Tag: Reconstructii istorice în miniatura

  • Reconstrucții istorice în miniatură la MNIR

    Reconstrucții istorice în miniatură la MNIR

    La Muzeul Național de Istorie a României
    (MNIR) a avut loc în lunile aprilie și mai o expoziție ce aduce laolaltă
    istoria, arta, scenografia, teatrul și filmul – Reconstrucții istorice în
    miniatură – prezentarea unei serii de machete cinematografice și fotografii
    ale acestora ce înfățișează reconstituiri istorice din perioada celui de-al
    Doilea Război Mondial, respectiv lupta de la Harkov de pe teritoriul Ucrainei.
    Am stat de vorbă cu artistul și scenograful Andrei Mențeanu, inițiatorul și
    realizatorul acestui proiect.


    În primul rând, aș vrea să mărturisesc că acum câțiva ani, când am
    început acest proiect, pe care l-am realizat cu multă dragoste și timp alocat
    special pentru acest lucru, nu mi-am imaginat în acei ani că într-un timp
    relativ scurt se va repeta identic ca în anii 1943, când se întâmpla acțiunea
    mea, pe teritoriul aceleiași țări și atât de aproape de noi. În 1943, în
    ianuarie, februarie, martie s-a purtat o bătălie îngrozitoare între trupele
    germane și trupele rusești. A fost mult timp un contraatac puternic german,
    înainte de a se retrage până la Berlin în 1945. Și acțiunea are loc în Ucraina,
    în zona Harkov și în satele adiacente, cel puțin Alexeevca de la sud, unde am
    insistat cu miniaturile.

    Și scara perspectivală la care am lucrat aceste
    machete este tehnic vorbind 1/ 35, este o scară specială pentru muzee, la care
    apelează machetatorii, pentru că visul meu acesta este, de altfel, în toate
    spațiile culturale de la noi din țară de tip muzeu aș dori foarte mult acest
    element tridimensional să ia amploare, pentru a readuce la viață istoria în
    tridimensional. Noi suntem obișnuiți să ne documentăm în mod special după
    fotografii. Eu însumi a trebui să am în arhiva mea de documentare 2.500 de
    fotografii din zona Harkov. Numai că, însetat de dorința de a arăta public
    ororile războiului, dar prin compoziții plastice, artistice și nu în ultimul
    rând cinematografice, am încercat să mă apropii foarte mult de realitate. Este
    o reconstrucție practic. Și atunci nu am voie, nu mi se permite să nu relatez
    cu exactitate ce s-a întâmplat.


    O coincidență sau o premoniție? Cum privește
    Andrei Mențeanu legătura dintre războiul din Ucraina din 1945 și cel actual?


    Este o coincidență istorică, cred, nu e nicio premoniție. Cred că e
    pur și simplu o coincidență, dar eu sunt un pasionat de tot ce s-a întâmplat pe
    frontul de Est și eram cât pe-aci să aleg bătălia de la Stalingrad. Numai că
    este o bătălie la care s-a apelat deseori și atunci am vrut să schimb puțin
    registrul și m-am mutat puțin după retragerea Germanaiei de la Stalingrad,
    următoarea bătălie îngrozitoare a fost cea de la Harkov.


    În
    final l-am întrebat pe Andrei Mențeanu cât de greu se realizează o
    machetă de reconstituire istorică?

    Timpul alocat
    unei astfel de lucrări a fost de cinci ani. Problema este că aș fi scurtat
    totul la 2, probabil, sau chiar la un an şi jumătate, numai că eu nu am lucrat
    în fiecare zi. A trebuit să găsesc soluții ,să mă răzgândesc și așa mai
    departe. Au fost niște planuri tehnice, niște schițe. Este un amestec, o
    mixtură de materiale: carton mousse, lemn de pin, lemn de fag, șipci, pânză,
    rășină, plastic, rareori metal. Sunt luate de la zero, în urma unor documentări
    serioase, prin fotografii. Nu aveam voie să mă înșel, pentru că în anii ’40 pe
    teritoriul Ucrainei, evident stat sovietic, erau un eclectism de arhitecturi.
    Se păstraseră fațadele de pe vremea țarului, dar erau și elemente arhitecturale
    socialiste, staliniste. Plus materialele de construcție: am folosit var,
    ciment, nisip. Sunt magazine specializate pentru machetatori, profesioniști sau
    amatori, care lucrează niște machete foarte mici, pentru care se găsesc
    materiile specifice: noroi special la borcan, imitație de apă, de ninsoare,
    nisip și așa mai departe. În schimb, lucrând pe o dimensiune foarte mare, nu
    îmi permiteam să iau aceste materiale, care sunt extrem de scumpe. Dar, dacă
    foloseam materiale de construcție, pe care le folosesc muncitorii, se transforma
    totul în realitate: noroiul devenea noroi, cimentul devenea ciment și așa mai
    departe.