Tag: radio in scoli

  • Teatrul radiofonic în şcoli

    Teatrul radiofonic în şcoli

    Cu mare
    popularitate în anii 1920, teatrul radiofonic pierde teren cu începere din1950,
    odată cu apariția și dezvoltarea televiziunii. În România, Teatrul radiofonic
    are aproape aceeasi vechime cu Radioul românesc. La mai puţin de patru luni de la inaugurarea
    postului public de radio (1 noiembrie 1928), în 18 februarie 1929 se transmitea
    prima piesa de teatru la microfon, Ce ştia satul de V. Al. Jean, avându-i în
    rolurile principale pe Maria Filotti si Romald Bulfinski de la Teatrul Naţional
    din Bucureşti.


    Până la introducerea benzii de magnetofon (1948), teatrul radiofonic era
    difuzat în direct. În deceniile al patrulea şi al cincilea, unele spectacole se
    înregistrau pe discuri, în acelasi timp cu transmiterea lor în direct, fapt obişnuit
    şi pentru alte emisiuni, mai ales culturale (conferinţe, interviuri etc.) Din păcate,
    discurile cu teatru radiofonic, din acea perioadă, nu s-au păstrat decât,
    poate, în foarte mică măsură în arhive sau la colecţionari. Astfel, cel mai
    vechi spectacol de teatru radiofonic înregistrat pe bandă, care se păstrează în
    Fonoteca Radioului, datează din 1951: este vorba despre piesa Hagi Tudose de
    Delavrancea, cu Nicolae Băltăţeanu în rolul titular, în regia lui Ion Sahighian
    (data difuzării în premieră: 25 martie 1951).


    Şi pentru că deşi are o vârstă respectabilă, teatrul radiofonic îşi
    păstrează tinereţea, redacţia Teatru radiofonic anunţă o nouă realizare:
    Manuella Popescu, coordonator proiect, redacţia Teatru radiofonic: Putem spune că avem un nou proiect în cadrul redacţiei. Se numeşte
    Ora de teatru radiofonic în şcoli. Ne-am gândit să atragem şi publicul tânăr,
    pentru că noi mai avem un proiect în redacţia Teatru radiofonic, care se
    numeşte Radio Fiction Desk, în care mergem în licee. De această dată, Ora de
    teatru radiofonic în şcolile primare înseamnă că mergem cu o audiţie. Şi ne-am
    gândit să mergem cu Mituri şi legende, Zeii din Olimp, un scenariu radiofonic
    de Sanda Socoliuc, în regia lui Vasila Manta. Şi de fiecare dată, le povestim
    elevilor de clasele a V-a, a VI-a, a VII-a, depinde de la şcoală la şcoală,
    despre cum se face o producţie de teatru radiofonic, ce înseamnă un microfon,
    ce înseamnă o înregistrare şi avem şi o surpriză pentru ei, un actor invitat.
    Mircea Constantinescu a fost prima oară invitat, iar în aprilie, Anne Marie
    Ziegler. Ei povestesc ce înseamnă să fii actor, ce înseamnă să vii la teatru
    radiofonic, ce înseamnă să poţi intra în pielea unui personaj de fiecare dată
    şi cât de mult iubesc ei teatrul radiofonic, pentru că aceşti actori îşi
    dăruiesc foarte mult sufletul şi o parte din viaţa lor, aici, în studiourile
    teatrului radiofonic.



    Am întrebat-o pe Manuella Popescu dacă ideea de teatru radiofonic era
    familiară copiilor: Nu, răspunsul din păcate este nu, şi tocmai
    de aceea ne-am gândit să mergem la clasele mici, pentru ca în viitor să avem
    ascultători din rândul lor. Aceasta este şi ideea. Dar, surprinzător,
    majoritatea merg la teatru, ceea ce este foarte bine. Şi noi venim cu un altfel
    de teatru, un teatru în care să stai jumătate de oră liniştit, să asculţi, să
    îţi imaginezi – fiecare copil şi-i poate
    imagina pe Zeus, pe Atena, pe Prometeu, pe Hermes, aşa cum vor ei şi intră
    într-o poveste a lor, a lor împreună cu noi. După care le-am rezervat o altă
    surpriză, facem un mini-concurs cu întrebări. Şi am avut surpriza că absolut
    toţi voiau să răspundă.


    Organizat împreună cu Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti,
    proiectul îşi propune, pentru început, să ajungă în şapte şcoli, unde să
    reunească două-trei clase, în funcţie de spaţiul în care este găzduit, creând o
    alt fel de oră. Vine cu detalii Manuella Popescu: Mergem noi, din
    partea radioului, împreună cu actorul invitat şi facem o dezbatere istoria
    teatrului radiofonic, despre piesa de tearu pe care o vor asculta, împreună cu
    actorul şi apoi facem o audiţie, care nu durează mai mult de jumătate de oră,
    pentru că, în general, copiii nu au răbdare să asculte. Şi la sfârşit facem
    acel miniconcurs. Totul într-o oră.


    Iar iniţiativa a fost foarte bine primită de către copii, după cum ne-a
    spus Manuella Popescu: Nu ne-a venit să credem cât de fascinaţi au
    fost, iar directoarea a spus că nu i-a văzut niciodată atât de cuminţi la nicio
    oră. Au stat şi au ascultat şi toţi aveau mâinile ridicate ca să răspundă la
    întrebările de la mini-concurs.


    Din vasta producţie radio, în şcoli ajunge deocamdată un prim spectacol.
    Manuella Popescu: Mergem numai cu Mituri şi legende. Zeii
    din Olimp în acest an, pentru că este din programa şcolară şi ne-am zis să venim
    şi în ajutorul profesorilor. Şi spre surprinderea noastră, înainte de audiţie
    am avut câteva întrebări legate de legendele Olimpului şi copiii ştiau, ne-au
    povestit câte ceva.



    În cadrul proiectului elevii au şansa să
    descopere specificul teatrului adaptat pentru radio, faţă de cel al pieselor
    scrise pentru teatrul de scândură : aici este vorba despre regizori
    specializaţi şi actori cu voci radiogenice dând dinamica şi culoarea piesei
    prin voci şi de decorul sonor, realizat special în studioul dotat cu ferestre,
    uşi, scări din materiale diferite, groapă de nisip etc. , pentru teatrul
    radiofonic.