Tag: satul Urși

  • Biserica de lemn din satul Urși

    Biserica de lemn din satul Urși

    În toamna anului trecut, Comisia Europeană a anunțat câștigătorii Premiilor
    Europene pentru Patrimoniu, cunoscute și sub titulatura de Premiile Europa
    Nostra. Printre cei patru laureați ai marilor premii s-a numărat și proiectul
    de restaurare a Bisericii de lemn din satul Urși, proiect întreprins de
    Fundația ProPatrimonio din România. De asemenea, restaurarea bisericuței a
    câștigat și Premiul Publicului, în urma votării online la care au participat
    numeroși cetățeni europeni. Începută în 2009 și terminată în 2020, grație
    fondurilor obținute din donații și muncii de voluntariat a numeroși studenți,
    arhitecți și pictori-restauratori, restaurarea bisericuței din județul Vâlcea a devenit nu doar un model de urmat în
    domeniu, ci și posibilitatea de a afla mai bine cum se construia în epocă.
    Despre biserica din lemn din Urși știm că are hramul Buna Vestire și
    Arhanghelul Mihail și prima ei atestare documentară ne spune că a fost
    construită între 1757-1784, după cum aflăm de la arhitecta Raluca Munteanu,
    participant la lucrările de restaurare:

    Este foarte posibil ca cea pe care o
    vedem acum să nu fie cea din acea perioadă pentru că mai târziu este menționat
    un incendiu devastator în 1838 în urma căruia biserica a fost grav afectată și
    au fost începute lucrări de reparație și refacere. Abia la 1843 apare o
    inscripție deasupra portalului de intrare unde e scris că, practic, ctitorul
    Nicolae Milcoveanu a finanțat și s-a ocupat de lucrările de reparație. Tot din
    acel an datează și picturile murale extrem de valoroase ale bisericii. Nicolae
    Milcoveanu n-aș putea spune că a fost un boier, ci un localnic mai înstărit din
    zonă. Așa cum se obișnuia foarte mult pe atunci, el donat din banii și timpul
    lui pentru a face un lucru pentru comunitate. A reparat biserica și a redat-o
    cultului.

    Pe de altă parte, meșterii în lemn,
    cei care au înălțat biserica, au rămas anonimi până azi. În schimb, au fost
    menționați zugravii: Gheorghe, Nicolaie și Ioan cei care au pictat biserica.
    Iar Gheorghe se pare că era chiar zugrav din satul Urși, consideră arhitecta
    Raluca Munteanu:

    Este foarte posibil să fie localnici care
    s-au inspirat, așa cum se vede foarte bine în imaginile zugrăvite, din
    picturile din zonă, în special cele de la Mănăstirea Hurezi, care au constituit
    un reper pentru foarte multe alte obiective din zonă. După cum bine știm, în
    general izvoarele scrise în partea de sud a României sunt foarte lacunare. Este
    posibil ca numele meșterilor la momentul respectiv să fi fost foarte bine cunoscut
    de oamenii din sat, dar, pentru că nu exista această practică a documentării
    scrise, informația n-a mai ajuns până la noi. Faptul că apare numele acestor
    zugravi este mai curând o raritate decât o chestie curentă. În cazul acestor
    biserici de sat, și nu doar în cazul bisericilor de sat, ci chiar în cel al
    clădirilor reprezentative și mânăstirilor puține nume de meșteri au ajuns până
    la noi. Ei se și deplasau dintr-o zonă într-alta, având experiență, și erau
    chemați și în alte localități învecinate.
    Iar un specialist în pictură poate să identifice fie după o perioadă,
    fie după tipul de desen în ce măsură stilul și influențele au migrat și s-au
    transmit, poate, din generație în generație sau între meșterii care lucrau în
    aceeași perioadă.


    Dimensiunile lăcașului de cult sunt, de asemenea, semnificative pentru
    mărimea comunității sătești, dar și pentru posibilitățile de exploatare a
    lemnului din zonă. Bisericuța din Urși are circa 8 metri lungime şi o lățime
    cam de 6 metri, fiind și foarte scundă. Până la streașină are poate 2,40 metri
    și, cu tot cu acoperiș, s-ar putea să ajungă la o înălțime de 4,50 metri, aflăm
    de la Raluca Munteanu care, de asemenea, ne spune că arhitectura bisericuței nu
    poate fi încadrată într-un stil anume.

    Arhitecta Raluca Munteanu: E o biserică vernaculară, construită cât se poate de pragmatic. E
    simplă, făcută cu tehnica și materialele care se găseau la îndemână, de pildă
    lemnul. Tipul ăsta de îmbinări în coadă de rândunică a bârnelor de lemn este
    întâlnit în toată Europa din sud până în nord. Era cel mai simplu și cel mai
    facil mod de a realiza o construcție din lemn în momentul în care lemnul era destul
    de ieftin și ușor de găsit. Forma sa e strict funcțională și adaptată nevoilor
    de cult. Nu are nimic special din punctul acesta de vedere comparativ cu
    majoritatea bisericilor din lemn din zonă. Există doar câteva excepții. Este
    evident o biserică de ortodoxă care respectă toate canoanele construirii ca
    plan, compartimentare interioară și funcționalitate. Iar decorația, cum ziceam,
    este influențată de pictura Mănăstirii Hurezi, iar icoanele și desenele care se
    întâlnesc sunt organizate tot în modalitatea dictată de practica și de
    ritualurilor ortodoxe. Ce este într-adevăr special, nu doar pentru zona
    respectivă, ci pentru o arie mult mai largă, este faptul că meșterii au optat
    să decoreze biserica cu frescă pe lemn. Nu nu sunt compatibile în general cele
    două tehnici: fresca și pictura pe lemn. Aici peste bârnele de lemn s-a aplicat
    o tencuială din var pe care s-a pictat din momentul când era încă umedă. De
    obicei pictura era a secco, adică direct pe lemn, sau dacă într-adevăr se
    aplica o tencuială de var, se mai aplica o cercuială, adică se mai puneau niște
    nuiele de lemn care să susțină tencuiala, s-o facă să adere mult mai bine și să
    fie mai rezistentă. În cazul nostru s-a optat strict pentru tehnica folosită la
    bisericile realizate din zid: tencuială de var direct spre zidărie și pictată affresco.



    În prezent, atât pictura murală atât de
    sensibilă, cât și clădirea bisericii sunt complet restaurate, iar lăcașul de
    cult a fost redat slujbelor în paralel cu noua biserică din zid ridicată în
    sat, de curând.