Tag: #sieu

  • Protestul #șîeu a scos în stradă mii de români

    Protestul #șîeu a scos în stradă mii de români

    Companii private, instutuții, primării, personalități și simpli cetățeni s-au alăturat astăzi protestului inițiat de suceveanul Ștefan Mandachi. La ora 15.00, timp de 15 minute, mii de persoane și-au suspendat activitatea la locul de muncă sau au protestat în stradă. La aceeași oră, Mandachi a inaugurat primul metru de autostradă, realizat din fonduri proprii, în localitatea Cumpărătura, judeţul Suceava.



    La Iași, circa 1.000 de persoane au protestat în centrul orașului sub sloganul “Moldova vrea autostradă”. Sute de persoane au ieșit în stradă și în București, traficul fiind blocat în Piața Victoriei de zeci de pietoni, dar și de șoferi care au decis să staționeze timp de 15 minute. Circulația a fost oprită și în zona Pipera unde au sediul zeci de companii private. Circa 100 de persoane, conform estimărilor presei, au protestat în Piața Universității din București. Manifestanții, în majoritate studenți, au ieșit în zona cunoscută de bucureșteni ca “La statui” unde au format o “autostradă umană” și au intonat imnul național. Alte proteste au avut loc la Sibiu, Cluj- Napoca, Galați și în alte mari orașe din țară.



    Și Reprezentanța Comisiei Europene în România s-a alăturat protestului. Pauză de cafea pentru autostrăzi! În perioada 2014-2020, 6.3 miliarde de euro* au fost puse la dispoziția României pentru proiecte de infrastructură. Cu toate acestea, proiectele care se derulează sunt din perioada financiară 2007-2013, care nu au fost finalizate la timp”, a transmis instituția pe pagina de Facebook.



    De la Palatul Cotroceni, președintele Klaus Iohannis a transmis un mesaj de susținere pentru manifestanți: “În legătură cu protestul de astăzi de la ora 15.00, vreau să știe protestatarii că sunt alături de ei. Șî eu.”



    În schimb, din partea coaliției de guvernare PSD-ALDE a venit un mesaj chiar din partea liderului social-democraților, Liviu Dragnea, care a criticat în termeni duri protestul #șîeu și pe inițiatorul acestuia. “Ca să țipe unii acum că nu fac autostrăzi. Și niște șmecheri să urle că au făcut un metru de autostradă, când astăzi încep lucrările la Autostrada Moldova. Ei fac circ, noi facem autostrăzi. Ei țipă, noi dezvoltăm România. Acel om de afaceri care am înțeles că a cheltuit 100.000 euro pentru acest circ. Dacă tot avea banii ăștia, putea să îi doneze. Legea aprobată în Parlament e Târgu Mureș-Iași. Ce căuta spre București? Totul este circ”, a spus președintele PSD, aflat la Conferința de alegeri a PSD Dâmbovița.

  • Măsuri pentru infrastructura de transport

    Măsuri pentru infrastructura de transport

    “România vrea autostrăzi” – sub acest slogan, născut din exasperare, pe 15 martie, la ora 15, timp de 15 minute, românii au fost chemaţi să se alăture protestului iniţiat de un om de afaceri din Suceava. Supărat pe lipsa de inițiativă a autorităților și pe dezinteresul față de construcția de autostrăzi, Ștefan Mandachi a contractat o firmă de specialitate care, la începutul lunii martie, a construit, simbolic, un metru de autostradă, primul şi singurul din cea mai săracă regiune românească – Moldova, din estul ţării. A chemat, acum, la protest, lui alăturându-i-se de la simpli cetăţeni, oameni de afaceri, consilieri judeţeni şi primari, până la cofetării, mercerii, școli, asociații, sindicate sau ONG-uri.



    “Vrem autostradă pentru a livra mai repede. Pentru că parcul auto se deteriorează rapid pe drumurile proaste și cresc costurile cu întreținerea lui. Pentru că transportul dintr-o parte în alta a țării durează enorm și asta duce la scumpirea produselor. Pentru că pur și simplu costul cu forța de muncă este mai mare. Pentru că riscul de accidente este mai mare pe drumurile care trec prin fiecare localitate, pentru că Moldova a fost neglijată total la acest capitol” – se arată într-un mesaj de susţinere a protestului.



    Situaţia infrastructurii rutiere lasă, însă, de dorit nu doar în Moldova, ci în întreaga ţară. La sfârșitul lui 2018, la aproape trei decenii de la prăbuşirea comunismului şi la peste 10 ani de la aderarea la Uniunea Europeană, România avea doar aproximativ 800 kilometri de autostradă, din care circa 100 oricum moşteniţi din perioada dictatorului Nicolae Ceauşescu.



    Actualul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, declară că înțelege demersul oricărui român, pentru că – recunoaşte el – într-adevăr, răbdarea are o limită. Lucrul acesta nu poate decât să ne impulsioneze ca să accelerăm proiectele, să modificăm legislația, să facem proceduri mai simplificate – mai spune Cuc, pe lângă indolenţa celor care s-au perindat, de-a lungul anilor, la putere, birocraţia fiind una din piedicile care au contribuit la actuala stare de fapt.



    Nici pe calea ferată nu se circulă mai bine. Cineva spune că a călători cu trenul în România este ca atunci când ai fi obligat să te uiți încontinuu la cel mai trist film făcut vreodată. Întârzieri constante ale curselor, viteze de rulare a garniturilor care – în secolul luminii – sunt comparabile cu cele ale melcului, vagoane care, unele, parcă ar fi din perioada celui de-al Doilea Război Mondial, cârpeli ale liniilor ferate adică lucrări de modernizare a infrastructurii care trebuie refăcute după doar câţiva ani – toate acestea sunt parte din peisajul cotidian.



    Or, în astfel de condiţii, acelaşi ministru Răzvan Cuc promite că, în bugetul pe acest an, există suficiente fonduri atât pentru întreţinerea căii ferate, cât şi pentru cea a vagoanelor.