Tag: retele de socializare

  • În spatele rețelelor de socializare

    În spatele rețelelor de socializare

    Datele Digital News
    Report – cel mai important studiu al încrederii în știrile digitale – arată că,
    la nivel global, o mare parte din public ocolește sau evită știri importante,
    cum ar fi cele despre invazia Rusiei în Ucraina sau despre criza economică.
    Conform studiului, oamenii nu mai sunt interesați de aceste subiecte și aleg să
    se informeze din social media. O fac și pentru că, de multe ori, le este mai la
    îndemână. Este suficient să acceseze Facebook, Instagram sau TikTok pe telefon,
    tabletă sau laptop și informația să ajungă la ei, chiar dacă nu este verificată,
    iar sursele nu sunt indicate. Prof.univ.dr.
    Raluca Radu din echipa Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării a
    Universității din București – partenerul din România al Institutului Reuters în
    derularea celui mai mare studiu din lume despre consumul de informație și
    opinie al audiențelor digitale – a vorbit la Radio România despre aspectele
    raportului din acest an:

    A existat un moment de cotitură,
    în pandemie, când media tradiționale au dat locul social media pentru poarta de
    acces la știri. O problemă este că unele
    dintre aceste rețele sociale nu sunt cele care redirecționează oamenii către
    site-uri și nici către media tradiționale, ci îi păstrează acolo. Cum se
    întâmplă în cazul TikTok și Instagram. Sunt două rețele de socializare folosite
    foarte mult de tineri în mod global, dar și în România. Și una dintre surprize,
    pe care noi o vedem de câțiva ani, este că TikTok crește foarte mult, pentru că
    este preferat de populația tânără și evident că, de la an la an, populația
    tânără vine cu obiceiurile ei și înlocuiește populația care îmbătrânește, în
    studiul nostru. În unele țări, TikTok are o porțiune foarte mică din piață,
    este vorba despre țările din vestul Europei, țările mai dezvoltate și din punct
    de vedere economic și cu o democrație mai stabilă. În alte țări, din America de
    Sud sau țările din Orientul Apropiat, acolo TikTok este o prezență foarte
    puternică, la fel ca în România. Dacă e să comparăm ce se întâmplă în România
    față de restul Europei, românii se informează cel mai mult de pe TikTok, în
    comparație cu restul țărilor Europei care sunt în Digital News Report.

    Studiul pune în evidență și problemele cu care presa
    se confruntă – neîncredere, dezinteres și dezinformare și arată, în același
    timp, că încrederea în presa din România continuă să scadă. Pentru al doilea an
    consecutiv, aceasta a ajuns la cel mai mic nivel din ultimii șapte ani: din 10 persoane chestionate, 7 evită informațiile din
    presă. Crizele care se suprapun continuu după pandemia care a ținut mai mult
    oamenii în case, războiul din Ucraina, suprainformarea și ceea ce poate fi
    catalogat drept oboseala informațională au făcut ca interesul pentru știri și
    sursele clasice de informare să scadă, spune Raluca Radu. Raportul a arătat
    faptul că prima sursă de informare a oamenilor pe platformele de social media
    nu sunt jurnaliștii. Sunt oamenii obișnuiți, ceea ce, dintr-o dată, e o mare
    problemă. Mă informez de la oricine, de la niște necunoscuți, de la niște
    oameni care n-au nicio legătură cu presa, atrage atenția șiAntonia Matei, lector univ.dr. la
    Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării:

    Până la urmă trebuie să recunoaștem că și jurnaliștii au multe probleme.
    Acum, ca să fii sigur că ai dat o știre corectă, îți ia mult mai mult timp să o
    verifici decât îți lua acum zece ani, să spunem, când nu eram loviți, încă, de
    acest fenomen al fake news-ului. Toată munca jurnalistului s-a schimbat foarte
    mult și are multe presiuni. Încă redacțiile din România nu au fact check-eri, toată această muncă este
    făcută extra, în plus, de către jurnaliști și nu este ușor. Toată munca de
    documentare în realizarea unui material, în realizarea unei simple știri, care
    înainte îți lua foarte puțin timp să o realizezi, acum durează mult mai mult.

    Radiografia
    presei în lume, pornind de
    la rezultatele Digital News Report, arată că există o presiune nemaipomenită asupra
    jurnaliștilor la nivel global, confirmă și Raluca Radu: Practic, situația presei se degradează și nu este numai faptul că
    publicul fuge pe rețelele de socializare. Presiunea statelor asupra
    jurnaliștilor este din ce în ce mai mare. Anul acesta, pentru prima dată,
    colegii de la Oxford s-au gândit ca pe cele două pagini ale raportului să
    adauge un detaliu foarte important: unde se găsește țara respectivă
    în clasamentul Reporterilor fără frontiere, care este un clasament al
    libertății de informare și care are întrebări de genul – Sunt jurnaliștii
    bătuți? Îți e frică să vorbești despre opiniile tale politice
    pe rețelele de socializare? Ai nevoie de
    acceptul statului atunci când deschizi un site? Și sunt unele țări
    în care ai răspuns ‘da’ la aceste întrebări,
    care sunt teribile. În întreaga lume este, practic, o bătălie între autocrații
    – care încearcă să câștige din ce în ce mai multă putere – și democrație,
    jurnaliști, care sunt obligați, practic, să apere democrația pentru toată
    comunitatea.

    Câteodată chiar în ciuda comunității, care mai degrabă
    s-ar uita pe TikTok la filmulețe drăguțe cu animăluțe, mai spune Raluca Radu.


  • Companiile din România, ultimul loc în UE la utilizarea social media

    Companiile din România, ultimul loc în UE la utilizarea social media



    Mai multe de jumătate dintre companiile din Uniunea Europeană utilizează social media, potrivit datelor publicate miercuri de Eurostat. La acest capitol, companiile din România nu stau deloc bine, doar 36% dintre ele declarând că utilizează cel puţin un tip de social media ceea ce plasează țara noastră pe ultimul loc în rândul statelor membre, la acest capitol.



    Anul trecut, 59% dintre companiile din UE au declarat că au utilizat cel puţin un tip de social media, o creştere de 22 de puncte procentuale comparativ cu situaţia din 2015 când 37% dintre companii erau prezente pe aceste rețele.


    Dintre cele 27 de state membre, companiilor din Malta au cea mai numeroasă prezență în social media (84%). La distanță de câteva puncte procentuale mai puțin se situează Suedia şi Ţările de Jos (ambele cu 80%) şi Finlanda (79%). La coada clasamentului, România este urmată de Bulgaria, unde doar 39% dintre companii folosesc social media, şi Slovacia (45%).



    Creștere de doar 9% pentru companiile din România



    În comparație cu datele Eurostat din 2015, ponderea companiilor care utilizează social media a crescut anul trecut în toate statele membre. Cele mai mari creşteri au fost înregistrate în cazul companiilor din Belgia şi Franţa (ambele cu un avans de 31 puncte procentuale), urmate de cele din Letonia (30 puncte procentuale) şi Finlanda (29 puncte procentuale).



    Poziția României este justificată și de creșterea mult mai mică a ponderii companiilor care utilizează social media, de la 25% în 2015 până la 36% în 2021. Alte state, precum Polonia, au o cifră dublă a companiilor care foloseau social media în 2021, față de 2015.

    companii-folosesc-social-media-2021-eurostat-2.jpg



    Rețelele de socializare, cele mai folosite instrumente de social media



    Oficiul European pentru Statistică mai arată că rețelele de socializare (Facebook, LinkedIn, ș.a.) sunt mai populare decât orice alt tip de social media. Astfel, circa 56% dintre companiile din blocul comunitar utilizează reţelele de socializare pentru a crea o legătură cu clienții prin crearea de profile, schimb de experiențe, exprimarea de opinii, schimb de informații şi, cel mai important, pentru a crea comunități de persoane cu interese comune în jurul mărcilor companiilor.



    O treime dintre români sunt în rețelele de socializare



    În privința cetățenilor europeni, datele arată că 57% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 16-74 de ani au accesat rețelele sociale în 2020 în ultimele 3 luni anterioare sondajului, o creștere cu 3 puncte procentuale față de 2019. Rata de participare la rețelele sociale a UE a crescut constant de la începutul colectarea datelor (36% în 2011).



    Participarea la rețelele sociale include activități precum crearea unui profil de utilizator, postarea de mesaje sau alte contribuții la rețelele sociale. Cea mai ridicată rată de participare se înregistrează în Danemarca (85%), urmată de Belgia (79%), Cipru (78%), Finlanda (75%) și Ungaria (74%). România are o rată de 65%, iar cele mai scăzute procente e înregistrează Italia (48%) și Germania (54%).

    participare-retele-sociale-ue-2020-eurostat.jpg



  • Riscul expunerii la dezinformare

    Riscul expunerii la dezinformare

    Compania din spatele platformei Facebook şi a aplicaţiei Instagram a eliminat mai mult de 1.000 de conturi false din Nicaragua, despre care afirmă că făceau parte din campania susţinută, de dezinformare, a guvernului. O campanie care a început cu trei ani în urmă, în încercarea de a denigra opoziţia, și care s-a extins către alte platforme, între care TikTok şi Twitter, spun investigatorii de la Meta. Este doar un exemplu din tot mai multe care apar și care scot la iveală puterea unor informații deformate sau transmise cu rea intenție într-o lume tot mai conectată la mijloace de diseminare tot mai facile. Interesele aflate în spatele informațiilor înșelătoare sunt multiple și, în general, majore, implicând uneori chiar actori statali. Pentru contracarare este nevoie de o comunicare publică coordonată, sublinia recent, la Consiliul Atlantic, șeful diplomației de la București, Bogdan Aurescu:



    Cred că este foarte important să educăm publicul general să fie foarte atent atunci când citeşte informaţii şi să fie în mod special atent la sursele informaţiilor, ca şi la posibilitatea unei agende ascunse, cu anumite mesaje, care încearcă să submineze încrederea în valorile democratice. De exemplu, atunci când vezi televiziunea Sputnik spunând că România şi UE fac una şi alta, ei bine, nu, România este UE, România este NATO, nu suntem o entitate în afara acestor organizaţii. Asemenea tip de mesaje încearcă să implice, să sugereze că România este încă departe de aceste organizaţii, iar acestea mesaje sunt menite să submineze încrederea publicului.



    Perioada pandemică a demonstrat, odată în plus, că expunerea la dezinformare reprezintă o problemă majoră. O adevărată industrie a dezinformării și a teoriilor conspiraționiste a invadat reţelele de socializare, dar şi marile magazine online în care sunt comercializate cărţi, de exemplu. Corespondentul Radio România în Franța a relatat că numeroase lucrări care vehiculează teorii conspiraționiste legate în special de originea COVID-19 sau despre presupuse interese din spatele vaccinurilor se regăsesc în topul vânzărilor librăriilor. Daniela Coman :



    “”BigPharma demascată”, apărută în primăvara acestui an a vândut în câteva luni peste 14 mii de exemplare, fiind printre cele mai bine vândute cărţi despre COVID-19 şi un succes în opinia editurii care a publicat-o. Oferită de o rudă, recomandată de un librar, cartea conferă un aspect de credibilitate tezelor susţinute de unii epidemiologi în timpul crizei şi contribuie la realizarea conspiraţiei pentru publicul larg, notează un specialist de la Universitatea din Rennes, intervievat de AFP. Nu este nimic surprinzător în faptul că funcţionează conspiraţia. Platformele de vânzare online, precum Amazon sau altele au scos în faţă astfel de lucrări pentru că intuiau că îşi vor găsi cumpărători şi nu este un fenomen deloc nou. S-a întâmplat întotdeauna, explică expertul. Teoriile conspiraţioniste legate de COVID şi transmise în buclă pe Internet au ajuns un adevărat aşa-numit discurs ambiental pentru adepţii lor, care caută numai opinii ce corespund perfect cu ale lor – sunt de acord toţi cei ce cercetează manipularea, dezinformarea şi fenomenul ştirilor false, iar crizele sunt cele mai propice momente atât pentru difuzori, cât şi pentru consumatorii de comploturi şi conspiraţii.”



    Dezinformarea se numără și între motivele pentru care România se numără între codașe din punct de vedere al imunizării împotriva COVID-19, cu consecințe ce se măsoară în zeci de mii de decese. A eşuat societatea, în general, ţinând cont de faptul că unii oameni s-au lăsat induşi în eroare şi păcăliţi de aceste teorii conspiraţioniste de dezinformare, de oameni care au apărut de nicăieri şi transmit informaţii din surse obscure, informaţii nevalidate ştiinţific, însă au ales să creadă aceste persoane, în loc să se uite totuşi la ceea ce spun experţii, la datele reale, la datele ştiinţifice, spune coordonatorul campaniei naționale de vaccinare, medicul Valeriu Gheorghiţă. Ce se poate face? Abilitățile digitale de gândire critică reprezintă un instrument necesar pentru a discerne în avalașa de informații care invadează toate canalele de informare, în lipsa lor, riscul de a cădea pradă dezinformării este unul foarte ridicat, a explicat la Radio România, profesorul universitar Alina Bârgăoanu, expert în combaterea știrilor false (track):



    “În acest moment, propaganda se bazează foarte mult pe faptul că noi, utilizatorii rețelelor sociale, suntem cei care răspândim. Propaganda actuală nu se desfășoară neapărat prin structuri ierarhice, ampliganda (nr. termen folosit pentru a defini propaganda și amplificarea) vizează fiecare persoană în parte și fiecare suntem și receptori și distribuitori ai acestei propagande. Pe rețelele sociale principala protecție împotriva dezinformării este aceea de a avea un comportament cât mai rezervat, cât mai puțin comportament de distribuire, ca să nu mai spun share sau comment, chiar pe subiecte cu care nu suntem de acord. Aș face aici o scurtă paranteză cu aceste teme de dezinformare, cu cip-urile, cu tehnologia 5G – de multe ori au fost aduse în mainstream (nr, canalele principale de comunicare, disponibile publicului larg) de la marginea internetului tocmai de oamenii care nu erau de acord cu aceste lucruri. Și a început această Hahagandă, de exemplu că vaccinul înseamnă implantarea cip-ului, care era o temă aflată la periferia internetului, iar noi am amplificat-o din cauză că nu eram de acord cu ea.”



    Sfatul meu principal, mai ales pentru cei care petrec foarte mult timp pe rețelele sociale, spune Alina Bârgăoanu, este că principala apărare constă în comportamentul rezervat.






  • Jurnal românesc – 02.07.2021

    Jurnal românesc – 02.07.2021

    Peste 70% dintre românii care trăiesc în străinătate folosesc reţetele sociale pentru a se informa despre ceea ce se întâmplă în ţară, reiese dintr-un sondaj realizat în iunie de RePatriot, un proiect al Romanian Business Leaders. Conform cercetării, peste 82% dintre românii din diaspora preferă să comunice online cu cei de acasă, preponderent prin intermediul WhatsApp. 70% dintre respondenţi spun că vorbesc cu cineva din România de câteva ori pe săptămână, 16% o dată pe săptămână și 5% doar o dată pe lună. 35,5% dintre românii din străinătate comunică cel mai bine cu ambasadele, 30% cu bisericile din comunitățile respective, iar aproape 26% au o comunicare bună cu administrațiile locale din România. 33% vor să primească informaţii despre locurile de muncă şi oportunităţile de afaceri din ţară, 47% sunt dispuși să vină cu soluții concrete la problemele sociale și economice ale României, iar 25% sunt dispuși să aducă în țară cunoștințe tehnice și științifice dobândite în străinătate. La cercetarea sociologică intitulată Comunicarea cu românii de pretutindeni au participat 1.141 de conaţionali din 31 de țări, între care Germania, Spania, Italia, Marea Britanie, Irlanda, Statele Unite, Germania şi Franța.



    Numărul total de cetăţeni cu drept de vot înscrişi în Registrul Electoral la data de 30 iunie a fost de 18.914.403, cu 3.305 mai mare decât la 31 mai, transmite Autoritatea Electorală Permanentă. Din totalul de alegători români care figurează în Registrul Electoral, 750.021 aveau domiciliul sau reşedinţa în străinătate şi erau deţinători de paşaport electronic. Cei mai mulţi cetăţeni români cu drept de vot din afara graniţelor ţării, înscrişi în Registrul Electoral, se află în Republica Moldova – 232.200, în Germania – 106.725, Italia – 69.719, Statele Unite ale Americii – 61.132, Spania – 46.546, Canada – 44.174, Israel – 41.318 şi Ungaria – 27.065. Potrivit estimărilor, care au la bază date oficiale publicate de institutele de statistică din ţări europene ce găzduiesc comunităţi numeroase de români, diaspora românească din Europa numără peste 4 milioane de oameni.



    Departamentul pentru Românii de Pretutindeni și Federația Română de Oină îi invită pe conaţionalii aflaţi peste hotare să redescopere frumusețea sportului național. Cupa Reginei și Cupa Regelui la oină au loc sămbătă, 3 iulie, la Ploieşti, şi vor fi transmise în direct de postul de televiziune Look Sport +, care este disponibil şi pe Internet şi poate fi urmărit din orice colţ al lumii unde există comunităţi de români. DRP anunţă că aceasta este o primă activitate dintr-o serie de acțiuni de promovare a sportului tradițional în rândul românilor de peste hotare, pe care instituția şi Federația Română de Oină le desfășoară împreună în perioada următoare.



    Criticul de film Irina Margareta Nistor a primit din partea ambasadorului Franţei la Bucureşti, Laurence Auer, însemnele de Ofiţer al Ordinului Artelor şi Literelor, titlu acordat de Ministerul Culturii din Franța pentru angajamentul său în serviciul cinematografiei. Diplomatul francez a spus că Irina Margareta Nistor reprezintă o autoritate în România şi în Europa în domeniul cinematografiei, cronicile sale fiind apreciate atât de profesionişti, cât şi de public. Irina Margareta Nistor a tradus subtitrările a peste 500 de filme şi piese de teatru.


    De-a lungul anilor a dublat peste 5.000 de filme şi a tradus din franceză şi engleză peste 100 de cărţi şi dicţionare. A comentat în direct pentru televiziune premiile Cesar, gala festivalului de film de la Cannes, premiile Oscar, BAFTA şi Emmy şi a realizat numeroase programe de televiziune, precum Video Ghid, Serialul Serialelor, Ecranul, Cine-lexicon, Spot Cinematographic şi Film Puzzle. În prezent, moderează emisiunea radio Vocea Filmelor şi o rubrică de televiziune dedicată producţiilor pentru marele ecran. Printre personalităţile româneşti care de-a lungul timpului au fost decorate cu Ordinul Artelor și Literelor se regăsesc Neagu Djuvara, Nicolae Xenopol, Andrei Pippidi, Aurel Stroe, Sanda Nițescu, Paul Goma, Ion Caramitru, Maia Morgenstern, Leontina Văduva sau Gigi Căciuleanu.


  • Parlamentul European vrea reglementări pentru reţelele de socializare

    Parlamentul European vrea reglementări pentru reţelele de socializare

    Nimeni nu se mai îndoiește de faptul că rețelele de socializare au în momentul de față statutul de piețe publice, de agora. Acest lucru înseamnă că trebuie să fie conștiente și răspunderea pe care o au legată de încurajarea participării cetățenilor la dezbateri și de asigurarea libertății de expresie, a spus la dezbaterea din plenul Parlamentului European secretarul de stat pentru afaceri europene, Ana Paula Zacarias, din partea actualei președinție portugheze a Consiliului Uniunii Europene. Și tot ea a adăugat:

    Libertatea de expresie nu este absolută. Ea trebuie pusă în balanță cu obiectivul de a combate discursul urii, incitarea la violență și radicalizarea. Ceea ce este ilegal în mediul offline trebuie să fie ilegal și în online.

    Potrivit unui comunicat al Parlamentului european, aproape toți vorbitorii au criticat puterea rețelelor de socializare. Au fost prezentate diverse situaţii în care aceste plaforme au cenzurat conținutul sau au blocat anumite conturi, iar mulți eurodeputați au spus că este nevoie norme clare, astfel încât giganţii din domeniul tehnologiei să nu acţioneze în mod arbitrar.

    Este bine sau rău că Donald Trump nu mai are acces la rețelele de socializare? Din punct de vedere politic nu aceasta este întrebarea corectă. Problema adevărată este dacă Donald Trump trebuia blocat de Silicon Valley sau printr-o procedură democratică transparentă. A fost un exemplu adus în discuție de Bart Groothuis, europarlamentar olandez.

    Sunt de acord cu cei care spun că platformele au capturat spațiul public. Deseori spun că au privatizat acest spațiu. De aceea cred ca misiunea noastră este aceea de a cere mai multa transparență și responsabilitate pentru că ceea ce se întampla in mediul on line afectează considerabil viața reală, a spus Vera Jourova, vicepreședinta a Comisiei Europene.

    Ea a vorbit despre două inițiative prezentate în decembrie de executivul comunitar, care conțin norme noi pentru platformele digitale. Este vorba de Actul legislativ privind piețele digitale, care vizează activitatea companiilor care stochează date legate de activitatea și interacțiunile din mediul on line, dar și de Actul legislativ privind serviciile digitale, care ar urma, de exemplu, să împiedice amestecul giganților tehnologici în procesele electorale prin răspândirea de informaţii false.


  • Combaterea dezinformării legate de criza COVID-19

    Combaterea dezinformării legate de criza COVID-19

    Dezinformarea și știrile false (fake news) depsre noul virus COVID-19 se răspândec printre cetățenii europeni, mai ales prin rețelele de socializare. În acest context, vicepreședinta Comisiei pentru valori și transparență, Věra Jourová, a organizat, pe 27 martie, o teleconferință cu reprezentanți ai companiilor Google, Facebook, Twitter, Microsoft, Mozilla și ai asociației comerciale EDiMA, pentru a primi informații actualizate cu privire la răspândirea dezinformării legate de pandemia de coronavirus.



    Traficul surselor oficiale, în creștere



    Platformele online au anunțat că măsurile luate în ultimele săptămâni au contribuit la accesul sporit la informații oficiale, precum și la retrogradarea și eliminarea conținutului dăunător. Totodată, companiile au confirmat că există un flux constant de informații false și dăunătoare, în principal legate de sănătate, pe care le elimină în număr mare, dar au constatat că a crescut traficul pe site-urile surselor oficiale, în special pentru chestiuni referitoare la sănătate. Anunțurile legate de echipamente de protecție, precum măștile, au fost eliminate de pe aceste platforme.



    Vera Jourová a declarat la finalul întâlnirii cu reprezentanții platformelor: Salut măsurile ferme luate de platforme și sprijin abordarea axată pe facilitarea accesului la surse oficiale și, în același timp, pe eliminarea conținutului dăunător și a practicilor abuzive sau înșelătoare. Cu toate acestea, atât platformele, cât și autoritățile mai au multe de făcut. Platformele trebuie să își intensifice eforturile pentru a pune în aplicare pe deplin noile politici și pentru a oferi mai multe dovezi că măsurile lor funcționează. De asemenea, este la fel de important să ne intensificăm capacitățile analitice și să ne coordonăm mai bine răspunsul la informațiile dăunătoare.”



    Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, despre pericolul dezinformării:



    Comisia Europeană ia măsuri împotriva dezinformării

    Poate usturoiul sau vitamina C să vindece coronavirusul? Nu. ❌ Consumul de înălbitor vindecă virusul? Fals! ❌ Băutul de înălbitor poate cauza decesul! Dezinformarea poate costa vieți. Împreună, putem lămuri lucrurile. Accesează portalul în limba română dedicat luptei împotriva dezinformării în ceea ce privește COVID-19 ???? https://bit.ly/2JqwUac #factsmatter #coronavirus #covid19 Interpret în limbaj mimico-gestual Bogdan Anicescu


    Posted by Comisia Europeană în România on Tuesday, March 31, 2020




    România și dezinformarea despre noul coronavirus



    De la izbucnirea crizei, Comisia a lansat un website dedicat răspunsului la coronavirus. Luni, 30 martie, s-a lansat și o secțiune dedicată luptei împotriva dezinformării în ceea ce privește pandemia de coronavirus care conține materiale pentru a demonta mituri și a facilita verificarea factuală. Conținutul acestor pagini web oficiale este disponibil și în limba română.




    În România, știrile false au început să fie răspândite încă de la primele măsuri luate de autoritățile de la București pentru a combate efectele răspândirii noului coronavirus. Cetățenii au primit mesaje despre închiderea magazinelor alimentare sau închiderea unor întregi orașe, ceea ce a provocat panică și aglomerație în magazine și farmacii. Alte dezinformări au fost legate de anumite medicamente sau substanțe care ar putea împiedica îmbolnăvirea cu noul virus sau tratarea persoanelor infectate, precum și documente sau scrisori electronice care erau atribuite unor reprezentanți ai autorităților sau instituții publice în care erau anunțau, în mod fals, măsuri ce urmează a fi luate.