Tag: Romania interbelica

  • Condiția muncitorului în România interbelică

    Condiția muncitorului în România interbelică

    Cine
    citește pagini de istorie a muncitorilor din România află, în general, că
    această clasă socială a fost mai mereu persecutată și că a dus-o greu. Presa
    vremii, politicieni, documente scrise, foto și video descriu condiții de viață
    dificilă, cu cazuri extreme de sărăcie. De multe ori, observatorul tinde să
    generalizeze un caz particular și să neglijeze detaliile. Însă istoria orală
    reface detaliile și contrazice generalizările, adesea grosolane, mai ales
    propaganda pe care regimul comunist a făcut-o între 1945 și 1989.


    Centrul de
    Istorie Orală din Radiodifuziunea Română deține interviuri cu martori ai
    perioadei interbelice, cea mai bună perioadă de dezvoltare economică din
    istoria României, despre condițiile de muncă ale lucrătorilor. Înainte de 1945,
    anul instaurării regimului comunist, Manole Filitti, a fost director al
    fabricii de uleiuri Phoenix. În 1996, el își amintea de condițiile de care
    beneficiau muncitorii din întreprinderea pe care o conducea. În afara
    drepturilor salariale, patronatul oferea facilități precum vestiare, dușuri,
    echipamente de protecție, cantine. Eu, duminica dimineaţa, îmi sacrificam două-trei ore și mă duceam acasă la
    trei-patru muncitori. Luam de la personal numele muncitorilor care aveau
    greutăţi, de exemplu copii mai mulţi și alte lucruri de genul ăsta, şi umpleam
    maşina cu diverse alimente, cu săpunuri, detergent și altele şi mergem la
    oamenii ăştia acasă. Sunam sau băteam la uşă, intram acolo şi le lăsam darurile
    astea. Schimbam câteva vorbe cu ei, ei mai spuneau despre nevoile pe care le
    aveau, de îmbrăcăminte, de încălţăminte pentru copii şi altele și noi, fabrica,
    le acopeream cheltuielile şi îi ajutam pe oamenii ăştia.


    Avocatul
    Ionel Mociornița a fost fiul industriașului Dumitru Mociornița, unul dintre
    creatorii industriei române de pielărie și încălțăminte. În 1997, el vorbea
    despre atenția pe care tatăl său o acorda nivelului de viață al lucrătorilor
    săi. Existenţa sindicatelor
    era oarecum mai mult formală decât eficientă, dar asta nu-i oprea pe patroni,
    și eu vorbesc de mine, nu ştiu cum era în altă parte, ca să aibă o asistenţă
    socială şi medicală foarte bună în interiorul fabricii. Existau asigurările sociale,
    de altfel, tatăl meu a clădit Casa Asigurărilor Sociale pe banii lui în Piaţa
    Asan, așa cum a clădit liceul Regina Maria, o parte din liceul Gheorghe Şincai,
    spitalul Bucur, ca şi taberele de elevi de la mare ale multor licee. Nu exista
    contract colectiv de muncă, contractul de muncă era angajarea individuală şi
    muncitorul pleca atunci când voia el sau când era prins în culpă. Erau două
    secţii ale Judecătoriei pe strada Calomfirescu unde pot să afirm că foarte
    puţini patroni au putut câştiga un proces împotriva lucrătorilor.


    Atenția
    acordată stării lucrătorilor se datora legislației, dar și unei rațiuni
    umanitare care era mai presus de obligațiile legale. Mociornița își aduce
    aminte de stilul de viață al tatălui. Concepţia lui era: tot ce este în plus să se pună în dezvoltarea industriei,
    în perfecţionarea ei şi în operele de caritate. A dus o viaţă foarte sobră, nu
    a fumat, nu a băut, nu ştia să ţină cărţile de joc în mână, ca şi mine de
    altfel, nu a dansat, ca şi mine de altfel, adică am dus o viaţă de adevăraţi
    oameni serioşi şi creatori şi dacă timpurile greșite nu veneau sunt convins că
    trei-patru generaţii şi noi am fi avut în România fabrici, industrii de talia
    celor din străinătate care au secole în urmă şi care formează puterea şi
    temelia ţărilor înaintate.


    Teofil Totezan a fost muncitor cizmar și
    în anul 2000 povestea cum a învățat meseria pe lângă un meșter. A făcut școala
    profesională, în 1929 s-a angajat la fabrica Dermata din Cluj, însă învățătura
    practică a deprins-o pe lângă un meșter, la el acasă. Erai în casă la patron, dădeai mâncare la porci, mergeai
    după buruieni. Meşterul la care am învăţat a fost un băiat foarte frumos, a
    învăţat meserie şi a luat de nevastă fata unui cizmar bogat. Ăla a avut trei
    fete şi la fiecare fată i-a dat o casă. Şi aşa, meşterul meu avea casă de la
    socru-său, era un om foarte bun. Spunea acum să mă înjuri, nu când vei fi
    mare! Şi eu ziceam Doamne, scapă-mă de el! Dar azi mă gândesc la el că m-a
    făcut om. Îmi zicea că dacă mă prinde că fumez, uite aşa îţi bag țigara cu
    făcăleţul pe gât! Şi ne era frică la toți ucenicii de el. Și uite că n-am mai
    fumat niciodată în viaţă. La fabrică erau condiţii minunate de lucru. Pentru că
    un muncitor ca mine, în oraş, la vremea aceea câştiga 600 de lei pe săptămână.
    Când te duceai la fabrică, intrai direct cu 600 de lei, adică ăsta era primul
    salariu cum intrai în fabrică. Ajunsesem de câştigam 1500 pe săptămână, şi
    prietenul meu învăţător avea 1800.


    Lucrătorii din România interbelică
    beneficiau de condițiile de muncă ale unei societăți în dezvoltare. Era o
    societate care avea multe de îmbunătățit, însă societățile reale nu cele
    utopice au mereu ceva de îmbunătățit.




  • Dosarele istoriei 25.05.2021

    Dosarele istoriei 25.05.2021

    România interbelică. Realităţi şi disfuncţionalităţi. Participă: prof. univ. dr. Ioan Scurtu:



  • Amintiri despre Paștele interbelic

    Amintiri despre Paștele interbelic


    Istoria nu consemnează numai
    momentele speciale, ieșite din comun, în care oamenii celebrează sărbătorile
    religioase. Istoria este atentă și la cotidianul repetitiv, la obiceiuri și
    ritualuri și la percepții. Istoria recentă are avantajul de readuce în memoria
    colectivă momente și obiceiuri trăite de oameni care își mai pot aminti despre
    ele prin viu grai. Un astfel de moment este Paștele sărbătorit în perioada
    interbelică, perioada de maximă libertate și prosperitate în România, de care
    cei mai mulți oameni își aduc aminte din povestirile celor din generația
    precedentă. Amintirile despre Paștele din România interbelică apar în
    mărturiile celor pe care Centrul de Istorie Orală din Radiodifuziunea Română ca
    fiind într-o atmosferă patriarhală, liniștită. Este ceea ce își reamintea și
    medicul, profesorul, poetul, eseistul și traducătorul Constantin Dimoftache
    Zeletin despre Paștele din copilăria sa pe care tatăl său, preotul Nicolae
    Dimoftache din comuna Burdusaci, județul Tecuci din estul României, îl celebra
    cu vocație. Paṣtele era un
    fel de hipersărbătoare pentru noi, numai că nu tremuram că venea Paṣtele! Tata
    era o mare absenṭă fiindcă, fiind extrem de corect, făcea ceea ce se numeṣte
    molifta postului. Comuna fiind foarte mare, cu multe sate risipte pe dealuri,
    pe după păduri, trecea absolut din casă în casă, chiar dacă ploua, chiar dacă
    era noroi, din casă în casă, cu fiecare om vorbea, îṣi făcea treburile lui
    secrete, tainice, ṣi într-un fel pentru acei oameni bordeiele risipite, casele
    risipite pe distanțe de kilometri, într-un fel ăla era Paṣtele sau un pre-Paṣte,
    dacă vreṭi. Tata care era un om extrem de corect, îi lua foarte mult timp
    această parte a activităṭii lui, încât când venea seara acasă cădea obosit.


    Rolurile și sarcinile erau împărțite
    în preajma Paștilor însă oamenilor le plăcea să ducă la bun sfârșit alte
    sarcini împreună. Cum ar fi pregătitul cozonacilor, la care contribuiau toti
    membrii familiei. Constantin Dimoftache Zeletin. Făcutul cozonacilor era un spectacol, un ritual. Mama întotdeauna
    făcea cozonacii într-un moment când tata era liber, dacă se putea spune că tata
    era liber. Aveam ceea ce se numeṣte un troc mare ṣi făcea 20 kg de cozonaci. Mama
    era preoteasă ṣi în ziua de Paṣti venea lumea la ea. Făcea cozonaci de clasă,
    cu unt mult, cu unt de la vacile noastre, bineînṭeles. Două mari ritualuri erau
    sacrosancte care pe noi ne mirau. În primul rând calitatea cozonacilor, care ṭine
    de frământat. Nu oricine poate să frământe cozonacii. Tata care era un tip
    herculean, era un tip atletic, lua aluatul ṣi-l ridica până în tavan ṣi pe urmă
    buf cu el, apoi iar sus cu el. Mama turna untul topit ṣi aṣa frământau
    cozonacii. În al doilea rând, ce m-a impresionat în acest moment al pregătirii
    cozonacilor era concepṭia mamei după care cozonacii răcesc ca un om dezbrăcat
    în baie. Nu trebuia să deschizi uṣa, trebuia să fie cald, temperatura trebuia
    să fie constantă, nu trebuia să ridici pânza de deasupra lor. Așa creṣteau ṣi
    se umflau foarte-foarte frumos.


    Așa cum era obiceiul, sărbătoarea
    culmina cu mersul la biserică. Iar C. D. Zeletin trăia din plin orele petrecute
    la întâlnirea cu Dumnezeu. Paṣtele
    era o perioadă care se termina cu Învierea. În noaptea Învierii treaba era cam
    terminată toată, mama era la pământ de oboseală, toṭi eram foarte-foarte obosiṭi.
    Ne culcam devreme ṣi ne sculam cred că pe la ora 11 ṣi jumătate, biserica era
    foarte aproape. De altfel, ne sculau ṣi copotele care aveau un sunet foarte
    particular. Cineva, când s-a turnat clopotul cu decenii în urmă, a dat mult
    argint la fabrica de clopote. Cu cât e mai mult argint, cu atât e sunetul mai
    sonor. Trezirea la mine a rămas asociată cu o senzaṭie de frig sacru, frig care
    ṣi întâmplător, lexical, seamănă cu frica. Era ṣi o frică a mea, era o temere de
    intrarea în biserică, de copil. Eram ṣi timid. Nu se uita nimeni la mine,
    fiecare se uita la destinul lui, la gândul lui cel mare ṣi noi eram, eu,
    personal, frate-meu mai puṭin, eram pur ṣi simplu pierdut.


    Părinții lui C. D. Zeletin împreună
    cu comunitatea creau atmosfra magică a Paștelui copilăriei sale și a celorlalți
    copii. Din acea atmosferă dispăreau relele lumii și rămâneau numai speranțele. O căutam pe mama cu ochii ṣi mă
    uitam la ea, se aṣeza. Avea strana ei pe care lumea i-o păstra, biserica era
    arhiplină, o strană era goală ṣi pe ea era o floare. Şi când venea mama, o
    femeie lua floarea în lături ṣi o punea acolo. În primul rând că era preoteasă,
    în al doilea rând că era învăṭătoare ṣi în al treilea rând că era
    organizatoarea corului. Mama era ṣi ea muziciană destul de bună ṣi făcea acolo,
    în sătucul acela, cor pe patru voci. Şi schimba liturghiile, liturghia după
    Ceaikovski, liturghia după Mandicevschi, mama, nu cânta întâmplător, repetitiv
    sau imitând pe cineva. Din când în când parcă o văd dirijând ṣi întorcând capul
    spre uṣile împărăteṣti ṣi tata îi dădea o notă.


    Amintirile din copilărie sunt cele
    mai idilice și cele mai frumoase, indiferent dacă realiatea adulților este mai
    complexă. Și cu atât mai mult ele sunt prețioase dacă se referă la o lume
    trecută a sărbătorii, a fantasticului, a perfecțiunii.