Tag: Sala Oglinzilor

  • Palatul Culturii din Târgu Mureş

    Palatul Culturii din Târgu Mureş

    Stilul
    arhitectonic Sezession
    sau art nouveau a pătruns în Transilvania, spațiu
    multietnic din componența Austro-Ungariei, la confluența secolelor al 19-lea și
    al 20-lea. Expresie a rebeliunii unor artiști care voiau să iasă din canoanele
    academice, de unde li se trage și numele de secesioniști, noul curent apărut în
    Franța anilor 1890 propunea în principal elemente și decorațiuni bazate pe
    linii curbe și pe forme naturale precum plantele și florile, dar și ornamente
    multicolore. Exuberanța noului curent artistic se remarca și din titlul unor
    reviste, așa cum era cea austriacă Jugend (Tinerețe), mișcarea Sezession
    luând și numele de Jugendstil
    în spațiul german. Dezinvoltura noilor artiști
    contrasta însă cu pesimismul din ce în ce mai accentuat al secolului al 19-lea,
    denumit fin de siecle, sintagmă care arăta încheierea unei epoci și nașterea
    alteia, sumbre, incerte. Sezession sau art nouveau a cuprins arhitectura și
    pictura mai ales, însă ea a contaminat toate domeniile artisticului ca desenul
    și grafica, artele decorative, moda, sticlăria, mozaicul, bnijuteriile, mobila.


    Aparițiile
    cele mai spectaculoase în arhitectura orașelor a Sezessionului s-au produs
    inițial în Franța, Italia, Spania, Germania, Belgia, Austro-Ungaria, pe măsură
    ce curentul se deplasa către estul Europei el nemafiind o prezență urbană
    pregnantă. Orașul Târgu Mureș deține în patrimoniul său urbanistic un
    impresionant monument de arhitectură Sezession. Este vorba despre Palatul
    Culturii,
    care se constituie într-unul dintre reperele centrale ale orașului.
    Am discutat cu Timea Fulop, ghid la Palatul Culturii, care ne-a prezentat pe
    scurt istoria clădirii și în ce constă specificul ei:


    Palatul Culturii, construirea sa, a fost finalizat în 1912,
    când era gata și decorația bogată a Palatului. Cei doi arhitecți care au lucrat
    eraudeja faimoși la vremea lor, veneau de la Budapesta și se numeau Komor
    Marcell și Jakab Dezso. Tot ei au proiectat și clădirea care este vizavi de
    Palatul Culturii, tot în stilul Sezession sau art nouveau. Ambele clădiri sunt
    în acest stil și sunt foarte renumite, Palatul Culturii este probabil una
    dintre cele mai frumoase clădiri Sezession-art nouveau din România. Palatul
    Culturii a fost construit pentru a fi locaș al culturii și acum după 100 de ani
    are aceeași destinație. El găzduiește și un muzeu care se vizitează și mai
    multe instituții de cultură, Muzeul Județean Mureș, care șți administrează
    clădire. Aici își mai are sediul și Filarmonica de Stat din Târgu Mureș,
    Biblioteca Județeană. În fiecare joi, dar și în alte zile, în funcție de
    programul stagiunii, Filarmonica susține concerte în Sala Mare, o sală de
    concerte pentru peste 600 de spectatori. Palatul dispune și de o sală mică
    pentru conferințe și pentru concerte camerale. Chiar aici unde ne aflăm acum
    este cea mai faimoasă sală a Palatului Culturii, este vorba despre Sala
    Oglinzilor. Ea este renumită nu numai pentru cele două oglinzi care se văd în
    capetele sălii ci și pentru vitraliile pictate. Sunt douăsprezece vitralii
    foarte frumoase, inspirate din balade și din mitologie. Decorațiunile palatului
    se inspiră din motivele tradiționale secuiești, stilul arhitectonic se numește
    Sezession transilvănean. De aceea este unic.



    Cea mai
    importantă încăpere este așa-numita Sală a Oglinzilor care atrage și cei mai
    mulți vizitatori. Numele ei provine într-adevăr de la cele două mari oglinzi
    triptice venețiene din cele două margini ale sălii, dar și mesele sunt decorate
    cu oglinzi pentru a se integra în specificul sălii. Sala Oglinzilor însăși a
    avut patru arhitecți care i-au dat personalitate artistică: Sandor Nagy, Ede
    Thoroczai Wigand, Snador Muhics și Miksa Roth provenind de la școala artistică
    de la Godollo, localitate situată la 30 de kilometri nord de Budapesta. Acolo
    se văd originile decorațiunilor pe care le regăsim și la Palatul Culturii
    târgu-mureșean care nu este o simplă copie a unor alte clădiri.


    Palatul Culturii din Târgu Mureș este
    un obiect arhitectural Sezession adaptat formelor artistice locale secuiești.
    Din acest motiv, vitraliile din Sala Oglinzilor transmit mesajele culturii
    populare secuiești, în acest caz al unor baladele reprezentative imortalizate
    în pictarea ferestrelor. Una dintre aceste balade este Budai Ilona sau Mama
    neînduplecată care este vorba despre o mamă care se poartă mult prea aspru cu
    proprii copii, o temă care se regăsește și în alte culturi europene cum ar fi
    cea germană. Cea de-a doua balada figurată este Salamon Sara despre o fată
    amăgită de diavol. Al treilea vitraliu zugrăvește balada Kadar Kata (Două
    flori de paraclis), o narațiune în versuri despre o căsătorie interzisă. Iar
    ultima baladă figurată, cea de-a patra, este Julia, fata frumoasă dusă în rai
    în care o fată tânără moare și este bocită de mamă într-o poveste religioasă
    creștino-păgână.