Tag: rate de impozitare

  • Mediul de afaceri în Europa, cadru pentru impozitarea veniturilor

    Mediul de afaceri în Europa, cadru pentru impozitarea veniturilor

    Comisia Europeană a prezentat o serie de
    inițiative menite să răspundă nevoilor întreprinderilor mici și mijlocii din
    Europa în contextul economic actual. IMM-urile, care reprezintă 99 % din
    întreprinderile din Europa, continuă să se confrunte cu imprevizibilitatea și
    volatilitatea provocate de numeroasele crize din ultimii ani. Astfel, a fost
    prezentată o directivă privind instituirea unui sistem fiscal pentru IMM-uri
    bazat pe sediul social.

    Alte inițiative vizează stimularea în continuare a
    accesului întreprinderilor mici și mijlocii la finanțare și sprijinirea
    transformării lor în întreprinderi cu capitalizare medie pentru a-și valorifica
    întregul potențial economic, spune Paolo Gentiloni, comisar european pentru
    economie.

    Pentru IMM-urile care aleg să opteze impozitarea la
    sediul central, impozitele lor vor fi stabilite numai pe baza regulilor
    statelor membre în care întreprinderile au sediul central. Acestea vor trebui
    să depună doar o singură declarație fiscală la administrația fiscală a sediului
    lor central, care va împărtăși apoi cu statele membre în care IMM-ul are sedii
    permanente. Costurile de conformitate cu impozitele vor fi reduse cu
    aproximativ o treime, eliberând resurse pentru investiții și crearea de locuri
    de muncă. Și acest lucru va încuraja firmele mai mici să se extindă în alte
    state membre. Deci, pentru IMM-uri, această propunere înseamnă o singură
    declarație fiscală, un singur set de reguli, o singură administrație fiscală.



    Însă nu doar IMM-urile au de-a face în
    prezent cu 27 de administrații diferite. Marile multinaționale se confruntă cu
    aceleași probleme. O altă propunere legislativă prezentată de Comisia Europeană
    în materie de impozitare, se numește Cadrul pentru impozitarea veniturilor în
    Uniunea Europeană.

    Paolo Gentiloni, comisar european pentru economie, explică
    în ce constă propunerea:

    Este un nou set unic de reguli pentru a
    determina baza de impozitare a companiilor mari. Noile reguli vor fi
    obligatorii pentru cele aproximativ 4.000 de companii cu cifra de afaceri, cu
    venituri anuale de cel puțin 750 de milioane de euro care funcționează în Uniunea
    Europeană. Cei 750 de milioane de euro sunt și pragul acordului global privind
    impozitarea minimă a corporațiilor, așa-numitul pilon doi. Astfel, companiile
    care sunt membre ale aceluiași grup își vor calcula baza de impozitare conform
    unui set comun de reguli. Bazele de impozitare ale tuturor membrilor grupului
    vor fi agregate într-o singură bază de impozitare. Fiecare membru al grupului
    multinațional va avea o cotă din acest agregat pe baza mediei rezultatelor
    impozabile din ultimii trei ani fiscali.


    Ratele de impozitare vor rămâne
    stabilite la nivel național, sub pragul de 15% care a fost decis la nivel
    global. Pentru companiile care intră în sfera de aplicare a noii propuneri
    legislative, se vor reduce costurile de conformitate fiscală și se va asigura o
    stabilitate fiscală. Cadrul pentru impozitarea veniturilor în Uniunea Europeană
    va ajuta, de asemenea, administrațiile fiscale ale statelor membre să asigure o
    implementare mai uniformă și mai eficientă a directivei pilonului doi.


  • Ratele de impozitare în ţările din UE

    Ratele de impozitare în ţările din UE

    Sistemul de taxare în ţările
    membre UE este stabilit de fiecare stat în parte, însă UE supravegheaza modul
    în care se aplica legislaţia şi face recomandări acolo unde consideră că este
    cazul. Danemarca este pe primul loc la colectarea de taxe – aprope 50% din PIB,
    majoritatea din taxe indirecte. Bulgaria este pe ultimul loc, cu o pondere de
    27,9% a taxelor in PIB, urmata de România şi Slovacia, la egalitate cu 28,3%





    Uniunea Europeană nu are un rol
    direct în colectarea impozitelor sau în stabilirea cotelor de impozitare, are
    însă rolul de a monitoriza normele naționale în materie de impozitare pentru a
    se asigura că sunt în concordanță cu anumite obiective ale politicilor europene, obiective cum ar fi promovarea creșterii economice, combaterea discriminării
    în domeniul consumului, crearea de noi locuri de muncă, investiții. Nu toate
    țările UE au o cotă unică de impozitare, mai mult, am putea spune că foarte
    puține dintre ele au apelat la o cotă unică de impozitare .

    De ce aceste
    discrepanțe și care dintre modalitățile de impozitare este mai cota unică sau o
    cotă progresivă?


    Adrian Bența-consultant fiscal: Cotele de impozitare depind
    foarte mult de obiectivle naționale și de modul în care poți să administrezi
    taxele și impozitele. În statele de vest de obicei, cotele de impozitare sunt
    progresive, în sensul că veniturile mici au foarte multe deduceri iar
    veniturile mari sunt impozitate cu cote foarte mari ce pot atinge și 50%. Din
    punctul de vedere al asigurărilor sociale atât vestul Europei cât și partea de
    est a Europei se lovește de îmbătrânirea populației și de reducerea numărului
    de salariații fapt pentru care asigurările sociale sunt relativ ridicate atât în
    estul Europei cât și în vestul Europei. Din punctul de vedere al impozitării
    profiturilor companiei într-adevăr în zzona aceasta de est România, Bulgaria,
    Rusia, cunoaștem că există cote unice de impozitare iar în partea de vest de
    exemplu Italia, Franța, Germania există cote progresive de impozitare. Avantajul
    unei cote unice este că se colectează mai rapid taxele și impozitele iar zona
    de evaziune fiscală iese la suprafață mai ușor pentru că de obicei se adoptă
    cote reduse de taxare. Cotele unice cu rate reduse de taxare aduc mai puțini
    bani la buget, sunt folosite în țările în care există o disciplină financiară
    generalizată sau în zonele unde există evaziune fiscală. Cota unică combate
    evaziunea fiscală și se aplică unde administrarea taxelor este greu de realizat. Cotele
    progresive se aplică în statele de vest unde există o disciplină financiară și
    unde administrarea fiscală este deja implementată cu succes de mai multe
    decenii. Aici, cotele progresive fiind mai mari se strâng mai mulți bani la
    buget și există cel puțin premise teoretice ca aceste țări să se dezvolte mai
    bine decât țările în care există cotele unice.