Tag: Radiodifuziunea Română

  • La Mulţi Ani, Rador Radio România!

    La Mulţi Ani, Rador Radio România!

    Agenţia de Presă Rador a Radio România a început să se organizeze în primele luni ale anului 1990, ca răspuns la căutarea de informaţii a mass-media care începea să înflorească.

    Agenţia de Presă Rador – Radio Observator, pentru a-i traduce numele, este una din principalele surse de informare ale posturilor Radio România, ca şi ale instituţiilor importante ale statului român.

    Înfiinţată în 1990 ca redacţie a Radiodifuziunii Române, a fost onorată să poarte numele primei agenţii de presă moderne interbelice. Rador-ul interbelic, născut la 16 iunie 1921 ca firmă privată, preluat în 1925 în proprietatea statului, era o prescurtare de la Radio Orient.

    La 28 de ani de la naştere, Agenţia de Presă Rador este astăzi un actor şi vector important de comunicare naţională. Aceasta transmite informaţii furnizate de impresionanta reţea de reporteri şi corespondenţi a Radio România şi efectuează profesionist monitorizări extrase din emisiunile a peste 57 de posturi de radio şi televiziune din România şi din lume, din peste 400 de publicaţii străine şi peste 80.000 de surse web, preluate în 15 limbi străine, din Europa, America de Nord, America Latină şi, parţial, Asia, Africa şi Australia.

    Materialele unice de istorie orală, documentarele, calendarele, informaţiile şi analizele din presa externă, monitorizările personalizate, materialele inedite, ştirile altfel, furnizate de o echipă profesionistă, pot fi regăsite şi pe www.rador.ro.

    La Mulţi Ani, Rador, La Mulţi Ani tuturor cititorilor săi!

  • Relații româno-americane după 1945

    Relații româno-americane după 1945

    După 1945, România și SUA s-au găsit de-o parte și
    de alta a Cortinei de Fier, fără voia lor. Mersul războiului le aruncase în
    tabere opuse, cu toate că sprijinul SUA de la sfârșitul primului război
    mondial, prin enunțarea principiilor președintelui Wilson, fusese decisiv în
    formarea României Mari. Din cauza ideologiei comuniste România și SUA s-au
    aflat chiar în adversitate, deși cele două țări nu avuseseră nicio divergență istorică.
    Înființarea celor două blocuri militare opuse, NATO și Tratatul de la Varșovia,
    a dusa la o tensionare suplimentară a relațiilor bilaterale, mai ales în anii
    1950, anii stalinismului în expansiune în țările Europei Centrale și de Est.
    Însă autoritățile de la București și Washington au considerat ca după anul
    1953, când politica Moscovei se schimbă în urma morții lui Stalin, să-și
    îmbunătățească relațiile.


    Diplomatul Anton
    Moisescu a fost numit ambasador în SUA din partea României în anul 1954. În urma
    unui interviu realizat în 1995, Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea
    Română a aflat de la Moisescu care era climatul general al încercărilor timide
    de reapropiere dintre România și SUA. Ţin să menţionez că în momentul când eu am fost acreditat în SUA ca ministru
    plenipotenţiar era o atmosferă politică internaţională destul de grea. Erau
    foarte încordate relaţiile între cele două centru mari de putere: pe de o parte
    NATO în frunte cu SUA şi pe de altă parte Tratatul de la Varşovia în frunte cu
    Uniune Sovietică. Din această cauză în SUA am găsit o situaţie deosebit de grea
    pentru misiunile diplomatice ale ţărilor din lagărul socialist. În primul rând
    erau impuse restricţii foarte drastice diplomaţilor din aceste misiuni, nu
    aveau voie să iasă din capitală fără o aprobare specială de la Departamentul de
    Stat. Noi, spre exemplu, aveam singura facilitate de-a ieşi la New York,
    întrucât eram şi observator la sediul Naţiunii Unite unde noi încă nu fuseserăm
    primiţi ca membri cu drepturi depline.


    Activitățile misiunii
    române în SUA era foarte restrânsă, comparativ cu ceea ce fusese înainte de
    război. Destinderea era primul obiectiv pe care și-l propuneau părțile, iar ea
    a venit mai ales din partea americană. Anton Moisescu povestea despre deschiderea
    cu care a fost primit de președintele Eisenhower la prezentarea scrisorilor
    sale de acreditare. Personalul
    diplomatic era compus din 7-8 persoane, în afară de mine, plus soţiile.
    Personalul militar era format din trei persoane: un colonel, un maior şi un
    căpitan, de-asemenea cu soţiile. Restul era personalul administrativ necesar
    ambasadei. Toţi aceşti oameni deveniserăm o familie. Am organizat unele
    excursii comune, duminicile la un pescuit, la week-end. În condiţiile acelea a
    venit timpul să depun scrisorile de acreditare. Când am depus scrisorile de
    acreditare am avut o surpriză foarte plăcută, spre deosebire de atmosfera
    generală, primirea la preşedintele SUA Dwight Eisenhower, fostul comandant
    suprem al debarcării din timpul războiului şi al ofensivei aliate împotriva
    hitlerismului. A avut o atitudine excepţional de amabilă, de amicală, în
    discuţiile dintre noi. Ne-am exprimat dorinţa şi unul şi altul pentru
    dezvoltarea relaţiilor dintre SUA şi România şi despre o mai bună cunoaştere.
    În final, preşedintele mi-a făcut invitaţia să vizitez oricând și oriunde SUA,
    să cunosc mai bine America. Şi asta era oarecum în contrapunere cu regulile
    generale care se impuneau diplomaţilor din ţările noastre.


    Un alt obiectiv al ambasadei române în SUA a fost
    infiltrarea în rândul comunității românești. Diaspora română din SUA era
    covârșitor anticomunistă și se manifestase critic împotriva regimului de la
    București. Dar strategia emoțională a ambasadei, descrisă de Moisescu, a reușit
    să-i facă pe unii să se apropie de politica Bucureștiului. Am căutat să facem legături cu cât mai mulţi români
    americani întrucât şi de ei eram izolaţi. O legătură mai strânsă am avut-o cu
    redacţia ziarului Românul american. Redacţia era la Detroit, o regiune cu mai
    mulţi români, o mare parte erau emigranţi înainte de război acolo şi care lucraseră
    mai ales la uzinele Ford. Redactorul-şef al ziarului Românul american cu
    soţia mi-au făcut o invitaţie să mergem în vizită la Detroit cu ocazia zilei
    femeii din America, unde era ca invitată soţia mea. Am vizitat mai multe oraşe
    cu această ocazie şi am făcut popasul principal al Detroit. La Detroit am găsit
    într-o sală vreo 250 de persoane, familii, majoritatea erau oameni în vârstă
    care plecaseră mai demult din România, dar şi o parte tineri. Le-am prezentat
    un film cu unele aspecte din România care se numea România în culori, cu
    aspecte folclorice în special din Transilvania, Moldova dar şi din alte părţi.
    În perioada când a rulat filmul se pare că a făcut o impresie atât de puternică
    încât când s-a aprins lumina am observat că aproape toţi plângeau de emoţie. A
    fost un moment foarte impresionant şi s-a creat o legătură foarte puternică
    între ei şi noi. Am mai făcut nişte vizite pe la ei pe-acasă, pe la fabrici. Mi-au
    făcut legătura cu administraţia fabricii, am putut să vizitez tot procesul de
    producţie al fabricii și mi-am făcut o impresie despre această tehnologie a
    construcţiei de automobile pe care am folosit-o pentru experienţa
    întreprinderii noastre de automobile când m-am întors în ţară.


    Relațiile româno-americane au revenit cu adevărat
    la normalitate abia după 1989. Până atunci, ele au evoluat sinuos de la
    cooperarea limitată la revenirea la dispute de la sfârșitul anilor 1980.

  • Greco-catolicismul în lupta cu regimul comunist

    Greco-catolicismul în lupta cu regimul comunist


    Biserica Greco-Catolică sau Biserica Română Unită cu Roma a fost înfiinţată în jurul anului 1700 în Transilvania, Banat, Crişana şi Maramureş, teritorii locuite majoritar de români din Imperiul Habsburgic. Apariţia ei a însemnat începutul emancipării naţionale româneşti şi mari figuri publice româneşti au provenit din rândul populaţiei greco-catolice. Printre ei, episcopul Iuliu Hossu, cel care a citit la Alba Iulia rezoluţia de unire a Transilvaniei cu România, şi politicianul Iuliu Maniu.



    Centrul greco-catolicismului românesc a fost Blajul, oraş în centrul României, locul unde funcţiona mitropolia greco-catolică şi o academie teologică. Într-un interviu din 2001 cu preotul greco-catolic Nicolae Lupea, realizat de Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română, acesta descria atmosfera cu totul specială din “Mica Romă a românilor”, aşa cum a fost denumit Blajul. “Era o atmosferă într-adevăr teologică, studenţii erau pregătiţi pentru misiunea pe care urma să o aibă, de preoţi ai Bisericii. Academia avea 4 ani de teologie, şi după 4 ani de teologie, cine voia, nu era obligat, putea să se supună examenului de licenţă în teologie. Era o atmosferă într-adevăr preoţească, spirituală, când viitorilor preoţi li se predau şi diferite discipline teologice pentru a avea cunoştinţele în vederea misiunii lor preoţeşti. Li se cerea şi o trăire spirituală, prin trăirea lor personală, în stare de har şi în unire cu Dumnezeu.”



    Istoria Bisericii Române Unite cu Roma a fost una de relaţii fireşti cu toate celelalte Biserici şi culte din spaţiul laic românesc. Primele persecuţii încep însă din vara anului 1940 în Transilvania de Nord, teritoriu intrat în componenţa Ungariei. Preoţi şi credincioşi greco-catolici sunt deportaţi şi unii ucişi. Însă marele val al persecuţiilor urma să vină în anul 1948. Statul comunist interzicea Biserica, preoţii fiind forţaţi să accepte unirea cu Biserica Ortodoxă, iar cei care au refuzat aveau să fie întemniţaţi, aşa cum a fost şi Nicolae Lupea. “M-au luat împreună cu rectorul de atunci, se numea Gheorghe Dănilă, şi ne-au depus la Aiud. Acolo, el a stat 7 luni, pe mine m-au ţinut 9 luni, după care ne-au eliberat fără nici un proces. Se crede că ne-au ridicat din cauză că în 1946 fusese aici, la Blaj, Petru Groza, cu o parte din miniştrii din guvern, şi cu acel prilej a avut loc o ciocnire între muncitori şi studenţii Academiei. Adică ei au vrut să atace Academia de Teologie, să intre să se încaiere cu studenţii noştri, şi studenţii s-au baricadat înăuntru şi n-au putut avea acces. Între timp, a intervenit poliţia. Pe 15 mai a fost Petru Groza aici, şi cu acest prilej a avut loc această manifestaţie, că unii strigau pentru rege, alţii pentru partidul comunist sau cam aşa ceva.”



    Despre momentul care a permers desfiinţarea, Nicolae Lupea avea amintiri foarte clare legate de vizita pe care primul ministru comunist Petru Groza a făcut-o la Blaj în 1946 pentru a participa la un serviciu divin. “Şi afară ploua, ploua întruna, şi Petru Groza a ieşit mai repede din Catedrală. Când a ieşit episcopul nostru, Petru Groza a bătut cu degetul în geam şi i-a făcut semn să urce la el în maşină. Şi nu după mult timp a apărut ca din senin mitropolitul ortodox Nicolae Bălan al Sibiului şi Petru Groza l-a chemat şi pe el în maşină. Când să urce, episcopul ortodox a alunecat de pe treptele maşinii şi episcopul nostru i-a întins mâna ca să îl ajute să se ridice. Şi atunci el a zis: “Priviţi, domnule prim-ministru! I-am prins mâna şi nu i-o mai las! Să se rupă de peceţile cu Roma, şi fraţii să se afle din nou împreună” Dar episcopul nostru a zis: “Înalt Prea Sfinţite! Am întins mâna ca să vă ajut, ca să vă ridicaţi”. Şi apoi s-au deplasat cu toţii pe Câmpia Libertăţii, şi acolo Bălan a făcut un apel că greco-catolicii să rupă relaţiile cu Roma şi să revină în vatra bisericii strămoşeşti, adică să revină la ortodoxie. După aceea a vrut să ia cuvântul episcopul Suciu, să protesteze, dar nu a fost lăsat.”



    Au urmat prigoane împotriva clericilor şi credincioşilor greco-catolici greu de imaginat. Nicolae Lupea consideră că şi Biserica Ortodoxă a contribuit la marea nedreptate făcută Bisericii Greco-Catolice de către regimul comunist. “Apoi a început să fie arestaţi tot câte un preot de prin sate şi duşi pe la Securitate, anchetaţi acolo, li s-a cerut să treacă la ortodocşi şi unii au cedat. Dar alţii au rezistat. Pe ăştia care au refuzat i-au ameninţat că-i ridică şi că le dau copiii afară din şcoli, şi de la şcolile secundare, şi de la şcolile universitare. Aş vrea să insist aici asupra faptului că se spune că guvernul a interzis biserica noastră. A interzis-o în colaborare cu ierarhia Bisericii Ortodoxe. Vizita lui Bălan, aici la Blaj, tocmai când a venit Petru Groza, nu era fără un scop. Biserica Ortodoxă nu-i străină de actul de interdicţie al bisericii noastre. Pentru că acest mitropolit, Bălan, când s-a instalat ca mitropolit la Sibiu, a ţinut o cuvântare şi a spus că nu-şi va da odihnă oaselor lui până când nu va vedea Biserica Greco-Catolică interzisă. Adică desfiinţată sau cum spuneau ei, “revenită”, la Biserica strămoşească.”



    Una dintre marile nedreptăţi ale istoriei României avea să fie reparată pe 31 decembrie 1989 când Biserica Greco-Catolică revenea la viaţă. O viaţă plină de privaţiuni şi de mărturii de credinţă.


  • Revoluţia din 1989 la Radio România

    Revoluţia din 1989 la Radio România

    De la înfiinţarea sa din 1928, Radiodifuziunea Română nu
    a lipsit de la niciun eveniment important din istoria României. Regi,
    politicieni, oameni de cultură, artişti, oameni obişnuiţi au apărut în faţa
    microfonului radioului pentru a le vorbi românilor despre semnificaţia
    momentelor la care asistau. Radiodifuziunea Română nu putea lipsi nici de la
    derularea revoluţiei anticomuniste din decembrie 1989, moment pe care l-a trăit
    la cote emoţionale maxime.


    Radiodifuziunea
    şi televiziunea, mai târziu, au fost considerate instituţii-cheie ale statului
    în transmiterea de mesaje către populaţie. Din păcate, Radio România a devenit
    un instrument de propagandă grosolană în mânile regimului comunist după
    ocupaţia ţării de către armata sovietică şi instalarea prin forţă a regimului
    comunist. În anii 1980, atât la radio, cât şi la televiziune regimul promova un
    cult al personalităţii cuplului Elena şi Nicolae Ceauşescu de o exasperantă vulgaritate.
    În afara lipsurilor cronice de zi cu zi, cultul personalităţii era cel mai greu
    de suportat pentru imensa majoritate a românilor.


    Pe 16
    decembrie 1989, oamenii din Timişoara au ieşit în stradă pentru libertate şi
    înlăturarea regimului opresiv comunist care timp de 45 de ani adusese dezastrul
    economic şi tragedii umane. După reprimarea sângeroasă a demonstraţiilor
    timişorenilor, pe 21 decembrie bucureştenii adunaţi în stradă la un miting de
    susţinere a lui Nicolae Ceauşescu s-au întors împotriva sa. Începea, astfel,
    cel mai grandios moment al istoriei celei de-a doua jumătăţi a secolului 20.


    În
    arhiva Radiodifuziunii Române, documentele sonore au păstrat o emoţie publică
    uriaşă. Vocile, ale oamenilor obişnuiţi şi ale jurnaliştilor, sunt cele ale
    unor oameni exaltaţi de schimbarea de 180 de grade a situaţiei, de la disperare
    şi închiderea orizontului speranţelor la exuberanţă şi eliberare şi renaştere.
    Între 22 şi 25 decembrie 1989 a existat o bucurie nemărginită a românilor care
    îşi redobândeau libertatea, o bucurie pe care Radio România a înregistrat-o
    pentru totdeauna. O bucurie care începea pe 22 decembrie 1989 în jurul orelor
    12,30, o bucurie care transpare şi din incoerenţa şi agitaţia care îi
    cuprinsese pe toţi cei care intrau în studiourile de radio. Eugen Dichiseanu,
    fotoreporter la ziarul Scânteia al Partidului Comunist Român, a fost cel care
    a vorbit printre primii la microfonul eliberat al Radio România. Trăiască România! Trăiască
    România liberă! Dragi oameni, dragi români! Îmi este imposibil să redau în
    cuvinte ce văd. Nu credeam, până acum câteva clipe nu credeam, să pot trăi, să
    aud, să văd mai ales şi să vă traduc într-un cuvânt ce-am putut vedea astăzi,
    acum, şi ce străluceşte în ochii tuturor colegilor mei din jur, colegilor
    noştri de acuma din jurul microfonului: lacrimi, zâmbete, îmbrăţişări.


    Poeta
    Ana Blandiana a fost una dintre primele intelectuale care au vorbit la radio în
    efervescenţa zilei de 22 decembrie. Prieteni, am sosit la Radio
    acum venind din Piaţa Palatului unde am fost alături de zecile de mii de
    oameni, cărora la un loc şi fiecăruia în parte nu le venea să creadă că
    trăieşte această zi. Este foarte greu să cred că după atâţia ani de umilinţă,
    că noi, noi singuri, nu printr-un aranjament politic, nu prin sprijinul altora,
    mai mari şi mai puternici decât noi, ci noi singuri cu forţa noastră
    sufletească, în care nu mai credeam, am fost în stare să facem asta. Morţii de
    la Timişoara şi morţii de la Bucureşti ne-au redat deodată încrederea în noi şi
    puterea de a fi noi.


    Baricada
    revoluţionarilor din noaptea de 21 spre 22 decembrie 1989 din faţa Sălii Dalles
    din centrul Bucureştiului a fost decisivă pentru căderea regimului de a doua
    zi, pe 22 decembrie. O revoluţionară rămasă anonimă a amintit românilor de
    moartea compatrioţilor lor din urmă cu doar câteva zeci de ore. Să nu-i uităm pe cei care au
    murit în faţa Sălii Dalles. Au fost primii care au murit, au fost tineri, au
    fost tineri de 20 de ani călcaţi de maşini şi de blindate. Ne-am ascuns sub
    maşini de frica gloanţelor, n-am crezut că sînt gloanţe adevărate. Şi totuşi,
    mulţi dintre noi am rămas acolo aşteptând o minune care s-a produs astăzi. Vă
    rugăm ca astăzi, toţi, să mergem acolo cu flori în mâini şi să le depunem în
    faţa sălii Dalles în memoria acelor copii care au murit pentru noi.


    Nu
    au lipsit nici procesele de conştiinţă din faţa microfonului. Unii şi-au cerut
    iertare pentru că s-au pus în serviciul dictaturii şi au minţit publicul, aşa
    cum a spus crainicul Viorel Popescu. Ani de zile am încercat să vă spun adevărul şi am fost împiedicat. Mi-e
    ruşine pentru tot ce am spus în aceşti ani despre o epocă acum sfârşită. Mi-e
    ruşine pentru că n-am reuşit să vă aduc în casă adevărul. Am încercat să vă
    aduc dragostea, muzica frumoasă. Am fost împiedicat şi în aceste gesturi simple
    de a vă aduce tandreţea şi liniştea în casă.


    Revoluţia
    română a continuat la Radio România şi în zilele care au urmat. Entuziasmul a
    scăzut, viaţa a reintrat în normal şi unii chiar s-au jenat că au fost atât de
    exaltaţi atunci. Însă normalitatea entuziasmului arată umanitatea fiecăruia
    dintre noi şi nicio judecată postumă nu poate anihila intensitatea momentului.

  • Istoria tehnică a Radiodifuziunii Române

    Istoria tehnică a Radiodifuziunii Române

    De la înfiinţarea sa, Radiodifuziunea Română a trecut prin toate etapele tehnice ale dotărilor sale, de la discurile de celită la calculatoare. Deşi este mai mult în atenţia specialiştilor, istoria tehnică a Radiodifuziunii nu este mai puţin importantă decât cea editorială. În istoria tehnică a Radiodifuziunii sunt câteva etape. Prima, cea dintre cele două războaie mondiale, este cea a începuturilor radiodifuziunii. Societatea de Difuziune Radiotelefonică din România, aşa cum se numea atunci, comandase la firma Marconis Wirelles Telegraph Company Limited din Londra un post de emisie cu o putere de 12 kW. Pe un teren de 10 hectare situat în comuna Băneasa, se instala o antenă. Prima emisiune a postului Radio România a fost joi, 1 noiembrie 1928, la ora 17, pe lungimea de undă de 401,6 metri, cu o putere de 0,15 kw. Emisiunea a fost deschisă de profesorul inginer Dragomir Hurmuzescu în calitate de preşedinte al Consiliului de Administraţie. După război, dotările tehnice au rămas parţial cele anterioare, echipamentele noi fiind cumpărate exclusiv din ţările socialiste, din Ungaria şi RDG. Dar în perioada de după război s-a construit actuala Casă Radio, dată în folosinţă în 1954. Din anii 1970, România s-a orientat către achiziţionarea de echipamente din Occident. De la jumătatea anilor 1990 a început perioada de informatizare a Societăţii Române de Radiodifuziune.



    Inginerul Ilie Drăgan a lucrat la Radio România mai mult de 40 de ani. În anul 2000, Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română l-a intervievat pentru a afla câteva repere ale istoriei dotării tehnice a societăţii. În 1958, Ilie Drăgan se angaja la radio şi dotarea era la nivelul anilor 1950: ”Mi-aduc aminte că utilizam transmisii cu nişte utilaje pe tuburi electronice, noi le spuneam CN, şi pentru a putea avea şi o alimentare de rezervă, foloseam nişte baterii de 110 volţi, aşa-zise ”cărămizi”. Efectiv erau, ca volum, două cărămizi puse una peste alta. Şi când plecam în deplasare, puneam acele ”cărămizi”, în număr de două, într-o geantă, mai luam un magnetofon care avea de multe ori peste 35 de kg, care mergea de bandă de hârtie, şi plecam cu trenul undeva în provincie să facem înregistrări. În condiţiile în care se realizau înregistrări din domeniul agriculturii, redactorii şi tehnicienii trebuia să meargă pe câmp, acolo la locul de realizare a produselor agricole, unde nu exista energie electrică şi unde serviciul era dotat cu două sau trei grupuri electrogene pe care le băga în maşină. Ajungeam la locul înregistrării, grupurile electrogene se alimentau cu benzină, le dădeau drumul, se alimentau magnetofoanele şi uite aşa se făceau înregistrările în acele timpuri.”



    Carele de reportaj erau puţine la acea vreme. Se putea vorbi, mai degrabă, de maşini autospeciale. Ilie Drăgan. ”Când am venit eu în cadrul acestui serviciu, am găsit în exploatare un car de reportaj mare care avea şi o cabină de crainic, undeva deasupra şoferului, era un Mercedes de prin 1938, pe care noi îl foloseam mai rar în exploatarea curentă. Îl foloseam mai mult la transmisii mari, complexe, cum erau transmisiile de 1 Mai şi 23 August din Piaţa Aviatorilor. Noi ne amplasam acolo cu circa două săptămâni înainte de eveniment, împânzeam toată piaţa cu cabluri şi cu aparatură. Vizavi, chiar în parc, unde era fosta statuie, aveam noi un loc unde amplasam acest car de reportaj şi acolo aveam o cutie terminală prin care aveam nişte legături directe cu Radioul şi Televiziunea. Această cutie terminală avea o formă cam ciudată şi până la urmă a intrat în vocabularul nostru ca ”locul de mormânt”. Maşina era amplasată lângă ”mormânt”, circuitele se găseau tot lângă mormânt. Mai aveam un car de reportaj, Steier, o dotare mai recentă, avea pe el pupitre, carul era din Austria, prin intermediul căruia noi realizam înregistrări şi transmisii mai complexe.”



    Ilie Drăgan îşi aducea aminte şi de transmisia în direct a discursului lui Nicolae Ceauşescu din 1968 în care era condamnată intervenţia trupelor Pactului de la Varşovia împotriva reformelor din Cehoslovacia: ”În 1968, am fost chemaţi de-acasă, am venit mai devreme cu circa o oră, şi ni s-a spus de urgenţă să facem o transmisie de la un miting care va avea loc în Piaţa Republicii. M-am deplasat de urgenţă acolo cu o echipă tehnică, mi-aduc aminte că aveam un car de reportaj pe un microbuz TV, unde improvizasem pe maşină undeva, sus, un loc de crainic. Am montat maşina în nişte condiţiuni foarte dificile pentru că am ajuns cu greu acolo, populaţia Bucureştiului începuse să vină masiv în această piaţă. Mi-aduc aminte că am mutat maşina undeva pe colţ, spre intrarea C, chiar lângă o fereastră, pe spaţiu verde. Am reuşit cu cei de la Telefoane să tragem de urgenţă circuitele şi cu un sfert de oră înainte de a avea loc mitingul, noi eram în legătură directă cu cabina de emisie, cu controlorul general din Radio. Lângă noi erau cetăţeni, a trebuit să apelăm la nişte forţe de ordine ca să nu cumva să ne împingă şi să ne rupă legăturile cu Casa Radio. Şi am reuşit să facem transmisia aceea care a durat două ore şi ceva, în direct, pentru toată ţara şi nu numai pentru toată ţara, prin cabina de emisie a societăţii noastre.”



    La 88 de ani, Radio România este cea mai longevivă instituţie de presă din România. În acest răstimp, ea a trecut prin întreaga istorie complicată a românilor secolului 20.

  • Richard Nixon şi Gerald Ford Bucureşti

    Richard Nixon şi Gerald Ford Bucureşti

    Dupu aproapea 20 di an’i di ligâturi multu arăţ, întrâ 1945-1947 şi giumitatea a an’ilor 1960, aţeali dauâ suţati militari şi aţeali dauâ sistemi di turlii politico-icunumiţi ama cari nu earau soaţâ, cumândisiti di SUA şi URSS câtâpâţea s-bâneadzâ deadun. Cathi parti câtâpâţea s-aibâ gesturi diplomatiţi icâ chiola s-adarâ îndoi paşi ta s-aproapchi şi s-treacâ di “gardul di sârmâ ghimpatâ”. România al Ceauşescu câftă s-dizgl’ieaţâ ligâturli cu SUA, vizitili a prezidenţilor american’i Richard Nixon dit 2-3 Augustu 1969 şi aţea al Gerald Ford dit ahurhita a meslui Augustu 1975 hiindalor seamni di mari simasii.


    Mircea Carp eara caplu a secţiei roâmneşţâ a postului di Radio Boaţea ali Americâ şi el vini deadun Bucureşti cu aţei doi prezidenţâ american’i. Carp lipsi s-fugâ zorlea dit Românii, dupu intrarea a reghimului comunistu, cu agiutorlu a sovieticilor. El nu fu maşi un martor ocular al vizitâl’ei al Nixon tu Românii, el cânâscu percepţia dit rândul a român’ilor mutrinda aţea vizitâ, aşi cum dzâsi tu un interviu ti Ţentrul di Isturii Oralâ dit Radiodifuziunea Românâ tu 1997: “Vizita al Nixon dit ahurhita al Augustu 1969 însemnă prota vizitâ a unui prezidentu american tu Românii. Fu, tutnâoarâ, un chiro di dişcl’ideari ti ligâturli româno-americani. Fu, tu idyul chiro, şi un momentu di dişcl’ideari a nâscântor nâdii tu rândul a român’ilor că aestâ vizitâ a prezidentului Nixon va s-agiutâ catandisea dit vâsâlii. Poati că furâ nâscânţâ cari s-minduirâ la unâ libirari ali Românii di sum ocupaţia comunistâ. Voi s-dzâc ţiva, maxus că ştiu câ tu dauâ croniţi, ţi furâ adrati mutrinda cartea mea fu aspusâ minduita că SUA alâsâ pi român’i s-pistipseascâ că vizita al Nixon poati s-însemneadzâ ţiva, chiola ţi unâ libirari icâ tu iţi catandisi, unâ bunâ îndridzeari a catadisâl’ei dit vâsâlii. Pot s-dzâc cu tut suflitlu, ama şi cu caimo, că niţi vârâoarâ, niţi Nixon, niţi Departamentul di Stat, niţi Ambasada americanâ di Bucureşti nu alâsarâ sâ s-veadâ ici că vizita al Nixon eara semnu di unâ bunâ alâxeari ali catandisi dit vâsâlii — maşi unâ alâxeari a ligâturilor dintrâ guvernili di Bucureşti şi di Washington.”


    Richard Nixon fu apruchiat cu vreari tu capitala ali Românii. Fu dealihea un lucru di mari simasii, pi cari Nicolae Ceauşescu l-u pistusi ca hiinda un semnu di vreari andicra di popul. Mircea Carp ari şi unâ exiyiseari mutrinda purtata ţi u avu Nixon cu Ceauşescu: Maxus tu lin’ina aluştor nâdii fârâ di timel’iu, Nixon a fu multu aştiptat tu vâsâlii. In’I si deadi îndripati – dapoaia – la Ministerlu di Exteni dt Bucureşti: oamin’ii furâ dealihea hârsiţ di yinearea al Nixon şi inşirâ pi sucăchi vârâ un million. Tu moaubeţli dintrâ el şi Ceauşescu, moaubeţ ţi s-întimil’iarâ pi unâ simpatii al Nixon andicra di Ceauşescu. Nixon câtâpâţi tu unâ turlii politicâ s-ufiliseascâ România ca unâ trambulinâ cari s-lu agiutâ tu ligâturlii cu Moscova. Mini pistipsescu că prezidentul al SUA di atunţea, cu tutâ tin’ia, fu multu naiv maca putu s-pistipseascâ că Ceauşescu putea s-aibâ un rol ahât mari tu Moscova! Iţicum, ştiu sigur că aestu lucru fu un din furn’iili a vizitâl’ei a lui. Câ ţe lu apruchia ahât multu Nixon pi Ceauşescu? Dupu ţi nu amintă s-agiungâ prezidentul al SUA tu alumta electoralâ contra al John F. Kennedy, el avea agiumtâ “canâ” tu ţi mutreaşti politica. Cându câtâpâţi s-intrâ disnău pi puteari adră trei viziti tu Europa di Est : Varşovia, Moscova şi Bucureşti. Varşovia nu fu ghini apruchiat, Moscova ici nu-l mutri, ama Bucureşti Ceauşescu, simţindlui ţiva, îi teasi covorlu aroşu. Aestu lucru Nixon nu l-u agârşi canâoarâ. Iara apruchiarea lui Bucureşti fu ti el poati unlu dit momentili di nai ma mari simasii, nu politiţi, ama di publicitati, tu ligâturli a lui cu vâsâlili ditru xeani.


    src=/files/Foto


    Dupu 6 an’i, succesorlu al Nixon, Gerald Ford, yinea tu Românii. Şi aestu lucru eara di mari simasii, ama nu ahât mari cât fu vizita dit 1969. Mircea Carp: Gerald Ford vini di Varşovia, ama ninti s-avea dusâ Helsinki, iu avea luatâ parti la marea conferinţâ ti Securitati şi Cooperari tu Europa. S-dânâsi Varşovia, iu fu paruchiat multu ghini, şi dapoaia Bucureşti, iu apruchiarea fu idyea, ama cama niham inferioarâ aţil’ei pi cari bucureşten’ii l’iu adrarâ al Nixon cu 6 an’i di dzâli ma nâinti. Avum atunţea informaţii că Ceauşescu şi oamin’ii di ninga el, cându şi-adusirâ aminti câtâ lumi avea inşitâ pi sucăchi, ţânurâ cama ascumtâ vizita. S-pari că nu furâ ma multi di 350-400 di n’ii di persoani, lucru cari eara importantu tu reghimlu comunistu, ama nu caşti ţi extraordinar. Cu aţea furn’ii român’ii nu furâ ahât hârsiţ, câ ţe aţei dit soni 6 an’i cât aveau tricutâ di la vizita al Nixon şi pânâ vizita al Ford aratarâ ca SUA nu vrea sâ şi-l’ia ma mari borgi dicât lâ lipsea a interesilor a lor di turlii politicâ mutrinda catandisea dit vâsâlii.


    Întrâ dauli viziti al Nixon şi al Ford dit 1969 şi 1974, tu Românii s-vidzurâ îndauâ seamni di apruchiari întrâ dauli vâsâlii aflati tu sistemi politico-militari ahoryea. Aesti dit soni nu dusirâ la rezultati susto, câ ţe esenţa di turlii politicâ a reghimurilor eara şi ea ahoryea.


  • (Concursu Radio România 85): Radiodifuziunea Română şi faschismul

    (Concursu Radio România 85): Radiodifuziunea Română şi faschismul

    Radiodifuziunea Română şi faschismul (Concursu Radio România 85)



    Ca instituţie di presă şi ca progres a tehonologhiil’ei, radioulu eara unâ noutate absolută tru domeniul mass-media în perioada interbelică. Radioulu fu în chentrul a evenimentilor aţeale mai importantile arhiusinda cu an’l’i 1930 şi are unâ istorie care îl califică dreptu sursă multu importantă tru studiarea a istoril’ei contemporanâ.



    La bitisita an’ilor 1930, reghimurile faschiste şi aţeale autoritare di dreapta eara curdisite tru în întreaga Europă. Eale folosea radioulu ca mehanie di propagandă, di leghitimare şi di consolidare a lor. Tut aţel lucru si feaţe şi în România cu instituţia Radiodifuziunil’ei, înhiinţată tru 1928. Politizarea fu unul di aţeale ma mările obstacole pi care Radioul fu anaghe s-li depăşească, instaurarea a reghimurilor toalitare di dreapta şi di stânga hiinda di natură să ncheadicâ obiectivitatea şi echidistanţa.



    Mărturiile culeapte di Chentrul di Istorie Orală di-tru Radiodifuziunea Română tru an’l’i 1990 şi 2000 confirmarâ dificultatea di a ţânire un echilibru anamisa di presiunea a reghimului politic şi conştiinţa profesională. Mările evenimente şi-aflarâ ama locul în programile di hâbări, aşi cum fu, bunâoarâ, vâtâmarea a lu Corneliu Zelea Codreanu, liderul a Gardâl’ei di Her, tru 1938.



    Profesorul Olimpiu Borzea îşi aduţea aminte tru 2001 cum aflăt dispri aţel episod di la Radio. El dzâţe: “Dicuseara, prindu Sâmtul Andrei, pi 29 brumar, tru iţe arada si comemora apostolul Andrei. În sala mare di la Academia Teologhică, tru aulă, într-unâ parte eara un pian, şi aclo si aduna crema a intelectualitatil’ei sibianâ. V’ineam di la şcoala nauă, şcoală ultra-modernă, bâgatâ la punctu, earam tru al doilea an aclo. Agiumsim în Piaţa brânzei, mplină di cioban’i, di picurari. Şi avdzâm la megafon “Atenţiune, atenţiune!”, un anunţu di la postul di radio, că avear megafoane pi strădz: unâ echipă di legionari în frâmte cu Corneliu Codreanu, vru să fugă di sum escortă şi furâ împuşcaţ, vâtâmaţ cu gugoşlu!” Nâ d`nâsim tuţ. “Cum?!” Limnusi piaţa, pur şi simplu!”



    Vasile Blănaru si angajă cu lucurlu la Radio tru 1938 la redacţia teatru, după care ocupă funcţii di conduţire. Tru 1999, el spunea tru moabeţ dispri cum si făţea simţită prezenţa faschismului tru instituţie. El dzâse: “În Radio, legionaril’i eara unâ secţie. Făţea parte din Organizaţia Răspândiţ, adică eara aţei din Radiodifuziune, di-tru v’initorul minister a Culturâl’ei, avea tipografii şi eara şi unâ unitate di la Straja Ţării. Avea vârâ 5-6 secţii şi tute aestea avea sediul la Radiodifuziune, pi strada Esculap, aproapea di Radio, aproapea di Berthelot. Şi eo am condusâ aestu serviciu, aţistă direcţie până după rebeliune. Eo, în calitatea ţi u aveam, şi ca reprezentantu politic, loam parte la şedinţile a consiliului di administraţie a cure preşedinte eara Nichifor Crainic. Apăru un decret tru care evreil’i eara scoşi din funcţiile di stat. Eo earam şi şeful a salarizaril’ei, şi vin’iu cu unâ propunire: ma că si concediem ică dăm aviz di fudzire din Radio, prinde să dăm salariu pi barim 6 meşi. Eara un evreu aclo la programile a Radiodifuziunil’ei, care fu singurul care fu dat afoară şi a cure l’I si deade salariul pi 6 meşi di dzâle.”



    Un altu evenimentu importantu fu asasinarea primului ministru Armand Călinescu, pi 21 agheazmăciune 1939, di cătră unâ echipă di leghionari. După comiterea a crimâl’ei, atacatoril’i anunţarâ di la microfonul a postului di radio fapta. Vasile Blănaru fu aclo cându leghionaril’i pitrunsirâ, intrarâ în emisie. El dzâse: “Earam în Radio, başi mi tihisiiu dzua aţea în Radio. Eara Miti Dumitrescu, cu Traian Popescu şi cu Moldovanu, 6 di aţel’i ţi lu executat la Cotroceni pi Armand Călinescu. Şi vinirâ, s-alinarâ analtu, în sala di emisie, iu cânta orchestra. Eara înarmaţ, avea arme, pistoale şi grenade. Eara multu ghine înarmaţ! Orchestra si mută, si aspâre grupul di-tru orchestră, şi atumţea unul di el’i, Traian Popescu, anunţă la Radio că unâ pareie di leghionari lu executarâ pi duşmanul poporului, tru bitisitâ, tut paramitulu. După uşă, în studio, alâsarâ tute armile, grenadile, pistoalile şi dipusirâ la comisariatul poliţienescu a Soţietatil’ei di Radio şi si predeadirâ. Eo l’i vidzuiu cându si dusirâ şi si prideadirâ.”



    Radiodifuziunea Română un loc di mare cân’inâ şi în timpul a rebeliunil’ei leghionarâ di-tru 21-23 ianuariu 1941, cându gheneralul Ion Antonescu, ţi beneficia di ndrupumintul ale armatâ şi di aţel ale Ghirmânie nazistâ, avinarea a Gardâl’ei di Her di la putere. Inginerul Gheorghe Crisbăşanu lucră la emiţătorul di la Bod di-tru 1934. Tru 1997, el îşi aduţea aminte evenimentile. El dzâse: “Eo vin’iu cu maşina di la Bucureşti şi la poartă nu mi alâsarâ să intru în curte, la staţii, tra-s nu aduc armamentu să-l dau a leghionarilor. Şi atumţea, colonelul, cu care eo earam aclo, l’i dzâse a santinelâl’ei din post să-l cl’eamâ pi comandantul a gardâl’ei formată di leghionari trâ a discutare cu el. Aţel vine, si prezentă şi colonelul l’i câftă să da tut armamentul şi să si ducă di iu vine catheun, că nu va sâ si facâ ici ţiva. Aţel si duse şi vine cu tută garda, îşi disfeaţirâ centurile, bârnile, chimerile cu pistoale, li bâgarâ grămadă, şi di aţel’i ţi si avea prezentatâ furâ loaţ tuţ. Adică eara vârâ 12 inşi, l’i dusirâ şi l’I pimsirâ într-unâ dubă şi l’i dusirâ directu la puşcărie, ahapse în Braşov. Şi diapoaia mi alâsarâ şi pi mine di intraiu tru curte, după ţi-m’I feaţirâ un control trâ a verificare desi nu am armamentu, aşi cum si credea.”



    Radiodifuziunea română agiundzea diznou liberă după 23 agustu 1944. Din păcate, cu pâreare di arău trâ puţân chiro, di aform’ia că istoria a vrut altâ turlie. Alantu totalitarismu, comunismul, va u supunâ trâ ndauâ dzăţ di an’i.


    Hristu Steriu

  • Radiodifuziunea Română şi fascismul

    Radiodifuziunea Română şi fascismul

    Ca instituţie de presă şi ca progres al tehonologiei, radioul era o noutate absolută în domeniul mass-media în perioada interbelică. Radioul a fost în centrul evenimentelor celor mai importante începând cu anii 1930 şi are o istorie care îl califică drept sursă foarte importantă în studierea istoriei contemporane.



    La sfârşitul anilor 1930, regimurile fasciste şi cele autoritare de dreapta erau instalate în întreaga Europă. Ele foloseau radioul ca mijloc de propagandă, de legitimare şi de consolidare a lor. Acelaşi lucru s-a petrecut şi în România cu instituţia Radiodifuziunii, înfiinţată în 1928. Politizarea a fost unul dintre cele mai mari obstacole pe care Radioul a trebuit să le depăşească, instaurarea regimurilor totalitare de dreapta şi de stânga fiind de natură să afecteze obiectivitatea şi echidistanţa.



    Mărturiile culese de Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română în anii 1990 şi 2000 au confirmat dificultatea de a ţine un echilibru între presiunea regimului politic şi conştiinţa profesională. Marile evenimente şi-au găsit însă locul în programele de ştiri, aşa cum a fost, de pildă, asasinarea lui Corneliu Zelea Codreanu, liderul Gărzii de Fier, în 1938. Profesorul Olimpiu Borzea îşi amintea în 2001 cum a aflat despre acel episod de la Radio: “În ajunul Sfântului Andrei, pe 29 noiembrie, în fiecare an se comemora apostolul Andrei. În sala mare de la Academia Teologică, în aulă, într-o parte era un pian, şi acolo se aduna crema intelectualităţii sibiene. Veneam de la şcoala nouă, şcoală ultra-modernă, pusă la punct, eram în al doilea an acolo. Am ajuns în Piaţa brânzei, plină de ciobani. Şi auzim la megafon “Atenţiune, atenţiune!”, un anunţ de la postul de radio, că erau megafoane pe străzi: o echipă de legionari în frunte cu Corneliu Codreanu, a vrut să fugă de sub escortă şi au fost împuşcaţi!” Ne-am oprit toţi. “Cum?!” A înlemnit piaţa, pur şi simplu!”



    Vasile Blănaru s-a angajat la Radio în 1938 la redacţia teatru, după care a ocupat funcţii de conducere. În 1999, el povestea despre cum se făcea simţită prezenţa fascismului în instituţie: “În Radio, legionarii erau o secţie. Făceau parte din Organizaţia Răspândiţi, adică erau cei din Radiodifuziune, din viitorul minister Culturii, erau tipografii şi era şi o unitate de la Straja Ţării. Erau vreo 5-6 secţii şi toate acestea aveau sediul la Radiodifuziune, pe strada Esculap, aproape de Radio, aproape de Berthelot. Şi eu am condus acest serviciu, această direcţie până după rebeliune. Eu, în calitatea care o aveam, şi ca reprezentant politic, luam parte la şedinţele consiliului de administraţie al cărui preşedinte era Nichifor Crainic. A apărut un decret în care evreii erau scoşi din funcţiile de stat. Eu eram şi şeful salarizării, şi am venit cu o propunere: dacă concediem sau dăm aviz de plecare din Radio, trebuie să dăm salariu pe cel puţin 6 luni. A fost un evreu acolo la programele Radiodifuziunii, care a fost singurul care a fost dat afară şi căruia i s-a dat salariul pe 6 luni de zile.”



    Un alt eveniment important a fost asasinarea primului ministru Armand Călinescu, pe 21 septembrie 1939, de către o echipă de legionari. După comiterea crimei, atacatorii au anunţat de la microfonul postului de radio fapta. Vasile Blănaru a fost acolo când legionarii au pătruns în emisie: “Eram în Radio, chiar m-am nimerit în ziua aceea în Radio. Erau Miti Dumitrescu, cu Traian Popescu şi cu Moldovanu, 6 dintre cei care l-au executat la Cotroceni pe Armand Călinescu. Şi au venit, au urcat sus, în sala de emisie, unde cânta orchestra. Erau înarmaţi, aveau arme, pistoale şi grenade. Erau foarte bine înarmaţi! Orchestra s-a ridicat, s-a speriat grupul din orchestră, şi atunci unul din ei, Traian Popescu, a anunţat la Radio că o echipă de legionari l-a executat pe duşmanul poporului, în sfârşit, toată povestea. După uşă, în studio, au aşezat toate armele, grenadele, pistoalele şi s-au dus jos la comisariatul poliţienesc al Societarii de Radio şi s-au predat. Eu i-am văzut când s-au dus şi s-au predat.”



    Radiodifuziunea Română a fost un loc fierbinte şi în timpul rebeliunii legionare din 21-23 ianuarie 1941, când generalul Ion Antonescu, beneficiind de sprijinul armatei şi de cel al Germaniei naziste, a înlăturat Garda de Fier de la putere. Inginerul Gheorghe Crisbăşanu a lucrat la emiţătorul de la Bod din 1934. În 1997, el îşi amintea evenimentele: “Eu am venit cu maşina de la Bucureşti şi la poartă nu mi-au dat voie să intru în curte, la staţii, pentru a nu aduce armament să-l dau legionarilor. Şi atunci, colonelul, cu care eu eram acolo, i-a spus santinelei din post să-l cheme pe comandantul gărzii formată de legionari pentru a discuta cu el. Ăla a venit, s-a prezentat şi colonelul i-a cerut să predea tot armamentul şi să se ducă de unde a venit fiecare, că nu se va întâmpla nimic. Ăla s-a dus şi a venit cu toată garda, şi-au desfăcut centurile cu pistoale, le-au pus grămadă, şi din cei care se prezentaseră au fost luat toţi. Adică erau vreo 12 inşi, i-au dus şi i-au vârât într-o dubă şi i-au dus direct la puşcărie, în Braşov. Şi după aia mi-au dat mie drumul de-am intrat în curte, după ce mi-au făcut un control pentru a verifica dacă nu am armament, aşa cum se credea.”



    Radiodifuziunea română redevenea liberă după 23 august 1944. Din păcate, pentru puţin timp, deoarece istoria a vrut altfel. Celălalt totalitarism, comunismul, o va supune pentru câteva zeci de ani.