Tag: reguli

  • AEP: Reguli noi pentru transparența campaniei electorale

    AEP: Reguli noi pentru transparența campaniei electorale

    Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) propune un set de reguli noi care ar urma să asigure transparența campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din luna mai, inclusiv în mediul online.

    Informațiile privind identitatea candidatului și sursa fondurilor folosite pentru promovarea lui trebuie incluse în materialele electorale. Sunt reglementate inclusiv materiale difuzate pe rețelele sociale care fac publicitate unui candidat, direct sau indirect.

    Măsurile propuse țin cont de legislația în vigoare, dar și de observațiile formulate de reprezentanții organizațiilor neguvernamentale cu activitate relevantă în domeniul electoral și ai partidelor parlamentare, în cadrul unor consultări organizate inclusiv săptămâna trecută, potrivit AEP.

    Actorii politici trebuie să prezinte, împreună cu fiecare material publicitar, identitatea candidatului sau a formațiunii politice în numele căreia este distribuie. O indicație clară că este vorba de o reclamă electorală și că sumele cheltuite pentru pregătirea și promovarea materialului provin exclusiv din sursele permise de lege, precizează AEP.

    Trebuie semnalat dacă acest material publicitar a făcut obiectul tehnicilor de vizare a unui public țintă și prezentat codul unic de identificare al mandatarului financiar înregistrat la AEP.Informațiile vor fi redactate într-un limbaj accesibil publicului și plasate la vedere.

    Sunt prevăzute amenzi între 15.000 și 50.000 de lei pentru nerespectarea prevederilor.

  • Parlamentul European a adoptat, în premieră la nivel mondial, legea privind inteligenţa artificială

    Parlamentul European a adoptat, în premieră la nivel mondial, legea privind inteligenţa artificială

    Parlamentul European a aprobat noi reguli “deschizătoare de drumuri” în ce priveşte utilizarea inteligenţei artificiale. Preşedinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen a descris setul de legi drept un cadru revoluţionar pentru o inteligenţă artificială inovatoare, cu limite clare.

    Actul reglementează inteligenţa artificială în funcţie de gradul de risc. Acesta restricţionează anumite tipuri de tehnologie, printre care camerele de recunoaştere facială în direct, care vor putea fi folosite doar de serviciile de impunere a legii, pentru a gestiona cele mai grave infracţiuni. Actul interzice alte tipuri de inteligenţă artificială, printre care sisteme de detectare a emoţiilor în şcoli sau la locul de muncă. Utilizările cu grad înalt de risc ale inteligenţei artificiale, de exemplu, în medicină sau în infrastructura esenţială, vor fi reglementate mai strict.

    Legea urmăreşte să protejeze, în faţa sistemelor de inteligenţă artificială cu grad ridicat de risc, drepturile fundamentale: democraţia şi statul de drept. Totodată, actul normativ vizează şi să încurajeze inovaţia şi să asigure un rol de lider în domeniu pentru Uniunea Europeană.

    Noile norme interzic anumite utilizări ale inteligenţei artificiale care ameninţă drepturile cetăţenilor, inclusiv sistemele biometrice de clasificare, bazate pe caracteristicile sensibile ale persoanelor. Nu este permisă nici extragerea fără un obiectiv limpede argumentat a imaginilor faciale de pe internet ori din înregistrările camerelor video cu circuit închis, pentru a crea baze de date de recunoaştere facială.

    Potrivit textului adoptat de Parlamentul European, sunt interzise deopotrivă recunoaşterea emoţiilor la locul de muncă şi în şcoli, atribuirea unui punctaj social, sistemele de poliţie predictivă când acestea se bazează doar pe stabilirea profilului unei persoane ori pe analizarea caracteristicilor sale, precum şi inteligenţa artificială care manipulează comportamentul uman sau exploatează vulnerabilităţile oamenilor. Folosirea sistemelor de identificare biometrică de către organele de aplicare a legii este în principiu interzisă, cu excepţia unor situaţii enumerate clar şi definite în mod strict în lege. Ele pot fi utilizate, de pildă, pentru a căuta o persoană dispărută sau pentru a preveni un atac terorist.

  • UPDATE Concret despre România – special EURO 2020

    UPDATE Concret despre România – special EURO 2020

    Campionatul European de fotbal a început vineri, 11 iunie 2021. De duminică, 13 iunie, printre orașele-gazdă ale competiției se află și Bucureștiul, unde vor avea loc 4 partide. Iubitorii fotbalului care vor să asiste la aceste jocuri trebuie să țină cont însă de o serie de reguli, în special legate de pandemia de COVID-19.



    Spectacol 3D video mapping şi un dans al fântânilor urbane



    Un spectacol 3D video mapping şi un dans al fântânilor urbane s-au desfăşurat vineri seara, în centrul Capitalei, în contextul lansării oficiale a turneului final al Campionatului European de Fotbal EURO 2020.



    Evenimentul Bucharest, celebrating football, organizat de Primăria Capitalei, prin CREART, a avut locpe faţada centrală a Palatului Parlamentului fiind proiectat un show de 3D video mapping şi lumini arhitecturale. Tot vineri seară Primăria Capitalei a organizat un dans al Fântânilor Urbane din Piaţa Unirii centrale şi perimetrale.



    Pentru intrarea în România



    Primul lucru care trebuie verificat este dacă e nevoie de viză pentru a trece granița română. Cetățenii din țările membre ale Uniunii Europene, de exemplu, și cei din țările care au acorduri în acest sens cu UE, precum Macedonia de Nord sau Ucraina, nu au nevoie de viză.



    Pe cale aeriană, cei mai mulți suporteri sunt așteptați să intre prin aeroportul Henri Coandă, aflat în orașul Otopeni, în apropiere de București. În funcție de țara din care vin zborurile cu care vor călători suporterii, regulile de prevenire anti-COVID 19 sunt diferite. Trebuie verificat întâi pe site-ul Institutul Naţional de Sănătate Publică dacă țara respectivă se află pe lista roșie, pe cea galbenă sau pe cea verde. Lista este disponibilă AICI.



    În cazul sosirii dintr-un stat de pe lista roșie, călătorul trebuie să prezinte fie un certificat de vaccinare, fie un certificat de imunitate eliberat în urma unei infectări, fie dovada unui test negativ RT-PCR într-o limbă de circulație internațională, iar șederea pe teritoriul României trebuie limitată la 72 de ore.



    Pentru lista galbenă sunt necesare aceleași documente, dar nu se mai impune limitarea sejurului. Adeverința de vaccinare trebuie să arate că doza de rapel a fost făcută cu cel puțin zece zile în urmă, în cazul imunizării cu două doze. Testul anti-COVID trebuie să fi fost făcut cu maxim 72 de ore înainte de intrarea în România.



    Înainte de sosirea din ambele zone trebuie completat neapărat un chestionar care poate fi găsit la adresa web https://chestionar.stsisp.ro.



    La sosirea din zona verde nu este nevoie de documente speciale anti-COVID.



    Către oraș



    De la aeroportul Henri Coandă există multiple posibilități de a ajunge în București. Există trenuri la fiecare 40 de minute care fac legătura cu Gara de Nord. În mod normal, un drum durează 20 de minute. O călătorie costă 4 lei, sau 80 de eurocenți. Cu taxiul, o călătorie până în centrul Bucureștiului poate dura între o jumătate de oră și o oră, în funcție de trafic. Prețul poate varia între 50 și 100 de lei, deci 10-20 de euro. Există și două autobuze care leagă aeroportul de oraș, cu numerele 780, care duce le Gara de Nord, și 783, care duce către centrul istoric.



    Mai multe detalii, la adresa web https://www.uefa.com/uefaeuro-2020/event-guide/bucharest/plan-your-trip/travel-transport/



    Spre Arena Națională



    Deținătorii de bilete la meci au acces liber pe transportul în comun bucureștean în ziua meciului și în ziua următoare. Personalul acreditat UEFA (respectiv voluntari şi reprezentanţi mass-media) va beneficia de această facilitate pe toată perioada organizării campionatului EURO 2020, în funcţie de programul de lucru, în baza legitimaţiei oficiale pentru personalul acreditat UEFA.



    Se vor înfiinţa linii de transport special, în zilele în care vor avea loc meciuri. Pentru deplasarea suporterilor de la aeroport direct către stadion va funcționa o linie specială de autobuz, cu numărul 700. Pentru suporterii care doresc să viziteze centrul Capitalei, au fost suplimentate 6 linii de transport: linia expres 783, liniile de autobuz 104 şi 123, liniile de troleibuz 86 şi 90 şi linia de tramvai 40.



    Pe stadion



    Pentru accesul pe Arena Națională este necesară o brățară specială. Aceasta poate fi eliberată în mai multe puncte speciale, inclusiv în Aeroportul Henri Coandă, de voluntarii EURO 2020. Există şi centre medicale acreditate unde se poate elibera brăţara de acces. Lista lor poate fi găsită aici: https://www.frf.ro/recomandate/lista-centrelor-medicale-acreditate-euro-2020/



    Eliberarea brăţării de acces costă 5 lei (circa 1 euro). Pentru brățară, trebuie prezentat biletul electronic de acces la meci, alături de un certificat de vaccinare sau un certificat de imunitate eliberat în urma unei infectări sau dovada unui test negativ anti-COVID. Acesta poate fi RT-PCR, făcut cu maxim 72 de ore înainte de ora meciului, sau rapid antigen, făcut cu maxim 24 de ore înainte. Testul antigen rapid poate fi făcut şi în centrele medicale mai sus-amintite şi costă 40 de lei (circa 8 euro).



    Intrarea pe stadion se face în intervalul de timp special atribuit fiecărui purtător de bilet. Odată aflat în tribune, spectatorul trebuie să poarte o mască de tip chirurgical sau FPP. Nu sunt acceptate cele confecționate din pânză simplă, eșarfe etc. Trebuie de asemenea respectate regulile de distanțare. Spectatorii trebuie să stea la cel puțin un metru și jumătate unul de altul și să evite contactele fizice, potrivit regulilor publicate de UEFA la:


    https://www.uefa.com/uefaeuro-2020/event-guide/bucharest/stadium/COVID-19-guidance/



    Federaţia Română de Fotbal a publicat un ghid pentru suporteri pentru primul meci, Austria-Macedonia de Nord, de pe 13 iunie, accesibil aici:


    https://www.frf.ro/en/fans-guide-for-the-uefa-euro-2020-match-austria-v-north-macedonia/



  • Codul vamal unional intră în funcţiune

    Codul vamal unional intră în funcţiune

    De la 1 mai, ţările Uniunii Europene vor aplica aceleaşi reguli vamale, indiferent de statul membru în care sunt declarate mărfurile. Aceasta este principala prevedere a Codului Vamal Unional care intră în vigoare la 1 mai 2016. Astfel, odată ce au fost indeplinite formalităţile vamale, mărfurile pot circula liber sau pot fi comercializate pe întreg teritoriul Uniunii Europene.



    În baza acestui document, se preconizează ca, până în 2020, să se treacă la vama electronică, respectiv toate aspectele legate de activitatea din vămi să se desfăşoare prin sisteme informatice integrate. Potrivit specialiştilor, Codul Vamal comunitar a apărut pentru prima dată în 1992, însă, de la acel moment, a intervenit o informatizare puternică, dar şi o schimbare a comerţului, care au impus modificarea acestuia.



    Agenţii economici implicati în operaţiuni de comerţ exterior sunt direct afectaţi de noile prevederi legislative; în consecinţă, întelegerea acestor schimbări, implementarea lor corectă şi din timp este esenţială pentru România – poartă de intrare a mărfurilor către Europa Centrală şi de Est. Pentru autorizaţiile vamale emise, respectiv operaţiunile vamale iniţiate înainte de această dată, Comisia Europeană pregăteşte măsuri tranzitorii pentru a acorda posibilitatea agenţilor economici de a-şi continua activitatea, cât şi de a se asigura respectarea noilor prevederi.



    De asemenea, potrivit noului Cod Vamal Unional, operatorul economic va avea posibilitatea de a trimite clarificări şi completări, înainte de a se adopta o eventuală decizie nefavorabilă lui de către Direcţia Generală a Vămilor. “Noul Cod vamal va facilita activitatea comercială şi va asigura protecţia pieţei interne. Cooperarea directă mai rapidă cu partenerii comerciali va securiza lanţurile de aprovizionare şi va simplifica relaţia dintre mediul de afaceri şi autorităţile vamale.



    Implementarea Noului Cod Vamal asigură, totodată, premisele unui control vamal mai simplu şi mai rapid, până în anul 2020″, a declarat, în context, Eugen-Dragos Doroş, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală din România.

  • Noul regulament rutier

    Noul regulament rutier

    De curând, au intrat în vigoare noi prevederi ale regulamentului rutier cu privire la circulaţia bicicletelor şi a mopedelor. Bicicliştii pot folosi acostamentul drumului sau banda de urgenţă, dacă nu dispun de piste special amenajate şi nu pun în pericol circulaţia. Totodată, conducătorii de mopede şi bicicliştii au obligaţia să circule pe un singur rând pe o bandă. De asemenea, conducătorii mopedelor, motoretelor de mici dimensiuni şi bicicliştii nu au voie să folosească trecerile de pietoni.



    Bicicliştii sunt obligaţi să aibe asupra lor un act de identitate şi nu au voie să înveţe mersul pe bicicletă pe drumuri intens circulate. Noile reguli introduc interdicţia conducătorilor de mopede şi alte motorete de mici dimensiuni să transporte pasageri în stare de ebrietate. Aceeaşi interdicţie o au şi transportatorii de mărfuri, în cazul pasagerilor din cabină.



    Potrivit Regulamentului rutier din România, viteza maximă admisă în localităţi este de 50 de kilometri pe oră. Pe anumite sectoare de drum din interiorul localităţilor pot exista limite de viteză superioare, precizate pe indicatoare, dar nu mai mari de 80 de kilometri pe oră. În afara localităţilor, vitezele maxime admise pentru autoturisme şi motociclete sunt de 130 de km/oră pe autostrăzi, de 100 de km/oră pe şoselele expres şi pe drumurile naţionale europene, iar pe celelalte categorii de drumuri – de 90 de km/oră.



    Totodată, vitezele maxime admise pentru camioane şi autocare sunt de 110 km/oră pe autostrăzi, de 90 de km/oră pe drumurile expres sau pe cele naţionale europene şi de 80 de km/oră pe celelalte categorii de drumuri. Potrivit Regulamentului circulaţiei rutiere, viteza de deplasare trebuie redusă la trecerea prin intersecţiile cu circulaţia nedirijată, pe poduri, la trecerile la nivel cu calea ferată prevăzute cu bariere sau semibariere, la trecerea prin dreptul staţiilor de tramvai, în pieţele aglomerate şi la trecerile pentru pietoni.



    Pietonii au, de altfel, prioritate atunci când sunt angajaţi în traversarea străzilor, prin locurile special amenajate. Iar depăşirile sunt interzise în intersecţiile cu circulaţia nedirijată, pe poduri, la trecerile pentru pietoni, la trecerile la nivel cu calea ferată, în dreptul staţiilor de tramvai fără refugiu, când aceste vehicule de transport în comun sunt oprite, precum şi în orice situaţie în care vizibilitatea este mai mică de 50 de metri. În intersecţii, este valabil principiul priorităţii de dreapta, cu excepţia sensurilor giratorii, unde au prioritate vehiculele care vin din stânga. Să menţionăm că, în afara localităţilor, este obligatorie circulaţia cu faza de întâlnire aprinsă.



    Regulamentul precizează şi că portul centurilor de siguranţă este obligatoriu atât pentru locurile din faţă cât şi pentru cele din spate, în afara localităţilor şi în interiorul acestora. Este interzisă utilizarea de către conducătorii auto, în timpul mersului, a telefoanelor mobile, cu excepţia celor cu sisteme de tipul “mâini libere”. De asemenea, sunt interzise fumatul, dar şi conducerea autovehiculelor după consumarea băuturilor alcoolice, chiar şi în cantităţi infime.