Tag: securitate digitală

  • Octombrie – luna europeană a securităţii cibernetice

    Octombrie – luna europeană a securităţii cibernetice

    Luna
    Europeană a Securității Cibernetice este o campanie anuală a UE dedicată
    promovării securității cibernetice și furnizării de informații privind
    securitatea digitală prin sensibilizare și schimbul de bune practici. În
    fiecare an, în octombrie, au loc sute de activități în întreaga Europă -
    conferințe, ateliere de lucru, cursuri de formare, seminare online, prezentări şi
    chestionare online, cu scopul de a oferi cetățenilor resurse pentru a afla mai
    multe despre protecția online.

    Luna europeană a securității
    cibernetice își propune să crească gradul de conștientizare în materie de
    securitate cibernetică și să ne aducă la curent cu amenințările din spațiul
    cibernetic. Ne reamintește că ne putem întări cu ușurință propria securitate
    cibernetică prin adoptarea unor obiceiuri digitale bune. Fiind în alertă
    împotriva escrocilor, putem rămâne în siguranță,
    a îndemnat Margaritis Schinas, vicepreședinte pentru promovarea
    modului de viață european, cu prilejul lansării oficiale a
    campaniei, la sfârșitul lui septembrie.

    Realitatea
    ne arată că atacurile cibernetice și criminalitatea informatică sunt tot mai
    numeroase și mai sofisticate în întreaga Europă. Se preconizează, în
    același timp, că această tendință va continua să crească în viitor, date fiind
    previziunile conform cărora 22,3 miliarde de dispozitive la nivel mondial vor
    fi conectate la internetul obiectelor (n.red. rețea de dispozitive digitale
    conectate) până în 2024.

    Digitalizarea oferă oportunități
    enorme și asigură soluții pentru multe dintre provocările cu care se confruntă
    Europa, nu în ultimul rând în timpul crizei provocate de pandemia de COVID-19,
    dar, în același timp, spun cei de la Bruxelles, expune economia și societatea
    la amenințări cibernetice. O serie de sectoare critice precum transporturile,
    energia, sănătatea și finanțele au devenit tot mai dependente de tehnologiile
    digitale în activitățile lor de bază. Iar un răspuns mai solid în materie de
    securitate pentru a construi un spațiu cibernetic deschis și securizat poate
    spori încrederea cetățenilor în instrumentele și serviciile digitale.

    Cezar Bărbuceanu, expert în cadrul Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică:

    Atacatorul încearcă să vină cu
    orice fel de informație/ofertă care să poată să atragă atenția, să fie de
    impact, ca să păcălească utilizatorul obișnuit. Nu neapărat să-i fure lui
    datele sau banii din cont, ci prin el poate ajunge la multe alte persoane care
    pot lucra în multe alte locuri și pot pătrunde și penetra sistemele de operare
    ale unor companii unde lucrează prieteni, vecini, cunoscuți ai celui pe care
    reușește să-l păcălească. De regulă, aceste atacuri, aceste tipuri de phishing
    vin în valuri și îi iau prin surprindere pe majoritatea pentru că dintr-un
    utilizator se poate ajunge la 1000 și tot așa, se poate propaga foarte repede
    în foarte scurt timp.

    Securitatea cibernetică poate fi definită ca suma
    tuturor măsurilor luate pentru a crea siguranță în mediul online, spun
    specialiștii în domeniu. Ei amintesc că fraudele pe telefon, fraudele online,
    fraudele cu cardul, câștigurile false pe care ni le propun unii sau alții sunt
    doar câteva dintre modalitățile prin care diverși atacatori încearcă, și uneori
    chiar reușesc, să obțină foloase apelând la inducerea în eroare.

    Despre riscurile
    şi provocările cu care se confruntă astăzi ecosistemul internaţional de securitate
    cibernetică, dar și despre beneficii, a vorbit la Radio România și Manuela
    Catrina, adjunct al directorului DNSC, Directoratul Naţional de Securitate
    Cibernetică:

    Avem, în primul
    rând, după perioada pandemică, o creştere mult mai mare a digitalizării, ceea
    ce ne bucură. Toţi ne întâlnim cu zona digitală din ce în ce mai des. Evident
    că zona digitală vine cu ameninţările ei. Mulţi dintre noi le învăţăm de la
    copiii noştri, pentru că nu aveam cum să le învăţăm de la părinţii noştri, e o
    zonă foarte nouă. Riscuri sunt diverse, dar n-aş vrea să vorbesc numai despre
    riscuri.

    Este şi o zonă de beneficii care vin aici şi cred că ar trebui să încercăm să explicăm mai bine
    cum se folosesc aceste lucruri, pentru că 90% din ameninţări pot fi combătute
    cu practici foarte, foarte simple. Acasă ne încuiem uşa, ne schimbăm parolele,
    lucruri simple, igiena, adică nu lucruri sofisticate. 10% sunt poate ameninţări
    foarte sofisticate şi acolo experţii au foarte mult de lucru. Dar probabil că
    şansa noastră în România este să transferăm veriga slabă, cum se numeşte în
    zona de securitate cibernetică, omul, în veriga puternică.

    Eu sunt convinsă că
    o putem face, pentru că am foarte multă încredere că românii sunt oameni
    inteligenţi, oameni cărora le place foarte mult noua tehnologie. Dacă bunica
    mea a învăţat să lucreze cu telefonul şi să folosească reţelele sociale într-un
    mod sigur, eu cred că şi bunica dumneavoastră, şi mătuşa şi copilul vecinului
    ştiu să fac asta. Deci împreună putem să facem asta.

    Specialiștii vin și
    cu sfaturi: pentru a ne feri de amenințările din spațiul cibernetic este nevoie de vigilență
    și suspiciune, spun ei, prudență în accesarea mail-ului, trebuie verificată
    sursa mesajului, este foarte important să se vadă de unde provine, care e legitimitatea
    lui, eventual trebuie sunat dacă e vorba de vreo companie sau de vreo ofertă a
    cuiva unde există acces și contact, trebuie verificat textul pentru că, de
    regulă, atacatorii, majoritatea nefiind din România folosesc instrumente de
    traducere care traduc oarecum incorect textul, trebuie verificat dacă oferta
    este de actualitate, făcut un search pe Google înainte de a accesa sau de a da
    click pe orice fel de link primit. Altfel spus, lucruri simple care pot face
    diferența.