţiu un telescop cu lungimea de 144 de metri, care va fi utilizat pentru detecţia potenţialelor obiecte periculoase care vin dinspre Soare, adică proiectul respectiv va oculta Soarele. Este un alt proiect care presupune orbitarea unui asteroid dublu şi deflecţia uneia dintre componentele asteroidului, în care România va avea o contribuţie foarte serioasă, 40-45%.”România poate fi un jucător important şi pe piaţa nanosateliţilor cu scop comercial, cu rol din ce în ce mai important pentru aplicaţii spaţiale şi terestre. Primul experiment spaţial cu participare românească a fost realizat în 1972, prin Programul Intercosmos, iar în 1981, pe 14 mai, România trimitea primul cosmonaut în spaţiu, Dumitru Prunariu, fiind cea de-a 11-a ţară din lume care reuşea acest lucru.