Tag: reforma curriculara

  • Cum evaluăm învăţământul

    Cum evaluăm învăţământul

    Prinsă în ultimii
    douăzeci de ani într-un vârtej de schimbări, cea mai recentă fiind actuala
    reformă curriculară, şcoala românească încearcă să facă faţă cât mai bine
    provocările secolului XXI. Una dintre ele este chiar modul de auto-evaluare a
    sistemului, adică a prestaţiei cadrelor didactice şi a rezultatelor elevilor
    sau studenţilor. Recent, un studiu realizat prin colaborarea dintre autorităţile
    române, UNICEF şi OCDE (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare în Europa)
    pune sub lupă chiar evaluarea şi examinarea în domeniul educaţiei. Prin actuala
    lege a educaţiei, copiii din sistemul preuniversitar trec mai multe serii de
    evaluări începând din clasa a II-a, apoi în a IV-a, continuând în a VI-a şi
    culminând cu Evaluarea Naţională din clasa
    a VIII-a care marchează şi influenţează admiterea la liceu. Considerată
    cel mai important test al vieţii şcolare de până la 14/15 ani, Evaluarea Naţională
    stârneşte, cum era de aşteptat multe controverse. Pe unele dintre acestea ni le
    descrie, Ioana Băltăreţu, membră în Consiliul Naţional al Elevilor. În ceea ce priveşte evaluarea noastră,
    Consiliul Naţional al Elevilor a remarcat cum, de prea multe ori, accentul cade
    pe materiile care fac obiectul examenelor naţionale. Aceste examene, în forma
    actuală, promovează mai mult capacităţile de memorare în detrimentul celor de
    raţionare. Aproximativ 40% dintre elevii români de 15 ani sunt analfabeţi
    funcţionali, aşa cum arată rezultatele recente PISA. Deşi ştiu să citească,
    aceştia nu înţeleg textele respective din cauza unor tehnici de predare şi
    învăţare bazate mai mult pe memorare.


    Dacă de-a lungul anilor de
    şcoală, copiii şi tinerii trec prin diverse etape în care sunt evaluaţi, ei ar
    dori ca la rândul lor să evalueze modul în care sunt educaţi şi trataţi în
    şcoală. Ioana Băltăreţu: Considerăm
    că este încă deficitară implicarea elevilor în evaluarea internă. Prin
    activitatea reprezentantului elevilor în Consiliul Şcolar, în comisia de
    evaluare şi asigurare a calităţii şi în cea legată de combaterea violenţei, în
    97,5% dintre cazuri elevii nu-şi pot spune opinia sau nici măcar nu sunt
    convocaţi la discuţii. Sunt necesare respectarea legislaţiei în vigoare şi
    aplicarea drepturilor elevilor reprezentanţi. Suntem de părere că este absolut
    necesar ca evaluările să-şi depăşească condiţia de formalitate şi să înceapă a
    fi percepute ca un mecanism ce poate consolida un sistem educaţional de calitate
    de pe urma căruia toţi vom beneficia.


    Exact la modalitatea în
    care testările îşi pot dovedi eficienţa se referă şi studiul Evaluarile si examinarile în sistemul de educatie din
    Romania, realizat de UNICEF în colaborare cu ODCE. Realitatea de la care a
    plecat acest studiu nu e tocmai satisfăcătoare. În 2015 comparativ cu 2012,
    elevii români au înregistrat progrese la testele PISA. Dar, la capitolul
    Ştiinţe, de pildă, 38,6% dintre copiii de 15 ani s-au situat sub nivelul 2,
    adică sub nivelul de bază necesar a fi atins
    până la finalizarea învăţământului obligatoriu, pentru a putea funcţiona
    eficient în societatea cunoaşterii. Pornind de la situaţia asta, se pune
    întrebarea cum putem prin examene şi testări, să ne dăm seama nu doar de
    valoarea reală a elevilor, dar să-i şi ajutăm să-şi îmbunătăţească rezultatele?
    Potrivit autorilor raportului, răspunsul constă în flexibilizarea sistemului de
    învăţământ.

    Şcoala ar trebui să devină nu doar un loc al înaltelor performanţe
    – de care România a dovedit că e capabilă -, ci şi al incluziunii, unde toţi
    elevii să dobândească abilităţile şi cunoştinţele cerute pe piaţa muncii. Iar în această privinţă mai e încă loc de
    îmbunătăţiri, a observat Andreas Schleicher, director în cadrul OCDE. La începutul anilor 2000, România nu avea
    nici o autoritate independentă de evaluare a şcolilor. Azi, însă, România
    deţine un puternic centru pentru evaluare şi examinare. Dar poate că cel mai
    important lucru este faptul că România oferă unul dintre puţine exemple de progres
    din Europa. Noile
    programe sunt sincronizate cu
    aspiraţiile potrivite secolului XXI. Îi oferă fiecărui tânăr posibilitatea de a
    aprofunda cunoştinţe, de a dobândi abilităţile şi gândirea critică necesare
    pentru participarea la societatea de mâine. Dar multe lucruri în educaţie sunt
    mai uşor de teoretizat decât de aplicat. O parte a infrastructurii şi a
    educatorilor nu sunt sincronizaţi cu nevoile secolului XXI. Examenele naţionale
    încă determină viitorul elevilor pe baza unui set rigid de cunoştinţe academice
    şi asta încă de la vârsta de 14 ani. Dar pentru noi asta e ceva demodat şi
    incorect.


    Pentru
    autorităţile române, cel mai important aspect al raportului UNICEF-OCDE este
    recomandarea ca aceste evaluări din învăţământul preuniversitar să privite ca având un
    caracter formativ, şi nu unul de clasamente, a declarat Pavel Năstase,
    Ministrul Educaţiei. Trebuie să ne schimbăm
    abordarea şi să privim evaluarea – a elevilor, a cadrelor didactice, a şcolilor
    şi a sistemului – ca pe o oportunitate de a primi feedback şi de a interveni
    pentru a face ca procesul educaţional să fie de o calitate mai bună şi centrat
    pe elevi. Ne dorim să avem cadre didactice pregătite pentru evaluare-formativă
    care se desfăşoară pe parcursul orelor obişnuite, nu doar prin lucrări de
    control, teze sau examene naţionale. Astfel va putea fi redusă presiunea pe
    elevi şi va permite să arate ce ştiu şi celor care, de obicei, fac faţă cu greu
    evaluărilor clasice. Prin urmare, un element foarte important al acestui raport
    este componenta de evaluare formativă. În ultimă instanţă, acest tip de
    evaluare trebuie să conducă la crearea unor fişe personalizate de pregătire
    ulterioară a elevilor. Noi momentan realizăm evaluarea, dar nu în toate şcolile
    se întâmplă şi partea a doua, adică valorificarea evaluărilor şi personalizarea
    pregătirii şi centrarea ei pe fiecare elev în parte.



    În sensul acesta, Ministerul Educaţiei
    pregăteşte deja, pentru sistemul preuniversitar şi universitar, mai multe
    programe centrate pe evaluarea elevilor şi a profesorilor şi finanţate prin
    fonduri UE.