Tag: reviriment

  • Revoluția română și revirimentul democrației

    Revoluția română și revirimentul democrației

    De la jumătatea
    secolului al 19-lea, vocabularul politic a încărcat cuvântul revoluție în
    principal cu sensul de răsturnare a vechilor idei și practici, de înnoire,
    a societății în întregul ei. Mai ales politica trebuia înnoită, atât la nivelul
    celor care făceau politică, a ideilor politice, cât și la promovarea schimbării
    cât mai dese. Revoluția era considerată motorul istoriei, iar marxismul a fost
    ideologia catre a influențat cel mai mult modul de a privi revoluția. Marxsimul
    afirma că lupta de clasă era cea care făcea ca omenirea să meargă înainte. Iar
    revoluția era atât un proces insurecțional, prin care capitalismul trebuia
    înlăturat și distrus, cât și un proces în continuă desfășurare, după ce
    proletariatul ar fi cucerit puterea și ar fi transformat societatea.


    După ce marxismul
    a cucerit puterea în Rusia în 1917 în forma sa leninistă și s-a instalat prin
    ocupația sovietică a Europei Centrale și de Est, revoluția trebuia să continue
    până la victoria ei peste tot în lume. Dar regimul sovietic și conceptul de
    revoluție ca răsturnare socială au eșuat în proiectele sale de a fi formele
    superioare ale vieții umane. Comunismul a însemnat reprimarea drepturilor celor
    mai elementare ale omului și a adus pauperitate economică generalizată. Revoluțiile
    anului 1989 în Europa Centrală au venit ca efecte logice ale degradării
    dramatice ale condițiilor de viață. Ele au fost privite de istorici și
    politologi drept întoarceri la democrație pe care fără voia lor o părăsiseră
    între anii 1945-1947. Revoluțiile anului 1989 nu mai sunt acum momente
    fondatoare ale răsturnărilor sociale, ci ale construirii democrației. Odată cu
    anul 1989, și înțelegerea revoluției s-a întors la sensul său originar, acela
    de revenire la un punct de pornire, semnificație pe care a avut-o revoluția
    glorioasă din Anglia anului 1688. Revoluțiile din 1989 sunt revoluții glorioase
    deoarece au pus capăt tiraniilor și au redat omului politic demnitatea.


    În fiecare an, în
    decembrie, românii comemorează căderea comunismului și întoarcerea la
    normalitate. Plătită cu morți și răniți, întoarcerea la democrație va fi mereu
    valoarea politică cea mai importantă, din ce în ce mai importantă pe măsură ce
    trecerea timpului tinde s-o estompeze. Începutul manifestațiilor anticomuniste din
    România a avut loc la Timișoara, pe 16 decembrie 1989, și ele au fost
    continuate la București pe 21-22 decembrie când dictatorul Nicolae Ceaușescu a
    fost înlăturat. Politologul Ioan Stanomir crede că data de 22 decembrie 1989
    are toate atributele unui moment fondator, în acest caz, refondator: 22 decembrie reprezintă
    indiscutabil punctul final al intervalului comunist. Este bine să subliniem
    acest fapt fiindcă unii dintre oamenii politici care s-au afirmat după
    decembrie 1989 au încercat să minimalizeze dimensiunea anticomunist-democratică
    a manifestațiilor populare care au dus la căderea regimului Ceaușescu. Insist
    asupra acestei dimensiuni. Nu a fost vorba doar despre înlăturarea unui dictator
    care a dezonorat această țară, ci și despre afirmarea unor valori care, deși nu
    erau foarte clar precizate, erau subsumate unei dorințe de a elimina regimul
    comunist cu tot cortegiul său de privațiuni materiale și de restrângeri
    politice dramatice ale libertăților.


    Dar debarasarea oamenilor
    de moștenirea și automatismele comunismului s-a dovedit a fi un proces de
    durată pe care puțini l-au înțeles corect atunci: ca pe un efort dureros de
    separare a binelui public de răul public, de a avea o privire către trecut și
    una ațintită către viitor. Ioan Stanomir:
    22 decembrie este asemenea lui Ianus, un eveniment cu două fețe. Pe de o parte
    este momentul de celebrare a libertății, pe de alta este momentul în care
    începe aventura teroriștilor. Dacă nu ar fi fost teroriștii și dacă nu ar fi
    fost morții surveniţi în circumstanțe extrem de dificil de elucidat până
    astăzi, probabil că 22 decembrie ar fi avut o altă posteritate. Nu trebuie să
    uităm că există un cimitir al Eroilor Revoluției și că persoanele înmormântate
    acolo sunt în cea mai mare măsură rezultatul acțiunii misterioșilor teroriști
    de după 22 decembrie 1989.


    Democrația română
    renăștea iar pluralismul opiniilor era un semn de însănătoșire societală.
    Renășteau partidele istorice desființate de regimul comunist, oamenii erau
    liberi să propună idei și să treacă la acțiune. Vocile lor erau din ce în ce
    mai mult ascultate și comportamentul politicienilor se adecva pe cererea
    electoratului. Ioan Stanomir:
    22 decembrie 1989 a fost într-adevăr un moment de fraternitate și de
    fraternizare după care a urmat destul de repede o dezunire profundă a corpului
    politic. Cetățenii din România au fost împărțiți iar factorii care i-au
    împărțit au fost Frontul Salvării Naționale și Ion Iliescu, odată cu asumarea
    partizană a moștenirii lui 22 decembrie și prin confiscarea acestei moșteniri
    în beneficiul unui partid-stat. A fost începutul sfârșitului pentru acest vis,
    această iluzie a fraternității. 22 decembrie a rămas o simplă zi, ceea ce a
    urmat a fost în serie istorică tragedia teroriștilor, luna inauarie 1990 cu
    manifestațiile partidelor democratice și reprimarea lor violentă, luna
    februarie 1990, martie 1990 și incindetele de la Târgu Mureș, Piața
    Universității și, în cele din urmă, mineriada din iunie 1990.


    Revoluția română
    din 1989, cea mai sângeroasă revenire la democrație, a fost plătită cu
    aproximativ 1200 de morți. Trecerea timpului aduce obișnuința în viața
    oamenilor cu anumite standarde, iar libertățile sunt considerate norme de bază
    ale existenței și valori indispensabile. Dar memoria istorică le aduce aminte
    oamenilor că nu întotdeauna a fost așa. Iar anul 1989 este exemplul cel mai
    aproape de noi.