Tag: scurtmetraj

  • Film O’Clock International Festival

    Film O’Clock International Festival

    Film O’Clock International Festival a ajuns la cea de-a patra ediție și se desfășoară în perioada 28 februarie – 3 martie în prestigioase universități de film, cinematografe și alte centre partenere din România, Lituania, Ucraina, Moldova, Bulgaria, Grecia, Egipt și Africa de Sud. Pentru competiția internațională de scurtmetraje, echipa festivalului a ales 10 titluri provenind din cele 8 țări, unele dintre ele deja nominalizate și premiate la festivaluri internaționale de film ca Berlinale, Sarajevo, Jihlava, San SebastianFilmele respective concurează în cadrul Film O’Clock International Festival pentru două premii: premiul publicului și premiul juriului.

    Mirona Radu, directoarea Festivalului Film O’Clock, ne-a vorbit despre cum a decurs procesul de selecție al acestei ediții.

     “Am încercat an de an să consolidăm festivalul și în felul ăsta am mai adăugat câte o țară. Am început cu cinci țări, iar acum avem opt. Și bineînțeles că ideea noastră, visul nostru este să atacăm și alte fusuri orare, să mergem și în alte zone, pentru că oamenii sunt interesați în primul rând de concept. Este interesant să știi că, în același timp, același conținut, adică același film este vizionat în țări foarte diferite, foarte depărtate. 

    Proiecții simultane s-au mai făcut în Europa, dar adăugând cele două filme din Africa, am reușit să depășim granițele continentului. Anul acesta a fost foarte dificil să facem selecția filmelor, pentru că am primit mult mai multe filme de calitate, chiar foarte multe, am văzut peste o sută. Este un lucru bun, care ne arată totuși că devenim mai vizibili, că oamenii au încredere în concept, în selecția noastră. Ne bucură asta, dar, pe de altă parte, cum spuneam, a fost foarte dificil procesul. 

    Suntem trei selecționeri și evident că între noi au avut loc și discuții aprinse, poate și pentru că venim cu background-uri diferite. Alături de mine, selecționeri sunt criticul Andrew Mohsen din Egipt și Zhana Kalinova din Bulgaria. Evident, nu este ușor să găsești o formulă sau să alcătuiești o selecție care să mulțumească toate tipurile de public, mai ales că publicul festivalului nostru este unul diferit, provenind din atâtea țări. 

    În același timp, este și interesant procesul de selecție pentru că fiecare dintre noi învață câte ceva. Noi nu punem accent pe un gen anume, astfel că avem în program atât filme de ficțiune, cât și animații. Anul acesta avem și un film documentar. În plus, în privința selecției, nu ne propunem să avem un număr anume de filme. Ne-am fi dorit să avem mai multe filme la această ediție, dar cum cele mai multe sunt lungi ca durată. de 20, 25 chiar 30 de minute, n-am putut adăuga prea multe titluri.”             

     

    Trei dintre filmele incluse în competitia internațională sunt românești, (“Suruaika”, regia Vlad Ilicevici, Radu C. Pop, “When the MIGs fly”, regia Philip Găicean, “Hypatia”, regia Andrei Răuțu), iar unul dintre ele vine din Republica Moldova (“Bad News”, regia Liviu Rotaru). Film O’Clock International Festival are în program și două conferințe.

    Mirona Radu: “De fiecare dată adăugăm în programul festivalului și două conferințe dedicate, să zicem, mai mult celor din industrie. Spun asta pentru că invitații fiind de obicei profesioniști din domeniu, se poate întâmpla ca temele să fie cumva nișate. Dar conferințele respective sunt deschise, evident, și publicului larg. Una dintre ele are ca temă patrimoniul și inteligența artificială. Abordând aceste subiecte, ne dorim să facem o legătură între trecut și ce se întâmplă în prezent, dar aruncăm o privire și înspre viitor. 

    Inteligența artificială, un subiect foarte dezbătut, poate fi și un instrument de ajutor în păstrarea patrimoniului. Și mă refer strict la păstrarea filmelor de arhivă sau a celor vorbite în limbi mai puțin cunoscute. De exemplu, în Africa de Sud, unde în prezent se vorbesc 11 limbi oficiale, există o companie care desfășoară un proiect extrem de interesant desfășurat cu ajutorul Inteligenței Artificiale. Ideea este că, folosind AI, să se încerce păstrarea filmelor realizate acolo și a limbii care se folosește în film, cu tot specificul său, pentru că nu se știe cât vom mai putea păstra aceste lucruri odată cu globalizarea tot mai accentuată. 

    Cea de-a 2-a conferință are ca temă sănătatea mintală, un subiect foarte dezbătut și important de abordat. Legat de sănătatea mintală, trebuie să recunoaștem că și industria filmului este și sau poate deveni un mediu toxic dacă nu reușim să păstrăm anumite limite. Despre aceste aspecte vom vorbi în această a doua conferință.”

    Fiecare scurtmetraj din programul Film O’Clock International Festival a oferit o perspectivă unică asupra culturii țării sale sau a încercat să transporte spectatorul într-un spațiu imaginar, fără legătură cu vreun stat. Teme precum legăturile de familie, schimbările din societate, realismul emoționant și imaginația fără frontiere se numără printre subiectele explorate în scurtmetrajele prezentate în acest an”, spune Zhana Kalinova, critic și selecționeră a Film O’Clock International Festival.

  • Scurtmetraje realizate de femei

    Scurtmetraje realizate de femei

    Cu această ediție se
    concretizează dorința noastră de a face pasul spre un microfestival
    interdisciplinar, în centrul căruia este creația realizată de femei, fie că
    vorbim de film, literatură sau arte vizuale
    , spune Elena Vlădăreanu,
    inițiatoarea evenimentului.


    Filmele care au deschis ediția 2020 a Zilelor Sofia
    Nădejde au fost Bilet de iertare de Alina Șerban, Kaimos de Sarra
    Tsorakidis, Forevers de Raya al Souliman, Ana se întoarce de Ruxandra
    Ghițescu și O noapte în Tokoriki de Roxana Stroe.


    Am conceput o
    micro-selecție de filme narative de ficțiune care să surprindă, în primul rând,
    diversitatea cinemaului realizat de femei din România. O diversitate care se
    regăsește atât în tematicile acestor filme și în reprezentările personajelor
    feminine, o diversitate a provenienței acestor regizoare, cât și o diversitate
    a mijloacelor de expresie cinematografică la care apelează aceste regizoare,

    spune Flavia Dima, curatoarea programului.


    Scurtmetrajele Roxanei Stroe au participat la numeroase festivaluri internaționale
    și au câștigat multe premii. Scurtmetrajul ei de absolvire, O noapte în
    Tokoriki, proiectat în cadrul programului de filme care a deschis Zilele Sofia
    Nădejde 2020, a avut premiera la Berlinale în 2016, unde a primit premiul
    special Generation 14+. O noapte în Tokoriki a fost selectat la mai bine de 100
    de festivaluri (printre care San Sebastian, Karlovy Vary) și a câștigat 25 de
    premii. Roxana
    Stroe despre O noapte în Tokoriki, film pe care l-a realizat în
    cadrul unui master la UNATC.


    Roxana Stroe: Cred că sunt anumite povești care se potrivesc cu genul acesta scurt,
    iar povestea din O noapte în Tokoriki
    mi s-a părut că merge spusă într-un scurtmetraj. Așa mi-am imaginat de la
    început filmul, nu-l vedeam nici mai lung, nici mai scurt, nici un minut în
    plus sau în minus. Ideea acestui film mi-a venit în perioada în care terminam
    masterul și eram cumva nostalgică, nu știam ce se va întâmplă după. În perioada aceea am tot ascultat piesele care se aud și în
    film, piese cu care eu am crescut. Și tot ascultându-le pe repeat mi-am dat
    seama că mi-aș dori ca povestea să se petreacă într-o discotecă. Discoteca din
    film nu există, am filmat în București într-o sală abandonată, pe care am
    amenajat-o împreună cu echipa în săptămâna pe care am avut-o la dispoziție
    înainte de filmare. Și, într-adevăr, am încercat să-i dăm aerul anilor 90. Așa
    a pornit ideea filmului, de la muzică.



    Raya Al Souliman este regizoare de film de
    origine siriană și română, locuiește și trăiește în București și a terminat
    masteratul la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematrografică
    București în 2013. A regizat mai multe scurtmetraje
    selectate la festivaluri de film, iar filmele ei gravitează în jurul graniței
    dintre realitate și ficțiune. La seara de scurtmetraje din cadrul Zilelor Sofia
    Nădejde 2020 a fost proiectat Forevers, (2017).

    Raya Al Souliman: Șansa unui scurtmetraj este să
    ajungă la cât mai multe festivaluri și în felul acesta să fie văzut de cât mai
    multă lume. Forevers a fost primul meu film după școală, iar actrițele din
    film, Sarra Tsorakidis și Ana Savin, mi-au fost colege și sunt absolvente de
    regie, așa că scenariul este inspirat din realitate, de prietenia noastră. Inițial
    eu am scris un scenariu, dar când am început repetițiile pentru film mi-am dat
    seama că ar fi important ca povestea să fie scrisă împreună, să fie un proces
    creativ comun, pentru că filmul era și povestea noastră. Și a fost ca un fel de
    terapie să joc în propriul meu film și să joc alături de prietenele mele.



    Zilele Sofia Nădejde este un proiect ART NO
    MORE organizat cu sprijinul financiar al A.F.C.N. (Administrația
    Fondului Cultural Național). Sofia Nădeje (1856-1946)
    a fost prima femeie din România căreia i-a fost permis să susţină Bacalaureatul
    într-un liceu de băieţi, prima femeie care a condus o revistă literară şi
    autoarea primului roman feminist din istoria literaturii române.


  • “Trece şi prin perete”, de Radu Jude – menţiune specială la Quinzaine des Réalisateurs

    “Trece şi prin perete”, de Radu Jude – menţiune specială la Quinzaine des Réalisateurs

    Singurul film românesc selecţionat anul acesta la Cannes, scurtmetrajul “Trece şi prin perete”, realizat de Radu Jude, a primit aseară Menţiunea Specială a Juriului la secţiunea “Quinzaine des Réalisateurs” pentru varietatea de expresie.



    “Trece şi prin perete”, producţie 100% independentă, este o adaptare liberă după povestirea “În magazie” de Anton Pavlovici Cehov.



    Radu Jude a câştigat mai multe premii cu filmele sale, precum “Lampa cu căciulă”, “Cea mai fericită fată din lume” şi “Toată lumea din familia noastră”. Din distribuţie fac parte Sofia Nicolaescu, pe care publicul o va recunoaşte din multipremiatul lungmetraj “Toată lumea din familia noastră”, al cărui coscenarist este colega noastră Corina Sabău, de la Secţia Reportaj-Panoramice Radio România Internaţional.



    De-a lungul timpului, în secţiunea Quinzane des Réalisateurs au fost prezenţi mari regizori, precum Werner Herzog, Martin Scorsese, Michael Haneke, Jim Jarmush, Luc şi Jean-Pierre Dardenne.