Tag: servicii digitale

  • Noi norme pentru îmbunătăţirea securităţii cibernetice a entităţilor şi reţelelor critice ale UE

    Noi norme pentru îmbunătăţirea securităţii cibernetice a entităţilor şi reţelelor critice ale UE

    Acest act de punere în aplicare detaliază măsurile de gestionare a riscurilor în materie de securitate cibernetică, precum şi cazurile în care un incident ar trebui considerat semnificativ, iar întreprinderile care furnizează infrastructuri şi servicii digitale ar trebui să îl raporteze autorităţilor naţionale. Acesta este un alt pas important în stimularea rezilienţei cibernetice a infrastructurii digitale critice a Europei – subliniază Executivul comunitar într-un comunicat de presă.

    „Securitatea cibernetică este unul dintre principalele elemente constitutive ale protecţiei cetăţenilor noştri şi a infrastructurii noastre” – a declarat vicepreşedintele Comisiei Europene, Margrethe Vestager.

    „În peisajul actual al securităţii cibernetice, este extrem de important să ne intensificăm capacităţile, cerinţele de securitate şi schimbul rapid de informaţii cu norme actualizate. Îndemn toate statele membre să pună în aplicare aceste norme la nivel naţional cât mai curând posibil, pentru a se asigura că serviciile esenţiale pentru societăţile şi economiile noastre sunt sigure și din punct de vedere cibernetic” – a mai spus vicepreşedintele Executivului, Margrethe Vestager.

    Noul regulament adoptat se va aplica unor categorii specifice de întreprinderi care furnizează servicii digitale, cum ar fi furnizorii de servicii de cloud computing, furnizorii de servicii de centre de date, pieţele online, motoarele de căutare online ori platformele de reţele sociale.

    Pentru fiecare categorie de furnizori de servicii, actul de punere în practică specifică momentul în care un incident este considerat semnificativ, cui trebuie raportat şi în ce interval de timp.

    Adoptarea regulamentului coincide cu termenul până la care statele membre trebuie să transpună în legislaţia naţională Directiva vizând măsurile necesare pentru un nivel comun ridicat de securitate cibernetică. Începând cu data de 18 octombrie 2024, toate statele membre trebuie să implementeze măsurile de care e nevoie pentru a se conforma normelor de securitate cibernetică, inclusiv pe cele de supraveghere şi de asigurare a respectării regulilor.

  • Platformele de social media – protejarea democrației și libertății în sfera online

    Platformele de social media – protejarea democrației și libertății în sfera online

    Instituțiile europene au pornit în ultimele luni verificări legate de modul în care cele mai cunoscute platforme de social media – Facebook, Instagram, TikTok și X (fosta Twitter) – combat discursul urii, manipularea și publicitatea înșelătoare. Acestea afectează din ce în ce mai mult bunăstarea democrațiilor europene la fel de mult ca și a cetățenilor. Răspândirea dezinformării este o problemă crucială de care nici o singură democrație de pe glob nu este scutită.

    La începutul acestui an, Comisia a detectat 50.000 de conturi false și roboți pe X (fostul Twitter) care promovau narațiuni de dezinformare împotriva guvernului german. Scandalul recent din jurul lui Elon Musk și Brazilia arată în ce măsură marii tehnicieni încearcă să se comporte fără impunitate în fața legii. În plus, potrivit unor cercetări, utilizarea sporită a rețelelor sociale de către tineri are un impact asupra tulburărilor de somn, anxietate, depresie și probleme de stima de sine.

    Recent, în Parlamentul European, a avut loc o dezbatere intitulată „Măsuri globale față de platformele de social media – consolidarea rolului Legii privind serviciile digitale (DSA) și protejarea democrației și libertății noastre în sfera online”.

    Vicepreședinta Comisiei pentru o Europă pregătită pentru era digitală, Margrethe Vestager, a oferit mai multe amănunte :

    “Aceasta este munca comisiei. Nu trebuie sa existe  companii care să pună în joc sănătatea mintală, democrația sau integritatea alegerilor noastre. Asta a cerut acest Parlament Comisiei Europene. Si asta am facut. Nu ne aflăm la sfârșitul acestui proces, dar începem și lucrurile vor funcționa pentru că acest act legislativ ține foarte mult și se bazează pe valoarea acestei uniuni, statul de drept, procesul echitabil. Sunt foarte mândra că am făcut parte din acest proces.

    Sunt mândra să fac parte din aplicarea acestui act legislativ important, cu succes. Sper să fie monitorizată această implementare. Sper că veți cere resurse suficiente pentru ca acest lucru să se întâmple, pentru că ceea ce este în joc este legitimitatea parlamentului de a lua decizii cu privire la ceea ce este legal și ce este ilegal și să-i protejeze pe cei minori pentru ca ei să poată crește și să devină adevaraţi democraţi.”

    Legea privind serviciile digitale își propune să construiască o lume online mai sigură și mai echitabilă. Acesta introduce norme care să protejeze în mod egal toți utilizatorii din UE, atât în ceea ce privește bunurile, conținutul sau serviciile ilegale, cât și drepturile lor fundamentale. Ea asigură o modalitate ușoară de a raporta conținuturi, bunuri sau servicii ilegale, măsuri de protecție mai puternice pentru persoanele vizate de hărțuirea și hărțuirea online, transparența în ceea ce privește publicitatea, mecanisme de depunere a plângerilor ușor de utilizat și gratuite pentru cazul în care o platformă online diminuează conținutul.

  • Comisia solicită Temu și Shein informații cu privire la respectarea Regulamentului privind serviciile digitale

    Comisia solicită Temu și Shein informații cu privire la respectarea Regulamentului privind serviciile digitale

    Autoritățile de reglementare în domeniul tehnologiei din Uniunea Europeană au cerut companiilor de comerț online Temu și Shein, fondate în China, să furnizeze până la 12 iulie detalii cu privire la modul în care respectă normele comunitare privind conținutul online, în urma plângerilor formulate de organismele de protecție a consumatorilor.

    Cele două companii trebuie să ofere mai multe informații referitoare la măsurile pe care le-au luat pentru respectarea obligațiilor prevăzute de Regulamentul privind serviciile digitale privind așa-numitul „mecanism de notificare și de acțiune” (care le permite utilizatorilor să notifice produsele ilegale), interfețele online – care ar trebui să fie concepute în așa fel încât să nu inducă în eroare sau să manipuleze utilizatorii prin intermediul elementelor de design manipulator.

    De asemenea, Comisia doreşte mai multe detalii cu privire la modul în care companiile protejează minorii, transparența sistemelor lor de recomandare, trasabilitatea comercianților și conformitatea.

    Pe baza evaluării răspunsurilor, Comisia va aprecia care sunt etapele următoare, între care s-ar putea afla chiar inițierea procedurii de infringement, dacă va fi cazul.

    Pentru încălcarea regulamentului, Comisia poate impune amenzi de până la 6% din cifra de afaceri globală a unei companii.

    În urma desemnării lor drept platforme online foarte mari, Temu și Shein fac obiectul supravegherii de către Comisie, inclusiv în ceea ce privește obligațiile generale prevăzute de Regulamentul pentru servicii digitale, care a intrat în vigoare la 17 februarie 2024. Cele două platforme au la dispoziție patru luni de la desemnare pentru a respecta normele mai stricte prevăzute de regulament, în special obligația de a evalua și de a atenua în mod corespunzător orice riscuri sistemice care decurg din serviciile lor, precum distribuirea de produse nesigure și contrafăcute.

  • Comisia desemnează Temu drept platformă online foarte mare

    Comisia desemnează Temu drept platformă online foarte mare

    Peste 45 de milioane de utilizatori din Uniunea Europeană folosesc, lunar, acest marketplace, conform datelor transmise chiar de către Temu Comisiei, număr care depăşeşte pragul stabilit de Actul legislativ privind serviciile digitale pentru desemnarea ca platformă online foarte mare.

    În consecinţă, Comisia Europeană a notificat, oficial, gigantul TEMU că a fost încadrat în această categorie, ceea ce înseamnă că are la dispoziţie patru luni pentru a implementa norme mult mai stricte de protejare a consumatorilor europeni de riscurile achiziționării unor bunuri contrafăcute, produse nesigure sau ilegale și a unor articole care încalcă drepturile de proprietate intelectuală.

    Aceste măsuri pot include adaptarea condițiilor de utilizare, îmbunătățirea proiectării interfeței pentru utilizatori pentru o mai bună raportare și detectare a listărilor suspecte, îmbunătățirea proceselor de moderare pentru a elimina rapid articolele ilegale și rafinarea algoritmilor săi pentru a preveni promovarea și vânzarea de bunuri interzise.

    De asemenea, rapoartele anuale întocmite de Temu trebuie să evalueze în mod specific orice efecte adverse potențiale asupra sănătății și siguranței consumatorilor, cu accent pe bunăstarea fizică și mentală a utilizatorilor minori. Trebuie puse în aplicare măsuri pentru a proteja consumatorii împotriva achiziționării de bunuri nesigure sau ilegale, cu un accent deosebit pe prevenirea vânzării și distribuției de produse care ar putea fi dăunătoare pentru minori. Aceasta include încorporarea unor sisteme solide de asigurare a vârstei pentru a restricționa achiziționarea de articole restricționate în funcție de vârstă.

    Temu trebuie să se asigure că evaluările sale de risc și respectarea tuturor obligațiilor prevăzute în Actul legislativ privind serviciile digitale sunt auditate în fiecare an pe plan extern și independent. În plus, platforma va trebui să ofere acces la datele publice cercetătorilor, inclusiv cercetătorilor agreați desemnați de coordonatorii serviciilor digitale.

  • Comisia deschide proceduri oficiale împotriva Meta

    Comisia deschide proceduri oficiale împotriva Meta

    Regulamentul privind serviciile digitale impune norme care pot proteja minorii atunci când interacționează online, pentru a le proteja sănătatea mintală și fizică. Comisia a declanşat această investigaţie pentru că este preocupată de faptul că atât sistemele Facebook, cât și cele ale Instagram, inclusiv algoritmii acestora, prezintă riscuri care pot exploata deficienţele şi lipsa de experienţă a minorilor şi, ca atare, pot cauza un comportament care creează dependenţă la copii.

     

    În plus, metodele de verificare a vârstei pe care le-a implementat Meta în cadrul serviciilor sale nu sunt adecvate, a subliniat vicepreședinta executivă pentru o Europă pregătită pentru era digitală, Margrethe Vestager.

     

    Şi comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, a precizat că forul european nu va precupeţi niciun efort pentru a proteja copiii şi s-a arătat îngrijorat şi de nivelul de confidențialitate acordat minorilor în funcționarea sistemelor de recomandare ale celor două reţele de socializare.

    Deschiderea acestor proceduri se bazează pe o analiză preliminară a raportului de evaluare a riscurilor transmis de Meta în septembrie 2023, pe răspunsurile Meta la cererile oficiale de informații ale Comisiei privind protecția minorilor și metodologia de evaluare a riscurilor, pe rapoarte publice, precum și pe analiza proprie a Comisiei.

    Bruxelles-ul a inițiat deja proceduri oficiale împotriva Meta, la 30 aprilie, în legătură atât cu Facebook, cât și cu Instagram, în ceea ce privește publicitatea înșelătoare, conținutul politic, mecanismele de notificare și de acțiune, accesul cercetătorilor la date, precum și indisponibilitatea unui discurs civic în timp real și a unui instrument eficient de monitorizare a alegerilor de către terți înaintea scrutinului pentru Parlamentul European.

    În urmă cu un an, Facebook şi Instagram au fost desemnate platforme online foarte mari, cu peste 45 de milioane de utilizatori activi lunar în Uniunea Europeană şi, ca atare, au responsabilităţi mai mari, conform legii serviciilor digitale.

  • Norme pentru un mediu digital sigur și competitiv (Democrația în acțiune)

    Norme pentru un mediu digital sigur și competitiv (Democrația în acțiune)

    Pornind de la principiul că “Ceea ce este ilegal offline trebuie să fie ilegal și online”, cadrul de reglementare digital al UE stabilește standarde fără precedent în cadrul unei piețe digitale deschise și competitive. Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA) stabilește standarde clare privind modul în care întreprinderile online operează și furnizează servicii în UE, oferind în același timp un nivel ridicat de protecție a utilizatorilor; Actul legislativ privind piețele digitale (DMA) stabilește obligații pentru platformele online mari care acționează în calitate de „controlori de acces” pe piața digitală pentru a se garanta că acestea au o conduită corectă; Legea privind inteligența artificială stabilește obligații pentru AI, pe baza riscurilor potențiale și a nivelului de impact.

     

    Despre rolul Parlamentului European în atingerea obiectivului unui mediu digital sigur și competitiv, în crearea și implementarea normelor, discutăm cu eurodeputatul Dragoș Tudorache, co-raportor al Parlamentului European pentru actul legislativ privind inteligența artificială, președintele Comisiei speciale a Parlamentului European pentru inteligența artificială în era digitală.

     

    Disclaimer: Sprijinul Parlamentului European pentru producerea acestui podcast nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opinia autorului. Parlamentul European nu poate fi făcut responsabil pentru nicio utilizare a informațiilor conținute în podcast.

     

     

  • Regulamentul UE pentru un mediu online mai sigur și mai responsabil a intrat în vigoare

    Regulamentul UE pentru un mediu online mai sigur și mai responsabil a intrat în vigoare


    Tehnologiile digitale au schimbat viața oamenilor, nu doar în ceea ce privește comunicarea, ci au impact în felul în care trăim, muncim, creăm.


    Infografic: Valorile UE în nucleul tranziției digitale


    https://www.consilium.europa.eu/fr/infographics/digital-europe/



    La 16 noiembrie a intrat în vigoare Regulamentul privind serviciile digitale, document conținând noul set de norme de referință ale UE pentru un mediu online mai sigur. Astfel, Uniunea susține protejarea drepturilor utilizatorilor și crearea unor condiții concurențiale echitabile pentru companii.


    Regulamentul se aplică tuturor serviciilor digitale prin care consumatorii sunt puși în legătură cu furnizorii de bunuri, servicii sau conținut online.


    Normele actuale prevăd noi responsabilități menite să limiteze răspândirea de conținut și de produse ilegale online, să asigure o protecție reală minorilor și să ofere o mai mare libertate de alegere și informații mai valoroase utilizatorilor.


    De ce avem nevoie de aceste reguli ? Dezvoltarea exponențială a serviciilor digitale are un impact major asupra vieților noastre. Suntem martori la apariția a numeroase noi modalități de comunicare, de cumpărare sau de acces la informații online, în continuă schimbare. Din acest motiv, legislația europeană trebuie să țină pasul cu aceste schimbări.


    Au fost multe dispute cu uriașele platforme digitale, cum ar fi Google, Facebook sau Amazon. Un exemplu : zeci de media din toată lumea au reclamat monetizarea conținutului lor de către acestea. Poziția dominantă la care au ajuns giganții digitali le oferă avantaje enorme față de concurenți, dar și o influență inerentă asupra democrației și economiei. Ele au devenit și motoarele de inovare ale viitorului.


    Noul regulament își propune să implementeze un grad sporit de responsabilitate și supraveghere. Platformelor cu mai mult de 45 de milioane de utilizatori le sunt impuse obligații suplimentare, de exemplu vor trebui să efectueze evaluări anuale prin care să determine dacă aduc prejucii prin serviciile lor, cum ar fi expunerea la bunuri sau conținuturi ilegale sau diseminează dezinformărea. Totodată, vor trebui să vegheze la respectarea drepturilor fundamentale, la protejarea datelor cu caracter personal, la libertatea și pluralismul mass-media online, precum și la drepturile copiilor.


    O veste bună pentru utilizatori, în sensul protejării libertății de exprimare : vor putea contesta deciziile arbitrare de moderare a conținutului luate de platformele online. Astfel, utilizatorii pot adresa direct plângeri platformelor, pot alege un organism extrajudiciar de soluționare a litigiilor sau pot introduce căi de atac în instanță.


    Regulamentul menționat vine cu o prevedere foarte curajoasă de supraveghere publică a platformelor online în întreaga Uniune. Comisia Europeană este îndrituită să supravegheze în mod direct platformele și motoarele de căutare online foarte mari. Totodată, fiecare stat membru va trebui să desemneze un coordonator al serviciilor digitale, fiecare având ca responsabilitate supravegherea platformelor și motoarelor de căutare foarte mari, dar și a altor entități care intră în domeniul de aplicare al Regulamentului privind serviciile digitale. Coordonatorii naționali și Comisia Europeană vor colabora prin intermediul unui Comitet european pentru servicii digitale. De asemenea, va fi instituit un mecanism de cooperare la nivelul UE între autoritățile naționale de reglementare și Comisie. În sprijinul acestor activități, Comisia Europeană înființează un Centru european pentru transparența algoritmilor.


    În termen de 3 luni, platformele vor trebui să raportezenumărul de utilizatori finali activ, pe baza cărora vor fi clasificate.


    Reamintim că la 15 decembrie 2020, Comisia a prezentat propunerile de Regulament privind serviciile digitale și de Regulament privind piețele digitale.