Tag: revolutii

  • Generaţii şi revoluţii

    Generaţii şi revoluţii

    În 1968, Franţa dar şi alte ţări europene au fost
    zguduite de o adevărată revoluţie a tinerilor. Întâi s-au revoltat studenţii,
    lor li s-au alăturat şi alţi tineri, inclusiv muncitori din marile uzine,
    într-o ridicare socială ce a zguduit clasa politică. Societatea întreagă şi
    inclusiv speculaţia de natură filosofică, atât de dragă acelor vremuri, s-au
    schimbat. Sociologii au ajuns la concluzia că revoluţia tinerilor din 1968 a
    fost protestul generaţiilor de după al doilea război mondial faţă de societatea
    clădită de părinţii şi bunicii lor. Trecuseră 24 de ani de la eliberarea
    Franţei de sub ocupaţia nazistă, ţara se refăcuse, societatea începea să ofere
    bunăstare dar tinerilor nu le era indiferent cum arăta societatea viitorului
    lor. A fost o adevărată preluare de responsabilitate.

    La 25 de ani de la
    Revoluţia anticomunistă din 1989 din România se poate spune că era de aşteptat
    o reacţie protestatară a tinerilor acestor zile faţă de tipul de societate în
    care trebuie să trăiască. Contestarea globală, antisistem, din aceste zile a
    fost declanşată de incendiul dintr-un club, în timpul unui concert rock, cu
    foarte mulţi morţi şi răniţi. Reacţia sistemului, a clasei politice la această
    dramă, a aruncat în aer răbdarea societăţii româneşti care, prin proteste masive,
    spontane, cer resetarea clasei politice, cea care şi-a asumat sarcina
    exercitării puterii, adoptării legilor şi administrării României.

    Termenul din
    lumea IT este cât se poate de potrivit pentru această desfăşurare de forţe
    novatoare care nu se mai împiedică în detalii ce fac ca societatea să arate ca
    o şosea peticită, ajunsă nefuncţională. Este potrivit pentru că universul IT
    este o caracteristică a tinerilor contestatari de astăzi, este noul nivel al
    civilizaţiei în care cei tineri trăiesc, în vreme ce conducătorii lor legali
    rămân într-o lume vetustă, dominată de corupţie şi ineficienţă, incapabilă să
    facă faţă provocărilor societăţii contemporane. Deşi se credea că reţelele
    sociale şi comunicare pe internet amână sau anulează revolta, de această dată,
    toamna românească a fost detonată prin mobilizarea online. Inclusiv noţiunea
    de tineret a evoluat, nu mai putem vorbi de o limită de vârstă, undeva în jurul
    celor 20 de ani ci de mentalităţi moderne şi opţiuni care reacţionează şi
    evoluează. Altfel, majoritatea politicienilor şi a membrilor sistemului
    contestat astăzi au sub 40 de ani, în timp ce mulţi protestatarii au trecut de
    această vârstă.

    Nu numai ca o metaforă ci şi ca o observaţie concretă, putem
    spune că protestatarii de pe străzile României de astăzi sunt asemenea celor
    care au participat la concertul tragic din 30 octombrie, de la clubul Colectiv
    din Bucureşti: adolescenţi, studenţi, masteranzi, unii chiar cu doctoratul,
    arhitecţi, medici, muzicieni şi artişti vizuali, rockeri şi adepţi ai altor
    genuri muzicale, lume bună şi vie care nu mai vrea să tacă şi are curajul să
    îşi ceară dreptul la viitor.

    Ca şi în 1968, sloganurile demonstranţilor vor
    rămâne în istorie. Deocamdată, cele strigate sau afişate în nopţile reci ale
    oraşelor României clădesc un program strategic pentru viitorul societăţii
    româneşti: eradicarea corupţiei, afirmarea competenţei, resetarea clasei
    politice, spunerea lucrurilor în faţă şi sancţionarea vinovaţilor, modernizarea
    societăţii şi scoaterea bisericii din treburile publice, şanse depline acasă la
    ei pentru tinerii României, flexibilizarea vieţii politice, un viitor modern şi
    deschis pentru România. Desigur, nu am terminat mesajele ce se trimit în aceste
    zile, nu pe telefoanele mobile ci direct din mijlocul coloanelor de
    demonstranţi. Ele sunt multe şi inteligent spuse, sunt strigăte disperate dar
    şi decizii morale clar afirmate. Şi mai sunt şi lacrimi pentru cei care au
    murit în incendiul de la clubul din Bucureşti, pentru că demonstranţii vor ca
    schimbările şi revoluţiile societăţii româneşti să nu mai pornească, ca în 1989
    şi ca în acest an, de la jertfa tinerilor.

  • Protest

    Protest

    Două personalităţi de renume ale
    sociologiei politice, Alain Touraine şi Michel Wieviorka, au venit la Bucureşti
    pentru a participa la o conferinţă dedicată mişcărilor sociale contemporane.
    Contextul este amplu şi a fost abordat într-o multitudine de faţete. S-a
    discutat despre globalizare şi terorism, despre construcţia europeană şi
    idealurile tinerei generaţii, despre scena politică şi stradă, despre viitorul
    unei societăţi internaţionale ce îi pune întrebări esenţiale. Cadrul
    organizatoric a fost oferit de prestigioasa Facultate de sociologie din
    Bucureşti şi mulţi studenţi au participat la lucrările conferinţei şi la
    prelegerile celor doi invitaţi.

    În urmă cu 47 de ani, studenţii din Paris se
    revoltau într-o mişcare incredibilă, care s-a extins şi la alte categorii
    sociale şi în alte ţări. Mişcările din 1968 sunt încă studiate de sociologii
    Alain Touraine şi Michel Wieviorka dar actualitatea mereu a adus elemente noi
    şi surprinzătoare în atenţia cercetătorilor. Mişcările sociale sunt o
    permanenţă a evoluţiei sociale şi decidenţii trebuie să le înţeleagă sensurile
    şi să le anticipeze urmările. În ultimii ani, mişcările sociale au fost
    canalizate în structuri politice, partide care realizează scoruri electorale
    surprinzătoare, precum Grecia şi Spania. În 1989, au intrat în scenă ţările
    aflate încă sub autoritatea de forţă a regimurilor comuniste. Dincolo de jocul
    marilor puteri şi al înţelegerilor secrete, voinţa societăţii civile, a
    oamenilor ce trăiau în ţările lagărului comunist a generat evoluţia acestor
    ţări, ale viitorului ideologiei şi practicii comuniste în Europa.

    1989 a fost
    anul demonstraţiilor ample de protest în ţările aşa-zisei democraţii populare,
    ale reformelor, ale revoluţiilor, cum a fost cea din România. În prezent,
    aceste ţări se regăsesc ca membre ale marilor organizaţii ale democraţiilor
    occidentale, Uniunea Europeană şi NATO, cunoscând toată gama de evoluţii şi
    efecte ale acestor integrării.

    Au trecut deja 25 de ani de la mişcările sociale
    şi revoluţiile Estului european din 1989 şi, inevitabil, pe scena socială, se
    află în plină acţiune generaţii ce aparţin total post-comunismului. Tinerii
    Estului fost comunist sunt supuşi astăzi unor multiple presiuni şi fenomene. Pe
    de o parte este toată această povară grea a trecutului comunist al societăţii,
    un trecut căruia cea mai mare parte a societăţii est-europene, inclusiv
    româneşti, nu îi aparţine. Îi resimte, însă, inerţia morală şi comportamentală
    şi, de foarte multe ori, îi plăteşte datoriile şi reparaţiile. Pe de altă
    parte, tinerii Estului european îşi pun aceleaşi probleme pe care şi le pun
    tinerii Occidentului. Nimic din ce preocupă societatea europeană nu ocoleşte şi
    nu poate ocoli tineretul României, tot aşa cum orice evoluţie din Uniunea
    Europeană, planificată sau doar surprinzătoare, afectează societatea
    românească. Există, desigur, un specific pentru fiecare ţară, inclusiv pentru
    cele aflate în grupul iniţiatorilor ce au pornit pe drumul construcţiei
    europene, acum 65 de ani, odată cu Declaraţia Schuman.

    Amploarea şi
    dimensiunile construcţiei europene generează o gamă complexă de fenomene
    sociale care afectează prezentul şi viitorul tinerilor. Dacă mişcările din 1968
    au avut loc la 23 de ani după al doilea război mondial, ne aflăm, în prezent la
    o distanţă, în timp, de cam tot atâţia ani de la căderea comunismului.
    Indiscutabil, sociologii vor găsi asemănări şi diferenţe între cele două
    momente, dar sigur este vorba de idealurile şi speranţele unui început de lume
    care, după o generaţie, ajung la bilanţ.

    Tinerii prezentului vor să ştie dacă
    societatea lor va merge spre idealurile unei globalizări pe care, de multe ori
    doar ei o înţeleg, sau vor fi mereu traşi în jos de efectele unor vremuri
    trecute şi ale unor mentalităţi revolute.

  • Revoluţiile şi Internetul

    Revoluţiile şi Internetul

    În decembrie 2010, Mohamed Bouazizi, vânzător ambulant de fructe din Tunisia, şi-a dat foc în mijlocul străzii în semn de protest faţă de abuzurile comise de regimul de atunci al preşedintelui Zine El Abidine Ben Ali. Trei săptămâni mai târziu, Bouazizi murea, cu zece zile înainte ca Ben Ali, care se afla la putere de 23 de ani, să demisioneze, dar protestul său individual este considerat factorul esenţial în izbucnirea revoluţiei din Tunisia, care a deschis porţile Primăverii Arabe. După doi ani şi jumătate în care revoltele populare au răscolit o lume ce părea încremenită, protestele recente din mai multe oraşe din Turcia par copiate după modelul revoltelor din timpul Primăverii Arabe, care a dărâmat mai multe regimuri autoritare din Orientul Mijlociu. La fel ca atunci, numărul participanţilor la proteste a fost de ordinul zecilor de mii, nemulţumirile mocnind de ceva vreme în clasele de mijloc şi inferioare ale societăţii. Şi, nu în ultimul rând, reţelele de socializare au un rol avut un rol important în organizarea manifestaţiilor şi mobilizarea protestatarilor. Despre rolul acestor reţele de socializare, lectorul universitar doctor Eugen Lungu: Dacă e să ne raportăm la ingredientele care au favorizat desfăşurarea acestor revolte populare din lumea arabă, am putea spune că acestea, în premieră, sunt cele care au fost extrem de favorizate de reţelele de socializare, de internet, de telefonia mobilă. În 1989, est-europenii, central-europenii nu puteau să apeleze la Internet. Însă istoria consemnează că lumea arabă, deşi un spaţiu tradiţionalist, un spaţiu economic mai înapoiat comparativ cu alte regiuni ale lumii, a fost supus acestor forţe ale globalizării, în care Internetul are o anumită dezvoltare semnificativă. Internetul a fost un factor extrem de favorizant atât în Libia, cât şi în Egipt sau în Siria, în desfăşurarea acestor revolte, prin faptul că a permis transmiterea de mesaje prin reţelele de socializare; astfel, o populaţie foarte numeroasă a ajuns să fie prezentă în piaţa Tahrir sau într-o altă piaţă dintr-un alt oraş şi, în felul acesta, s-a reuşit coagularea unor forţe sociale importante care au fost decisive în răsturnarea regimurilor autocratice.”



    Înlesnirea organizării revoltelor de către mijloacele de comunicare modernă precum Facebook sau Twitter este demonstrată şi de reacţia autorităţilor din mai multe ţări afectate de proteste, care au blocat accesul la aceste reţele sau chiar la Internet în ansamblu. În acelaşi timp, accesul mass-media internaţionale a fost sever restricţionat, iar reporterii mai multor posturi străine aflaţi în zonele de protest au avut de suferit, fiind ameninţaţi sau chiar reţinuţi de poliţie. În mod generic, prin Primăvara Arabă se înţelege seria de proteste din mai multe ţări din Orientul Mijlociu şi Africa de Nord începând cu sfârşitul anului 2010, ţări arabe în care domneau regimuri totalitare. Despre consecinţele Primăverii Arabe, din nou profesorul Eugen Lungu: Primele consecinţe aş spune că sunt la nivel intern, în sensul în care schimbarea acestor regimuri autocratice deschide calea modernizării societăţilor respective. Egiptenii, libienii, sirienii au magia unor societăţi mai bine aşezate, a unor societăţi mai evoluate. Internetul, în momentul de faţă, îi conectează cu ce se întâmplă în lumea modernă, occidentală, în lumea civilizată. Deci o primă consecinţă ar fi începutul modernizării acestor societăţi, aşezarea lor pe o direcţie către democratizare, deşi aici este o discuţie dacă aceste societăţi majoritar islamice pot să parcurgă etapele democratizării, pornind de la modelele democratice consacrate din spaţiul occidental. O altă consecinţă priveşte problematica securităţii. Eu aş spune că schimbarea aceasta spectaculoasă care a avut loc în Orientul Mijlociu şi în Africa de Nord ridică pentru specialiştii în studii de securitate numeroase probleme. Este vorba de o reaşezare a faliilor geopolitice.”



    Dacă e să ne referim la cauzele care au generat revoltele populare din lumea arabă, mai spune profesorul Lungu, sunt o serie de autori care insistă pe dimensiunea economică, alţii care insistă pe cea politică, alţii care invocă aspecte geopolitice sau care includ în această ecuaţie a analizei factorul religios. În acelaşi timp, mai spune profesorul Lungu, nu trebuie uitat că regimurile autocratice sau dictatoriale din lumea arabă aveau vechimi impresionante, de ordinul zecilor de ani. În Turcia, în schimb, după cum remarcă interlocutorul nostru, revolta a aparţinut unei părţi a societăţii turce, în special a celor care simpatizează cu partidele laice, zona kemalistă a societăţii turce. Desigur, şi în evoluţiile din Turcia, mijloacele de comunicare şi de socializare au avut un rol esenţial în declanşarea şi desfăşurarea protestelor populare, la fel ca în toate ţările răscolite de Primăvara arabă şi chiar în Iran. Această trăsătură esenţială a societăţii moderne face ca revoluţiile să nu mai semene cu o simplă schimbare ci să continue ca o evoluţie accelerată a stării societăţii, totul comunicat în direct şi cu posibilitatea unei opinii imediate, transformând orice cetăţean, inclusiv pe cel din societăţile autarhice sau dictaturi, astfel încât să nu mai fie singur şi uitat, supus represiunii. Prin comunicare şi informare, prin internet şi telefonie mobilă, devenim cu toţii cetăţenii lumii globale.