Tag: Sambata de Sus

  • Filmul „Arsenie. Viața de apoi” în cinematografe

    Filmul „Arsenie. Viața de apoi” în cinematografe


    La începutul lunii septembrie a avut loc premiera în cinematografe a filmului “Arsenie. Viața de apoi”, road movie documentar scris și regizat de Alexandru Solomon. Arsenie Boca (1910-1989) a fost un ieromonah, teolog și artist plastic muralist, stareț al Mănăstirii Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus (centrul României) și al Mănăstirii Prislop (vestul României), unde se află și mormântul acestuia, devenit azi un important loc de pelerinaj pentru credincioșii din România. În jurul lui Arsenie Boca s-a dezvoltat în ultimii ani un adevărat cult. Alexandru Solomon este regizor, producător, scenarist de film și director de imagine, fiind considerat una dintre marile voci ale filmului documentar românesc contemporan. Are la activ multiple premii naționale și intertnaționale, inclusiv acest ultim film, “Arsenie. Viața de apoi”, fiind nominalizat în cadrul “Proxima Competition” la Festivalul Internațional de Film de la Karlovy Vary 2023 și în competiția “Balkan Dox – Best Balkan Documentary”. Despre noul său film, am stat de vorbă cu autorul Alexandru Solomon:


    “Cred că este un subiect care ne influențează pe toți, pentru că influența Bisericii Ortodoxe în Romania ne influențează pe toți și în același timp și revirimentul acestor credințe populare care merită respectate este foarte puternic. Trebuie delimitate lucruri între credință și instituția Bisericii. Credința e un drept fundamental al omului și trebuie respectat. Dar este foarte interesant că în anii 2000 un asemenea cult s-a născut sub ochii nostri și atuncea mi s-a părut că e o temă extrem de importantă și în același timp, față de care am ținut să mă plasez cât mai transparent și onest, explicându-le oamenilor cine sunt și ce cred.”



    Despre conceptul de road movie documentar, precum un pelerinaj cinematografic și despre mitul format în jurul călugărului Arsenie Boca, regizorul Alexandru Solomon ne-a declarat:


    “Cred că e foarte important ca oamenii să proceseze singuri, să judece singuri cu capul lor lucrurile astea, pentru că e un soi de gimnastică a rațiunii și a sufletului în același timp, la care trebuie să supunem realitatea, pentru că altfel ne lăsăm foarte ușor manipulați și instrumentalizați. Am recurs la formula asta în care am organizat noi pelerinajul cu un autocar și cu un grup de oameni selectat ca lucrurile să fie mai cinematografice și, în același timp, să existe o diversitate a pelerinilor pe care îi prezentăm. Deci, nu știu dacă e un monopol sau nu, și l-am spart, dar există o grămadă de firme care fac asta oricum, în mod curent. Printr-o agenție de casting, i-am rugat să găsească oameni care au mai fost în pelerinaje, care au o relație cu părintele Arsenie Boca, pe care îi interesează sau sunt curioși de fenomenele astea religioase. Și în același timp, am căutat oameni din medii cât mai diferite, de vârste cât mai diferite, pregătire educațională cât mai diferită. Niciun mit nu este fals, atâta vreme cât oamenii cred în el. Sigur că e o construcție la care au contribuit tot felul de factori, inclusiv presa și inclusiv biserica și așa mai departe. Dar e un cult care vine din zona lui Arsenie Boca, e un cult popular de fervoare populară și care e foarte ingenuu în sine, pe care s-a grefat și toată industria asta, e adevărat. Deci sunt regiuni din Romania care trăiesc de pe urma lui Arsenie Boca. Pentru că oamenii au nevoie de ceva sigur, de ceva care le dă încredere și speranță și de un soi de plasă de siguranță pe care, din păcate, statul român nu-l oferă. Și asta se vede când te duci la spital sau când te duci la școală, sau când ai de-a face cu orice autoritate publică din Romania.”



    Este acest fenomen specific României? Cum credeți că va fi primit filmul de către public? Alexandru Solomon:


    “Nu, nu cred că e ceva specific românesc. Și oamenii, în general, în orice parte a lumii, au nevoie de niște figuri părintești, să spunem. Pe mine m-ar interesa ca oamenii să vadă întâi filmul și după aceea să mă critice, nu să mă critice înainte de a vedea filmul.”




  • Lecția de toacă de la Sâmbăta de Sus

    Lecția de toacă de la Sâmbăta de Sus

    Am întâlnit, la Sâmbăta de Sus (jud Brașov) un grup de copii de toate vârstele care, îndrumați de preotul paroh din localitatea Victoria, Octavian Smădu, cântă și bat toaca în ritmurile ancestrale ale bisericii ortodoxe române. Sunt copii care performează, o dată pe an, într-un unic festival internațional de toacă organizat la poalele munților Făgăraș.


    În poza cu copiii – preotul paroh Octavian Smădu


    În poza portret (galerie)- preotul prof dr Vasile Bârzu



  • A Review of the Best Romanian Destinations in 2015

    A Review of the Best Romanian Destinations in 2015

    Our imaginary journey has taken you all across Romania, from the Black sea coast to the Carpathian Mountains, the wine regions and the monasteries, as well as many lesser-known places, albeit just as beautiful. We also talked about unique projects and interesting activities for tourists. Last but not least, 2015 was a busy time for quiz lovers, as our radio station ran no less than four competitions, one of which will finish in 2016.



    In one of our first programmes in 2015 we took you on a tour of the Romanian mountain resorts in the centre and north of the country. Romanias ski slopes are not very long, but they are extended from one year to the next and new pistes are being created. In terms of facilities, however, they have everything you need, from modern cable cars to rental centres, floodlighting and ski learning centres.



    It was also at the beginning of 2015 that we launched the first competition of the year, about the spa town of Govora. We talked about the history of the town, the healing properties of its waters and about the wide range of treatment available in Govora, as well as the sites worth visiting in the area, including some very old and beautifully decorated monasteries.



    Our listener from Germany Beate Hansen won the grand prize consisting in a trip to Romania. During her stay in Govora, Beate had the opportunity to visit many extremely interesting tourist sites in the region of Oltenia. She travelled to Horezu Monastery; the village of Olari, where the famous Horezu pottery is made; and the town of Targu Jiu, which is home to the monumental sculptures of Constantin Brancusi: the Endless Column, the Gate of the Kiss and the Table of Silence. Beate also visited the sculptors home village of Hobita, and the Curtea de Arges Monastery.



    Also in January, we had a programme about trekking in Romania and another about horseback riding in Bihor County.



    At the beginning of February, we went back to the ski resorts. It is usually in February that the snow layer reaches its highest level in Romania, so many activities and competitions are held around this time, not to mention some very popular outdoor parties on the ski slopes, with live music, light shows and competitions.



    Also in February, already thinking of summer, we launched our second competition of the year, about the resorts in the southern part of the Romanian Black Sea coast. In the programmes dedicated to this competition, we introduced our listeners to the resorts of Jupiter, Saturn, Venus, Neptun, Olimp and Cap Aurora, as well as the port-town of Mangalia, which was built on the site of the ancient city of Callatis. Jaroslaw Jedrzejczak of Poland and Olexandr Getz of Ukraine were the lucky winners of an eight-day trip to the Romanian coast.



    In late March, we had a preview of some of the years most important tourist events. One such event was the first edition of the European Castles Fair. Held between May 1st and 3rd, the event was aimed at promoting the beauty of Europes historical monuments. The Dracula Festival was held around the same time. The festival primarily sought to promote Romania and its traditions, by contrasting the myth of Dracula with the true history of the Romanian ruler Vlad the Impaler.



    Away from the medieval atmosphere of these festivals, we took our listeners to a military-themed holiday park called Arsenal Park, where eccentric tourists can spend the night in beds built in gun carriages, in light armoured vehicles or even underground, in bunkers.



    And it was also in April that we visited the spa town of Herculane, one of the oldest spas in Romania and perhaps the world, which was first mentioned in historical records in 153 AD.



    In early May we launched a new competition called Home with Mother Rutas Spindle. The lucky winners were Jamila Bekkai of Morocco and Gilbert Dupont of France. The grand prize consisted in an eight-day trip to Romania between September 1st and the 8th. The visitors stayed in guesthouses in Sambata de Sus, in the Fagaras area, in Brasov County and in Marginimea Sibiului, in Sibiu County.



    Also in May, we spoke about a special project called Discover the Soul of Transylvania, which takes tourists on a tour of the fortified churches in the area. More than 400,000 visitors were expected to join the tour by the end of October. 41 of these fortified churches are included on the Transylvania card, the first holiday card available in Romania providing access to tourist sites.



    In July we travelled to the Romanian Black sea Coast, the perfect destination for a family holiday. Its biggest attractions, apart from the beach and the sun, are the many play facilities for children, amusement parks and spa centres.



    Other instalments in Travellers Guide in 2015 looked at the most popular sites around the Danube Gorges area and at some of Romanias most beautiful villages. We also went to the Romanian Travel Fair to find out about the best holiday offers in Romania, before introducing you to the atmosphere of the winter holidays and the best places to spend Christmas and New Years.



    In 2016, our travel series will continue with new and exciting destinations.

  • Visite au monastère de Sâmbata de Sus

    Visite au monastère de Sâmbata de Sus

    Nous sommes plus précisément à Sâmbăta de Sus, un village dont l’attestation documentaire remonte au 20 janvier 1437.

    Quel est l’intérêt d’une telle visite ? La principale attraction, c’est le monastère en style brancovan. Le père Andrei Visarion Jeoantă nous guide dans ce lieu de culte: « Les données historiques sur le monastère de Sâmbăta de Sus apparaissent dès le XVIIe siècle. L’oncle du prince régnant Constantin Brancovan a acheté ces terres au pays de Făgăraş avec une visée stratégique. Si la Valachie était occupée par les Turcs, que la famille puisse passer très facilement en Transylvanie, sous domination étrangère, pour échapper aux vicissitudes du temps. C’était en 1652. Une fois devenu voïvode, Constantin Brancovan reprend ces territoires, et élève en 1696 le monastère Brâncoveanu, une sorte d’imitation du monastère de Hurezi de Valachie, mais de dimensions moindres. »

    La construction de l’église dure jusqu’en 1707 et les peintures murales intérieures sont ajoutées en 1766. En 1785, le général autrichien Preiss démolit le monastère à coups de canon; c’était pendant les révoltes religieuses de Transylvanie. La restauration de l’église commence beaucoup plus tard, en 1926, et le roi Michel devient le deuxième fondateur du monastère; son portrait figure sur le mur intérieur de l’église du monastère. Ces lieux de culte étaient aussi des centres de culture, et celui de Sâmbăta de Sus a eu son influence à travers temps.

    Le père Andrei Visarion Jeoantă explique : « Quand Constantin Brancovan fonda le monastère, il créa aussi un centre d’activités culturelles; je fais référence à l’école de copistes, une sorte de maîtres qui apprenaient aux enfants des villages autour du monastère à lire et à écrire. Il fonda aussi une école de peinture sur verre, traditionnelle ici en Transylvanie. Lors de la restauration de 1925, l’école de peinture en a bénéficié aussi, et elle existe encore de nos jours. Après 1989, cette activité culturelle est devenue plus importante. Et je pense aux expositions de peinture, que le monastère a organisées à l’étranger, et pas seulement en Europe, mais aussi en Amérique et jusqu’en Australie, faisant connaître cet art traditionnel de la peinture sur verre de Transylvanie. »

    Et puisque vous êtes à Sâmbăta de Sus, ce serait dommage de ne pas en profiter pour visiter le château des Brancovan. Il a été restauré en 2010, en respectant le projet d’origine et le style brancovan. La restauration continue dans les annexes du château.

    A Sâmbăta de Sus, vous pouvez choisir une des nombreuses pensions de la région ou même loger au monastère, profiter de la beauté de l’endroit et apprendre un des métiers traditionnels. (Tra. Ligia Mihaiescu)

  • Sâmbăta de Sus, Besucherhighlight im Fogarascher Land

    Sâmbăta de Sus, Besucherhighlight im Fogarascher Land

    Wer dieses Dorf im Fogarascher Land im Kreis Braşov besuchen will, kann in einer der vielen Pensionen wohnen und den rustikalen Stil genie‎ßen. Wer will, kann auch einen Crash-Kurs in einem der traditionellen Handwerke besuchen. Bei Spaziergängen wird man schnell auf einen beeindruckenden Bau aufmerksam — das Kloster Sâmbăta de Sus. RRI sprach mit Archimandrit Andrei Visarion Jeoantă über die Geschichte dieser Kultstätte: Die historischen Daten zum Kloster Sâmbăta de Sus gehen auf das 17. Jahrhundert zurück. Der Onkel des späteren Fürsten Constantin Brâncoveanu kaufte diese Ländereien im Fogarascher Gebiet mit einem strategischen Hintergedanken: wäre die Walachei von den Türken besetzt worden, hätte er sich leicht nach Siebenbürgen absetzen können, das damals unter fremder Herrschaft war. Das geschah 1652. Als Brâncoveanu zum Landesfürsten wurde, übernahm er das Gebiet und stiftete 1696 das hiesige Kloster Brâncoveanu, eine Art Nachbau des Klosters Horezu in der Walachei, wenn auch nicht der gleichen Grö‎ße.”



    Zwischen 1696-1707 wurde dann eine Kirche gebaut, die allerdings erst später – nämlich 1766 — von den Kirchenmalern Ionaşcu und Pană bemalt wurde. Das Kloster wurde von den Kanonen des Habsburgergenerals Preiss 1785, während der religiösen Aufstände in Siebenbürgen, vollständig zerstört. Viel später, im Jahr 1926, begann unter Aufsicht von Nicolae Bălan, dem Metropoliten der Rumänischen Orthodoxen Kirche in Siebenbürgen, die Restaurierung der Kirche. König Michael war der zweite Stifter des Klosters. Das Portrait des Königs ist auf der Innenwand der Klosterkirche, rechts vom Eingang zu sehen. Links vom Eingang ist das Bild des Metropoliten Nicolae Bălan.



    Klöster waren zur damaligen Zeit richtige Kulturzentren und auch von jenem in Sâmbăta de Sus ging eine kulturelle Ausstrahlung aus, sagt Archimandrit Andrei Visarion Jeoantă: Als Fürst Constantin Brâncoveanu das Kloster stiftete, gründete er hier auch ein Kulturzentrum mit. Dazu gehörte eine Schule für Lehrer, die den Kindern in den umliegenden Dörfern Lesen und Schreiben beibringen sollten, aber auch eine nach siebenbürgischer Tradition arbeitende Glasmalereischule. Als das Kloster 1926 restauriert wurde, ist auch diese Glasmalereischule neu gegründet worden — und sie besteht heute noch. Die Kulturarbeit hat sich nach 1989 noch einmal intensiviert. Das Kloster hat Malereiausstellungen im Ausland organisiert, nicht nur in Europa, sondern auch in den USA und Australien. Dieses traditionelle siebenbürgische Handwerk ging sozusagen auf Weltreise.”



    Sehenswert ist auch das Schloss von Brâncoveanu, das im Westteil des Dorfes Sâmbăta de Sus steht. Das Schloss wurde im Jahr 2010 denkmalschutz- und stilgerecht restauriert. Die Sanierungsarbeiten gehen allerdings weiter, restauriert werden jetzt die Schlossanlagen wie die Dienerunterkünfte und die Ställe.



    Wer an unserem Quiz über das Weberschiffchen von Mütterchen Ruţă teilnimmt, kann einen Rumänien-Aufenthalt gewinnen und auch Sâmbăta de Sus besuchen.