Tag: Serviciul de Telecomunicatii Speciale

  • Coronavirus: Linie telefonică pentru românii aflați în străinătate

    Coronavirus: Linie telefonică pentru românii aflați în străinătate

    Pentru informarea cetățenilor români aflați în străinătate cu privire la măsurile de prevenire a răspândirii coronavirusului Covid-19, a fost înfiinţată o linie dedicată acestora: +4021.320.20.20. Numărul poate fi apelat din orice rețea și are tarif normal.



    Pe de altă parte, funcţionează în ţară, TelVerde 0800 800 358, linie dedicată informării despre noul coronavirus. Persoanele care au apelat la Telverde s-au interesat despre modul în care se manifestă Covid-19 și cum poate fi prevenită această afecțiune.



    În situația necesității măririi capacității de preluare a apelurilor liniei telefonice TelVerde, specialiștii Serviciului de Telecomunicații Speciale dețin resursele necesare și pot acționa în cel mai scurt timp.



    Odată cu punerea în funcţiune a numărului TelVerde, a scăzut numărul apelurilor de urgență la 112, întrucât cetățenii pot solicita informații direct de la specialiști pe linia dedicată de informare.



    Grupul de Comunicare Strategică de pe lângă Guvernul României a făcut, din nou, apel la mass-media să nu mai transmită public informații care nu au fost verificate din surse oficiale.

  • STS a lansat aplicaţia APEL 112

    STS a lansat aplicaţia APEL 112

    Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a lansat aplicaţia de urgenţă ‘Apel 112’ pentru telefoane mobile. Aceasta permite transmiterea coordonatelor GPS la momentul iniţierii apelului către Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112. Potrivit STS, Pe baza informaţiilor de localizare, intervenţia agenţiilor specializate (Serviciul de Ambulanţă, Poliţie, ISU-SMURD, Jandarmi, Salvamont) din cadrul SNUAU este mai rapidă şi mai eficientă, crescând astfel şansele de salvare a apelantului. Aplicaţia permite transmiterea localizării apelanţilor 112 atunci când apelul de urgenţă este generat dintr-o reţea naţională de telefonie mobilă. Utilizarea aplicaţiei presupune activarea şi existenţa serviciilor de date (acces Internet) şi a serviciului de localizare (GPS) ale telefonului mobil. În lipsa serviciului de date, poziţia apelantului va putea fi totuşi comunicată operatorului 112 în timpul conversaţiei telefonice pentru că aplicaţia permite afişarea coordonatelor GPS’.

    Apel 112 poate fi descărcată şi instalată gratis pe telefonul mobil din magazinele de aplicaţii Google Play şi App Store. Aplicaţia este compatibilă cu telefoanele mobile care au sisteme de operare Android şi iOS. Utilizatorul trebuie să introducă în aplicaţie numărul sau numerele de telefon, în cazul în care în telefonul mobil sunt două cartele SIM cu servicii de date active. Pentru a folosi Aplicaţia 112, nu este necesară înregistrarea în sistemul informatic al 112 numărului de telefon al apelantului.


    La prima accesare a aplicaţiei, utilizatorul trebuie să accepte Termenii şi Condiţiile, apoi, dacă informaţia de localizare este disponibilă, pe ecranul telefonului sunt afişate latitudinea şi longitudinea corespunzătoare poziţiei. Acurateţea informaţiilor de localizare depinde de calitatea semnalului GPS, iar precizia poate varia de la câteva zeci de metri până la câteva sute de metri. La utilizarea butonului Apelare 112 sau Transmitere poziţie, aplicaţia extrage şi transmite informaţiile de localizare asociate telefonului mobil, în format AML (Advanced Mobile Location), către sistemul informatic al 112. Aceste informaţii vor fi prelucrate şi puse la dispoziţia operatorilor 112 şi a agenţiilor specializate numai în asociere directă cu un apel de urgenţă 112 generat de la numărul de telefon de pe care a fost transmisă informaţia de localizare’ se precizează în comunicatul STS.

    În Europa, ţări precum Finlanda, Austria, Slovenia, Lituania, au pus la dispoziţia populaţiei aplicaţii similare celei dezvoltate de STS.

  • 112, de 15 ani în Europa

    112, de 15 ani în Europa


    Sunt 15 ani de când cetăţenii Uniunii Europene apelează un unic număr – 112 – atunci când au – sau consideră că au – o urgenţă. În România, numai anul trecut, operatorii au preluat peste 12 milioane de apeluri, mai puţine cu aproape un milion faţă de 2017 – arată un studiu făcut de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale. Aproape jumătate dintre solicitări s-au dovedit a fi urgenţe şi au fost transferate către Ambulanţă, Poliţie şi Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) – SMURD. Directorul Centrului Municipal Integrat pentru Situaţii de Urgenţă, colonelul Florian Feticu, a declarat că a scăzut numărul apelurilor care nu reprezintă urgenţe, iar acest lucru arată că populaţia României a înţeles care este scopul acestui serviciu.



    Totuşi, din totalul apelurilor primite la numărul unic de urgenţă, în anul 2018, circa 55% au fost pentru situaţii non-urgente. Au fost persoane care au apelat 112 pentru a reclama că nu pot returna produse la magazine, că este aprinsă lumina pe stradă sau doresc să îşi încarce cartela telefonică, ca să afle mersul trenurilor sau cât este ceasul. Apelanţii de acest tip sunt distribuiţi uniform pe teritoriul ţării. Cu doar 45% apeluri non-urgente, capitala stă mai bine decât restul ţării, însă recordul de apeluri îi aparţine unui bucureştean, care în 10 luni a sunat de peste 21.000 de ori. Media zilnică de apeluri non-urgente este de 18.000.



    Din numărul total al apelurilor non-urgente, cea mai mare incidenţă o au situaţiile denumite pocketdialing, aproape două treimi. Acestea sunt apeluri involuntare, făcute de cei care fie apelează din greşeală numărul de urgenţă, fie uită să-şi blocheze telefonul, ca urmare numărul 112 este apelat neintenţionat.



    Preluarea apelurilor la numărul unic de urgenţă poate fi îngreunată de procesarea apelurilor făcute neintenţionat la 112.Procedura prevede că, în astfel de situaţii, operatorii sunt obligaţi să asculte apelul preluat timp de 15-20 de secunde, chiar dacă de la celălalt capăt al firului nu se aude niciun sunet, apoi să reapeleze de două ori numărul de pe care s-a efectuat apelul. Pentru un astfel de apel involuntar şi care nu este o urgenţă reală se pierd timp şi resurse, vitale în alte cazuri, unde poate fi vorba despre diferenţa între viaţă şi moarte, atrag atenţia autorităţile.



    Dintre apelurile justificate, care reclamă o intervenţie de urgenţă, marea majoritate a cazurilor au fost transferate către Ambulanţă – 58%, Poliţie – 22% şi ISU-SMURD – 16%. Cea mai mare provocare pentru cele trei servicii principale chemate să intervină în caz de urgenţă a fost incendiul devastator produs, în toamna anului 2015, în clubul bucureştean Colectiv, în timpul unui concert rock. Autorităţile au declanşat atunci planul roşu de intervenţie. Bilanţul tragic – 64 de morţi, majoritatea tineri – reflectă nu doar corupţia din administraţie, cea care a permis funcţionarea clubului în condiţii inadecvate, ci şi deficienţele grave ale sistemului medical.