Tag: Samizdatul Ellenpontok

  • Mişcarea Goma

    Mişcarea Goma

    Samizdatul Ellenpontok (Contrapuncte), scris de
    câţiva intelectuali maghiari în anii 1970, Aktionsgruppe Banat, mişcare de
    protest a scriitorilor de limbă germană apărută tot în anii 1970, şi Mişcarea
    Goma au fost cele mai importante forme de protest civic ale societăţii
    româneşti împotriva regimului comunist. Mişcarea Goma a primit acest nume de la
    romancierul Paul Goma, cel care a iniţiat protestul.


    Paul
    Goma s-a născut în 1935 în Republica Moldova de azi într-o familie de
    învăţători, care s-au refugiat în România după ocuparea Basarabiei de către
    URSS în 1944. A publicat 30 de volume de ficţiune şi memorialistică şi a fost
    deţinut politic. Cristina Petrescu, profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice
    a Universităţii Bucureşti, spune că există o diferenţă între iniţiatorul
    protestului şi cei care l-au sprijinit. Deja există această sintagmă, Mişcarea Goma, care circulă în scrierile
    istorice, şi care reprezintă modul în care fost canonizat acest protest
    colectiv. De fapt, această nefericită sintagmă corespunde definiţiei
    Securităţii dată acestui grup. În acest caz, liniile grupului sunt puţin mai
    complicate tocmai pentru că este un grup mult mai mare decât Ellenpontok sau
    Aktionsgruppe Banat. Eu voi încerca să fac o uşoară reinterpretare a acestei
    mişcări. În primul rând, voi diferenţia între cine a fost Goma, ca oponent
    cultural faţă de regimul comunist şi care are parte de o anumită canonizare, şi
    mişcarea Goma, care are o cu totul şi cu totul altă canonizare.


    Relaţia
    lui Goma cu regimul a fost una sinuoasă, mergând de la opoziţie radicală la
    susţinerea sa, mai ales în 1968, când noul lider de la Bucureşti Nicolae
    Ceauşescu a exprimat deschis opinia împotriva centrului lagărului socialist de
    la Moscova. Cristina Petrescu. Noi
    ne uităm la oponenţii regimului mereu urmărind dinamica relaţiilor dintre
    oponent şi regim. Iar Goma are privilegiul de a fi unul dintre oponenţii de cea
    mai lungă durată, cel mai andurant dintre ei, este chiar o performanţă printre
    toţi cei care sunt cunoscuţi ca iniţiatori ai unor mişcări împotriva regimului.
    El a început prin participarea la revoltele studenţilor din Bucureşti care au
    început în acelaşi timp cu cele de la Budapesta din 1956. A devenit deţinut
    politic, ulterior a avut domiciliul obligatoriu, după care este reintegrat în
    Universitate. Există o încercare de a fi racolat ca informator care însă
    eşuează, pentru ca în 1968 să ajungă, de bună voie, în partidul comunist, şi să
    susţină regimul Ceauşescu, după cum el însuşi
    mărturiseşte.


    Cu
    toate acestea, Goma a rămas un interlocutor imprevizibil şi incomod pentru
    autorităţi. Cristina Petrescu susţine că liderul mişcării române pentru
    drepturile omului a continuat să şicaneze regimul. Goma s-a remarcat prin faptul că în anii 1970 a fost un
    vârf al nonconformismului în rândurile scriitorilor români pentru că este
    primul care reuşeşte să publice undeva în afara României două volume care îi
    fuseseră refuzate de cenzură. Unul dintre ele este pronunţat împotriva
    regimului, este un volum în care vorbeşte despre deţinuţi obsedaţi de
    libertate. Au avut mare succes pentru că au venit în momentul lui Soljeniţîn i se
    traducea Arhipelagul Gulag în limbi de circulaţie internaţională, motiv pentru
    care Goma este denumit Soljeniţîn român.


    Goma reintră în conflict deschis cu
    autorităţile comuniste în 1977 când semnează o scrisoare colectivă de protest
    adresată Conferinţei pentru Securitate şi Cooperare în Europa de la Belgrad din
    acelaşi an şi difuzată la postul de radio Europa liberă. Scrisoarea era un
    denunţ al încălcării drepturilor omului în România. Cristina Petrescu. Se ştie că Goma a fost
    iniţiatorul mişcării pentru drepturile omului care a avut ca model Charta 77
    din Cehoslovacia, după care Goma a încercat să fie cooptat de către regim, şi
    parţial s-a reuşit aceasta, dacă ne uităm la articolele pe care el le publică
    până este arestat. Aflat în închisoare, retractează foarte mult din poziţiile
    exprimate, este în final eliberat datorită presiunii internaţionale pentru a
    ajunge să fie expulzat şi deveni unul dintre membrii marcaţi ai exilului
    democratic până în 1989. Rămâne un personaj controversat şi după 1989 mai ales
    datorită poziţiilor pe care le-a luat în privinţa sovietizării Basarabiei. Am
    să conchid şi am să spun că, în mare măsură, Paul Goma este un erou uitat al
    istoriei noastre recente, tocmai că nu şi-a găsit un loc potrivit.


    Aşa s-a
    născut Mişcarea Goma, care a cuprins în total 430 de persoane care au avut
    legături cu Bărbosul, numele de cod dat de Securitate lui Goma. Printre
    numele cele mai importante care au susţinut demersul lui Goma au fost criticul
    literar Ion Negoiţescu, medicul psihiatru Ion Vianu şi muncitorul Vasile
    Paraschiv. Dintre aceştia, 186 au obţinut paşaport pentru emigrare după ce
    mişcarea a fost reprimată. Cristina Petrescu. Mişcarea Goma este descrisă ca unul dintre momentele
    culminante de mobilizare împotriva fostului regim comunist. O mişcare care a
    atins aproape 200 de susţinători, ceea ce reprezintă un număr comparabil cu al
    susţinătorilor Chartei 77. Dar cele două mişcări au urmat traiectorii complet
    diferite. În timp ce mişcarea Goma a luat sfârşit odată cu arestarea lui,
    Charta 77 a supravieţuit regimului comunist şi a dat Cehoslovaciei şi Cehiei un
    preşedinte după căderea comunismului.



    Pe 1 aprilie 1977 Paul Goma este arestat şi în
    acelaşi an, pe 20 noiembrie 1977, lui, soţiei şi copilului le-a fost retrasă
    cetăţenia română şi au fost expulzaţi din România. Au ajuns la Paris unde au
    cerut azil politic, însă Goma nu a dorit să ceară cetăţenia franceză. Ca o
    reparaţie, regimul de după 1989 i-a redat oponentului cetăţenia română.