Propunere legislativă pentru completarea art.12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.97/2005 privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români.
Tag: resedinta
-
Reglementări privind evidenţa populaţiei
Camera Deputaţilor de la București a adoptat, miercuri,
în calitate de for decizional, o lege care vizează îmbunătăţirea calităţii
serviciilor de evidenţa persoanelor şi crearea de facilităţi cetăţenilor români
la obţinerea actelor de identitate. Astfel, documentul prevede, între altele,
că la o adresă nu mai pot fi înregistrate cu cartea de identitate mai mult de
zece persoane. Limita nu se aplică,
potrivit noii legi, în cazul proprietarului sau membrilor familiei extinse.Prin familie extinsă se înţelege titularul dreptului locativ, soţul, soţia
acestuia, rudele titularului şi cele în linie colaterală până la al patrulea
grad inclusiv’, arată documentul. Nerespectarea acestei prevederi se
sancţionează cu amendă de la 75 lei (15 euro) la 150 lei (30 euro).Deputatul
social-democrat Viorel Sălan, unul dintre iniţiatorii proiectului, spune că se
impunea îmbunătăţirea legislaţiei în domeniu.Viorel Sălan: Poate
că este cel mai grăitor, constatând că la începutul acestui an, într-unul din
sectoarele Capitalei existau într-o singură locaţie circa 18.000 de persoane
care aveau viza de reşedinţă.La rândul său, deputatul AUR Titi Stoica
consideră că actualele modificări ale legii nu sunt suficiente și este nevoie
şi de alte schimbări în legislație.Noua lege mai prevede că
cererea pentru eliberarea cărţii electronice de identitate se soluţionează de
către orice serviciu public comunitar de Evidenţă a Persoanelor, indiferent de
locul de domiciliu sau de reşedinţa persoanelor fizice. Conform
noii legi adoptate, persoanele fizice considerate defavorizate care nu pot face
dovada adresei de domiciliu vor fi înregistrate pe baza unui certificat
eliberat de unitatea administrativ-teritorială care indică adresa la care este
stabilit domiciliul lor. Potrivit inițiatorilor proiectului, și schimbarea domiciliului va fi mult
mai flexibilă de acum. Noua legislație
prevede că persoanele fizice care găzduiesc alte persoane care nu și-au
înregistrat adresa de reședință reală în cartea de identitate, trebuie să se
prezinte alături de acestea la serviciul public comunitar responsabil pentru
a-și da consimțământul pentru cazare. Această obligație se aplică atunci când
persoanele fizice cazează în mod continuu alte persoane pentru o perioadă mai
mare de 30 de zile.Cât privește persoanele fizice care locuiesc la o altă
adresă decât cea înscrisă în cartea de identitate, acestea trebuie să se
adreseze serviciului public comunitar de evidență a persoanelor. Ele trebuie
să-si actualizeze adresa sau să își înregistreze domiciliul în termen de 15
zile de la mutare și să solicite înscrierea în cartea funciară.
-
România 43
Propunere legislativă
pentru completarea art.12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.97/2005 privind evidenţa,
domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români din străinătate.
-
România 43
Propunere
legislativă pentru completarea art.12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.97/2005 privind evidenţa,
domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români.
-
Obţinerea permisului de conducere în România
Cetăţenii străini cu
domiciliul sau reşedinţa în România ori care dovedesc că se află la studii de
cel puţin 6 luni pot solicita obţinerea permisului de conducere. Pentru
străinii care vin şi muncesc pe teritoriul României
există şi şcoli care fac cursurile scolarizării în limba engleză. Ei
trebuie să aibă vârsta de cel puţin 18 ani fără trei luni, să obţină cazierul
judiciar de la Inspectoratul General al Poliţiei Române, să obţină adeverinţa
medicală şi psihologică că este apt pentru a urma cursurile. Pe lângă acestea,
le mai trebuie şi o declaraţie notarială că nu au avut permis în altă ţară sau
că nu li s-ar fi suspendat acest drept în urma unei hotărâri judecătoreşti.
Aceste cursuri de şoferi în limba engleză se adresează şi cetăţenilor români
care doresc să obţină permis de conducere şi care vor şofa în alte ţări în
afară de România.
Pentru preschimbarea
permiselor de conducere, solicitanţii vor depune personal, la Serviciul Public
Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul
Instituţiei Prefectului pe a cărei rază îşi au domiciliul sau reşedinţa, următoarele
documente: permisul de conducere străin, în original; traducerea legalizată în
limba română a acestuia, cu excepţia permiselor eliberate de către statele
membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi Confederaţia
Elveţiană; documentul care atestă pierderea, furtul sau lipsa justificată a
permisului de conducere, în cazul în care acesta din urmă a fost eliberat de
către statele membre ale Uniunii Europene, Spaţiului Economic European şi
Confederaţia Elveţiană; în cazul în care documentul nu este întocmit în limba
română, se depune şi traducerea legalizată în limba română a acestuia. Pentru
preschimbarea permiselor de conducere, solicitantii au nevoie si de documentul
de identitate, în original şi copie, respectiv: certificatul de înregistrare,
permisul de şedere, cartea de rezidenţă, în cazul cetăţenilor străini. Mai sunt necesare certificatul medical
completat de o unitate de asistenţă medicală ambulatorie de specialitate
autorizată, dar şi dovada
plăţii contravalorii permisului de conducere ( care se poate achita la ghişeu).
În
schimb,nu
pot fi preschimbate cu documente similare româneşti următoarele categorii
de documente: permisele de conducere internaţionale; permisele de conducere
pierdute sau furate ori a căror valabilitate a expirat, cu excepţia celor
eliberate de autorităţile statelor membre ale Uniunii Europene, Spaţiului
Economic European şi Confederaţia Elveţiană; permisele de conducere care au
fost anulate sau fac obiectul unor restricţii care nu corespund codurilor europene
armonizate, unor suspendări ori retrageri în alt stat; permisele de conducere
provizorii sau temporare.
Pentru a obtine un
permis de conducere trebuie să vă
înscrieţi la o şcoală de şoferi autorizată de Autoritatea Rutieră Română, din
cadrul Ministerului Transporturilor şi, în funcţie de categoria de permis, să
urmaţi un curs de formare teoretică şi practică ( în cazul categoriei B, cel puţin 24 de ore de
instruire teoretică şi 30 de ore de formare practică). -
Vot în diaspora – acte necesare pentru atestarea reședinței
Ministerul Afacerilor Externe supune consultării publice un proiect de ordin de ministru prin care se stabilesc documentele care atestă reşedinţa în străinătate pentru cetăţenii români, anunță Agerpres. Documentul are ca scop înlesnirea votului în diaspora pentru alegerile parlamentare din toamnă. Proiectul este disponibil pe site-ul MAE și conține date care atestă reşedinţa în străinătate în cazul a 143 de state.
Astfel, românii stabiliți în Italia pot atesta reședința prin cartea de identitate italiană, paşaportul italian, cartea de identitate italiană pentru cetăţenii străini, atestatul de şedere/de înscriere în registrul populaţiei, certificatul de rezidenţă emis de primăria italiană locală, certificatul de stare civilă privind componenţa familiei, certificatul cumulativ de stare civilă şi reşedinţă sau prin permisul de şedere.
În cazul românilor aflați în Spania, aceștia pot face dovada adresei pe baza cărţii de identitate spaniole, a paşaportului spaniol, a certificatului de cetăţean comunitar, a certificatului de rezident comunitar, a cărţii de reşedinţă. Reşedinţa în străinătate în cazul unui român aflat în Spania se mai poate demonstra printr-un document care atestă înscrierea în registrul municipal sau cu dovada depunerii actelor în vederea obţinerii certificatului, dar şi prin certificatul de reşedinţă.
Reședința în Franța poate fi demonstrată prin carte de identitate franceză, paşaport francez, titlu de sejur francez (modelul electronic şi carte de rezident), recipisă temporară care înlocuieşte titlul de sejur expirat sau pierdut, adeverinţe, certificate şi atestate eliberate de autorităţile locale, prin care primarul/funcţionarul primăriei certifică şi semnează faptul că solicitantul domiciliază în Franţa, certificate sau adeverinţe de şcolarizare, atestat care conţine numărul naţional de asigurare medicală, ultimul aviz de impozitare, dovada calităţii de şomer (cu valabilitate de un an), permis de conducere francez, card de asigurare medicală, atestat de domiciliu eliberat de Ministerul de Interne francez, documente eliberate funcţionarilor instituţiilor şi organizaţiilor internaţionale cu sediul în Franţa.
Românii din Marea Britanie pot face dovada reședinței prin: paşaport britanic, colant sau ştampilă aplicată în paşaportul românesc care atestă reşedinţa, colant sau vinietă aplicată în paşaportul românesc privind dreptul de şedere, certificate de înregistrare, autorizaţia de muncă, documentul care atestă reşedinţa permanentă, documentul care atestă înregistrarea la autorităţile locale privind confirmarea şi stabilirea taxelor locale, respectiv adeverinţa de plată a impozitelor la autorităţile centrale sau locale, permisul de conducere britanic, documentul care conţine numărul naţional de asigurare, document care conţine numărul de asigurare, certificat de naturalizare, contract de închiriere a locuinţei înregistrat la autorităţile locale, extras de cont bancar curent de la o bancă din Marea Britanie, facturile de plată utilităţi în Marea Britanie.
Conaționalii stabiliți în Germania pot prezenta cartea de identitate germană, paşaportul german, adeverinţa privind domiciliul permanent/reşedinţa, adeverinţa privind dreptul la liberă circulaţie şi la alegerea domiciliului în UE, permisul de muncă (numai pentru persoanele care deţin şi cetăţenia germană), permisul de şedere pe durată determinată, permis de şedere, permisiunea de stabilire permanentă, permisiunea de şedere permanentă UE, certificatul de încetăţenire (numai pentru persoanele care deţin şi cetăţenia germană).
Proiectul prevede ca românii din Republica Moldova să facaă dovada reședinței prin buletinul de identitate moldovenesc, paşaportul moldovenesc sau permisul de şedere temporară.