Tag: Short Forms

  • Grand Prix Nova, a XII-a ediție

    Grand Prix Nova, a XII-a ediție

    În perioada 23-28 iunie, Radio România organizează a XII-a ediție a Festivalului Internaţional de Teatru Radiofonic Grand Prix Nova dedicat inovaţiei.

    Festivalul va fi prefațat, în perioada 20-24 iunie, de atelierul Orizont sonor, adresat tinerilor interesați de creația de ficțiune sonoră.

    Grand Prix Nova se bucură de la începuturile sale de patronajul Majestății Sale Margareta Custodele Coroanei Române, precizează organizatorii.

    În acest an, președinta de onoare a juriului este Edita Kudláčová, Head of Radio European Broadcasting Union (EBU).

    Selecția festivalului propune în cele trei categorii de concurs – Drama, Short Forms, Binaural Drama, 27 de producții de top din întreaga lume. Audițiile sunt programate între 24 și 27 iunie, începând cu ora 10:00, la care sunt bineveniți profesioniştii şi iubitorii de audio drama (ficțiune sonoră). Fiecare zi de audiții se va încheia cu o sesiune de discuții cu reprezentanții acestora, transmisă online prin live streaming pe pagina de facebook a festivalului. Limba oficială a festivalului este engleza, iar audițiile sunt deschise tuturor celor interesați de fenomenul spectacolului sonor. Intrarea este liberă.

    Gala de premiere va avea loc vineri, 28 iunie, de la ora 12:00, la Palatul Elisabeta în prezența ASR Principele Radu.

  • Triplă selecție a producțiilor Teatrului Național Radiofonic

    Triplă selecție a producțiilor Teatrului Național Radiofonic

    În sezonul de primăvară al festivalurilor de radio drama, Teatrul Național Radiofonic participă cu trei producții în competiția pentru marele premiu.

    În perioada 27-31 martie, va avea loc la Canterbury (Marea Britanie) a IX-a ediție a UK International Radio Drama Festival (UKIRDF). Din cele peste 100 de producții înscrise la preselecție, organizatorii festivalului au selectat în concurs ambele producții propuse de Teatrul Național Radiofonic: Anii ’60 de Ema Stere, regia Mihnea Chelaru, și Uvertură la Demonii, ars acustica de Ilinca Stihi, secondată de sound designerul Tom Brânduș. Ca recunoaștere a Teatrului Național Radiofonic, criticul și producătoarea de teatru radiofonic Oana Cristea Grigorescu va coordona alături de artistul italian Stefano Giannotti juriul acestei ediții a festivalului.

    Tema acestei ediții a UKIRDF este The Floor of Heaven, iar sintagma promite explorarea soluțiilor posibile la problemele prezentului în dramaturgii sonore și în scenografii auditive ce imaginează lumea de mâine. Au fost selectate în cele două secțiuni, Radio Drama și Short Forms, o mare diversitate de spectacole sonore produse atât de posturi publice, cât și de producătorii și artiștii independenți din întreaga lume. Anul acesta două conferințe despre dramaturgia spectacolelor audio completează cu o dimensiune teoretică programul festivalului. Acestea vor fi susținute de scriitori invitați.

    A 26-a ediție a prestigiosului festival internațional de teatru radiofonic și documentare Grand Prix Marulić se va desfășura în perioada 26-31 mai la Hvar, în Croația. Dochia, fiica împăratului, repovestită de Marina Ilie și adaptată radiofonic de Ema Stere, regia Attila Vizauer, se regăsește pe lista celor unsprezece producții selectate în concurs la secțiunea Short Form. Cotat ca unul din cele mai longevive și valoroase festivaluri internaționale de profil, prin tematica sa, Old Texts Revisited (texte vechi reinterpretate), festivalul caută să reînvie patrimoniul literaturii și să îl reflecte în interpretări contemporaneizate, să stimuleze noi forme de expresie sonoră în ficțiune și documentar sonor. Sitagma text vechi se referă la orice text literar sau moștenire orală anterioară anului 1953. În fiecare an, Festivalul Prix Marulić va scădea 70 de ani din anul ediției curente pentru a stabili limita referinței la textul vechi.

    În ambele festivaluri, câștigătorii sunt desemnați de un juriu format din reprezentanții producțiilor selectate în concurs, coordonat de doi profesioniști invitați. Ambele festivaluri au renunțat la scripturile tipărite pe hârtie, iar urmărirea traducerii în limba engleză se face de pe device-uri, în format electronic. Dezbaterile cu care se încheie fiecare zi de audiții dau ocazia dialogului profesional între producătorii și artiștii prezenți.

    Producțiile selectate în concursuri reflectă diversitatea tematică și stilistică, dar și constanța valorii în producțiile Teatrului Național Radiofonic. De altfel, Anii ’60 este finalistă în top 3 la categoria Best European Drama unde câștigătorii vor fi anunțați duminică, 19 martie, în cadrul galei de premiere la BBC Broadcasting House (Londra).

    Anii ’60 comentează naufragiul primei generații de tineri decuplați de la lumea liberă, în anii consolidării regimului comunist în România. Valorile a două sisteme sociale, socialismul și capitalismul, sunt oglindite în eșecul existențial al personajelor.

    Uvertură la Demonii este o producție scurtă în care autoarea și regizoarea Ilinca Stihi se întorce la Demonii, singurul roman politic al lui Dostoievski, pentru a medita la reflexele imperialiste, la politica de invadare și anexare a teritoriilor vecine, la totalitarismul de stat rusesc ca model de guvernare. Revizitarea sonoră a revoluțiilor și agresiunilor din istoria Rusiei din zorii secolului XX până în prezent deschide calea înțelegerii terorii ca politică de stat.

    Legenda Babei Dochia este unul dintre cele mai frumoase şi importante mituri românești. Povestea Dochia, fiica împăratului, repovestită de Marina Ilie, în adaptarea radiofonică a Emei Stere și regia artistică semnată de Attila Vizauer, combină sursele populare și redă sonor împletirea legendei cu poezia populară, o caracteristică a legendelor și basmelor populare românești.

    Anii ’60 de Ema Stere, adaptarea radiofonică Mihnea Chelaru. În distribuție: Daniel Badale, Constantin Cojocaru, Gavril Pătru, Ioan Grosu, Coca Bloos, Rodica Mandache, Virginia Rogin, Petru Lupu, Gheorghe Arcudean, Violeta Berbiuc, Julieana Drăghici. Asistent regie: Janina Dicu. Înregistrări de teren: Bogdan Dumitrescu și Marius Țoghină. Inginer de sunet: Mădălin Cristescu. Regia muzicală: Andrei Miricescu. Redactor: Oana Cristea Grigorescu. Regia artistică: Mihnea Chelaru.

    Uvertură la Demonii de Ilinca Stihi. În distribuție: Zoltan Octavian Butuc. Sound design: Tom Brânduş. Redactor şi producător: Domnica Ţundrea. Regia artistică: Ilinca Stihi.

    Dochia, fiica împăratului, legendă românească repovestită de Marina Ilie, adaptare radiofonică Ema Stere. În distribuție: Alexandra Stroe și Mădălina Ignat. Regia de montaj: Florin Bădic. Regia de studio: Renata Rusu. Regia tehnică: Mihnea Chelaru. Muzica originală: Andrei Miricescu. Redactor: Oana Cristea Grigorescu. Regia artistică: Attila Vizauer.

  • Producții ale Teatrului Național Radiofonic la UK International Radio Drama Festival

    Producții ale Teatrului Național Radiofonic la UK International Radio Drama Festival

    Toate cele trei producții ale Teatrului Național
    Radiofonic propuse la cea de-a VI-a ediție a UK International Radio Drama
    Festival (UKIRDF) au fost selecţionate de organizatori. Este vorba de 101 FM de
    Maria Manolescu Borșa, regia artistică Mihnea Chelaru, Mama ucide uriașul de
    Ema Stere, dramatizarea Mădălin Cristescu, regia artistică Attila Vizauer și
    Jucării după Marin Sorescu, adaptarea radiofonică Oana Cristea Grigorescu,
    regia artistică Mihnea Chelaru.

    Oana Cristea Grigorescu, redactor la Radio
    România, redacţia Teatrul Naţional Radiofonic şi critic de teatru, ne-a dat
    amănunte despre producția 101 FM, concurentă
    la secțiunea Radio Drama.

    O piesă care pentru noi este foarte importantă, pentru că face parte
    din producțiile care urmăresc dramaturgia nouă și încearcă să reflecte dinamica
    ei și temele de actualitate în directă relație cu actualitatea ascultătorilor
    noștri. Spun asta pentru că 101 FM este o poveste despre aniversarea centenară
    a străbunicii, gestionată de o familie în mod stângaci. Iar din această
    organizare a sărbătoririi bunicii ies la iveală incongruențe, mici conflicte
    latente din familie. De asemenea, este o aniversare care se suprapune peste
    sărbătorirea centenarului țării, dar și peste istoria noastră centenară, care
    se reflectă comic și serios în istoria acestei familii.

    Oana Cristea
    Grigorescu ne-a prezentat și celelalte două producții, Mama ucide uriașul și
    Jucării, participante la cea de-a VI-a ediție a UK International Radio Drama
    Festival în secțiunea Short Forms: Ambele piese scurte au ca
    specific în această secțiune – Short Forms din cadrul UK International Radio
    Drama Festival – limita de șapte minute. Ceea ce este diferit față de cele mai
    multe festivaluri de gen, unde limita este de zece minute. Este și o provocare
    pentru că șapte minute uneori înseamnă mult, dar în același timp nu este o
    suprafață prea mare în care să poți dezvolta o poveste cu cap și coadă.

    Sunt
    două povești foarte diferite, cred că acesta a fost și motivul pentru care au
    intrat ambele în selecție. Prima, Mama ucide uriașul, are la bază povestea Emei
    Stere, iar dramatizarea este semnată Mădălin Cristescu. Să ne amintim că
    Mădălin Cristescu este deja foarte cunoscut, iar anul trecut adaptarea lui
    sonoră la producţia Călătoria lui Orfeu, în regia lui Attila Vizauer, a fost
    distinsă cu Marele Premiu la Hvar (Croația) la Grand Prix Maruliç 2019 -
    International Festival of Radio Plays and Documentary Radio Dramas.

    Așa că avem
    de-a face și de această dată cu o poveste în care sunetul urmărește și dezvoltă
    spațiul din jurul cuvintelor. Este o poveste a drumului spre casă noaptea, când
    mama și copilul sunt atacați de un bețiv. Este, de fapt, o reamintire a acestui
    episod în care copilul – ajuns acum la bătrânețe – a avut ocazia să-și vadă
    mama în rolul unui erou care a înfrânt uriașul. Iar cealaltă producție scurtă,
    Jucării după Marin Sorescu, pornește de la poezia foarte cunoscută a lui Marin
    Sorescu și construiește în prim plan o poveste a singurătății bătrâneții, a
    înfruntării morții, a gestionării acestui prag.



    Datorită celor trei producții selecționate, a fost al
    treilea an consecutiv în care Teatrul Național Radiofonic a intră în selecția
    UKIRDF cu rezultate ce confirmă poziția Radio România printre cei mai valoroși
    producători europeni de teatru radiofonic.