Tag: siguranta alimentara

  • Evaluarea implementării politicilor de mediu în UE

    Evaluarea implementării politicilor de mediu în UE

    Evaluarea
    implementării politicilor de mediu (EIR) reprezintă un instrument de raportare
    periodică în cadrul UE. Pe baza a 27 de rapoarte individuale de țară care arată
    stadiul actual al implementării legislației UE în domeniul mediului se
    analizează astfel cât de bine protejează guvernele UE calitatea aerului pe care
    îl respiră cetățenii, apa pe care o beau și natura de care se bucură. În plus,
    revizuirea stabilește acțiuni prioritare de îmbunătățire în fiecare stat
    membru.


    Concluziile
    evaluării ne arată că biodiversitatea în UE continuă să scadă. În plus, unele
    dintre habitatele evaluate ca fiind în starea cea mai proastă din UE sunt pășunile
    seminaturale şi mlaștinile. Pădurile sunt supuse unei presiuni uriașe și
    majoritatea statelor membre trebuie încă să accelereze eforturile pentru a-și
    finaliza rețelele Natura 2000.


    Virginijus Sinkevičius, comisarul
    european pentru mediu, a declarat:

    Astăzi, Comisia a adoptat cel de-al treilea ciclu al revizuirii implementării politicilor
    de mediu. Ultima dată când acest tip de
    revizuire a fost prezentat era în aprilie­ 2019 așa că, practic, chiar înainte
    de Pactul Verde european. De atunci, desigur, multe s-au schimbat, am ales o
    nouă cale de creștere a economiei noastre în curs de dezvoltare. Independența
    noastră față de combustibilii fosili a crescut, această nouă cale se referă la
    salvarea naturii, construirea unui mediu mai bun pentru cetățenii noștri,
    sănătatea lor și generațiile viitoare. Dar nu este suficient să alegem calea,
    trebuie să o şi parcurgem. Implementarea a ceea ce s-a hotărât la Bruxelles
    este la fel de importantă ca și decizia în sine și, probabil, în prezent,
    implementarea este cuvântul cheie. Punerea în aplicare a politicii de mediu a
    UE și a legii sunt esențiale pentru un mediu sănătos care este necesar pentru
    dezvoltare a unei societăți sănătoase și viabile, care să mențină condiții de
    concurență echitabile pentru operatorii economici și o economie înfloritoare pe
    termen lung.

    Prin urmare, este esențial să se depășească limita dintre ceea ce
    se decide la nivelul uniunii și ceea ce este implementat efectiv pe teren. Într-un
    moment în care Europa se străduiește să fie primul continent neutru din punct
    de vedere climatic, cea mai slabă verigă are un impact asupra performanței UE
    în ansamblu. Astfel această analiză oferă o imagine de ansamblu asupra
    performanței fiecărui stat membru în implementarea obiectivelor de politică convenite
    existente și a obligațiilor esențiale stabilite în legislația de mediu a UE,
    stabileşte o diagnozăa ceea ce
    funcționează și a ceea ce mai rămâne de făcut.


    Toate statele
    membre au de aplicat legislaţia de mediu şi pentru a putea garanta siguranţa
    alimentară pe termen lung. Iar comisarul Sinkevičius a precizat că acţiunea
    este mai puţin costisitoare decât inacţiunea, costurile neconforme ridicându-se
    la în jur de 55 de miliarde de euro pe an. Douăsprezece dintre statele membre
    se află în prezent în procedură de infringement pe teme ecologice.


  • Elhawary Saad din Egipt

    Elhawary Saad din Egipt

    Elhawary Saad din Egipt, doctorand la Universitatea de Ştiinţele Vieţii “Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi (fosta Universitate de Ştiinţe Agricole și Medicină Veterinară “Ion Ionescu de la Brad” din Iași)



    De 4 ani Elhawary Saad din Egipt trăieşte şi studiază în România, la Iaşi.


    Bună ziua, salut Radio România Internaţional, eu sunt Elhawary Saad din Egipt, acum sunt doctorand la Universitatea de Agricultură și Medicină Veterinară din Iași, Facultatea de Horticultură, în domeniul legumicultură şi siguranţă alimentară. Am venit în România în 2018, apoi am făcut un masterat în Siguranţă alimentară, la Facultatea de Agricultură, Universitatea de Agricultură și Medicină Veterinară din Iași. Aici, în România, eu nu am rude, dar am mulţi prieteni. Primesc o bursă guvernamentală din partea Chinei şi Turciei. Am ales România pentru că e dezvoltată în domeniul agriculturii, care e şi domeniul meu. De asemenea, România e o ţară membră a Uniunii Europene şi are un sistem de învăţământ foarte bun.”



    Cum s-a adaptat în România şi ce îi place aici ne povestea tânărul doctorand al Universităţii de Ştiinţele Vieţii “Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi.


    Îmi plac aici în România liniştea şi natura. Imi plac munţii, toate locurile turistice, România e o ţară turistică şi e ieftin aici. Abia după problemele cu Covid și războiul dintre Rusia și Ucraina s-au schimbat anumite prețuri ale unor servicii. Am vizitat majoritatea oraşelor României cum ar fi: Bucureşti, Braşov, Cluj, Constanţa, Sinaia, Vatra Dornei, Piatra-Neamţ şi Suceava. Anul pregătitor la Iaşi a fost minunat, cu profesori cooperanţi, care ne ajutau tot timpul. Vreau să le mulţumesc tuturor profesorilor mei de limba română din anul pregătitor de la Iaşi. În clasă am avut studenţi din multe ţări arabe, din Siria, Tunisia, Maroc, Palestina, Liban, Algeria şi din ţări africane precum Ghana şi Camerun, şi din America, şi din Franţa. Germania, Italia şi Spania. După anul pregătitor, majoritatea studenților au ales medicină, farmacie, economie și inginerie. Aş putea spune că Iaşiul este un oraş studenţesc cu multe universităţi, este un oraş al tinerilor. ”



    Cu ce se ocupă în timpul liber Elhawary Saad din Egipt?


    Eu am un canal YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=EcsS4Af7_mk) unde le povestesc tuturor despre experiența mea în România și vorbesc despre cum e să studiezi în România. Le spun că România este o țară europeană cu un sistem educațional ca al țărilor europene și cu universități moderne, iar taxele de școlarizare sunt ieftine. Mulți studenți arabi îmi urmăresc canalul YouTube și vin să studieze în România la recomandarea mea. De asemenea, îmi plac fotbalul, înotul și alpinismul. Am făcut alpinism în Braşov, Sinaia şi Piatra-Neamţ. În Neamţ am urcat pe muntele Ceahlău.”



    În 2025 Elhawary Saad din Egipt îşi va încheia doctoratul la Universitatea de Ştiinţele Vieţii “Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi.


    Agricultura este un domeniu esenţial pentru întreaga lume. Eu lucrez ca profesor asistent la Universitatea Minia din Egipt, iar pe viitor vreau să fiu un bun profesor universitar. După doctorat, mă gândesc să fac un post-doctorat în America sau Canada, în domeniul siguranţei alimentare.”



    Deocamdată, din septembrie 2022, timp de un semestru, Elhawary Saad beneficiază de o mobilitate de tip Erasmus în Córdoba, Spania, la Andalusian Institute of Agricultural and Fisheries Research and Training (IFAPA). În încheiere, la Radio România Internaţional, are un mesaj pentru toţi tinerii şi pentru familia sa in Egipt:


    Personal îi sfătuiesc pe toţi studenţii de oriunde din lume să înveţe ceva nou în fiecare zi. Călătoriile vă dau ocazia să aflaţi despre alte culturi. Vă îndemn să încercaţi să studiaţi în afara ţării dumneavoastră. Iar mesajul meu pentru familia mea este: «Mi-e dor de voi» ”




  • Plan de urgență pentru aprovizionarea cu alimente

    Plan de urgență pentru aprovizionarea cu alimente

    Comisia Europeană a adoptat pe 12 noiembrie un plan de urgență pentru
    aprovizionarea cu alimente și securitatea alimentară în vremuri de criză,
    pentru a se asigura că cetățenii nu se confruntă cu penurii de alimente. Planul este o necesitate având în vedere impactul
    tot mai mare al schimbărilor climatice și al degradării mediului asupra
    producției de alimente, precum și riscurile legate de sănătatea publică, amenințările
    cibernetice sau schimbările geopolitice care
    amenință funcționarea lanțului de aprovizionare cu alimente, a comunicat
    Executivul European.

    Eurodeputatul Daniel Buda explică decizia Comisiei de a
    adopta acest plan de urgență:


    Discutăm despre nevoie de a asigura stocuri de alimente pe diverse
    paliere, astfel încât, în ipoteza în care apar situații similare crizei COVID,
    să nu fim puși in situația în care să avem de a face cu o penurie de alimente,
    pe diverse categorii de alimente, iar sub acest aspect, Comisia Europeană va
    trebuie să vină în perioada următoare cu un set complet de măsuri, astfel încât
    aceste stocuri să existe în anumite zone ale Uniunii Europene, mă refer la
    anumite state ale UE și aceste cantități să fie accesate în caz de nevoie, de
    către diverse state membre. Suntem într-o logică, oarecum, a unui mecanism de
    protecție civilă sau a de apărare civilă. Astfel, ca exemplu, România a făcut
    apel la mecanismul de protecție civilă în momentul în care nu s-a mai descurcat
    (n.r. cu propriile resurse) din cauza numărului mare de cazuri de COVID și a
    presiunii foarte mari pe unitățile medicale și atunci a cerut ajutorul altor
    state membre ale UE. Sau suntem în situația în care am avut de a face cu
    incendii mari în Grecia, iar România a trimis echipamente și oameni care să
    ajute la stingerea incendiilor. Suntem în aceeași logică și aici, astfel încât
    Comisia Europeană își propune să creeze o centură de siguranță și în acest
    aspect, astfel încât să fie asigurată siguranța alimentară la nivelul Uniunii
    Europene.





    Autoritățile Uniunii Europene, dar și cele naționale vor juca un rol
    esențial în acest plan care oferă o șansă pentru fermierii producătorii și
    transportatorii europeni, inclusiv cei români,
    să contribuie cu mărfuri și resurse, după cum subliniază eurodepuatatul Daniel
    Buda:


    Fără discuție că aceste stocuri vor fi făcute, în primul rând, cu ajutorul
    fermierilor europeni și, evident, cu ajutorul fermierelor din România ceea ce,
    desigur, deschide oportunitatea pentru fermierii din UE de a fi parte la ceea
    ce înseamnă consolidarea Uniunii Europene, deoarece aici discutăm de un
    mecanism de consolidare a unei vieți de bună calitate la nivelul Uniunii
    Europene și fermierii vor avea posibilitatea să contribuie sub acest aspect. De
    altfel, alimentele care se vor găsi în aceste stocuri, oricum ar fi fost puse
    în vânzare către populație, dar tocmai pentru a preveni penuria de alimente în
    anumite zone ale UE și în anumite perioade, s-a mers pe această variantă și pe
    acest mod de lucru. Dar, sigur, pentru fermieri, reprezintă o posibilitate, fără
    dar și poate.


  • Siguranța alimentelor și băuturilor în UE

    Siguranța alimentelor și băuturilor în UE

    Siguranța alimentară este o provocare continuă. Un studiu realizat de Centrul Comun de
    Cercetare al Comisiei Europene arată că unele produse comercializate în UE sub
    aceeaşi marcă, pot avea o compoziţie diferită, iar uneori şi un gust diferit.
    10 din cele 20 de produse testate au gusturi diferite din cauza diferenţelor
    mari în compoziţia alimentelor. În ceea ce privește calitatea alimentației, cetățenii
    Uniunii consumă în medie circa 95 de litri de băuturi răcoritoare anual și peste
    70 de kilograme de carne. Pe lângă băuturile alcoolice și băuturile
    răcoritoare, carnea procesată reprezintă un mare pericol pentru sănătate. Conform
    unui studiu al Hamilton Health Science, consumul săptămânal a 150 de grame de
    carne procesată crește cu 51% riscul de deces. De asemenea, produsele din carne
    procesată pot cauza cancer, susține Organizația Mondială a Sănătății.
    Eurodeputatul Tudor Ciuhodaru, propune o soluție pentru a îmbunătăți siguranța
    alimentelor și băuturilor consumate în spațiul comunitar:


    Vorbim despre o altă abordare în ceea ce înseamnă protejarea vieții
    fiecărui român. Eu vreau ca ce mâncăm sau bem să fie 100% sigur. Vreau ca toți
    românii să beneficieze de alimente și băuturi, de import sau locale, care să nu
    conțină substanțe cancerigene sau cu potențial cancerigen. De aceea, am propus
    Parlamentului și Comisiei Europene înființarea Rețelei europene de centre de
    control al calității și conținutului alimentelor și băuturilor nealcoolice și
    alcoolice care se desfac pe piață. Nu mai vreau să existe acel dublu standard
    care a fost dovedit prin studiile făcute la nivelul Comisiei Europene. Astfel,
    motivațiile acestui demers sunt cât se poate de clare. Alimentele și băuturile
    contaminate nu au miros sau culoare aparte, iar pe termen lung, consumul unor
    astfel de alimente este susceptibil de a conduce la afecțiuni hepatice sau
    renale, poate produce cancer, poate dăuna fertilității și poate afecta și
    fătul. Iar 4 firme din 10 folosesc acel cuvânt magic, ecologic – ecologic între
    ghilimele, în mod fals sau înșelător și nu o spun eu, ci o arată raportul
    Comisiei Europene.





    Cum ar funcționa, însă, rețeaua centrelor de control, propusă de
    europarlamentarul român?


    Practic, Rețeaua europeană de centre de control va analiza alimentele și
    băuturile, dar și alte produse de import și locale pentru a depista toate
    substanțele cancerigene sau cu potențial cancerigen. Și pentru a evita orice
    suspiciune și pentru a asigura cele mai bune verificări, probele dintr-un stat
    vor fi analizate și în centrele din alte două state membre, alese aleatoriu.
    Astfel, va exista, în sfârșit, un standard unic european de calitate în
    sănătate.






  • Reforma Politicii Agricole Comune

    Viitoarea politică agricolă a Uniunii trebuie să fie mai flexibilă, durabilă și rezistentă la criză, pentru ca fermierii să poată garanta siguranța alimentară în întreaga Uniune Europeană, susțin eurodeputații.

    Parlamentarii europeni au aprobat o schimbare a politicii curente, care va adapta mai bine politica agricolă europeană la nevoile fiecărui stat membru în parte. Ei insistă, însă, că trebuie menținute condiții de concurență echitabile în întreaga Uniune. Guvernele naționale ar trebui să elaboreze planuri strategice, în care să specifice cum intenționează să pună în practică obiectivele Uniunii.

    Eurodeputații doresc să se consacre cel puțin 35% din bugetul pentru dezvoltare rurală tuturor tipurilor de măsuri legate de mediu și de climă. Cel puțin 30% din bugetul pentru plățile directe ar trebui să fie rezervat programelor ecologice, pentru a gestiona sustenabil resursele naturale și a proteja biodiversitatea. De asemenea, deputații cer statelor membre să încurajeze fermierii să aloce cel puțin 10% din suprafețele pe care le dețin unor elemente de peisaj care favorizează biodiversitatea, cum ar fi gardurile vii, arborii neproductivi și iazurile.

    Parlamentul subliniază că sprijinul Uniunii ar trebui rezervat celor care desfășoară cel puțin un nivel minim de activitate agricolă. Persoanele și entitățile care gestionează alte tipuri de activități ar trebui excluse automat.

    Eurodeputații au cerut noi măsuri pentru a ajuta fermierii să facă față riscurilor și eventualelor crize viitoare. Ei doresc o piață mai transparentă și o strategie de intervenție pentru toate produsele agricole. Ei mai doresc să transforme rezerva de criză pentru agricultură, care ajută agricultorii să facă față instabilității prețurilor sau a piețelor, într-un instrument permanent, care să dispună de un buget propriu.

    Parlamentul a subliniat importanța înăspririi sancțiunilor în cazul celor care încalcă cerințele Uniunii în repetate rânduri, de exemplu în chestiuni legate de mediu și de calitatea vieții animalelor. În caz de neconformitate, fermierii ar urma să piardă 10% din cuantumul total al plăților cuvenite (față de 5% acum).


  • Centru regional de cercetări avansate pentru boli emergente, zoonoze şi siguranţă alimentară

    Centru regional de cercetări avansate pentru boli emergente, zoonoze şi siguranţă alimentară

    Universitatea de Ştiinţe Agronomice şi Medicină
    Veterinară Ion Ionescu de la Brad din Iaşi
    are în implementare un proiect european cu finanțare prin Programul
    Operaţional Competitivitate 2014-2020. Este vorba despre un Centru regional de cercetări avansate
    pentru boli emergente, zoonoze şi siguranţă alimentară.



    De ce este important proiectul, mai ales în contextul
    actual, justificări oferă managerul acestuia,
    prof. univ. dr. Gheorghe Savuţa:




    Acest proiect a
    fost conceput și, iată că această
    pandemie vine să îi confirme valabilitatea și utilitatea, este destinat
    studierii unor boli, în special, virale care afectează deopotrivă animalele și
    oamenii. În contextul epidemiologic actual este extrem de util: pentru
    cercetare și pentru diagnostic.






    Ce înseamnă fonduri de la Uniunea Europeană pentru acest
    proiect?




    Gheorghe Savuţa: Este vorba de nouă
    milioane de euro, din care 80% sunt bani europeni, ceilalți, contribuție a
    beneficiarului. Cele șapte laboratoare vor asigura cercetare de înalt nivel în
    domeniul diagnosticului și al experimentării de soluții terapeutice sau de prevenție; de exemplu, vaccinuri pentru
    diverse boli, printre care cele mai periculoase pentru animale și om.
    Exemplific aici, pesta porcină africană, prin bolile produse de coronavirusuri
    și, bineînțeles, că nu se termină aici lista de agenți patogeni infecțioși și
    care pot oricând să creeze multe neajunsuri în domeniul sănătății.






    Deci este vorba despre cercetători ai universității, dar
    și despre studenți din cadrul instituției de învățământ care vor avea acces la
    dotările centrului.




    Gheorghe Savuţa: Universitatea va
    angaja cercetători care se vor ocupa de gestionarea activității în acest
    centru. E vorba și de celelalte cadre didactice, studenții doctoranzi,
    masteranzi, dar și colegi cercetători cadre didactice de la alte instituții de învățământ sau
    cercetare cu care, de altfel, deja avem colaborări; inclusiv cu Institutul
    Cantacuzino din București de care ne apropiem foarte mult în ceea ce privește
    unele obiective ale acestui centru: mă refer la conceperea de metode de
    diagnostic și vaccinuri.


  • Transparența procesului de evaluare a riscurilor în cadrul lanțului alimentar

    Transparența procesului de evaluare a riscurilor în cadrul lanțului alimentar

    Comisia Europeană propune publicarea proactivă a datelor privind siguranța în cadrul lanţului alimentar, iar acest lucru să se facă la începutul procesului de evaluare a riscurilor.

    Comisia Europeană a propus publicarea proactivă a tuturor datelor privind siguranța în cadrul lanţului alimentar. Publicarea anticipată este esențială pentru a asigura o transparență maximă și un control public într-un mod eficient, menținând în același timp un proces de gestionare a riscurilor în timp util. Transparența și durabilitatea modelului Uniunii Europene de evaluare a riscurilor în cadrul lanțului alimentar ajută la restabilirea încrederii în sistemul Uniunii Europene de siguranță alimentară, bazat pe dovezi. Propunerea prevede posibilitatea de a pune în funcțiune studii suplimentare în scopul verificării. Acest lucru se poate face în circumstanțe excepționale, de exemplu în cazul controverselor publice sau al divergențelor științifice legate de un anume produs.

    Despre acest subiect ne vorbeşte Daniel Buda, europearlamentar: Sănătatea publică și siguranța alimentară sunt chestiuni sensibile și de interes pentru toți cetățenii europeni. Aceștia evident că sunt mereu preocupați de transparența decizională cu privire la alimentele sau alte produse introduse pe piață. Tocmai de aceea, regimul de reglementare privind siguranța alimentară trebuie să fie unul extrem de serios, pentru a-i asigura credibilitatea și eficiența. Problemele legate de siguranță au un impact imens atât asupra încrederii consumatorilor, cât și asupra stabilității piețelor. În acest context, consider că este necesară o aliniere a normelor EFSA în ceea ce privește transparența cu cele ale altor agenții europene. În același timp, este nevoie să ne asigurăm că studiile efectuate în laboratoarele din țările terțe respectă aceleași standarde de calitate ca și cele din Uniunea Europeană. Mecanismele create nu trebuie însă să aducă atingere intereselor economice ale producătorilor și să permită piratarea ideilor. Considerăm că elaborarea unui aviz preliminar din partea EFSA asupra produselor testate ar preveni acest lucru și ar oferi calea spre o dezbatere publică reală.


  • Securitatea şi siguranţa alimentară

    Securitatea şi siguranţa alimentară

    Peste 820 de milioane de persoane suferă, în prezent, de malnutriţie
    cronică. Alte 672 de milioane suferă de obezitate, iar încă 1,3 miliarde de
    oameni sunt supraponderali. Datele apar în cel mai recent raport FAO (Food and Agriculture
    Organization of the United Nations) din anul 2018. 70% din populaţia afectată
    de sărăcie trăieşte în zonele rurale, unde viaţa lor depinde de agricultură,
    piscicultură şi silvicultură, mai arată documentul. Din acest motiv, apreciază
    instituţia ONU, obiectivul Foamete zero al Agendei 2030 pentru Dezvoltare
    Durabilă necesită o transformare a economiei rurale. Obiectivul amintit
    promovează colaborarea, la nivel mondial, pentru a asigura întregii populaţii
    din toate colţurile lumii accesul la o alimentaţie sănătoasă şi nutritivă. În
    acest sens, guvernele trebuie să creeze oportunităţi pentru dezvoltarea
    investiţiilor sectorului privat în agricultură, odată cu creşterea numărului de
    programe de protecţie socială pentru categoriile vulnerabile şi crearea de
    legături între producători şi zonele urbane.

    Conflictele, schimbările climatice
    care duc la condiţii meteo extreme, un nivel scăzut al economiei, alături de
    obezitate, reprezintă efecte contrare ale luptei împotriva foametei şi
    malnutriţiei, spun specialiştii – fapt subliniat la Radio România şi de Mircea Duţu, preşedintele
    Universităţii Ecologice din Bucureşti. Raportul situaţiei mondiale a
    alimentaţiei şi agriculturii 2018, dat publicităţii la Roma pe 15 octombrie,
    are ca principală concluzie faptul că, în prezent, după o perioadă de
    regresiune, foametea în lume este din nou în creştere, a amintit profesorul universitar Mircea Duţu: Peste 820 de milioane de persoane suferă
    de subalimentaţie cronică. Conflictele, fenomenele meteorologice extreme legate
    de dereglarea climei, recesiunea şi nivelurile de supraponderali şi obezi
    inversează progresele rapide în lupta contra foametei şi malnutriţiei. Ce aş
    vrea să remarc este faptul că se vorbeşte din ce în ce mai mult la nivel
    mondial de recunoaşterea unui drept fundamental al omului la alimentaţie, care
    ar semnifica în primul accesul la o hrană suficientă, de bună calitate, pentru
    a duce o viaţă sănătoasă şi activă. Acestea par a fi problemele fundamentale cu
    care se confruntă omenirea şi Acţiunea Împreună, care este sloganul Zilei
    Mondiale a Alimentaţiei din 2018, pentru a atinge acest obiectiv în 2030 -
    foamete zero.

    Micii producători trebuie să
    adopte metode noi, sustenabile, pentru a creşte productivitatea şi veniturile.
    Asigurarea mobilităţii în comunităţile rurale necesită o abordare care să ţină
    cont de mediu, care să încurajeze dezvoltarea tehnologică şi care să creeze
    oportunitatea unor locuri de muncă stabile şi profitabile, spun cei de la
    Naţiunile Unite. Forţa de muncă şi dezvoltarea economică nu sunt, însă,
    suficiente, îndeosebi pentru cei care cad victime conflictelor. Tocmai de
    aceea, obiectivul Foamete zero are în vedere o abordare pe termen lung în
    vederea formării unei societăţi incluzive şi paşnice. Alte aspecte importante
    ţin de securitatea şi siguranţa alimentară. Profesorul universitar Mihai
    Berca, de la Uhiversitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară Bucureşti: Dacă ne referim numai la
    securitate, nu la siguranţă, problema majoră este calitatea alimentelor pe care
    oamenii trebuie să le mânănce şi slaba diversitate a lor, pentru că din slaba
    diversitate a lor rezultă meniurile nu cele mai potrivite pentru sănătatea
    umană. Asta în ceea ce priveşte securitatea. Dar mai este o problemă şi anume
    că suntem atacaţi în momentul de faţă, datorită schimbărilor climatice, de
    invazii, invazii care nu vin din toată lumea, mai ales din partea de sud a
    lumii, de insecte, bacterii, boli şi dăunători care ne afectează calitatea în
    primul rând, şi cantitatea dar şi calitatea, pentru că noi nu avem timpul
    necesar să intervenim, să le cunoaştem, cu viteza la care ele intră în
    culturile noastre. Din această cauză se reduce pe zi ce trece capacitatea
    noastră de a pune la dispoziţie materiile prime cele mai bune pentru
    agricultură.

    Reducerea risipei alimentare poate contribui la eradicarea
    foametei. Datele statistice arată că anual cantitatea de mâncare aruncată la
    gunoi ajunge în unele locuri la peste o sută de kilograme/persoană. Între
    cauzele identificate pentru această situaţie se numără strategiile de marketing
    gândite pentru a stimula cumpărarea de produse prin diverse oferte. O societate
    de protecţie a consumatorilor din Franţa a arătat, recent, pe de altă parte, că
    în urma unor teste s-a constatat că anumiţi fabricanţi de produse lactate
    inscripţionează cu bună ştiinţă produsele cu date de perimare mai apropiate
    decât cele până la care se păstrează calităţile produsului, cu scopul de a
    accelera rotaţia produselor în raioanele magazinelor de desfacere. Şi în
    agricultură se face risipă, ca urmare a unor practici cum ar fi abandonarea pe
    câmp a unei părţi a recoltei de cereale după trecerea batozei, utilizarea
    produselor nevândute pentru hrana animalelor, utilizarea pentru compost sau
    metanizare a fructelor şi legumelor care nu corespund cerinţelor de calibrare.

  • Comisia Europeană va elabora metodologia de depistare a dublei calităţi a produselor

    Comisia Europeană va elabora metodologia de depistare a dublei calităţi a produselor

    Rezultatele numeroaselor
    verificări și studii efectuate în mai multe state membre, în special din Europa
    Centrală și de Est, au demonstrat existența unor diferențe în ceea ce privește
    compoziția produselor și ingredientele utilizate în produse promovate și
    distribuite pe piața unică sub aceeași marcă și în ambalaj aparent identic
    ,
    fapt ce aduce prejudicii consumatorilor. În acest context, Parlamentul European
    a dezbătut luna trecută problema diferențelor de calitate ce caracterizează
    unele produse de pe piața unică. Pe baza constatărilor obținute în urma
    analizelor și studiilor, consumatorii sunt îngrijorați cu privire la
    discriminarea de pe piețele din diferite state membre. Parlamentul European
    consideră că orice discriminare de acest tip este inacceptabilă și că toți
    consumatorii din Uniunea Europeană ar trebui să se bucure de acces la produse
    de aceeași calitate.

    Care sunt preocupările Comisiei Europene legate de acest
    subiect aflăm de la Vytenis Andriukaitis, comisarul european pentru sănătate şi
    siguranţă alimentar: Toți
    consumatorii europeni, indiferent de locul în care locuiesc, trebuie să aibă
    acces egal la aceleași produse de înaltă calitate. Acesta este unul dintre
    principiile de bază ale pieței unice europene. În ultimele 12 luni, Comisia a
    înregistrat progrese decisive în abordarea problemei dublei calități a produselor.
    Am colaborat cu autoritățile statelor membre și am oferit orientări concrete
    privind legislația relevantă, precum și cofinanțarea pentru teste. Centrul
    Comun de Cercetare al Comisiei, în strânsă cooperare cu toate părțile
    interesate implicate, a elaborat o metodologie armonizată de testare, care este
    în prezent pusă în aplicare într-o campanie de testare la nivelul Uniunii
    Europene. Majoritatea statelor membre, dincolo de cele care au inițiat și au
    efectuat teste la nivel national, au convenit să participe la acest exercițiu,
    care ne va oferi pentru prima dată dovezi autorizate și comparabile cu privire
    la domeniul și dimensiunea problemei. Comisia este convinsă că rezultatele
    inițiale, care vor fi obținute până la sfârșitul anului, ne vor ajuta să
    definim metodologia și să determinăm ce reprezintă o diferență semnificativă
    pentru consumatori atunci când se confruntă cu produse comercializate ca fiind
    identice.


  • Măsuri pentru creșterea încrederii în studiile științifice în domeniul siguranței alimentare

    Măsuri pentru creșterea încrederii în studiile științifice în domeniul siguranței alimentare

    Comisia Europeană a răspuns preocupărilor exprimate de cetățenii europeni printr-o propunere de îmbunătățire a
    transparenței studiilor științifice în domeniul siguranței alimentare
    .
    Propunerea se bazează pe verificarea de către Comisia Europeană a adecvării
    legislației alimentare generale care necesită o actualizare. Aceasta va oferi
    cetățenilor un acces mai bun la informațiile referitoare la aprobările privind
    lanțul agroalimentar transmise Autorității Europene pentru Siguranța
    Alimentară, va oferi posibilitatea solicitării de către Comisie a unor studii
    suplimentare și îi va implica mai mult pe oamenii de știință din statele membre
    în procedurile de aprobare.

    Prim-vicepreședintele Comisiei Europene, Frans
    Timmermans
    , a declarat: Iată
    ce dorim să obţinem prin intermediul propunerii de astăzi – un mai mare acces
    public la informaţiile transmise de industrie către EFSA, Autoritatea Europeană
    pentru Siguranţă Alimentară
    , mai multe consultări publice în ceea ce priveşte
    studiile ştiinţifice, mai multe garanţii că studiile îndeplinesc condiţiile de
    calitate şi o reformă a guvernanţei EFSA.

    La rândul său, Vytenis Andriukaitis,
    comisarul european pentru sănătate și siguranță alimentară, a declarat: În ceea ce priveşte
    transparenţa, Comisia propune ca toate studiile ştiinţifice întocmite de EFSA pentru
    evaluarea riscurilor să fie publicate şi să fie accesibile tuturor, deoarece
    oamenii sunt interesaţi de sănătate iar consumatorii de siguranţa alimentară. Comisia
    propune o revizuire țintită a regulamentului privind legislația alimentară
    generală, combinată cu o revizuire a opt acte legislative sectoriale. Comisia
    Europeană intenționează ca această propunere de îmbunătățire a transparenței
    studiilor științifice în domeniul siguranței alimentare să fie adoptată în
    actuala perioadă legislativă, adică până la jumătatea anului 2019, în vederea
    punerii rapide în aplicare.


  • Pesta porcină africană în Uniunea Europeană

    Pesta porcină africană în Uniunea Europeană

    Pesta porcină africană este o boală infecțioasă devastatoare a porcilor, de
    obicei mortală
    . Boala a fost descoperită pentru prima data în Kenya. Nu există
    vaccinuri pentru combaterea virusului pestei porcine africane. Boala nu
    afectează oamenii sau alte specii de animale, altele decât porcii și mistreții
    .
    Virusul bolii poate fi transmis fie prin contact direct cu animalele, fie prin
    difuzarea alimentelor contaminate. Deşi pesta porcină africană se consideră
    eradicată în Europa încă de la începutul anilor 1990, cazurile de pestă porcină
    africană continuă să apară.

    Între 1 ianuarie 2014 şi 31 decembrie 2017 au fost
    înregistrate 9259 de cazuri
    în zece ţări – Rusia, Polonia, Ucraina, Belarus,
    Moldova, Lituania, Estonia, Letonia, România şi Cehia. Uniunea Europeană a
    stabilit măsuri de prevenire și control care trebuie aplicate în cazul în care
    pesta porcină africană este suspectată sau confirmată fie în exploatații
    agricole, fie la mistreți. Acestea includ măsuri de informare și măsuri de
    prevenire a răspândirii acestui virus dar și măsuri de eradicare a bolii.
    Măsurile preventive includ măsuri pentru depistarea precoce a virusului la
    frontiera de est a Uniunii Europene. În acelaşi timp, Uniunea Europeană aplică
    toate recomandările Organizației Mondiale pentru Sănătatea Animalelor și se
    află în permanență în dialog deschis cu partenerii săi comerciali, în mod
    bilateral și prin intermediul Organizației Mondiale a Comerțului. Uniunea
    Europeană a alocat fonduri importante pentru eradicărea pestei porcine africane
    de pe teritoriul european prin programele de supraveghere, prevenire și
    control.

    Despre importanţa pe care o acordă Comisia Europeană pestei porcine
    africane, ne spune Vytenis Andriukaitis, comisarul european pentru
    sănătate şi siguranţă alimentară:
    Vreau să subliniez că această problemă este o prioritate pentru mine. Am
    inclus un sprijin financiar. Aproape 50 de milioane de euro au fost alocate
    pestei porcine africane, începând din 2013. Obiectivul este simplu. Pesta
    porcină africană trebuie eradicată.


  • Transparență crescută a studiilor științifice din domeniul siguranței alimentare

    Transparență crescută a studiilor științifice din domeniul siguranței alimentare

    Comisia Europeană a prezentat o propunere de îmbunătățire a transparenței studiilor științifice din domeniul siguranței alimentare. Propunerea va oferi cetățenilor un acces mai bun la informațiile referitoare la aprobările privind lanțul agroalimentar transmise Autorității Europene de profil, va furniza Comisiei posibilitatea de a solicita studii suplimentare și va implica mai mult oamenii de știință din statele membre în procedurile de aprobare relevante.

    Vytenis Andriukaitis, comisarul european pentru sănătate și siguranță alimentară, a spus ca: Evaluarea riscurilor privind siguranța alimentară în UE este una dintre cele mai stricte din lume. Ea va deveni de acum înainte și mai solidă prin adoptarea unor norme mai clare privind transparența și printr-o comunicare mai eficientă a riscurilor pe parcursul întregului proces. Datorită acestei reforme, cetățenii vor avea un acces imediat la studiile științifice care vin în sprijinul cererilor de autorizare.

    Comisarul european pentru sănătate și siguranță alimentară Vytenis Andriukaitis a facut un apel la statele membre și la Parlamentul European să transforme cât mai rapid această propunere într-un act legislativ, astfel încât să putem oferi cetățenilor rezultate concrete înainte de alegerile europene de anul viitor.

    Principalele elemente ale propunerii au în vedere:

    – asigurarea unei transparențe sporite, permițând cetățenilor un acces automat și imediat la toate informațiile legate de siguranță prezentate de industrie în cadrul procesului de evaluare a riscurilor;

    – crearea unui registru european comun al studiilor comandate, pentru a garanta faptul că firmele care solicită o autorizație prezintă toate informațiile relevante și nu ascund studiile nefavorabile;

    – posibilitatea solicitării unor studii suplimentare de către Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară, la cererea Comisiei și finanțate de la bugetul UE;

    – obligația consultării părților interesate și a publicului cu privire la studiile prezentate de sectorul industrial în sprijinul cererilor de autorizare a produselor.

    – consolidarea comunicării riscurilor către cetățeni, prin acțiuni comune de creștere a încrederii consumatorilor, promovarea sensibilizării și înțelegerii publicului și printr-o mai bună explicare a avizelor științifice emise de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară, precum și a elementelor care stau la baza deciziilor privind gestionarea riscurilor.

    Propunerile legislative urmează să fie transmise Parlamentului European și statelor membre spre adoptare. Comisia intenționează ca această propunere să fie adoptată în actuala perioadă legislativă, până la jumătatea anului 2019, în vederea punerii rapide în aplicare.


  • Sistemul Rapid de Alertă pentru Alimente şi Furaje

    Sistemul Rapid de Alertă pentru Alimente şi Furaje

    Într-o dezbatere privind contaminarea ouălor cu insecticidul Fipronil, eveniment petrecut în august 2017, mulți deputați europeni au criticat autoritățile naționale pentru întârzieri în notificarea Sistemului rapid de alertă al Uniunii Europene pentru alimente și furaje, și au solicitat îmbunătățirea sistemului de partajare a informațiilor.



    Ulrike Müller, membru în Comisia pentru agricultură și dezvoltare rurală din Parlamentul European: Scandalul fipronil arată că sistemul de alertă, Sistemul Rapid de Alertă pentru Alimente şi Furaje, nu este suficient de rapid sau suficient de eficient.



    În urma scandalului ouălor contaminate cu Fipronil parlamentarii europeni au propus instituirea unor amenzi pentru statele membre care nu împărtășesc informații cruciale privind siguranța alimentelor, în timp ce alţii au cerut sancțiuni cu adevărat descurajatoare pentru producătorii frauduloși sau furnizorii de produse de combatere a dăunătorilor. Sistemul Rapid de Alertă pentru Alimente şi Furaje din Uniunea Europeană este un instrument prin care se realizează un schimb de informaţii între Autorităţile Competente Centrale din cadrul Statelor Membre, în cazurile în care s-a identificat un risc la nivelul Uniunii Europene pentru sănătatea publică şi au fost luate măsuri adecvate cum ar fi reţinerea, retragerea, confiscarea sau respingerea produselor în cauză. Acest schimb rapid de informaţii permite Statelor Membre să identifice imediat dacă sunt afectate de o problemă, să ia măsurile adecvate şi să asigure siguranţa consumatorilor. Lanțul alimentar al Uniunii Europene valorează aproximativ 750 de miliarde de euro pe an iar industria agroalimentară este al doilea sector industrial ca mărime în Uniunea Europeană, cu 48 de milioane de angajați în 17 milioane de companii.