Tag: sistemul de sanatate

  • Investiții în infrastructura medicală

    Investiții în infrastructura medicală

    Infrastructura de sănătate din România a fost în permanenţă un subiect de interes pentru opinia publică şi, în consecinţă, speculat de politicieni. După ce în aproape 35 de ani de la Revoluţia din 1989 în România au fost construite doar 4 spitale, ieri Guvernul de la Bucureşti a semnat un nou contract de construcţie a unui spital regional. Este vorba despre Spitalul Regional de Urgenţă de la Craiova, un proiect masiv, ce include o clădire cu opt etaje, peste 800 de paturi pentru pacienţii internaţi, 19 săli de operaţie, 38 de spaţii pentru servicii de diagnostic şi tratament, precum şi aproape 1.600 de locuri de parcare.

    Prim-ministrul român Marcel Ciolacu a declarat că, prin acest demers, administraţia de la Bucureşti reuşeşte să spele ceea ce numeşte o “ruşine naţională” şi să înceapă construcţia mult aşteptatelor spitale regionale. “Pe 28 februarie, am semnat contractele pentru cele două spitale regionale de la Iaşi şi Cluj, iar astăzi semnăm contractul pentru cel de-al treilea Spital Regional de Urgenţă de la Craiova. Spitalul Regional de la Craiova va deservi întreaga regiune de sud-vest a României şi va oferi servicii de asistenţă medicală de înaltă complexitate, utilizând tehnologie de ultimă generaţie pentru diagnostic şi tratament. Spitalul regional va putea trata peste 800 de persoane pe zi. (…) Cele trei spitale regionale de la Iaşi, Cluj şi Craiova vor însemna un pas înainte pentru sistemul de sănătate românesc”.

    La rândul său, ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, a spus că în prezent există foarte multe proiecte în derulare în sistemul de sănătate finanţate prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, precum şi din alte surse. Alexandru Rafila: “Toate aceste proiecte nu sunt blocate, sunt în desfăşurare, iar România are în momentul de faţă o infrastructură spitalicească în dezvoltare rapidă. Ne dorim ca aceste lucruri să fie finalizate şi pacienţii din România să aibă acces la servicii de sănătate”.

    Prin realizarea de investiţii, România a trecut la o nouă paradigmă, a afirmat şi ministrul ministrul fondurilor europene, Adrian Câciu. Acesta a indicat că, în total, şapte miliarde de euro sunt disponibile pentru investiţii în sănătate. Unitatea medicală interdisciplinară care va fi construită la Craiova reprezintă o investiţie de peste două miliarde de euro şi urmează să deservească judeţele Dolj, Olt, Gorj, Mehedinţi şi Vâlcea, toate aflate în regiunea Oltenia, din sud-vestul României. De îndată ce unităţile medicale mamut din Iaşi, Cluj şi Craiova vor fi finalizate, Executivul se va confrunta cu realitatea lipsei de cadre medicale. Deși salariile acestora au crescut din 2018 cu circa 80%, mulţi pleacă încă în state din vestul Europei şi adâncesc penuria. Potrivit Administraţiei Spitalelor şi Serviciilor Medicale Bucureşti, în prezent, România are un deficit de 15.000 de medici.

  • Promovarea modului nostru de viață european

    Promovarea modului nostru de viață european

    Promovarea modului nostru de viață european cuprinde măsuri esențiale
    pentru asigurarea bunăstării cetățenilor europeni. Subiecte precum Spațiului
    Schengen, strategia europeană privind serviciile de îngrijire, Spațiul european
    al datelor medicale sau Agenda Uniunii Europene de combatere a criminalității
    organizate și a terorismului au fost și rămân de mare actualitate.

    Nicu
    Ștefănuță face parte din Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană și a fost coordonator
    în Comisia Specială de luptă împotriva cancerului. A contribuit la dezvoltarea
    măsurilor pentru diminuarea inegalităților în screening-ul, medicația și
    tratamentul cancerului între țările sărace și cele bogate. A reușit să majoreze
    bugetul programului UE pentru Sănătate de la 1,7 miliarde de Euro la 5,1
    miliarde de Euro. De asemenea, a fost implicat activ în dezbaterile privind extinderea
    spațiului Schengen prin aderarea Bulgariei și a României.

    Disclaimer: Sprijinul Parlamentului European pentru producerea acestui podcast nu constituie o aprobare a conținutului, care reflectă doar opinia autorului. Parlamentul European nu poate fi făcut responsabil pentru nicio utilizare a informațiilor conținute în podcast.



  • Sănătatea, principala preocupare a românilor

    Sănătatea, principala preocupare a românilor

    Barometrul de sănătate publică este un instrument
    anual de evaluare şi analiză ce măsoară percepţii, atitudini şi viziuni legate
    de politica de sănătate publică a României în contextul mai amplu al pandemiei,
    dar fără a se limita la aceasta. A doua sa ediție a fost lansată, luni, de Institutul
    de Ştiinţe Politice şi Relaţii internaţionale al Academiei Române (ISPRI) şi
    Centrul de cercetări sociologice LARICS, în parteneriat cu Asociaţia Română a
    Producătorilor Internaţionali de Medicamente (ARPIM). Principala concluzie
    extrasă: sănătatea reprezintă principala preocuparea a
    românilor. Epidemia de coronavirus şi-a pus o amprentă puternică asupra
    percepţiei populaţiei cu privire la vulnerabilitatea sistemului de sănătate din
    România. Acesta este unul dintre motivele principale pentru care observăm un
    interes major din partea populaţiei pentru sănătatea publică, 64,3%
    , a
    explicat Dan Dungaciu, Director al ISPRI

    Suntem într-o situaţie în care vechile probleme ale sistemului medical
    nu mai sunt fundamentale. Adică, îngrijorarile generate de comportament,
    birocraţie, ideea că e bun ce e ieftin, aceste lucruri nu mai sunt valide
    pentru percepţia publicului. Publicul vrea mai mult. Nu mai este satisfăcut
    doar pentru că se poartă medicii frumos cu el, doar că nu este prea multă
    birocraţie, poate că s-a schimbat ceva şi în spitale şi atmosfera arată altfel
    faţă de acum 10-15-20 de ani. Iar ceea ce ne spune asta – medicamente scumpe,
    mai bune, şi tratamente mai bune – înseamnă că avem de-a face cu un alt tip de
    populaţie pe care trebuie să o satisfacă acest sistem de sănătate.


    Ideea
    vreau o ţară ca afară este foarte prezentă în societatea românească, mai
    spune Dan Dungaciu – s-a născut în România o clasă de mijloc care vrea să aibă
    un sistem de sănătate performant, la nivel european.Tocmai
    de aceea, factorii de decizie, în parteneriat cu toţi actorii relevanţi,
    trebuie să acorde prioritate investiţiilor pe termen lung, atât în industria
    farmaceutică, cât şi în asistenţa medicală şi să recunoască legătura clară
    dintre sănătate, economie şi bunăstarea populaţiei, consideră directorul ISPRI.
    Observăm în premieră că cele mai mari nemulţumiri ale românilor fac referire
    tocmai la capitolele ce țin de accesul la tratamente inovatoare, screening şi
    asigurări de sănătate, spun și cei de la ARPIM. Datele mai relevă că 80% dintre
    români consideră că nu beneficiază de medicamente inovatoare în aceeaşi măsură
    ca alţi europeni. În ceea ce priveşte terapiile noi, cele celulare şi genice,
    mai puţin de jumătate dintre intervievaţi spun că ar fi dispuşi să ia
    medicamentele respective, dar puţin peste un sfert dintre ei le-ar lua, totuși,
    dacă nu ar avea altă opţiune.

    Comparativ cu situația prezentată de Barometrul
    anterior, se constată o creștere la 60% a celor care se informează de la medic,
    iar aproape 40% dintre români spun că au beneficiat, ei sau membrii familiei,
    de consultaţii online sau la telefon, de la începutul pandemiei. Sondajul mai
    arată că, la momentul culegerii datelor (1-19 noiembrie), 67% dintre români
    aveau o raportare pozitivă la vaccinare, spunând că se vor vaccina în perioada
    următoare, că au început vaccinarea sau că erau complet vaccinaţi.

  • Conferința: “Medicul, resursa-cheie a sistemului de sănătate”

    Conferința: “Medicul, resursa-cheie a sistemului de sănătate”

    Strategii de reducere a migrației în rândul medicilor rezidenți, modalități de atragere a medicilor din diaspora în sistemul medical românesc, teme ale conferinței Medicul, resursa-cheie a sistemului de sănătate, organizată de Colegiul Medicilor din Municipiul București.

    Declaraţie Dr. Adriana Mihalaș, Secretar al Colegiului.


  • Avocatul casei 09.04.2021

    Avocatul casei 09.04.2021

    Malpraxisul medical în România; Protecția legală a pacienților; Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății (participă av. Alexandra Weisman)




  • Rezoluția Parlamentului European ca răspuns la criza provocată de Covid 19

    Rezoluția Parlamentului European ca răspuns la criza provocată de Covid 19

    Sporirea sprijinului pentru sistemele de sănătate din
    ţările membre, o strategie coordonată de ridicare a măsurilor de urgență și
    propunerea unui pachet masiv de investiții sunt câteva dintre măsurile propuse
    de europarlamentari ca răspuns la criza provocată de Covid 19.


    De la Ramona Strugariu, europarlamentar USR
    PLUS, am aflat cum a luat naștere acest text de rezoluție.

    Aș vrea, în primul rând, să specific că
    această rezoluție a fost o inițiativă a grupului Renew Europe, pentru că noi am
    simțit nevoia unui răspuns politic rapid și coerent la această criză. Au
    existat foarte multe voci care au spus că poate UE nu face suficient, că nu
    sunt vizibile acțiunile Comisiei Europene, că statele membre sunt nehotărâte. În
    acest context era nevoie de o reacție politică foarte fermă a Parlamentului
    European. Noi am propus această rezoluție și am susținut organizarea acestei
    sesiuni plenare pentru a adopta rezoluția. Astfel că în mare parte, textul
    respectiv este rezultatul contribuției grupului Renew Europe și al unor
    negocieri foarte susținute de a avea un răspuns curajos politic la criză.


    Acțiunea comună la nivel
    european de combatere a pandemiei de COVID-19 este indispensabilă, așa spune
    textul rezoluției, iar europarlamentarul Ramona Strugariu ne dă amănunte:

    Rezoluția s-a uitat la trei dimensiuni. S-a uitat la dimensiunea de
    solidaritate și de răspuns foarte rapid și coerent în domeniul sănătății, acolo
    unde știm că nu există o competență directă prin tratate și că este un domeniu
    cu probleme foarte mari de coordonare. Rezoluția propune ca răspuns un mecanism
    european care să coordoneze o reacție comună, transfrontalieră, la orice tip de
    criză sanitară viitoare. Avem mare nevoie de acest tip de mecanism, ceea ce
    înseamnă competență sporită în zona de sănătate.

    După aceea, având în vedere că
    avem deja niște structuri, ele au nevoie de competențe sporite, este iarăși o
    chestiune adresată în rezoluție. Trebuie să creștem bugetul și să mărim schemele
    de personal pentru Centrul European de Prevenirea și Combatere al Bolilor,
    pentru Agenția Europeană a Medicamentului. Dincolo de dimensiunea de sănătate,
    ne-am uitat la dimensiunea economică. Redresarea economică, investiții masive,
    linii de finanțare dedicate și măsuri complementare de sprijin în cazul
    întreprinderilor grav afectate de criză.

    Avem practic nevoie de soluții pe
    termen lung și aici ne uităm la Cadrul Financiar Multianual care va trebui
    reconfigurat. Avem nevoie de injecții de capital, avem nevoie de o implicare
    mult mai fermă a Băncii Europene de Investiții. Toate aceste elemente au fost
    adopate în acest pachet ambițios pe care îl propune Parlamentul European și în
    această rezoluție.

    Al treilea lucru la care ne-am uitat a fost dimensiunea
    drepturilor și libertăților de respectare a statului de drept și a valorilor
    europene în perioadă de criză. Și sunt câteva elemente cheie acolo. Am avut, în
    primul rând, în vedere sancționarea fermă a tuturor derapajelor antidemocratice
    , dând exemplele din Ungaria și Polonia. Sunt state în care guverne și lideri răstoarnă
    valorile și echilibrul statului de drept, decizând arbitrar instaurarea stării
    de urgență pe perioadă nedeterminată, cum a procedat premierul Viktor Orban. Sau,
    continuând cu exemplul Poloniei, unde a existat presiunea de a organizarea de
    alegeri legislative, s-a ignorant sănătatea publică și dimensiunea democratică
    și de monitorizare a acestor alegeri, imposibil de realizat în aceste condiții.


  • Sistemul medical, între aşteptări şi realitate

    Sistemul medical, între aşteptări şi realitate

    Afectat în ultima vreme de mai multe scandaluri
    mediatice şi legale – cum ar fi cele referitoare la dezinfectanţii diluaţi şi
    la diverse acuzaţii de corupţie adresate unor directori de spitale -, sistemul
    medical românesc trebuie regândit sau reformat. Este opinia unanim acceptată.
    Cum şi când va fi schiţată această reformă ? Aici apar diferenţe. Începutul
    este dat, însă, de aflarea opiniilor celor direct afectaţi şi implicaţi:
    pacienţi şi personal medical. Un studiu care a luat pulsul acestora a fost
    realizat recent de către Fundaţia Europeană pentru Studii Progresiste de la
    Bruxelles, de Fundaţia Friedrich Ebert Stiftung din România şi de Fundaţia
    Stânga Democratică. Potrivit acestui studiu, 54% dintre români sunt
    mulţumiţi de spitalele de stat, iar 46% se declară nemulţumiţi. Cel mai înalt
    nivel de mulţumire se află în rândul populaţiei cu vârste între 50 şi 80 de ani.
    Doar 43% dintre tineri se declară mulţumiţi cu îngrijirea din spitalele de
    stat. Care sunt principalele cauze ale nemulţumirilor le aflăm acum de la
    sociologul Iulian Stănescu: Prima priveşte curăţenia şi dezinfecţia, care reprezintă o problemă pentru
    peste 80% dintre participanţii la studiu. 80% dintre ei au indicat şi problema
    calităţii îngrijirii din spitalele de stat care ar lăsa de dorit. La aceasta se
    adaugă şi problema plăţilor informale. Deşi mai puţin de o cincime din
    participanţii la studiu sunt în acord total sau parţial cu afirmaţia că este
    bine pentru un bolnav spitalizat să dea atenţii sau cadouri personalui medical,
    datele din cercetarea calitativă indică faptul că fenomenul e larg răspândit şi
    că populaţia acceptă tacit această situaţie pe considerentul că e deja un
    obicei.


    Discuţiile aprofundate cu
    participanţii la sondaj au evidenţiat şi percepţiile lor cu privire la
    problemele sistemului medical şi la cauzele lor. Iulian Stănescu: Din cercetarea calitativă au rezultat mai multe probleme: lipsa personalului
    medical şi a motivaţiei acestuia, lipsa echipamentelor, aglomeraţia, timpul de
    aşteptare, birocraţia, managementul defectuos, salarizarea. Toate aceste
    probleme au şi o cauză, în opinia respondenţilor: subfinanţarea. În ultimul an,
    o treime dintre pacienţii care au avut nevoie de analize sau investigaţii
    medicale nu au putut beneficia de ele, deoarece laboratorul nu avea locuri
    libere sau fonduri.



    O parte din aceste probleme pot fi sintetizate
    prin sintagma lipsă de acces la actul medical, aşa cum confirmă şi Vasile
    Barbu, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Pacienţilor: Cele mai importante probleme apar când, odată cu îmbolnăvirea, căutăm
    furnizori de servicii de sănătate şi vrem acces la actul medical. Asta e cea
    mai mare problemă a pacientului. Au plecat mulţi medici din ţară şi au rămas
    puţini specialişti. După consultaţia la un specialist, trebuie să continuăm
    analizele şi investigaţiile la un alt specialist. Şi, în acest caz, e nevoie de
    bani, de multe ori sume care ne depăşesc posibilităţile. Automat, actul medical
    e viciat.


    Prin sistemul public de asigurări medicale, români
    au dreptul la un anumit pachet de servicii medicale în schimbul unei cotizaţii
    plătite parţial de angajaţi (5,5% din salariu), parţial de angajatori (5,2%).
    Din păcate, banii provenind din aceste cotizaţii nu sunt întotdeauna
    suficienţi. Totuşi, nici schimbarea acestui sistem nu este soluţia agreată de
    asociaţiile de pacienţi. Vasile Barbu: Avem
    un pachet de servicii cât se poate de generos, teoretic. În realitate, el nu
    este accesibil. Există diverse bariere – de natură birocratică, financiară -
    ridicate în faţa pacientului şi care-l împiedică să aibă acces la aceste
    servicii asigurate. Este foarte important să avem un sistem social de asigurări
    de sănătate bazat, în primul rând, pe solidaritate socială.


    Personalul medical are, la rândul său, anumite
    doleanţe. Pe unele din ele le-am aflat stând de vorbă cu doctorul Eleodor
    Cârstoiu, reprezentantul sindicatului ROMEDICA: O primă
    problemă este legată de activitatea noastră care implică normarea activităţii
    pe care o presupune un medic, o asistentă sau o infirmieră. În România nu
    există o asemenea normare. La ora actuală activitatea noastră se desfăşoară în
    funcţie de numărul de paturi, ceea ce nu mai are legătură cu activităţile
    medicale din România. Activitatea medicală a evoluat în ultimii 30 de ani, iar
    în ultimii 10 ani s-a adăugat o activitatea birocratică, iar asta îngreunează
    munca noastră. Numărul de documente de trebuie completate a crescut exponenţial
    cel puţin în ultimii ani.


    Potrivit sindicatelor din domeniu, problemele de
    genul acesta ar putea fi rezolvate doar prin schimbarea legislaţiei, schimbare
    care ar trebuie să aibă în vedere şi o definire mai clară a malpraxisului.
    Eleodor Cârstoiu: Legislaţia care este acum în vigoare este
    total nesatisfăcătoare lasă loc situaţiilor abuzive în care corpul medical
    trăieşte sub ameninţare. De aceea e nevoie de o legislaţia a malpraxisului care
    să fie la nivelul celei europene. Iar a treia problema care ne preocupă este
    cea a pregătirii personalului medical. La terminarea facultăţii care durează 6
    ani, nu i se oferă absolventului nici o calificare. Un absolvent de medicină
    primeşte doar un carton în baza căruia nu poate profesa. Noi vrem ca aceasta să
    se schimbe. După facultatea, urmează o perioadă de pregătire de 3-7 ani într-un
    anumit domeniu al medicinii. Şi această pregătire este nesatisfăcătoare. Apoi,
    medicul învaţă toată viaţa. Pregătirea această profesională continuă de-a
    lungul vieţii şi noi credem că trebui mai bine organizată.




    Indiferent de schimbările legislative care ar putea interveni sau nu,
    pacienţii consideră că acestea nu ar trebui să afecteze modalitatea de
    finanţare a sistemului medical. Potrivit studiului realizat de Fundaţia
    Europeană pentru Studii Progresiste, 44% dintre cei intervievaţi cred că cel
    mai bine ar fi ca acest să fie preponderant public. O formă preponderent sau în
    întregime privată a sistemului de sănătate este susţinută de mai puţin de o
    pătrime dintre respondenţi. Raportul dintre cele două curente de opinie este
    clar de 3 la 1 în favoarea unui sistem preponderent sau în întregime public.

  • Medicamentele şi sistemul de sănătate

    Medicamentele şi sistemul de sănătate

    Politica de preţ în vigoare în România prevede că, în acest moment,
    producătorul unui medicament inovativ căruia îi expiră patentul – după cinci
    ani de comercializare – este obligat să scadă brusc preţul cu 35%, până la
    nivelul celui mai scump alternativ. Situaţia a făcut ca unele medicamente să
    ajungă atât de ieftine încât o parte din producători să nu le mai aducă în
    România, practic acestea dispărând din spitale şi farmacii, spre disperarea
    bolnavilor.

    Datele relevă că, doar în ultimul an, 1.057 de medicamente au fost
    retrase de producători şi distribuitori din România. În încercarea de a stopa
    acest fenomen, dar şi exportul paralel – adică acela prin care medicamente
    aduse cu preţ mic în România sunt vândute cu profit foarte mare în ţări ca
    Germania sau Franţa -, Ministerul Sănătăţii de la Bucureşti a gândit reguli noi
    pe piaţa medicamentelor, una dintre acestea fiind eşalonarea ieftinirii.
    Astfel, printr-o viitoare Hotărâre de Guvern, al cărui proiect va fi pus în
    dezbatere publică, medicamentele care au ieşit de sub patent vor fi ieftinite
    în primul an cu 10%, cu încă 10% în al doilea şi cu 15% în al treilea an.

    Facem ieftinirea în trepte, pentru a evita o nouă criză a medicamentelor, să
    nu mai ajungem în situaţia ca pacienţii să rămână fără medicamente, chiar dacă
    au tot dreptul la ele. – a explicat ministrul Sănătăţii, Vlad Voiculescu.

    Farmaciştii si distribuitorii vor avea obligaţia să raporteze zilnic stocurile
    de medicamente compensate, într-un sistem electronic. De asemenea, medicii şi
    pacienţii vor putea verifica pe internet dacă un medicament este sau nu pe
    piaţă, ministerul angajându-se să remedieze problema în 7 zile de la semnalare.

    Pe de altă parte, dosarul electronic al pacientului va deveni obligatoriu în
    curând, în prezent lucrându-se la legislaţia incidentă, a anunţat preşedintele
    Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, Radu Ţibichi. Dosarul electronic de
    sănătate este un proiect finalizat, un sistem funcţional, până în acest moment
    fiind constituite circa 6 milioane de dosare, dar are o mare problemă – nu este
    obligatoriu.

    Decidenţii spun că dosarul electronic al pacientului este un
    instrument care poate să crească siguranţa pacientului, pentru că în momentul
    în care medicul are acces la toate informaţiile despre evoluţia patologiilor
    pacientului respectiv, are posibilitatea să ia o decizie mai fundamentată şi
    într-un timp mai scurt, cu privire la problema de sănătate cu care acesta se
    prezintă, fie că este conştient, fie că este inconştient.

    Teoretic, această
    aplicaţie poate fi accesată de oricine are un card de sănătate, căruia medicul
    i-a făcut iniţializarea foii. O condiţie necesară este, însă, ca sistemul
    informatic al cardului de sănătate – indisponibil, din nou, în aceste zile, din
    cauza unor probleme tehnice de comunicaţie între componentele sale, să
    funcţioneze.

  • Românii şi sistemul asigurărilor de sănătate

    Românii şi sistemul asigurărilor de sănătate

    În România, sistemul medical este, în mare parte, un sistem public. În ciuda faptului că în ultimii ani s-au înfiinţat multe clinici şi cabinete private, chiar şi spitale private, ele îşi primesc finanţarea, în mare parte, tot prin sistemul asigurărilor publice. Ce înseamnă asta? Înseamnă că atât angajatorii, cât şi angajaţii virează un procent din veniturile lor către acest sistem, iar banii strânşi sunt administraţi de Casa Naţională a Asigurărilor de Sănătate. Procentul acesta — 5,2% provenind de la angajator şi 5,5% provenind de la angajat — asigură plata integrală a unui pachet de bază de servicii medicale precum şi a serviciilor medicale de urgenţă. În paralel, românii îşi pot procura, prin cotizarea la un sistem privat de asigurări, şi alte servicii medicale, fără să li se permită, însă, să renunţe la cel public. Pentru a afla câţi români îşi fac o asigurare medicală privată, firma de cercetare de piaţă, GFK România, a realizat un studiu pe această temă. Ana Maria Drăgănică, Group Account Manager în cadrul acestei companii, ne-a spus că majoritatea românilor (93%) sunt asiguraţi doar ai sistemului public de sănătate. Care este situaţia accesării asigurărilor private?



    Ana Maria Drăgănică: Marea majoritate a populaţiei beneficiază de asigurări în sistemul public de sănătate. Doar 2% dintre respondenţi au spus că au abonament la o clinică privată — plătit integral de persoana respectivă sau în partneriat cu compania la care lucrează –, iar alţi 2% au declarat că au o asigurare privată de sănătate. Aproape 4% dintre români apelează, aşadar, la sistemul medical privat.



    Iată ce am aflat noi întrebând o asigurată obişnuită de ce a ales să contribuie doar la sistemul asigurărilor publice: Pentru că este obligatoriu. Dacă s-ar fi putut, aş fi ales sistemul privat, dar numai dacă ar fi fost sau — sau”, nu aşa cum este acum: pe lângă cotizaţia la sistemul public, să contribui şi la cel privat. (…) Aş fi ales sistemul privat pentru că modalitatea de abordare a serviciilor este mai uşoară. Poţi să suni, îţi faci programare. În plus, cred că au cabinete mai moderne, dotate cu tehnologii mai noi, decât cele din sistemul public.”



    Pentru analiştii sistemului medical din România, reticenţa pacienţilor de a-şi încheia o asigurare privată de sănătate poate fi explicată şi în alţi termeni care ţin, mai degrabă, de economie şi de o anume viziune asupra rolului statului, consideră doctorul Gabriel Diaconu: În România, sistemul de sănătate este un sistem de tip monopol, ceea ce înseamnă că piaţa de asigurări de sănătate este dominată prin legi de către stat. Nu există oprelişti cel puţin teoretice pentru piaţa asigurărilor private. Pe de altă parte, penetranţa asiguratorilor privaţi este redusă. Penetranţa asiguratorilor privaţi pe piaţă a fost limitată de oferta statului român pentru care, cel puţin la nivel de discurs public, sănătatea ţine de obligaţiile sale şi din ea nu se pot face bani. Cu alte cuvinte, statul-social investeşte şi redistribuie o bogăţie pe care o acumulează prin contribuţiile cetăţenilor.



    Pe lângă alegerea sau imposibilitatea financiară a multor români de a nu plăti două tipuri de asigurări medicale — şi cele publice, şi cele private – , mai apare şi percepţia referitoare la diferenţa de costuri dintre cele două sisteme. Întrebată dacă ar costa-o mai mult o asigurare privată decât una publică, interlocutoarea noastră, deşi nu a făcut calcule detaliate crede că: Sistemul privat pare mai scump decât cel public.”



    În ceea ce priveşte costurile, lucrurile se complică. Aici intervin atât mentalitatea pacientului din România, cât şi aşa-numitele plăţi informale — cadourile în bani sau cadourile propriu-zise prin care pacientul se asigură că medicul îl îngrijeşte corect. Gabriel Diaconu: Mersul la doctor este văzut ca o chestiune de necesitate, nu ca o chestiune de sănătate. Necesitatea se referă la dureri insuportabile pe care nu le mai poţi atenua pentru că tratamentul recomandat de prieteni sau de farmacişti nu e eficient. Aici e vorba de o educaţie precară a consumatorului de sănătate din România care n-o să-şi facă niciodată un buget integrat de sănătate, nu se va gândi niciodată proactiv la sănătatea lui. Dar plata informală pe care o dă doctorului pentru o operaţie de apendicită plus celelalte costuri legate de faptul că a lipsit de la serviciu, toate astea adunate duc la o sumă mai mare decât cea pe care ar da-o unui asigurator privat. Mai intervine un factor şi anume: proximitatea. În provincie, de pildă, oamenii aveau o reţea de proximitate care include mediul de dispensar, medicul de familie, medicul de la spitalul judeţean pe care-l cunoşteau. Lucrurile s-au schimbat în ultima vreme şi din cauza migraţiei medicilor.



    În plus, studiul GFK nu surprinde un alt aspect. Mulţi români apelează la serviciilor cabinetelor particulare plătind direct la casierie, nu prin asigurare sau abonament. Gabriel Diaconu: Oamenii care merg la o clinică privată se duc acolo ca la un supermarket de servicii private. Dacă cineva are o infecţie urinară, de pildă, se duce direct la clinica privată şi, dacă s-a documentat pe internet, o să ceară un sumar de urină, direct, fără recomandare medicală. În sistemul public, există o procedură: medicul de familie te trimite la medicul specialist.”



    Mai există, însă, o categorie de respondenţi incluşi în studiul citat mai devreme. Ana-Maria Drăgănică, Group Account Manager în cadrul GFK România, ne vorbeşte despre ei. Peste 15% dintre respondenţii situaţi în grupa de vârstă 18-34 de ani nu beneficiază de nici un fel de asigurare. Ei se află într-o situaţie extrem de vulnerabilă şi constituie un semnal de alarmă atât pentru sistemul public, cât şi pentru cel privat.”



    Fac aceste persoane parte dintre cele care se duc şi plătesc factura direct la casieria cabinetelor medicale particulare? Doctorul Gabriel Diaconu crede că nu. Probabil că nu, pentru că aceleaşi zone unde se remarcă acest deficit de asiguraţi la stat sunt zone cu rată mare de şomaj, zone cu sărăcie mare, zone cu aglomerare mare de boală şi mortalitate prematură. Pentru aceşti oameni nici sistemul asigurărilor publice, nici sistemul asigurărilor private n-au găsit o soluţie.”



    Proiectată de multe ori, în mai multe variante în funcţie de viziunea socială a diferitelor guverne care s-au succedat la conducerea României în ultimii ani, reforma asigurărilor medicale îşi aşteaptă încă forma definitivă.