Tag: sistemul bancar

  • Amprenta AI asupra sistemului bancar

    Amprenta AI asupra sistemului bancar

    Iar sistemul bancar nu face excepție, folosirea inteligenței artificiale (AI) devenind imperativă pentru a menține un nivel competitiv și a oferi o experiență superioară clienților, spun specialiștii în domeniu. Eficientizarea proceselor administrative, personalizarea serviciilor bancare, prevenirea fraudei și îmbunătățirea experienței clienților sunt doar câteva dintre aspectele în care implementarea inteligenței artificiale poate aduce avantaje semnificative.

    Există, însă, și riscuri, legate în principal de protecția datelor și de pierderea locurilor de muncă. Cum poate contribui inteligenţa artificială la protejarea și securizarea resurselor financiare și a datelor sensibile? În primul rând, prin detectarea și prevenirea atacurilor informatice într-un mod mai rapid și mai precis, aceasta fiind una dintre caracteristicile-cheie ale firewall-urilor bancare ce utilizează AI. Apoi, inteligența artificială poate evalua și analiza rapid un volum mare de date în timp real, permițând identificarea eficientă a amenințărilor și implementarea măsurilor de securitate adecvate.

     

    De asemenea, algoritmii de inteligență artificială pot fi folosiți pentru a automatiza sarcini repetitive și de rutină, precum verificarea documentelor și a autenticității acestora, deschiderea de conturi bancare sau evaluarea creditelor, de exemplu. Tehnologia AI poate fi utilizată pentru a analiza datele clienților și pentru a furniza soluții personalizate cu privire la managementul contului, planificarea financiară sau investițiile.

     

    Specialiștii mai spun că folosirea inteligenței artificiale în sistemul bancar poate juca, de asemenea, un rol crucial în detectarea și prevenirea fraudei – algoritmi de machine learning pot fi antrenați pentru a identifica modele și anomalii în tranzacții, alertând băncile asupra posibilelor fraude.

     

    Din perspectiva unei bănci centrale, inteligenţa artificială reprezintă un instrument promiţător și pentru echilibrarea inflaţiei, a atras, pe de altă parte, atenția Cristian Popa, membru în Consiliul de Administraţie al BNR, prezent la o conferinţă de specialitate. El a explicat că, asemenea influenţei globalizării, care a temperat inflaţia în deceniile trecute, şi inteligenţa artificială, prin eficientizare şi optimizare a proceselor economice, oferă perspective bune de stabilizare a nivelului preţurilor, într-un context marcat de provocări semnificative.

    Cristian Popa: „Procesul de luare a deciziilor de politică monetară este cu atât mai complex în perioadele caracterizate de schimbări structurale uriaşe, precum cele pe care le traversăm în prezent. Şi voi aminti aici câteva: globalizarea, care se restrânge; reglementarea, care devine din ce în ce mai intensă; protecţionismul, care vedem, cel puţin transatlantic, cât creşte; dividentul păcii, care dispare, direcţionând o parte a cheltuielilor către Apărare, către sectorul militar, în detrimentul educaţiei, sănătăţii; populaţia, care îmbătrâneşte simultan cu scăderea natalităţii; dividendul energetic, care dispare, energie mai scumpă; problema deficitelor fiscale, care este în creştere persistentă, iar tranziţia către o economie verde, care implică şi ea noi costuri.

    Toate aceste schimbări structurale par să ne indice că presiunile inflaţioniste vor rămâne mult timp alături de noi. Însă există o schimbare ce poate acţiona în sens invers – inteligenţa artificială poate să limiteze impactul schimbărilor structurale menţionate, dacă e destul de amplă, stimulând creşterea economică sustenabilă printr-o productivitate a muncii mai ridicată şi deschiderea unor noi căi către inovaţie şi progres.”

     

    Cristian Popa consideră, însă, că ritmul acestor schimbări rămâne încă incert şi că impactul pe larg al implementării tehnologiei inteligenţei artificiale ar putea deveni palpabil abia pe termen lung, necesitând o perioadă de ajustare graduală şi consolidare a colaborării dintre oameni şi tehnologie.

    Ceea ce face inteligenţa artificială pe termen lung este să ne potenţeze anumite abilităţi pe care le putem valorifica în noi oportunităţi profesionale, spune Cristian Popa. Dar, a adăugat el, există riscuri asociate cu protecţia datelor şi cu interpretarea lor corectă de către inteligenţa artificială. De aceea, BNR va susţine inovaţia, însă va rămâne cu un ochi la macrostabilitate şi este de aşteptat să aibă o abordare care să ţină cont de nivelul riscului în ceea ce priveşte inteligenţa artificială. Adică permisivă spre activităţile non-critice ale activităţii bancare, dar fermă în legătură cu activităţile de bază, realităţile actuale determinând banca centrală să privească, de exemplu, cu o oarecare reticenţă transformarea asistentului digital într-un expert în managementul riscului bancar sau în luarea deciziilor de acordare a creditelor, a mai spus Cristian Popa.

     

    Printre riscurile asociate inteligenței artificiale se numără și acela al pierderii de locuri de muncă, pe măsură ce anumite procese sunt automatizate, precum și riscul legat de confidențialitatea datelor, deoarece inteligența artificială necesită acces la informațiile personale ale clienților. Cu bune şi cu mai puţin bune, specialiştii spun, însă, că în 2030 este de așteptat ca folosirea inteligenței artificiale în sectorul bancar românesc și nu numai să fie răspândită și total integrată în majoritatea proceselor și serviciilor bancare.

  • Reformarea cadrului de gestionare a crizelor bancare şi de asigurare a depozitelor

    Reformarea cadrului de gestionare a crizelor bancare şi de asigurare a depozitelor

    Comisia Europeană a adoptat o propunere menită să ajusteze și să consolideze în continuare cadrul existent al UE de gestionare a crizelor bancare și de asigurare a depozitelor. Sectorul bancar, care beneficiază de un cadru solid, a devenit mult mai rezilient în ultimii ani. Instituțiile financiare sunt bine capitalizate, cu un grad ridicat de lichiditate și supravegheate îndeaproape. Experiența a demonstrat, totuși, că multe bănci mijlocii și mai mici în curs de a intra în dificultate au fost gestionate cu ajutorul unor soluții din afara cadrului de rezoluție. Soluțiile au implicat uneori utilizarea banilor contribuabililor în locul resurselor interne necesare ale băncii sau a unor plase de siguranță private finanțate de sectorul bancar (scheme de garantare a depozitelor și fonduri de rezoluție).

    Sistemul bancar al UE este puternic, iar crizele pot fi gestioante eficient, a subliniat vicepreședintele executiv al CE, Valdis Dombrovskis:

    Astăzi, UE a oferit reguli pentru gestionarea falimentelor bancare și pentru îmbunătățirea protecției deponenților. Deci, per total, uniunea bancară a fost un succes. Sectorul bancar al UE este puternic și într-o formă bună. El și-a dezvoltat în mod substanțial rezistența. Sistemul UE funcționează bine cu reguli stricte care permit autorităților naționale să gestioneze criza bancară într-un mod eficient, dar o putem face mai bine. De fapt, statele membre au cerut Comisiei să ia măsuri în acest domeniu în urmă cu aproape un an, și exact asta facem astăzi.

    Propunerea facilitează utilizarea sistemelor de garantare a depozitelor în situații de criză pentru a-i proteja pe deponenți (persoane fizice, întreprinderi, entități publice etc.) împotriva pierderilor, atunci când acest lucru este necesar. Bazându-se pe plase de siguranță finanțate de sectorul bancar, propunerea protejează mai bine contribuabilii, care nu trebuie să intervină pentru a menține stabilitatea financiară. Totodată, normele propuse vor permite autorităților să exploateze pe deplin numeroasele avantaje ale rezoluției, în calitatea sa de componentă-cheie a setului de instrumente de gestionare a crizelor.

    Pe de altă parte, nivelul de garantare de 100 000 EUR pentru fiecare deponent și bancă, rămâne valabil pentru toți deponenții eligibili din UE. Cu toate acestea, propunerea armonizează într-o măsură mai mare standardele de protecție a deponenților în întreaga UE.

    Noul cadru extinde protecția la entitățile publice (spitale, școli, municipalități), precum și la banii clienților depuși în anumite tipuri de fonduri aferente acestora de către societăți de investiții, instituții de plată, sau instituții emitente de monedă electronică. Propunerea include și măsuri suplimentare de armonizare a protecției soldurilor temporar ridicate ale conturilor bancare, care depășesc 100 000 EUR, legate de evenimente de viață specifice, cum ar fi moștenirile sau indemnizațiile din asigurări.


  • Reducerea creditelor neperformante din sistemul bancar european

    Reducerea creditelor neperformante din sistemul bancar european

    Comisia Europeană a prezentat, pe 14 martie, un pachet ambitios si
    cuprinzător de măsuri de reducere accelerată a creditelor neperformante (non-performing
    loans- NPL) din sectorul bancar
    , o moştenire din perioada crizei
    financiare globale care afectează încă anumite bănci europene. Măsurile se
    bazează pe eforturile continue depuse de statele membre, de autorităţile de
    supraveghere, de instituţiile de credit şi de UE, care au dus la diminuarea în
    ultimii ani a volumului de credite neperformante din bănci şi din statele
    Uniunii Europene. Acest volum a scăzut de la 6,7% la sfârşitul anului 2014,
    până la 4,4% în al treilea trimestru al anului trecut. În ciuda acestui
    progres, creditele neperformante sunt încă mult peste nivelurile anterioare
    crizei şi sunt distribuite inegal în ţările UE. Pachetul de măsuri
    completează acţiunile privind uniunea pieţelor de capital şi reprezintă un pas
    esenţial în direcţia finalizării uniunii bancare, una din priorităţile de prim
    ordin convenite de liderii UE în vederea consolidării uniunii economice şi
    monetare a Europei.

    Vicepreşedintele CE responsabil cu stabilitatea financiară,
    Valdis Dombrovskis declara: Măsurile prezentate ar îmbunătăti
    condiţiile în care statele membre şi băncile să abordeze împrumuturile
    neperformante sau creditele neperformante. Obiectivul este simplu: accelerarea
    reducerii continue a creditelor neperformante în băncile din Europa şi
    împiedicarea acestora de a se dezvolta din nou în viitor. Odată cu recâştigarea
    economiei Europei, acum este momentul pentru paşi determinanţi de reducere a
    riscurilor moştenite şi de a face sectorul bancar mai puternic. Prevenirea este
    cel mai bun tratament, astfel încât prima noastră propunere vizează să se
    asigure că băncile dispun de fonduri suficiente pentru a acoperi pierderile din
    creditele neperformante viitoare. Acest lucru se va face prin modificarea
    Regulamentului privind cerinţele de capital. Propunerea noastră introduce
    niveluri minime de acoperire pentru creditele nou-acordate care devin
    neperformante. Cea de-a doua cale este de a dezvolta în continuare
    pieţele secundare pentru creditele neperformante, pentru a facilita vânzarea şi
    transferul acestora către participanţii de pe piaţă specializaţi.

    Potrivit celor mai recente cifre ale Băncii Centrale Europene, în
    trimestrul al treilea al anului trecut stocul de credite neperformante din
    bilanţurile băncilor europene se ridica la 760 miliarde de euro, cu aproximativ
    200 miliarde de euro mai puţin decât în urmă cu doi ani. Noul pachet de măsuri
    are scopul de a consolida şi mai mult pentru generaţiile viitoare soliditatea
    sectorului bancar al UE, sector care trebuie să fie format din bănci extrem de
    rezistente ce îşi îndeplinesc rolul indispensabil de finanţare a economiei şi
    de sprijinire a creşterii economice.


  • Importanţa unificării bancare la nivelul UE

    Importanţa unificării bancare la nivelul UE

    Ideea
    de uniune bancară a fost susținută de către Parlamentul European încă din
    2010, însă tratativele în acest sens au început abia în anul 2012, la sfârșitul
    căruia cei 27 de reprezentanți ai statelor membre au căzut de acord cu privire
    la supervizarea unică a băncilor, un prim pas în vederea realizării uniunii
    bancare, dorite de către aceștia pentru a încerca să împiedice noi crize.
    Participarea în cadrul proiectului este obligatorie pentru toate cele 17 țări
    din zona euro, iar în ce privește statele care nu folosesc moneda unică,
    participarea a fost anunțată ca fiind una opțională.

    Michel Barnier, fost comisar European pentru Radio Romania: În interiorul acestei
    zone europene cu reglementari exista 27
    de tari membre si 8000 de banci. Pentru toate pietele bursiere si toti actorii
    financiari va voi prezenta doua propuneri legate de separarea riscurilor in
    sistemul bancar ceea ce presupune intreaga piata unica.
    În interiorul pietei unice, metodele sunt
    acelea de a preintampina diferentele dintre sistemele bancare ale tarilor, de a
    superviza sistemele bancare si de a regla la nivel lucrurile la nivel european
    si national. Asta facem noi in zona euro cererea sefilor de guverne si scopul unei
    astfel de activitati este integrarea. Ideea este aceea de a avea un singur
    supervizor care sa poata avea o privire amanuntita asupra bancilor cele 6000 de
    banci active in zona euro. Aderarea la un astfel de sistem este una voluntara ce
    tine de dorinta sefilor de guverne ale statelor membre. Pentru a depasi criza si
    a gasi solutii avem nevoie de solutii in sectorul bancar, avem nevoie de un
    sistem bancar stabil si responsabil si echitabil, asta explica faptul ca
    propunera facuta este una in scopul protejarii consumatorului. In toate
    sectoarele bancare se pune problema asigurarii transparentei tranzactiilor
    bancarre, a mobilitatii sistemului bancar in favoarea cetatenilor si
    consumatorilor.
    Deci
    un sector bancar stabil,regulat si echitabil
    si piete financiare care sa ramana ancorate in economia reala, sa fie in
    concordanta cu serviciile din economia reala, cu intreprinderile din teritoriu
    pentru a finata economia reala, de asta avem nevoie.
    Economia reala este în cadrul, la baza pietei
    unice dincolo de toate proiectele europene si cand spun asta ma gandesc ca
    proiectele europene au aparut in urma cu peste 60 de ani mai intai in domeniul economic si apoi in
    domeniul politic si economic si evident etapa cu etapa,cu trecerea timpului am
    coordonat si armonizat conditiile concurentei libere, am marit sansele
    investitorilor pe piata unica ce include acum 506 milioane de consumatori.
    Piata
    Unica este in prezent locul unde toate initiativele private si publice se
    dezvolta. Daca locul este solid,daca nu exista imperfectiuni, nu este fracturat
    cum inca se intampla din motive fiscale si administrative ale celor 27 de tari
    membre daca locul este solid, toate initiativele sunt eficiente.