Tag: sistemul de pensii

  • Perspectivele pensionării în România

    Perspectivele pensionării în România

    Aproximativ
    54% dintre europeni preconizează că vor rămâne activi pe piața muncii după
    vârsta de pensionare, indică un sondaj recent realizat de o importantă bancă
    europeană, la care au participat respondenţi din 15 ţări, dintre care 13 din
    Europa. La nivel european, doar un sfert din populație se așteaptă să aibă
    același nivel de trai după momentul pensionării. Ca de obicei, România
    înregistrează valori chiar mai pesimiste. În cazul nostru, 63% dintre cei
    chestionaţi consideră că vor fi nevoiţi să lucreze şi după vârsta pensionării
    pentru a-şi putea plăti facturile. Pentru a înţelege, însă aceste procente,
    Manuela Stănculescu, sociolog în cadrul Institutului de Cercetare a Calității Vieții, trebuie să pornim de la faptul că ele
    reprezintă opinii şi aşteptări. Sunt genul de opinii care se încadrează în
    schema de răspunsuri privind așteptările legate de direcția în care merge țara
    (bună sau rea) sau de nivelul de fericire personală. Iar, în această privinţă,
    românii s-au situat mereu pe ultimele locuri în Europa, fiind pesimişti.

    În
    plus, sondajele de felul acesta relevă şi anumite comportamente sau
    mentalităţi, spune Manuela Stănculescu. Românii au un anumit tip de comportament.
    Doar în ultimii ani, au început – o parte din ei – să planifice pe termen lung.
    De pildă: unii își planifică pensia. Din cauza trecutului comunist, noi încă ne
    mai gândim: pensia ne vine, așteptăm să vină pensia. Parcă am crede că
    pensia vine singură. În schimb, străinul știe că el trebuie să se preocupe de
    propria lui pensie. În plus, în străinătate există multe mai multe instrumente
    și posibilități financiare de a-ți gândi și planifica pensia. Este un gen de
    comportament cu care occidentalul este obișnuit încă din școală. În România,
    așa ceva nu se învață nici acasă, nici la școală. De-abia în ultima vreme, și
    doar la nivelul populației peste medie, există tendința de a-ți forma acest tip
    de comportament prin care începi să-ți planifici vacanțele, începi să-și faci
    planuri bănești referitoare la școala copilului în străinătate. Asta nu exista
    înainte


    Cu alte cuvinte,
    o mare parte a românilor – precum şi al celorlalţi est-europeni marcaţi de
    comunism – trebuie să înţeleagă că planificarea pensiei este şi un tip de
    responsabilitate asupra destinului personal. Acest tip de comportament moştenit
    din comunism se vădeşte şi când se măsoară nivelul de economisire. Aic, în
    plus, intervine şi condiţiile de trai. Aproximativ 69% dintre români susțin că nu reușesc să
    economisească din cauza veniturilor prea mici. Pe lângă sărăcie şi mentalitate,
    însă, apare şi o cauză cât se poate de concretă: oferta instituţiilor bancare
    şi financiare, în general, consideră Manuela Stănculescu, referindu-se la
    cauzele reale ale nivelului redus de economisire. Un nivel ridicat de
    sărăcie. Multă lume nu poate să economisească pentru că nu are ce. În al doilea
    rând, nu este dezvoltat nici comportamentul de economisire. De ce? Pentru că nu
    există educație în acest sens. Problema țărilor ieșite din comunism este lipsa
    educației financiare în școli. În al treilea rând, nu există o diversitate de
    produse financiare care să încurajeze economisirea, căci în România, băncile nu
    oferă această diversitate de produse bancare sau financiare așa cum se întâmplă
    în restul Europei


    Totuşi,
    percepţiile şi aşteptările empirice ale populaţiei sunt susţinute, măcar
    parţial, şi de date concrete. Încă din 2009, Banca Mondială avertiza că deficitul
    din sistemul de pensii în România va depăşi 5% din Produsul Intern Brut (PIB)
    până în 2020 şi va urma un trend ascendent după care se va reduce, până în
    2050, la 6,2% din PIB. Deficitele sunt
    cauzate de ritmul de îmbătrânire al populaţiei, dar şi de costurile tranziţiei
    unei părţi din contribuţiile de la Pilonul I (pensii asigurate prin sistemul
    public administrat de stat, finanţate din bugetul de asigurări sociale) către
    Pilonul II (pensii asigurate prin contribuţii obligatorii la fonduri de pensii
    administrate privat). În 2009, când se făceau aceste previziuni, România îşi
    reformase recent sistemul de pensii structurându-l pe trei piloni: Pilonul 1,
    adică unde se adună obligatoriu contribuţiile angajaţilor pentru a fi
    administrate de stat, Pilonul II, obligatoriu pentru persoanele sub 35 de ani
    şi opţional pentru grupa de vârsta 35-45 ani, către care un procent din
    contribuţiile adunate de la angajaţi sunt administrate privat şi Pilonul III,
    care este un sistem de pensii bazat pe aderare facultativă úi administrat de
    companii private. Dacă momentan, puţin peste 7 milioane de români contribuie la
    Pilonul 2, către Pilonul 3 se orientaseră, la sfârşitul anului 2016, în jur de
    410.000 de persoane. Prin urmare, doar circa 400.000 de români înţeleseră că
    planificarea pensiei depinde şi de o alegere individuală. Sau doar atâţi români
    îşi permiteau să depună o sumă lunară în contul unei pensii private. Prin
    urmare, pesimismul privitor la nevoia de a continua munca şi după pensioare se
    explică prin nivelul de trai actual, dar şi pe datele cunoscute deja de opinia
    publică privind scăderea demografiei.

    Manuela Stănculescu revine cu detalii: Marile probleme legate de pensionările din viitor vin din
    trei surse. Prima se referă la îmbătrânirea populației. Trecem printr-un proces
    accentuat de îmbătrânire. Asta înseamnă că, de-acum în 10-20 de ani, vor tot
    mai mulți oameni care ating pragul de pensionare. Ei vor fi susținuți de tineri
    din ce în ce mai puțini. Iar cei puțini vor trebui să susțină foarte mulți
    pensionari. Iar asta va pune presiune pe fondul de pensii. În afară de asta mai
    există două surse foarte puternice. Una este economia informală, în continuare
    foarte bine dezvoltată în România. Asta înseamnă, pe de o parte, o sursă de
    supraviețure, dar pe de altă parte, pe termen lung, va fi instrumentul care ne
    va ucide. Muncim la negru și nu ne înregistrăm veniturile, iar asta înseamnă
    fie pensii foarte mici, fie deloc. A treia sursă este și migrația
    internațională care funcționează în felul următor: cineva lucrează o perioadă
    în străinătate fără forme legale clare, revine în țară unde stă tot o vreme fie
    pe venitul minim garantat, fie fără nicio sursă de venit, după care pleacă iar.
    Momentan, are din ce să trăiască, dar pentru pensie nu cotizează nici în
    străinătate, nici în România. Vor fi, în viitor, niște generații care, din
    cauza îmbătrânirii populației și a migrației, probleme vor fi foarte mari. De
    aceea, e posibil ca, în viitor, în România, să putem vorbi și despre sărăcia
    pensionarilor. În acel viitor, nu prea îndepărtat, e posibil ca pensionarii să
    ajungă principala categorie expusă sărăciei. Momentan, nu e. Copiii și tinerii
    au atins, în prezent, un nivel de sărăcie absolul inadmisibil pentru orice
    societate modernă


    Poate dacă, în prezent, s-ar lua în considerare
    îmbunătăţirea situaţiei viitoare a acestor tineri, şi sustenabilitatea
    sistemului de pensii ar creşte, conchid experţii.

  • Măsuri pentru sistemul de pensii

    Măsuri pentru sistemul de pensii

    Guvernul de stânga de la Bucureşti, în care PSD joaca rolul primadonei, pare neobosit în a acorda ajutoare sociale unor mari categorii de persoane defavorizate. În amplul pachet social se regăsesc, între altele, creşterea salariului minim brut pe economie cu aproape 10%, până la 975 lei, circa 220 de euro, majorarea indemnizaţiilor pentru persoanele cu handicap cu 16 procente şi dublarea alocatiei de sprijin pentru 500 de mii de copiii proveniţi din familii cu venituri reduse.



    Majorarea sumelor pentru copiii aflaţi în plasament şi dublarea alocaţiilor de hrană pentru copiii instituţionalizaţi sau aflaţi în grija asistenţilor maternali şi dublarea alocaţiilor zilnice de hrană pentru adulţii cu dizabilităţi sau aflaţi în centre de îngrijire sunt, şi ele, măsuri ce vor căpăta concreteţe. Iar ca semn că generozitatea executivului are graniţe îndepărtate, nici pensiile nu au fost uitate. Astfel, a declarat ministrul muncii şi protecţiei sociale, Rovana Plumb, cabinetul din care face parte va pune în aplicare, de la 1 ianuarie 2015, decizia Curţii Constituţionale privind recalcularea pensiilor. În termeni pragmatici, numărul celor care vor beneficia de recalcularea pensiilor este de aproape 240 de mii, iar valoarea medie de creştere este 400 de lei (circa 90 de euro), ca urmare a aplicării coeficientului de corecţie. Totuşi, creşterea reală va şi mai mare, întrucât aceştia vor profita şi de decizia executivului prin care toate pensiiile vor fi majorate cu 5% în 2015. Pe de altă parte, susţine ministrul, autorităţile vor să stimuleze reintegrarea pe piaţa muncii prin acordarea aşa-numitului venit minim de inserţie, care ar urma să includă venitul minim garantat, alocaţia de susţinere a familiei şi ajutorul de încălzire.



    Cu detalii, ministrul Rovana Plumb: ”Prin introducerea venitului minim de inserţie vrem ca acest venit minim garantat să constituie un factor de determinare a persoanelor de a reintra pe piaţa muncii, dat fiind faptul că nu va mai fi scăzut din salariul pe care el îl va obţine, fie în calitate de zilier, fie în baza unui contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată sau determinată. Dăm posibilitatea şi motivaţia de a se reintra pe piaţa muncii”.



    Aceste facilităţi, la care se adaugă şi altele, cum ar scăderea CAS cu 5% la angajator, dispariţia mai multor taxe şi impozite ori amnistia fiscală pentru unii pensionari şi unele mame, au fost decise în ultimele luni. Că măsurile au fost luate într-un an electoral, în care miza alegerilor prezidenţiale din noiembrie este una uriaşă, ar putea trece, pentru cei neobişnuiţi cu mersul lucrurilor în România post-comunistă, ca o simplă coincidenţă.