Tag: Reflections

  • Untitled post 592796

    Artiști cu background în scenografie teatrală și cinematografică, cu o carieră internațională de succes în fotografia de artă și fashion și cu expoziții la Paris, Bruxelles, Amsterdam, Geneva sau Los Angeles, Dana & Stéphane Maitec prezintă, în luna mai la ARCUB un nou mod de a face fotografie în expoziţia Reflections #2”. Expoziţia este organizată de Primăria Capitalei, prin ARCUB — Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti şi poate fi vizitată până la mai 2023, la ARCUB — Hanul Gabroveni, Sala Arcelor.



    Expoziţia


    Din 2017, cei doi artiști au demarat un proiect de investigare a imaginii într-o zonă nouă, diferită față de fotografia de portret care i-a consacrat. Seria Reflections” — din care o selecție de lucrări a fost prezentată pentru prima dată în România în expoziția Maitec. Lemn Aur Lumină”, la Muzeul Național de Artă al României, în 2019/2020 — marchează o trecere de la figurativ către fotografia nonfigurativă, având ca punct de pornire construcția imaginii prin reflexie în oglindă și explorarea perspectivelor, a cromaticii, volumetriilor și formelor în relief rezultate din această modalitate de lucru. Am stat de vorbă cu Irina Ungureanu, curatoarea expoziţiei:






    Următorul interlocutor a fost Stéphane Maitec:






    Am întregit seria interviurilor despre expoziţie, dar şi despre alte proiecte artistice, cu Dana Maitec:





  • Expoziţia-eveniment Lemn Aur Lumină

    Expoziţia-eveniment Lemn Aur Lumină

    Muzeul
    Naţional de Artă al României – alături de doi artişti români veniţi de la Paris
    – oferă publicului din Bucureşti un adevărat regal cultural.
    Expoziţia-eveniment Lemn Aur Lumină este cea
    mai amplă retrospectivă din ultimul deceniu dedicată Sultanei și lui Ovidiu
    Maitec, într-un dialog vizual inedit cu Dana și Ştefan Maitec.




    Maitec este un
    nume reper pentru o bună parte din
    parcursul artei vizuale românești a ultimei jumătăţi de veac. Din
    31 octombrie 2019 până în 31 ianuarie 2020, Muzeul Național de Artă al României
    găzduieşte acest eveniment. Dana şi
    Ştefan Maitec au venit în ţară din Capitala Franţei, unde s-au stabilit şi
    afirmat artistic printr-o nouă tehnică fotografică, numită de ei art
    mirroring vivid.




    Lucrează
    împreună, în atelierul de pe lângă Place d’Italie, şi tot împreună au
    constituit Fundaţia Maitec. Prietenii i-au îndemnat insistent să pună la punct
    – cu ajutor din România -o retrospectivă
    amplă închinată celor doi care i-au fost părinţi lui Ştefan, iar Danei
    socrii. Dacă nu ar fi folosite în exces, aş adăuga şi cuvintele model de viaţă
    – pentru că Dana şi Ştefan Maitec par la fel de nedespărţiţi ca şi cei care
    le-au dat numele de familie şi dragostea pentru artă.




    Ce au reuşit,
    după un an şi jumătate de gândire şi planificare şi colaborare cu autorităţile
    de la Bucureşti, spune Dana Maitec. Expoziţia
    este foarte ofertantă. Chiar dacă noi nu am putut să aducem lucrări din ţară şi
    din străinătate. Şi sălile de la Muzeul de artă sunt splendide. Cred că sunt
    cele mai frumoase săli pe care am fi putut vreodată să le avem la dispoziţie
    pentru un asemenea eveniment. Din păcate, ne-am întâlnit şi cu refuz din partea
    unor muzee. Muzeul naţional de artă contemporană, de exmplu a refuzat să ne
    împrumute lucrările. O premieră. Nu ştiu care sunt motivele, ei au invocat un
    inventar


    De la Ştefan
    Maitec mai aflăm că, aparent, în muzeele bucureştene nu există un inventar
    complet al operelor semnate de Sultana şi Ovidiu Maitec, iar unele sunt
    degradate sau lipsesc pur şi simplu. Sunt puţine situaţiile de acest fel – ne
    asigură amândoi – dar ei sunt hotărîţi să le remedieze. Iniţial, au avut în gând
    o idee legată doar de Sultana şi Ovidiu Maitec.Le era greu să accepte ideea de
    a expune şi ei, pentru că aveau cumva impresia că se caţără pe numele celor
    doi. Ştefan Maitec mărturiseşte: Iniţial
    am pornit de la această idee. Să atragem atenţia asupra valorii celor doi
    artişti – valoare de patrimoniu şi inovatoare. Ţinând cont de perioada în care
    s-au dezvoltat – anii 1960-1970. Şi i-au format pe alţii la rândul lor. Ovidiu
    Maitec a creat o adevărată şcoală de sculptură în lemn, la Bucureşti. În plus,
    am constatat că în Capitală nu există niciun monument Maitec. Un sculptor cu
    recunoaştere internaţională certă. Englezii de exemplu l-au considerat urmaşul
    direct al lui Brâncuşi. Prin limbajul direct şi inovativ. Cu referire la
    tehnica lui prin care introduce lumina şi aerul în interiorul materiei. Şi
    Mircea Eliade vorbeşte despre această caracteristică a operei lui Ovidiu
    Maitec




    Organizatorii
    de la Bucureşti, tânăra care este curator, dar şi colecţionarii particulari
    care au împrumutat din lucrări pentru a contribui la reuşita evenimentului sunt
    primii pe lista de mulţumiri a soţilor Maitec.La fel de plăcut îi impresionează
    reacţia tinerilor care vin să vadă retrospectiva din clădirea fostului Palat
    Regal de la Bucureşti. În sala Ovidiu şi Sultana Maitec se minunează când văd
    că asemenea sculpturi şi asemenea tablouri au fost create în anii aceia. Există
    acolo lucrări din anii ’60. ’70, ’80 si ’90. După care, trec în sala Dana şi
    Ştefan Maitec şi admiră lucrările şi instalaţiile interactive din seria Reflections.


    Dana şi Ştefan
    Maitec au planuri mari şi sunt în negocieri pentru aplicarea lor în practică.
    Văzând interesul major faţă de expoziţie, vor să o itinereze prin mai multe
    oraşe: Iaşi, Arad, Târgu Mureş, Cluj, Galaţi. Plus cel puţin un muzeu din
    Basarabia. Păstrează bine în minte ideea monumentului şi se bazează mai ales pe
    generaţiile tinere, în efortul de a reinstala numele Maitec în locul care i se
    cuvine.