Tag: siguranta

  • Sănătatea mintală a angajaţilor români

    Sănătatea mintală a angajaţilor români

    Cele două cazuri de deces la locul de muncă din 2024 au atras atenția specialiștilor. Mai mult, în februarie 2025, o companie din România a fost pentru prima dată condamnată în instanță pentru epuizarea profesională a unei angajate, iar firma este obligată să îi plătească acum daune morale și materiale. Și datele confirmă că nivelul de stres relaționat cu locul de muncă nu afectează doar cazuri izolate. Un studiu recent care a analizat răspunsurile oferite de 3500 de angajați din România arată că 48% dintre ei experimentează, des și foarte des, simptome de anxietate la locul de muncă, iar 43% își alocă cel mult trei ore pe săptămână pentru relaxare.

    Corina Neagu are peste 20 de ani de experiență în domeniul resurselor umane și este fondatoarea unei companii de consultanță care ajută organizațiile să cultive potențialul din angajații pe care îi au, iar pe aceștia, să își descopere talentele. Ea este de părere că nivelul scăzut de educație din România ultimilor 35 de ani și lipsa educației emoționale sunt factori determinanți ai problemelor de sănătate mintală relaționate cu locul de muncă. Corina Neagu consideră că școlile românești mai au multe de îmbunătățit pentru a învăța să ofere elevilor competențele de care au avea nevoie mai departe:

    „Școala din România ne-a adus în situația în care noi nu pregătim competențe nici pe departe, n-avem grijă de emoționalul copiilor noștri. Părinți care, ori sunt plecați în străinătate la muncă, ori nu sunt disponibili emoțional, ori sunt relații disfuncționale în familii, ori sărăcie – când vorbim de mediul rural, ori abuzuri de tot felul. Da, deci nici măcar părinții nu știu ei să fie bine cu ei (înșiși) ca să poată să gestioneze relația cu copiii. Și atunci, toate lucrurile astea au dus ca starea noastră, ca popor, din punct de vedere emoțional și mintal să nu fie tocmai așa cum ar trebui să fie. Da, într-o țară civilizată, sănătoasă, normală există politici de prevenție, există strategii la nivel național, există programe la nivel organizațional, de prevenție și de wellbeing — de a încuraja starea de bine și siguranța psihologică la locul de muncă.”

    Experta consideră că în trecutul poporului nostru s-au format tipare de comportament pe care este timpul să le rupem. În acest sens, frica, drept principal instrument de control din timpul comunismului, încă își face simțită prezența în felul în care ne raportăm unii la alții ierarhic. Lipsa unei culturi a lucrului în echipă, un individualism înțeles greșit și rușinea drept componentă a felului în care ne raportăm unii la alții sunt alte aspecte culturale moștenite. În plus, continuă experta:

    „Un alt model cultural este faptul că noi nu aveam dreptul la opinie. Noi nu știam ce înseamnă feedback. Dacă deschideam gura, ni se spunea „du-te în camera ta, acum vorbesc adulții”. Nu mai vorbesc de instrumentele de coerciție care existau și acasă și la școală. Iarăși, acesta este un model care s-a perpetuat.”

    Multe voci importante în domeniul resurselor umane afirmă tot mai des că organizațiile joacă un rol esențial în starea de bine a angajaților și, prin urmare, a societății în general. Corina Neagu confirmă acest lucru:

    «Companiile nu sunt terțe persoane, ele sunt conduse de niște oameni care trebuie să ia niște decizii. Decizia de a avea grijă de angajații tăi trebuie să fie o prioritate pentru orice fel de organizație și pentru orice fel de lideri al organizației respective. De ce ai grijă de oamenii tăi? Oamenii tăi au grijă de clienții tăi? E foarte simplu. Da, atât de clienți interni, cât și de clienții externi. Asta a spus-o Richard Branson, nu am spus-o eu, dar a spus-o foarte bine. Adică e extrem de important lucrul acesta — și ai grijă nu doar în sensul în care dai un salariu la final de lună, ai grijă să le creezi și spațiu, și climatul, și cultura, și mediul în care ei să se simtă autentici și să poată să vină să se manifeste în mod autentic. Autenticitate conștientă. Adică nu venim să ne spălăm rufele în public, ci venim fără niciun fel de sabie deasupra capului și fără niciun fel de repercusiune — dacă dau un feedback, fără niciun fel de traume asociate, dacă în timpul unei discuții nu sunt de acord cu tine și avem păreri divergente și mă simt confortabil în a-mi exprima punctul de vedere așa cum mă gândesc. Deci exprim ceea ce gândesc fără să fiu penalizată, hărțuită, abuzată din cauza asta sau marginalizată sau concediată».

    Un sondaj realizat de platforma BestJobs anul trecut revela faptul că satisfacția angajaților români la locul de muncă se afla la cel mai scăzut nivel din ultimii trei ani, cu doar trei din zece respondenți declarându-se mulțumiți de jobul lor. În cadrul aceluiași studiu, șase din zece angajați spuneau că jobul le afectează negativ și viața personală. În același timp, există tot mai multe ONG-uri și oameni pregătiți care ajută companiile și angajații să dezvolte medii mai sănătoase de lucru, în care comunicarea sănătoasă și empatia să dirijeze relațiile interumane.

  • România, printre cele mai sigure țări din lume

    România, printre cele mai sigure țări din lume

    România se numără printre statele cu cel mai scăzut nivel al criminalităţii, oferind o situație mai favorabilă din acest punct de vedere decât multe ţări vest-europene – anunță un comunicat al ministerului de Interne de la București, bazându-se pe rapoartele Departamentului de Stat al SUA şi ale Comisiei Europene.

    Potrivit acestora, România este recunoscută ca o ţară foarte sigură pentru cetăţeni şi turişti. În ‘Raportul pentru cetăţenii americani care călătoresc în afara graniţelor’, România este indicată ca având un risc scăzut şi foarte scăzut de infracţiuni.

    Potrivit MAI, documentele oficiale internaţionale evidenţiază progresele semnificative ale României în combaterea criminalităţii, confirmând statutul său de ţară sigură. În ultimii ani, România a înregistrat cifre sub media europeană şi internaţională la infracţiuni precum tâlhăriile, furturile şi alte fapte comise cu violenţă – se mai precizeaza in comunicat.

  • Cum văd românii siguranța zilei de mâine

    Cum văd românii siguranța zilei de mâine

    Cu ocazia Zilei Naționale a Sustenabilității, ONG-ul Ambasada Sustenabilității în România a realizat un studiu prin care a explorat cum percep românii siguranța zilei de mâine și cât de valida este sintagma “Sustenabilitatea este siguranța zilei de mâine” prin corelarea nevoilor exprimate de cetățeni cu Obiectivele de Sustenabilitate definite de Națiunile Unite.



    Românii percep siguranța zilei de mâine în termeni de: salarii echitabile, adaptate la prețuri (72%), un sistem de sănătate pe care să te poți baza (71%), stabilitatea locului de muncă/financiară (70%), sănătatea personală și a celor din jur (68%), un sistem de învățământ de calitate, cu profesori bine pregătiți, dotări necesare etc. (60%), fără criminalitate, tâlhari, oameni ai străzii periculoși (57%), o țară puternică din punct de vedere financiar (52%).



    Ca idee generală, 6 din 10 români spun ca trăiesc fără siguranța zilei de mâine. Principalii responsabili de situaţie mentionați de respondenţi sunt instituțiile statului și politicienii.



    Aici puteţi consulta rezultatele detaliate ale studiului.



    Nevoile de siguranță ale românilor corespund obiectivelor de sustenabilitate ale ONU, promovate la noi în țară de Ambasada Sustenabilității în România.



    Studiul este o componentă importantă a campaniei de conștientizare Sustenabilitatea este siguranța zilei de mâine. Nu o putem lăsa în voia sorții”, lansată cu ocazia Zilei Naționale a Sustenabilității, celebrată anual pe 27 octombrie. Campania este realizată de organizația non-profit Ambasada Sustenabilității în România.

  • Gestionarea tematicii sociale de către Președinția suedeză a Consiliului UE

    Gestionarea tematicii sociale de către Președinția suedeză a Consiliului UE

    Suedia a preluat pe data de 1 ianuarie 2023 Președinția rotativă a Consiliului Uniunii Europene, iar mandatul său se va încheia pe data de 30 iunie 2023.



    Într-un articol de opinie apărut în numărul 118 al buletinului informativ realizat de Institutul European din România a fost prezentată modalitatea prin care Președinția suedeză și-a propus să gestioneze tematica socială.



    Abordarea de la Stockholm pornește de la ideea că exercitarea capacității de muncă este o condiție necesară pentru a diminua riscul de sărăcie și excluziune socială. Printre măsurile urmărite se numără: schimbări ale unor directive referitoare la piața muncii și la siguranța și protecția muncitorilor, inclusiv pentru îmbunătățirea condițiilor de lucru.



    O altă dimensiune vizată de Președinția suedeză se referă la elaborarea unei strategii pentru sănătate și asistență socială și creșterea vizibilității problemelor cu privire la viața independentă pentru persoanele în vârstă.



    Vă invităm să accesați textul integral al articolului aici. (autor Mihaela-Adriana Pădureanu, Expert, Serviciul Studii Europene)

  • Acord în domeniul aviației între UE și Armenia

    Acord în domeniul aviației între UE și Armenia

    Prin semnarea acordului în domeniul
    aviației, Uniunea Europeană și Armenia creează oportunități noi pentru
    consumatori, companii aeriene și aeroporturi. Printre beneficii se numără noi
    oportunități în domeniul transportului aerian, mai multe legături directe și
    avantaje economice de ambele părți.

    Stefan de Keersmaecker, purtător de cuvânt
    la Comisia Europeană: Primul beneficiu important al acestui
    acord între Uniunea Europeană și Armenia e că Armenia își va alinia în mod
    progresiv legislația în domeniul aviației la normele Uniunii Europene în ceea
    ce privește siguranța, securitatea, managementul de control al traficului
    aerian, reguli economice și mediu. Așadar, acesta e un prim pas: alinierea
    legislației armene la normele Uniunii Europene. În al doilea rând, acordurile
    vor deschide piețele spre beneficiul consumatorilor. Se vor crea oportunități
    de afaceri pentru companiile mari, pentru companiile armene și va fi asigurată
    o piață corectă și transparentă. În al treilea rând, iar acest punct e
    important pentru noi, ca cetățeni de rând, e că acest acord va oferi mai multe
    conexiuni aeriene între Uniunea Europeană și Armenia și prețuri mai bune pentru
    pasageri. Iată, pe scurt, beneficiile acestui acord.



    Deschiderea treptată a pieței și
    convergența normativă vor avea loc în paralel, pentru a se garanta concurența
    loială și punerea în aplicare a tuturor standardelor comune ridicate în materie
    de siguranță, securitate și de mediu.

    Stefan de Keersmaecker: Trebuie
    să facem o distincție între al patrulea și al cincilea drept al traficului
    aerian. Imediat după semnarea acestui acord, liniile aeriene ale Uniunii
    Europene și ale Armene pot oferi un număr nelimitat de servicii directe între
    orice punct din Uniunea Europeană și din Armenia. Așadar, mai simplu sus,
    avioanele pot decola de pe orice aeroport al Uniunii Europene către Armenia și
    invers. Al doilea beneficiu important este că, după ce Armenia se va alinia
    unui set de norme, va fi posibilă aplicarea celui de-al cincilea drept al
    traficului aerian. Asta înseamnă că liniile aeriene armene vor putea opera
    zboruri între statele membre ale Uniunii Europene, cu condiția ca această
    operare a zborurilor să includă și un punct din Armenia. De exemplu, armenii
    vor putea lua avionul din Erevan către București, iar, apoi, către Bruxelles.
    Astfel, zborurile din Armenia vor putea conecta orașe din Uniunea Europeană. Și
    e valabil și invers. Vom putea lua avionul din Bruxelles către București, iar,
    apoi, către Erevan. Acesta este cel de-al cincilea drept al traficului aerian
    care va intra în vigoare imediat după îndeplinirea normelor Uniunii Europene.


    Acesta nu este primul acord de acest
    tip. Până acum, au mai fost semnate acorduri cuprinzătoare similare cu Maroc,
    Georgia, Iordania, Moldova, Israel și, recent, cu Ucraina. A fost de asemenea
    negociat un acord în domeniul aviației în cadrul politicii de vecinătate cu
    Tunisia, care se preconizează că va fi semnat în viitorul apropiat.



  • Pulsul capitalei în 12 domenii

    Pulsul capitalei în 12 domenii


    Cât de bine îşi cunosc
    bucureştenii oraşul? Şi, mai ales, cât de exacte sunt intuiţiile sau
    observaţiile lor empirice atunci când sunt confruntate cu datele statistice,
    obiective, referitoare la oraş? De pildă, traficul rutier extrem de greoi şi
    aglomeraţia de pe străzile centrale, mai ales, ne fac să credem că trăim
    într-un oraş suprapopulat. Statisticile spun, însă, altceva: la 1 ianuarie
    2016, municipiul Bucureşti avea, oficial, 1.844.576 de locuitori comparativ cu
    1992, când populaţia atingea numărul record de 2.067.545. Pentru a oferi o
    descriere cât mai exactă a situaţiei generale, Fundaţia Comunitară Bucureşti a
    lansat un studiu care strânge laolaltă informaţiile oficiale existente despre
    12 domenii cheie ale oraşului prin care amintim: demografia, educaţia,
    siguranţa, protecţia socială, sănătatea, consumul cultural, trafic, condiţii de
    locuire şi sentimentul de apartenenţă la cartierul de reşedinţă. Intitulată
    Bucureşti: pulsul comunităţii, cercetarea a fost realizată de un grup de
    sociologi şi antropologi care au sintetizat în principal datele provenind de la
    Institutul Naţional de Statisitică şi de la autorităţile locale din cele şase
    sectoare ale oraşului. O primă concluzie a realizatorilor a fost aceea că
    nepotrivirile persistă şi în momentul în care se compară datele oficiale. De
    pildă, pentru a vedea care sunt decalajele între bogaţi şi săraci, a fost
    nevoie de colectarea unor informaţii provenind de la direcţiile de protecţie
    socială ale fiecărui sector, colectare care s-a dovedit extrem de aventuroasă
    şi uimitoare, consideră Valentina Marinescu, sociolog şi cadru universitar. Mi-a fost foarte greu să facem comparaţii între sectoarele
    Bucureştiului. Există primării şi primării. Sunt primării foarte bine
    organizate care mi-au pus la dispoziţie datele de care am nevoie. Şi sunt şi
    primării unde am cerut datele respective şi am primit o foaie. Asta spune
    foarte multe despre un aparat administrativ plătit din banii contribuabililor.
    Din cauza asta am avut mari dificultăţi în a compara ce se întâmplă cu
    familiile monoparentale, cu săracii şi bogaţii Bucureştiului, cu copiii care au
    nevoie de ajutor, cu persoanele de vârsta a treia.


    Din cauza strângerii
    defectuoase a datelor, unele rezultate sunt paradoxale: primăriile unor
    sectoare considerate, la prima vedere mai bine situate din punct de vedere
    material, au în grijă mai multe persoane asistate social decât sectoare
    considerate, îndeobşte, mai dezavantajate. Valentina Marinescu. În primul semestru din 2016, peste 50% din ajutoarele sociale din
    Bucureşti se pare că au fost acordate sectorului 1. Dacă comparăm aceste date
    cu cele provenind de la restul sectoarelor, ai senzaţia că cei mai mulţi oameni
    care au nevoie de ajutor social – exceptând sectorul 2 despre care nu ştim în
    această privinţă, căci nu am primit deloc date – provin din zona cu cele mai
    multe companii multinaţionale din cartierul Pipera… În sectorul 6 au fost
    înregistrate 108 cazuri, în sectorul 5, 112, iar în sectorul 3, 548. Totul ţine
    de modul în care sunt raportate aceste cazuri şi de modul în care sunt
    administraţi banii care trebuie să meargă către ajutoarele sociale în cazul
    fiecărei primării în parte.


    Şi în privinţa educaţiei, Bucureştiul se dovedeşte un oraş cu o
    situaţie particulară. Deşi
    infrastructura şcolară este mai bună decât în alte oraşe, Bucureştiul are o
    rată a abandonului şcolar destul de ridicată – de circa 15% – şi un procent al
    absolvenţilor de bacalaureat de 53%, care nu depăşeşte media naţională.
    Valentina Marinescu: Noi,
    bucureştenii, suntem puţin atipici din punctul de vedere al educaţiei. Se pune
    mult accent pe perfecţiunea în educaţie şi pe legarea performanţei de educaţie,
    mai mult decât în alte părţi ale ţării. Ar fi de interesant de făcut un studiu
    separat pentru a vedea cât de mulţi bani se investesc în instituţii de tip
    after-school, în meditaţii particulare. Pe de altă parte, faptul că în
    Bucureşti rata de absolvire a bacalaureatului a fost de 53% nu înseamnă că
    suntem mai slabi decât cei din provincie, ci că ei îşi evaluează copiii după
    criterii mai laxe.


    Strâns legat
    de educaţie este consumul cultural. Un studiu sociologic din 2015, citat de
    autorii studiului Bucureşti: pulsul comunităţii, arăta că 54,2% dintre
    bucureşteni preferă teatrul, 35,1% spectacolele de muzică pop/dance, iar 14,6%
    spectacolele de folclor. Per ansamblu însă, 71,8% dintre locuitorii Capitalei
    nu-şi iau niciodată bilet la teatru. Vlad Odobescu, jurnalist şi antropolog,
    unul din autorii cercetării lansate de Fundaţia Comunitară Bucureşti, detaliază
    preferinţele culturale ale bucureştenilor. Nu înseamnă că ei nu participă într-un fel sau altul la viaţa culturală a
    oraşului. În ultima vreme mai ales, primăria generală şi cele de sector
    organizează evenimente în aer liber. Nu ştiu în ce măsură ele pot fi
    considerate culturale, dar sunt o modalitate de a atrage populaţia spre această
    zonă. Cifra asta poate fi coroborată şi cu 40% dintre bucureşteni care-şi
    petrec timpul liber la mall sau în hipermarket. Asta spune multe şi despre
    infrastructura culturală a oraşului. În 1990, aveam 77 de cinematografe şi acum
    au rămas doar 17. Raportarea implică şi judeţul Ilfov, limitrof oraşului, şi se referea la sălile
    din reţeaua de stat.



    Bucureştiul
    rămâne, cu toate acestea, un oraş dinamic, atât din punct de vedere economic,
    cât şi din punct de vedere al producţiei culturale. Însă dinamismul său nu este
    legat neapărat de tinereţea locuitorilor, dat fiind că numai un sfert dintre
    bucureşteni au până în şi inclusiv 24 de ani. E o cifră mult mai mică decât cea
    din alte oraşe mari din România. Poate că din punct de vedere demografic nu e
    un oraş tânăr, dar se pare că
    este un oraş sigur. Vlad Odobescu: În ultimii ani, Bucureştiul se prezintă pe sine ca un
    oraş sigur şi conform datelor mai generale pe care le avem, într-un clasament
    al oraşelor europene, el se poziţionează înaintea oraşelor Praga, Bratislava,
    Vilnius etc. Raportat la România, Bucureştiul este, totuşi, mai puţin sigur
    decât alte oraşe mari precum Cluj sau Iaşi. Sunt câţiva indicatori care se
    urmăresc pentru a stabili acest lucru: infracţiuni comise contra persoanelor
    (furturi şi tâlhării), agresiuni sexuale, agresiuni contra siguranţei rutiere.



    Şi la nivel empiric, şi la nivel obiectiv, Bucureştiul nu este încă
    foarte bine cunoscut. Începutul a fost făcut, însă, iar, în cele din urmă, e
    posibil ca paradoxurile să se dovedească a fi parte din chiar farmecul său.

  • Siguranţa în cluburi, o problemă nerezolvată

    Siguranţa în cluburi, o problemă nerezolvată

    La mai bine de un an de la tragedia provocată de un incendiu într-un club din Bucureşti, soldat cu 64 de morţi şi peste o sută de răniţi, care a zdruncinat societatea românească, o alta a fost pe cale să aibă loc. Pe 21 ianuarie, unul din cele mai cunoscute cluburi din capitala României, Bamboo, a ars din temelii, dar din fericire nu s-au înregistrat decese. Totuşi 44 de persoane au primit asistenţă medicală pentru intoxicaţii cu fum, hipotermie sau fracturi, dar niciunul dintre pacienţi nu a suferit arsuri. Printre răniţi se numără şi cetăţeni străini, majoritatea din Israel.



    Mai mulţi tineri care se aflau în local au povestit cum au reuşit să se salveze din incendiu. Unii au sărit un gard de doi metri pentru a scăpa din calea flăcărilor, iar alţii au sărit în lacul pe marginea căruia se afla clubul. Peste 260 de pompieri au intervenit, timp de cateva ore, pentru stingerea incendiului. Autorităţile au deschis un dosar penal pentru distrugere din culpa şi desfăşoară o anchetă pentru a stabili cauzele incendiului. Continuă audierile în acest caz dar şi cercetările la faţa locului.



    Reprezentanţii autoritatilor locale au precizat că patronii clubului nu obţinuseră autorizaţia de funcţionare şi nici pe cea de securitate la incendiu pentru localul lor şi că acestia au fost amendaţi de câteva ori pentru nerespectarea legislaţiei în vigoare. După acest incendiu au fost declanşate noi serii de controale în cluburi şi discoteci, atât în capitală cât şi în ţară. Au fost descoperite numeroase nereguli şi au fost date amenzi.



    Incendiul din cunoscutul club bucureştean a readus în atenţie problema siguranţei în imobilele unde se desfăşoară activităţi cu public numeros, rămasă încă nerezolvată în România.

  • Poliţiştii de frontieră se pregătesc pentru afluxul de călători  din perioada sărbătorilor de iarnă

    Poliţiştii de frontieră se pregătesc pentru afluxul de călători din perioada sărbătorilor de iarnă

    În aplicarea Planului naţional de
    măsuri Sărbători de Iarnă în siguranţă,
    Poliţia de Frontieră Română alături de celelalte efective ale M.A.I. va fi
    angrenată în acţiuni de amploare, care au drept scop creşterea gradului de
    siguranţă a cetăţeanului, prin asigurarea unui climat de securitate publică în
    zona de competenţă.


    Pe durata acestor acţiuni
    vor avea loc misiuni punctuale care vizează, pe lângă controlul şi supravegherea frontierei de stat,acţiuni în domeniul menţinerii şi asigurării ordinii
    publice în zona de competenţă, precum şi pentru prevenirea şi combaterea infracţiunilor
    economico-financiare.


    În acest sens, conducerea
    Poliţiei de Frontieră Române a dispus întreprinderea următoarele măsuri atât în
    punctele de trecere ale frontierei, cât şi în zona de frontieră – 30 km
    interior de la linia de frontieră:


    ·suplimentarea personalului care-şi desfăşoară
    activitatea la controlul documentelor, respectiv creşterea numărului arterelor de control din punctele de frontieră,
    pe sensul de intrare sau ieşire din ţară, dacă situaţia o impune;




    ·asigurarea unei supravegheri
    sporite a frontierei de stat, prin aplicarea măsurilor legale pentru
    prevenirea şi combaterea infracţionalităţii transfrontaliere;




    ·constituirea unei rezerve de
    personal în cadrul structurilor teritoriale, formată din poliţişti specializaţi
    care vor fi pregătiţi să acţioneze, dacă este necesar;




    ·desfăşurarea unor acţiuni punctuale în vederea depistării persoanelor care transportă articole pirotehnice sau material
    lemnos fără respectarea prevederilor legale;




    ·sprijinirea ANSVSA în derularea unor misiuni comune în zona de competenţă
    pentru verificarea modului de respectare a
    prevederilor legale privind comercializarea produselor alimentare şi a celor
    specifice sărbătorilor de iarnă;




    ·intensificarea relaţiilor de
    conlucrare şi colaborare cu celelalte structuri ale Ministerului Afacerilor
    Interne, cu autorităţile de frontieră ale statelor vecine, precum şi cu
    administraţia publică locală.






    De asemenea, având în vedere că apropierea
    sărbătorilor de iarnă readuce în ţară mulţi dintre cetăţenii români aflaţi în
    străinătate, pentru a-şi petrece aceste zile împreună cu familia şi rudele, dar
    şi cetăţeni străini care doresc să-şi petreacă zilele de vacanţă în România, în
    punctele de trecere ale frontierei se prefigurează o creştere a traficului de
    persoane şi mijloace de transport. În acest sens, pentru evitarea
    aglomerărilor, Poliţia de Frontieră Română a luat măsurile necesare astfel
    încât formalităţile de trecere ale fronterei să se efectueze în mod operativ, fluent şi
    civilizat.




    Poliţia de Frontieră va continua să întreprindă măsuri
    ferme în toate zonele de competenţă, respectiv va continua cooperarea
    inter-instituţională printr-un schimb operativ şi eficient de date şi
    informaţii la nivel naţional pentru combaterea eficientă a infracţionalităţii
    transfrontaliere.

    Comunicat: Biroul de Informare şi Relaţii Publice din cadrul Inspectoratului
    General al Poliţiei de Frontieră

  • Jurnal românesc – 14.08.2015

    Jurnal românesc – 14.08.2015

    Reprezentanţii
    organizaţiilor civice ale românilor din judeţele Harghita, Covasna şi Mureş,
    prezenţi la Universitatea de Vară a românilor de pretutindeni de la Izvoru
    Mureşului, susţin că sunt abandonaţi de statul român şi discriminaţi negativ de
    majoritatea locală în propria ţară. Forumul Civic al românilor din cele trei
    judeţe adresează un apel autorităţilor de la Bucureşti prin care solicită
    sprijin şi soluţii, deoarece sunt supuşi riscului de deznaţionalizare. Potrivit
    Rador, ei reclamă faptul că, în ultimele decenii, accesul la decizie
    administrativă şi la învăţământul în limba română a scăzut drastic, iar găsirea
    unui loc de muncă devine tot mai dificil pentru ca este condiţionat de
    cunoaşterea limbii maghiare. Organizaţiile româneşti din Harghita, Covasna şi
    Mureş cer o strategie coerentă pentru protejarea identităţii lor naţionale în
    zonă şi alocarea unui buget corespunzător Forumului Civic – reprezentant al celor
    aproximativ 400.000 de români din cele trei judeţe. De asemenea, solicită înfiinţarea mai multor
    posturi de secretari de stat în cadrul mai multor ministere care să se ocupe
    strict de problematica zonei.




    Siguranţa şi ordinea publică din România consumă,
    anual, 6,3% din bugetul total al cheltuielilor statului, în timp ce în ţările
    din UE se alocă, în medie, câte 3,7% din cheltuielile totale pentru astfel de
    activităţi. Doar în Slovacia şi Bulgaria alocările sunt mai mari decât în
    România, respectiv 8% şi 7% din cheltuielile totale. La polul opus este Danemarca,
    unde se alocă doar 1,7%. Fiecare majoritate politică s-a sprijinit pe
    instituţiile de forţă şi le-a ţinut aproape inclusiv prin majorări de salarii,
    care au generat creşteri de cheltuieli, apreciază economistul Mircea Coşea. În
    schimb, cheltuielile cu educaţia şi cu sănătatea consumă în România, împreună,
    doar 19,4% din cheltuielile totale ale statului într-un an, cu 30% mai puţin
    decât în restul statelor din UE. În ceea ce priveşte apărarea, România este
    sub media europeană şi alocă 2,3% din totalul cheltuielilor, pe când media UE
    este de 2,9%. Grecii, de exemplu, alocă 3,5%, în
    timp ce britanicii au o pondere de 5,1%.




    Premierul Victor Ponta i-a transmis, joi, omologului său de la Chişinău,
    Valeriu Streleţ, că este încrezător că Republica Moldova (ex-sovietică,
    majoritar românofonă) îşi va continua parcursul pentru atingerea obiectivelor
    europene, cei doi demnitari convenind să se întâlnească, la Chişinău, în
    această lună. Într-o convorbire
    telefonică, Victor Ponta şi
    Valeriu Streleţ au evaluat priorităţile de pe agenda bilaterală, în special
    proiectele de infrastructură energetică şi de transport. Totodată, s-a stabilit
    ca în perioada următoare să aibă loc noi contacte la nivelul companiilor din
    domeniu şi s-a convenit asupra necesităţii urgentării proiectelor aflate în
    derulare. Stadiul lucrărilor va fi analizat în cadrul viitoarei Comisii
    interguvernamentale pentru integrare europeană, în toamnă.




    Serviciul Român de Informaţii este pregătit să preântâmpine orice posibil
    atac cibernetic asupra băncilor din România, prin structura sa specializată – a
    declarat purtatorul de cuvânt al instituţiei, Sorin Sava. El a precizat că
    Virusul Tinba v3, asupra căruia compania IBM a avertizat că a fost configurat
    special pentru a ataca piaţa bancară românească, se află în atenţia SRI, însă
    el nu a făcut până în prezent victime. SRI precizează că România reprezintă o
    ţintă a atacurilor cibernetice din partea entităţilor ostile, atât actori
    statali, cât şi nonstatali, fapt confirmat de miile de alerte
    zilnice recepţionate. Sorin Sava a mai spus că în
    intervalul 12-13 august au fost înregistrate peste 38 de mii de atacuri
    cibernetice.