Tag: recalificare

  • Persoanele vulnerabile şi economia socială

    Persoanele vulnerabile şi economia socială

    Întreprinderile sociale, active deja de mai mulți ani în România, se dovedesc extrem de util în privința inserției sociale a persoanelor vulnerabile. De pildă, asociația Ateliere fără frontiere, prin întreprinderiele sale sociale angajează pe o durată determinată și salariu minim, oameni care-și găsesc cu greu de lucru în altă parte: persoane fără adăpost, mame singure, dar victime ale violenței domestice, foști deținuți și oameni care se luptă să scape de o anumită dependență. Unii dintre ei au parte și de consiliere, și de cursuri de recalificare pentru a-i pregăti să reintre pe piața muncii și să trăiască autonom.



    Dar cine sunt acești oameni? Un răspuns complex oferă tot Ateliere fără frontiere printr-un studiu realizat recent și pe care ni-l prezintă Claudia Petrescu, sociolog în cadrul Institutului de Cercetare a Calității Vieții:


    Ne-am uitat puțin la nivelul de educație al acestor persoane. Tot timpul fac referire la acest nivel de educație când vorbesc de vulnerabilitățile pe care le au. 28% din total eșantion au maxim studii gimnaziale. Sunt destul de puțini și fără studii, însă mulți dintre ei practic nu au reușit să termine gimnaziul. În ceea ce privește veniturile, 39% din totalul eșantionului nostru au venituri din salarii. Ăsta e un lucru îmbucurător, dar 25% dintre aceste venituri sunt de la întreprinderi de inserție sau unități protejate, ceea ce este destul de mult. Doar 14% au salarii de la joburi de pe piața liberă, practic de la alți angajatori. 55% nu au venituri constante sau nu au deloc venituri.



    Dacă ne uităm puțin la problemele acestor respondenți, să știți că principala lor problemă este lipsa locului de muncă. 40% au spus că asta este principala problemă. Urmează problemele de sănătate, 34%, și lipsa locuinței, 13%. Pe locul patru se află dificultățile referitoare la îngrijirea copiilor. Ele sunt importante pentru că avem destul de multe victime ale violenței. Avem destul de multe femei care nu au unde să-și lase copiii în timpul unui job de 8 ore. Dintre cei care au declarat că principala lor problemă este lipsa locului de muncă, 22% au maxim studii gimnaziale. De aceea spuneam că este important nivelul de educație a acestor persoane.



    O altă problemă a persoanelor vulnerabile o constituie sănătatea precară. Nu este vorba aici de dizabilități, căci persoanele cu dizabilități intră în altă categorie, ci de boli cronice adesea. În cazul acesta, nu doar șansele de angajare se reduc, ci și posibilitatea păstrării unei slujbe din moment ce sănătatea nu le permite, poate, eforturi susținute. De aceea, întreprinderile sociale au grijă ca acești oameni să reușească să-și mențină locul de muncă. Claudia Petrescu:


    Este extrem de important să înțelegem că nu e important doar să le oferim un loc de muncă, ci și acele servicii suport pentru a-i menține într-un loc de muncă. Nu este foarte ușor. Sunt persoane care nu au avut educație, persoane care cumva, prin întreprinderile sociale de inserție au reușit să facă o școală profesională și așa mai departe. Nu doar astea sunt importante. Partea de consiliere este extrem de importantă în aceste întreprinderi sociale de inserție. Cei care au astfel de întreprinderi sociale de inserție știu câte ore alocă doar pentru informarea și consilierea acestor persoane. Există cazuri în care astăzi omul vine la muncă, iar mâine nu vine, nu știi de ce nu vine și încerci să îl găsești și să afli unde este și ce nevoie are, astfel încât să reușești să-l menții acolo, la locul de muncă. Iar lucrul ăsta poate să dureze de la o lună de suport până la un an … doi, până când unii dintre ei se pot angaja pe piața liberă.



    Iar piața liberă are nevoie de forță de muncă, după cum demonstrează alte cercetări realizate de Confederația Patronală Concordia. Radu Burnete, directorul executiv, detaliază:


    Așa cum observăm mulți dintre noi, deși nu mai suntem o țară săracă, uneori arătăm ca una. Și asta e mai degrabă problema. Dar de ce să spunem că România e o țară săracă? Suntem a zecea economie a Europei. Am depășit economii ca Cehia, Finlanda, Portugalia, Grecia. Imediat înaintea noastră sunt Danemarca și Austria. Nu vorbesc de venitul pe cap de locuitor, ci de economia României în ansamblu. De asemenea, capital avem, inclusiv capital autohton. Există destul de mulți bani în România, avem și investiții străine. Deci bani sunt, tehnologie este. În plus, producem destul de multe lucruri extraordinare în România. Dar avem o problemă cu oamenii, în sensul că avem prea puțini oameni pentru această creștere economică. Dacă am fi să ne păstrăm pe traiectoria actuală, nu vom ajunge unde ne dorim, pentru că nu avem suficienți oameni.



    Dar ce spun statisticile despre această lipsă? Unde sunt, de fapt, cei care ar putea fi activi pe piața muncii? Mulți au plecat în străinătate, dar Radu Burnete oferă și altă o posibilă explicație:


    Conform Institutului Național de Stastistică, la nivelul anului 2020-2021, în România erau cam 12 milioane de persoane apte de muncă, între 15 și 64 de ani. Din aceste 12 milioane de persoane, cam 8 milioane lucrează. Sunt persoane active, fac ceva și obțin un anumit tip de venit. Dar avem și 4 milioane de persoane care sunt complet absente de pe piața muncii. Au între 15 și 64 de de ani. Ar putea, teoretic, lucra, dar nu o fac. Asta înseamnă că numărul de persoane ocupate din România este mult mai mic decât în regiune Și asta cred că e o întrebare care trebuie să ne preocupe pentru că o parte din aceste patru milioane de persoane sunt cu siguranță persoane vulnerabile.



    Prin urmare, mai sunt încă multe de făcut pentru îmbunătățirea situației persoanelor vulnerabile odată ce părăsesc întreprinderile sociale de inserție, în cazul în care reușesc să ajungă acolo.






  • Pactul pentru competenţe al Uniunii se bucură de succes

    Pactul pentru competenţe al Uniunii se bucură de succes

    Pactul pentru competenţe al Uniunii Europene este o poveste de succes, crede executivul comunitar. În cei mai bine de doi ani şi jumătate de la lansare, două milioane de persoane au beneficiat de activități de perfecționare și recalificare profesională.



    În Irlanda există o Academie de leadership. La Lisabona, în Portugalia, este în plină desfăşurare proiectul unui aşa numit pașaport al competențelor digitale”. În Cipru, un centru cultural găzduieşte în afara orelor de program o serie de proiecte care le oferă oportunități de dezvoltare grupurilor vulnerabile, cum ar fi migranţii, persoanele în vârstă sau cei aflaţi în căutarea unui loc de muncă. Federația europeană a asociațiilor de ghizi turistici organizează ateliere de lucru pentru toţi cei vor să facă această meserie. Sunt doar câteva exemple de proiecte începute graţie Pactului pentru Competențe, lansat de Comisia Europeană în noiembrie 2020.



    Totul pleacă de la o realitate descrisă de statisticile oficiale: mai bine de trei sferturi din întreprinderile din spaţiul comunitar au probleme în a găsi muncitori calificaţi, iar Uniunea are nevoie de 20 de milioane de noi specialiști IT până în 2030.



    “În Europa avem în momentul de faţă una dintre cele mai puternice pieţe ale muncii din ultimele decenii. Cu toate acestea ducem lipsă de specialişti”, a atras atenţia anul trecut preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen. Şi tot ea a spus:



    “Sunt antreprenori care au proiecte şi vise măreţe. Sunt companii care au programe ambiţioase de eliminare a emisiilor de gaze cu efect de seră, dar care pur şi simplu nu găsesc profesionişti cu care să le pună în aplicare”.



    Pactul pentru competențe este, de altfel, o modalitate prin care Comisia Europeană vrea să ajute întreprinderile şi muncitorii să se pregătească pentru tranziția către o economie verde şi digitală. Prin crearea unui forum în care toți partenerii să poată discuta despre nevoile actuale şi viitoare de competenţe şi să poată stabili parteneriate, pactul îşi propune să contribuie la corelarea ofertei şi a cererii de talente din Europa.



    Ţinta este ca, până în 2030, peste 60 la sută din adulții din Uniune să participe la cursuri de calificare în diverse meserii în fiecare an. Statele membre pot utiliza fondurile comunitare pentru a investi în recalificarea și perfecționarea forței de muncă, pe lângă educația și formarea profesională inițială. Mai trebuie spus că 2023 este chiar Anul European al Competenţelor, iar până acum, în cadrul Pactului, au avut loc peste 15 mii de programe de formare şi au fost investite 160 de milioane de euro în inițiative legate de competențe.