Tag: regizori

  • Teatrul radiofonic în şcoli

    Teatrul radiofonic în şcoli

    Cu mare
    popularitate în anii 1920, teatrul radiofonic pierde teren cu începere din1950,
    odată cu apariția și dezvoltarea televiziunii. În România, Teatrul radiofonic
    are aproape aceeasi vechime cu Radioul românesc. La mai puţin de patru luni de la inaugurarea
    postului public de radio (1 noiembrie 1928), în 18 februarie 1929 se transmitea
    prima piesa de teatru la microfon, Ce ştia satul de V. Al. Jean, avându-i în
    rolurile principale pe Maria Filotti si Romald Bulfinski de la Teatrul Naţional
    din Bucureşti.


    Până la introducerea benzii de magnetofon (1948), teatrul radiofonic era
    difuzat în direct. În deceniile al patrulea şi al cincilea, unele spectacole se
    înregistrau pe discuri, în acelasi timp cu transmiterea lor în direct, fapt obişnuit
    şi pentru alte emisiuni, mai ales culturale (conferinţe, interviuri etc.) Din păcate,
    discurile cu teatru radiofonic, din acea perioadă, nu s-au păstrat decât,
    poate, în foarte mică măsură în arhive sau la colecţionari. Astfel, cel mai
    vechi spectacol de teatru radiofonic înregistrat pe bandă, care se păstrează în
    Fonoteca Radioului, datează din 1951: este vorba despre piesa Hagi Tudose de
    Delavrancea, cu Nicolae Băltăţeanu în rolul titular, în regia lui Ion Sahighian
    (data difuzării în premieră: 25 martie 1951).


    Şi pentru că deşi are o vârstă respectabilă, teatrul radiofonic îşi
    păstrează tinereţea, redacţia Teatru radiofonic anunţă o nouă realizare:
    Manuella Popescu, coordonator proiect, redacţia Teatru radiofonic: Putem spune că avem un nou proiect în cadrul redacţiei. Se numeşte
    Ora de teatru radiofonic în şcoli. Ne-am gândit să atragem şi publicul tânăr,
    pentru că noi mai avem un proiect în redacţia Teatru radiofonic, care se
    numeşte Radio Fiction Desk, în care mergem în licee. De această dată, Ora de
    teatru radiofonic în şcolile primare înseamnă că mergem cu o audiţie. Şi ne-am
    gândit să mergem cu Mituri şi legende, Zeii din Olimp, un scenariu radiofonic
    de Sanda Socoliuc, în regia lui Vasila Manta. Şi de fiecare dată, le povestim
    elevilor de clasele a V-a, a VI-a, a VII-a, depinde de la şcoală la şcoală,
    despre cum se face o producţie de teatru radiofonic, ce înseamnă un microfon,
    ce înseamnă o înregistrare şi avem şi o surpriză pentru ei, un actor invitat.
    Mircea Constantinescu a fost prima oară invitat, iar în aprilie, Anne Marie
    Ziegler. Ei povestesc ce înseamnă să fii actor, ce înseamnă să vii la teatru
    radiofonic, ce înseamnă să poţi intra în pielea unui personaj de fiecare dată
    şi cât de mult iubesc ei teatrul radiofonic, pentru că aceşti actori îşi
    dăruiesc foarte mult sufletul şi o parte din viaţa lor, aici, în studiourile
    teatrului radiofonic.



    Am întrebat-o pe Manuella Popescu dacă ideea de teatru radiofonic era
    familiară copiilor: Nu, răspunsul din păcate este nu, şi tocmai
    de aceea ne-am gândit să mergem la clasele mici, pentru ca în viitor să avem
    ascultători din rândul lor. Aceasta este şi ideea. Dar, surprinzător,
    majoritatea merg la teatru, ceea ce este foarte bine. Şi noi venim cu un altfel
    de teatru, un teatru în care să stai jumătate de oră liniştit, să asculţi, să
    îţi imaginezi – fiecare copil şi-i poate
    imagina pe Zeus, pe Atena, pe Prometeu, pe Hermes, aşa cum vor ei şi intră
    într-o poveste a lor, a lor împreună cu noi. După care le-am rezervat o altă
    surpriză, facem un mini-concurs cu întrebări. Şi am avut surpriza că absolut
    toţi voiau să răspundă.


    Organizat împreună cu Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti,
    proiectul îşi propune, pentru început, să ajungă în şapte şcoli, unde să
    reunească două-trei clase, în funcţie de spaţiul în care este găzduit, creând o
    alt fel de oră. Vine cu detalii Manuella Popescu: Mergem noi, din
    partea radioului, împreună cu actorul invitat şi facem o dezbatere istoria
    teatrului radiofonic, despre piesa de tearu pe care o vor asculta, împreună cu
    actorul şi apoi facem o audiţie, care nu durează mai mult de jumătate de oră,
    pentru că, în general, copiii nu au răbdare să asculte. Şi la sfârşit facem
    acel miniconcurs. Totul într-o oră.


    Iar iniţiativa a fost foarte bine primită de către copii, după cum ne-a
    spus Manuella Popescu: Nu ne-a venit să credem cât de fascinaţi au
    fost, iar directoarea a spus că nu i-a văzut niciodată atât de cuminţi la nicio
    oră. Au stat şi au ascultat şi toţi aveau mâinile ridicate ca să răspundă la
    întrebările de la mini-concurs.


    Din vasta producţie radio, în şcoli ajunge deocamdată un prim spectacol.
    Manuella Popescu: Mergem numai cu Mituri şi legende. Zeii
    din Olimp în acest an, pentru că este din programa şcolară şi ne-am zis să venim
    şi în ajutorul profesorilor. Şi spre surprinderea noastră, înainte de audiţie
    am avut câteva întrebări legate de legendele Olimpului şi copiii ştiau, ne-au
    povestit câte ceva.



    În cadrul proiectului elevii au şansa să
    descopere specificul teatrului adaptat pentru radio, faţă de cel al pieselor
    scrise pentru teatrul de scândură : aici este vorba despre regizori
    specializaţi şi actori cu voci radiogenice dând dinamica şi culoarea piesei
    prin voci şi de decorul sonor, realizat special în studioul dotat cu ferestre,
    uşi, scări din materiale diferite, groapă de nisip etc. , pentru teatrul
    radiofonic.

  • Festivalul de Teatru Piatra Neamţ a revenit cu a 27-a ediţie

    Festivalul de Teatru Piatra Neamţ a revenit cu a 27-a ediţie

    După o absenţă de patru ani, Teatrul
    Tineretului din Piatra Neamţ a continuat în luna octombrie frumoasa tradiţie de
    promovare a tinerilor creatori de teatru – regizori, scenografi, actori – prin
    Festivalul de Teatru Piatra Neamţ – Pledez pentru tine(ri). Reluarea celui
    mai vechi festival de teatru din ţară – prima ediţie a fost în 1969 – a
    însemnat şi sărbătorirea revenirii acasă, în clădirea monument aflată în
    ultimii ani în lucrări de reabilitare, şi este un semn de normalitate, după cum
    spune directorul Teatrului Tineretului, actorul Liviu Timuş. Teatrul Tineretului, organizatorul festivalului
    ajuns la a 27-a ediţie, rămâne în
    istoria teatrului românesc drept teatrul pepinieră, s-ar putea spune, pentru
    scena noastră. Deoarece pe aici au trecut, începând cu Florin Piersic şi
    Leopoldina Bălănuţă, cei mai mulţi dintre marii actori şi regizori români.


    Prin spectacolele invitate anul acesta la Piatra Neamţ s-a încercat o
    radiografiere a fenomenului teatral contemporan, o prezentare a tendinţelor
    generate de tinerii creatori români. Şi cum teatrul independent a devenit
    extrem de activ, de vizibil în ultimii ani, producţiile independente au fost
    prezente în programul festivalului. Fă tu primul pas!, de Jean-Claude
    Carriere, în regia lui Andrei Munteanu, este o producţie a Teatrului de Artă
    Bucureşti, o instituţie independentă, înfiinţată în 2010. Personajul feminin
    este interpretat de Raluca Aprodu, actriţă ce joacă în
    spectacole de teatru independent, dar şi în teatre de stat şi care a devenit
    cunoscută publicului inclusiv datorită rolurilor din filme. Raluca Aprodu a
    vorbit despre relaţia dintre alegerea textului pentru un spectacol şi
    prezentarea acelui spectacol într-un spaţiu independent: Nu ar trebui să fie influenţat de
    nimic. Ar trebui să fie o dorinţă a actorului să se întâlnească cu un personaj,
    dorinţa regizorului să se întâlnească cu textul şi atât. Din păcate,
    într-adevăr, ţinem foarte mult cont de locul unde-l jucăm. Sunt locuri în care
    cel mai important este să vină oamenii să-l vadă. Şi atunci începi uşor, uşor
    să faci compromisuri. Contează, din păcate, foarte mult să scrie că e comedie.
    Nimeni nu mai vrea să vină la un spectacol serios, după o zi de muncă. Dacă
    alege, alege teatrul de stat. Şi atunci, ca să-i atragi, trebuie să fii puţin
    şmecher. Avem un spectacol la Godot care se numeşte Happy end. Titlul
    iniţial era Lisolette în mai. Nu era atractiv. L-am schimbat cu Happy end.
    A contat foarte mult. Deşi spectacolul este acelaşi, am reuşit să aducem
    publicul la teatru şi să îi oferim ce am vrut noi. Sunt foarte multe spectacole
    de teatru independent, iar oamenii au început să aibă curaj să vină, mai ales
    că actori consacraţi au venit către zona de teatru independent. Şi asta e
    foarte important.



    Pentru a
    încuraja tinerii, Festivalul de Teatru Piatra Neamţ are, bineînţeles, o
    secţiune Concurs, la care, anul acesta, au fost selectate 16 din cele 80 de
    spectacole înscrise. Printre câştigătorii premiilor s-a aflat şi Nicoleta
    Lefter, la categoria Cea mai bună actriţă, pentru rolul Nadia din spectacolul
    Viză de clown de Saviana Stănescu, regia Alexandru Mihail, Teatrul Odeon
    Bucureşti. Piesa Viză de Clown (Aliens with Extraordinary Skills) a fost
    produsă în 2008 la Teatrul Julia Miles din New York, primind cronici
    entuziaste în The New York Times şi alte publicaţii americane. Povestea este
    inspirată de un fapt real: un român şi un ucrainean au adus în SUA peste 800 de
    imigranţi ilegali pe vize false de artişti de circ. În vârstă de 33 de ani,
    Nicoleta Lefter este una dintre cel mai bine cotate actriţe ale generaţiei ei.
    Participă la foarte multe festivaluri şi este de părere că este nevoie de
    astfel de evenimente dedicate în special tinerilor: Cred că cel mai mare
    pas înainte ar fi să încercăm să convingem tinerii să mai plece din faţa
    calculatorului şi din faţa televizorului. Şi să vină să vadă oameni vii pe
    scenă şi să simtă lucruri pe care nu le pot simţi în faţa unui ecran. Lucruri
    care e posibil să te modifice şi să te facă să-ţi placă să socializezi. Observ
    că din ce în ce mai tare suntem atraşi spre singurătate şi spre izolare.
    Oamenii nu mai socializează, nu mai au deschidere, nu mai au bucurie să se
    întâlnească, să discute, să afle ce mai face celălalt… Cred că acesta e cel
    mai important lucru. Şi al doilea, dacă spectacolele au şi ceva educativ, ceva
    care să stimuleze imaginaţia tinerilor, e minunat.



    Printre
    tinerii regizori invitaţi la Festivalul de Teatru Piatra Neamţ – Pledez pentru
    tine(ri) s-a aflat şi Vlad Cristache, cu spectacolul The History Boys. Poveşti
    cu parfum de liceu, de Alan Bennett, montat la Teatrul Excelsior, din
    Bucureşti. Producţia a primit două nominalizări, la categoriile Cel mai bun
    spectacol şi Cel mai bun regizor.

    Vlad Cristache
    despre nevoia de a avea festivaluri dedicate tinerilor creatori: Pe
    de o parte, mi se pare foarte tare că se întâmplă asta, pentru că legi, să
    zicem, două generaţii de artişti, oameni care au debutat în ultimii zece ani,
    le aduni laolaltă producţiile şi afli cam în ce direcţie văd ei că ar trebui să
    meargă teatrul. Şi asta e foarte bine. Pe de altă parte, eu nu cred
    foarte tare în împărţirea asta între tineri şi bătrâni şi cred că pot fi oameni
    cu foarte mare experienţă şi foarte în vârstă care să fie mult mai proaspeţi şi
    mai tineri în soluţiile lor artistice şi în felul în care arată spectacolele
    lor decât oameni foarte tineri. Nu cred că tinereţea artistică stă în biologie,
    cred că depinde de tine.