Tag: Rasucirea. 5 motive pentru edificarea Banatului Etern

  • Expoziția „Răsucirea” la Kunsthalle, Timișoara

    Expoziția „Răsucirea” la Kunsthalle, Timișoara

    În vestul României, Programul cultural național Timișoara – Capitală
    Europeană a Culturii în anul 2023 se apropie de final. După sute de evenimente
    și manifestări culturale, expozițiile se vor termina, dar rămân suficiente
    lucruri ce au devenit parte din orașul Timișoara azi, precum Spațiul
    expozițional Kunsthalle Bega, cât și expoziția Răsucirea. 5 niveluri pentru
    edificarea Banatului Etern,
    care poate fi vizitată până în luna februarie a
    anului viitor. Un proiect interdisciplinar, curatoriat de Călin Dan și Celia
    Ghyka, proiect ce și-a propus cartografierea palierelor simbolice pe care
    cultura Banatului (provincie istorică împărțită azi între România, Serbia și, o
    foarte mică parte, Ungaria) le-a acumulat în timp. În cadrul expoziției,
    mediatorul cultural Gavril Pop ne-a făcut o prezentare a proiectului de la
    spațiul de artă contemporană Kunsthalle Bega:


    Răsucirea. 5 motive pentru edificarea Banatului Etern ar fi
    subtitlul, în fine, e de fapt o chestie aparent complicată și super simplă.
    Curatorii au pornit, citând cumva povestea peșterii lui Platon și vorbind
    despre răsucirea asta a sufletul în încercarea sa de a ajunge la potențialul
    său maxim, de fapt un pretext pentru a vorbi despre temele mari ale artei și
    ale culturii: viață, moarte, muncă și așa mai departe.

    Și subtitlul acesta cu
    Banatul e și el, până la urmă, un pretext pentru o colaborare mai îndelungă și
    interesantă cu mai multe instituții, în principal muzee de istorie din regiune.
    Și ce se întâmplă aici, în acest dublu discurs legat de arta contemporană, plus
    casetele acestea pe care cine vine aici poate să le vadă în mijlocul sălii, în
    care se observă obiecte de patrimoniu cultural, nu vor să arate altceva decât
    cum e istoria, şi că nu există nicio diferență, de fapt, între o lucrare de
    artă contemporană și un obiect dintr-un muzeu de istorie. Ambele răspund la
    aceleași nevoi pe care le au oamenii vizavi de viața lor de zi cu zi.

    Fiecare
    obiect ia până la urmă alte forme, în funcție de fiecare ce nevoi are. Nu sunt
    etichete în spațiul expozițional pentru că și se dorește cumva a se realiza tot
    felul de asocieri libere între obiecte și imagini. Chiar de la început se
    vorbește despre imaterialitatea sufletului, despre răsucirile acestea mai
    degrabă spirituale. Se vorbește despre răsucirea într-un fel foarte formal,
    legat de imagini, cum se compune o imagine, dar foarte, foarte mult se vorbește
    despre istorie și despre, de fapt, momentele acestea-cheie, în care se produce
    o turnură în istorie. Și ăsta-i un twist, de fapt. Și cum ne raportăm atunci
    la istorie și, prin prisma istoriei, cum ne raportăm noi la prezent.


    Regiunea Banatului a constituit o parte unitară, componentă a Regatului
    Ungariei, apoi, din secolul al XVI-lea, a Imperiului Otoman, fiind înglobat
    spre sfârșitul secolului al XVIII-lea în Imperiul Austriac. Din 1867 a făcut
    parte din partea maghiară a Imperiului Austro-Ungar, fiind împărțit pe linii
    etnice între cele trei state naționale ale zonei după Primul Război Mondial.
    Aceste influențe istorice se oglindesc în expoziția Răsucirea, în obiectele
    de patrimoniu prezentate publicului. Gavril Pop ne-a prezentat un astfel de
    obiect, îndrăgit de publicul vizitator:


    Lumea e super curioasă, în principiu de obiectele de
    patrimoniu. Sunt două furci pentru torsul lânii. Una din ele, cea din spate,
    are și o oglindă mică pe ea. Acum, mie îmi place să vorbesc despre obiectul acesta
    pentru că, vorbind despre el, putem să aducem la suprafață mai multe straturi
    de interpretare. Torcând noaptea, există superstiția asta că acei care
    manevrează fibra textilă sau lucrează cu textile au puterea de a modela
    destinul. Produceau ghemuri de lână, noaptea. Exista pericolul să intre un
    demon în ghem, să blesteme ghemul, să intre în cămașa ta, ceea ce e o chestie
    ce n-ar trebui să se întâmple, nu? Și atunci, pe furcă au pus o mică oglindă,
    ca să țină spiritele departe.