Tag: raport de tara

  • Dreptul de liberă circulație și incluziunea cetățenilor mobili din UE

    Dreptul de liberă circulație și incluziunea cetățenilor mobili din UE

    Publicat în cadrul proiectului EUReKA
    – O modalitate cheie de acces la drepturile UE (A Key Access to EU Rights),
    Raportul de țară privind drepturile de
    liberă circulație și incluziunea cetățenilor mobili din UE subliniază că
    deși România este recunoscută prin dinamica domeniului IT, decalajele față de
    statele dezvoltate ale Uniunii Europene rămân importante. Utilizând date
    colectate în perioada 15 noiembrie 2019 – 31 ianuarie 2020, raportul
    cartografiază instrumentele tehnologice care oferă informații pentru cetățenii
    europeni care trăiesc într-un alt stat membru decât cel de origine.

    Printre cei
    263 de respondenți s-au numărat asociații, organizații neguvernamentale, instituții
    ale administrației publice, ambasade și companii. Rezultatele cercetării
    subliniază nevoia de creștere a investițiilor și de îmbunătățire a
    instrumentelor tehnologice pentru o guvernare inteligentă, astfel încât România
    să poată beneficia pe deplin de avantajele pieței unice.


    Raportul poate fi consultat
    integral, în limba engleză, la adresa:

    http://ier.gov.ro/wp-content/uploads/2019/12/Report-EUReKA-Project.pdf


    O sinteză este disponibilă în limba română, la adresa: http://ier.gov.ro/wp-content/uploads/2019/12/Sintez%C4%83-raport-de-%C8%9Bar%C4%83.pdf




    (Ionuț
    Mircea Marcu, expert Institutul European din România)



  • Raportul de țară al Comisiei Europene pentru România

    Raportul de țară al Comisiei Europene pentru România

    România a făcut progrese limitate cu recomandările specifice de țară din 2019, se arată în raportul de țară publicat miercuri de Comisia Europeană. Documentul subliniază că s-au înregistrat progresele în sectorul financiar-bancar, dar acestea au fost contracarate de lipsa unor progrese privind cadrul fiscal, sistemul public de pensii, venitul minim de incluziune și predictibilitatea procesului de luare a deciziilor şi guvernanța companiilor de stat.



    Raportul Comisiei mai evidențiază lipsa investițiilor sustenabile în infrastructura de transport, energie și mediu, dar și performanțele slabe în domeniile cercetării și inovării din România. De asemenea, corupția rămâne o problemă majoră pentru mediul de afaceri din țara noastră.



    Chiar dacă România a înregistrat o creștere economică de aproximativ 5% în ultimii 3 ani, “creșterea inegalității și sărăcia rămân la un nivel ridicat, în timp ce disparitățile regionale se adâncesc”, mai arată raportul.



    Deficitul bugetar se mărește considerabil, iar datoria va urca la 90% din PIB



    Executivul comunitar avertizează asupra deficitului bugetar care va continua să se mărească în următoarea perioadă. Este de așteptat să crească mai mult, în special din cauza creșterii punctului de pensie cu 40% din septembrie.



    “Creșterea puternică a cererii interne, stimulată de tăierile de taxe și de creștere a salariilor a reprezentat motorul creșterii economice în ultimii ani. Acest model de creștere bazată pe consum a împins contul curent și finanțele publice spre creșterea deficitelor”, se arată în documentul Comisie.


    Deficitul comercial este așteptat să se deterioreze în 2020 și 2021, la 5,1%, respectiv 5,4%. Totodată, datoria publică a României ar urma să crească semnificativ, iar valoarea cesteia ar urma să depăşească 90% din PIB până în 2030.



    Forța de muncă, o problemă reală pentru România



    Raportul trage un semnal de alarmă asupra dinamicii pieței forței de muncă. România se confruntă atât cu emigrația lucrătorilor spre alte state europene, dar și cu o populația în scădere sin cauza sporului natural negativ. În 2018, românii au fost cel mai mare grup de cetățeni din UE de vârstă activă (20-64 ani) care locuiau în alte state membre, respectiv peste 2,5 milioane de persoane. Emigrația românilor de vârstă activă a crescut cu 7% față de 2017, ceea ce necesită eforturi continue pentru a recalifica şi îmbunătăți calificarea forței de muncă rămase în țâră, subliniază Executivul comunitar.



    O altă problemă pentru forța de muncă din România este inactivitatea cetățenilor. În al treilea trimestru al anului trecut, ponderea persoanelor inactive din totalul populației se ridica la 31,6%. Executivul comunitar mai atrage atenția asupra faptului că România are printre cei mai mulți tineri din UE care nu urmează o formă de învățământ, nu sunt angajați sau nu sunt în programe de formare profesională.

  • Comisia Europeană: Raportul de țară pentru România

    Comisia Europeană: Raportul de țară pentru România

    Schimbările demografice şi migraţia au un impact semnificativ asupra dinamicilor pieţei forţei de muncă, apreciază Comisia Europeană (CE) în raportul de ţară referitor la România, publicat miercuri, informează Agerpres.

    Populaţia continuă să scadă deoarece sporul natural în România este negativ, iar migraţia este vizibilă. În 2018, românii au fost cel mai mare grup de cetăţeni din UE de vârstă activă (20-64 ani) care locuiau în alte state membre (2,52 milioane). Emigraţia românilor de vârstă activă a crescut cu 7% faţă de 2017, ceea ce necesită eforturi continue pentru a recalifica şi îmbunătăţi calificarea forţei de muncă rămase în ţară, subliniază Executivul comunitar.


    Evoluţiile pozitive de pe piaţa forţei de muncă din România continuă, sprijinite fiind de creşterea economică susţinută, dar persistă deficitul de angajaţi. Totuşi, diferenţele pe piaţa forţei de muncă rămân între regiuni şi grupurile de populaţie.


    Pe fondul creşterii economice susţinute, condiţiile de pe piaţa forţei de muncă se înăspresc, fiind deficit de angajaţi şi de persoane calificate. În trimestrul trei din 2019, ponderea persoanelor inactive din totalul populaţiei se ridica la 31,6%. Un nivel ridicat persistent de inactivitate se înregistrează în rândul femeilor, tinerilor cu vârsta între 15-24 de ani (71,17%), persoanelor cu vârsta între 55-64 de ani (50,8%) şi femeilor cu vârsta între 15-64 de ani (41,7%) în trimestrul trei din 2019.


    Numărul tinerilor care nu urmează o formă de învăţământ, nu sunt angajaţi sau nu sunt în programe de formare profesională este unul din cel mai ridicat din UE. În contextul creşterii cererii pentru angajaţi şi a scăderii şomajului, lipsa de forţă de muncă persistă în unele sectoare, precum servicii, construcţii şi industrie. În 2018, cele mai multe locuri de muncă vacante erau raportate în industria prelucrătoare, în domeniul sănătăţii şi asistenţă socială, administraţie publică.


    Oficialii de la Bruxelles subliniază că deficitul bugetar a crescut mai ales pe fondul tăierilor de taxe și a cheltuielilor mai mari cu salariile din sectorul de stat, care s-au majorat cu 75% între 2015-2018, și cu pensiile. Pensiile sunt programate să crească cu 40% din septembrie 2020, iar în 2021 se va face o recalculare a acestora, ceea ce pune o presiune foarte mare pe buget, mai ales că mulți economiști au subliniat că veniturile încasate de statul român riscă să fie mai mici decât cheltuielile.


    Descarcă aici Raportul de ţară pentru România

    Sursa AGERPRES


  • Raport de ţară, între creştere economică şi sărăcie

    Raport de ţară, între creştere economică şi sărăcie

    Câştigul salarial mediu
    net al românilor a scăzut, în ianuarie anul acesta, cu peste 8% faţă de luna anterioară,
    fiind de 1.943 de lei, echivalentul a doar aproximativ 430 de euro. Nu mai este un
    secret pentru nimeni că salariile mici reprezintă unul din cele mai importante
    motive pentru care investitorii sunt atraşi de mediul românesc de afaceri.

    În
    egală măsură, România ocupă în Europa primul loc în topul disproporţiei
    dintre veniturile bogaţilor şi cele ale săracilor : raportul este de 7,2 la 1,
    faţă de 5 la 1 la nivel european. Toate aceste câteva date nu lasă loc
    la drept de replică. De ani buni, România se află în topul creşterii economice
    la nivelul Uniunii Europene, pe care, însă, majoritatea cetăţenilor nu o resimt
    în viaţa de zi cu zi.

    Prezenţa ţării
    şi într-un top al sărăciei demonstrează că modelul de creştere nu este în
    beneficiul oamenilor. Acest paradox – afirmă
    şefa Reprezentanţei Comisiei Europene la Bucureşti, Angela Filote, nu are la
    bază calitatea, ci salariile şi costurile mici. « Asta
    mie îmi spune că modelul de creştere economică actual din România nu lucrează în
    interesul cetăţeanului, pentru că, deşi ţara creşte, cetăţeanul rămâne la fel
    de sărac. Or, ăsta nu este un model de creştere pe care noi să-l încurajăm
    ca un model sustenabil, durabil şi care duce la acea aspiraţie pe care o au toţi
    cetăţenii de a trăi mai bine.»

    De aceea, în raportul de ţară
    pentru România, Comisia Europeană recomandă autorităţilor să se concentreze pe
    trei domenii prioritare : relansarea investiţiilor, continuarea reformelor
    structurale şi adoptarea de politici bugetare responsabile.

    De partea cealaltă,
    ministrul finanţelor, Anca Dragu, spune că investiţiile s-au
    redresat după scăderea din 2013, însă în zona privată, recunoscând, în acelaşi
    timp, că cele publice sunt în continuare insuficiente şi ineficiente. Anca Dragu: « În România, creşterea
    economică este sustenabilă. Avem un ritm de creştere în zona investiţiilor de
    7,5% în 2015 şi o majorare a consumului final de 5,3%, deci, investiţiile rămân
    motorul în creştere. »

    Creşterea economică a României trebuie
    stimulată prin măsuri structurale, legate de capital, forţă de muncă şi
    productivitate – dă replica şi economistul-şef al Băncii Naţionale a României,
    Valentin Lazea.

    O listă scurtă cuprinde, printre altele, o mai bună absorbţie a
    fondurilor europene, stimularea atragerii de investiţii străine directe,
    promovarea Bursei de Valori Bucureşti de la o piaţă de frontieră la una
    emergentă, stimularea sănătăţii şi natalităţii, a educaţiei şi a cercetării-dezvoltării,
    a construcţiei de şosele care să traverseze Carpaţii, dar şi a exploatării
    agricole.

    Toate sunt grele, nu aduc voturi – spune Valentin Lazea, dar aşa cum
    atrage atenţia Comisia Europeană voalat şi diplomatic, nu mai este loc de măsuri
    de relaxare fiscală şi monetară, care au fost epuizate.