Tag: sociologi

  • Egalitate de gen în societatea românească

    Egalitate de gen în societatea românească

    În 2014 un caz
    deosebit de grav atrăgea atenţia presei şi opiniei publice. O elevă în vârstă
    de 18 ani din localitatea vasluiană Văleni a fost violată de şapte tineri. După
    ce magistraţii au decis arestarea agresorilor, n-au întârziat să apară
    reacţiile comunităţii. Paradoxal, n-au fost puţini cei care au ţinut partea
    vinovaţilor, afirmând că victima a distrus şapte familii şi că ar fi
    instigat să fie violată.

    Atitudini sexiste şi discriminări de gen întâlnim
    însă şi la case mai mari, chiar în Parlamentul European, unde un deputat
    polonez a declarat că femeile ar trebui să câştige mai puţin decât bărbaţii,
    pentru că sunt mai slabe, mai mici şi mai puţin inteligente. O afirmaţie
    asemănătoare a fost făcută de un cunoscut neurochirurg şi politician român care
    a afirmat că femeile nu sunt făcute pentru chirurgie. Şi pentru că în luna
    martie doamnele şi domnişoarele beneficiază de un plus de atenţie, brandurile
    au pregătit, la rândul lor, surprize. Una dintre ele a venit din partea
    lanţului de brutării Paul, ale căror vitrine au afişat, în replică,
    specialităţile Croque servitoare şi Croque Monsieur.

    Andreea Bragă, de la
    centrul FILIA, organizaţie non-guvernamentală care luptă împotriva
    inegalităţilor de gen prin activism, advocacy şi cercetare, ne oferă o
    explicaţie: Cred că
    aceste lucruri sunt posibile pentru că nu avem o educaţie care să preţuiască
    egalitatea de gen, respectul între femei şi bărbaţi, istoria feministă, contribuţia femeilor în
    societate, care să ne înveţe cât de nocivă este discriminarea. Şi, pe lângă
    acest tip de mesaje transmise de formatori de opinie, ne lovim şi de atitudini
    conservatoare, care atacă drepturile femeilor. Este cazul recentului marş
    împotriva avortului, care a avut loc în foarte multe oraşe din România şi care
    a stigmatizat public femeile pentru dreptul lor de a decide asupra propriului
    corp. Astfel de manifestări ne arată că nu învăţăm nimic din istoria României.
    Să ne amintim că avortul a fost interzis în perioada comunistă şi că peste
    10.000 de femei -numai din datele oficiale – au murit din această cauză. Este
    clar că suntem într-un moment în care drepturile femeilor sunt atacate de
    aceste valori conservatoare şi în acelaşi timp nu avem o alternativă la nivel
    de educaţie. Avem legi, avem o Constituţie care spune că suntem egali, însă
    realitatea -şi când spun realitatea mă refer şi la datele statistice-ne arată
    că există foarte multe inegalităţi.



    Conform statisticilor, una din patru femei din România a fost
    agresată fizic sau sexual de partenerul de viaţă cel puţin o dată în viaţă şi,
    potrivit rapoartelor recente ale Ministerului Public – 2013, 2014, 2015 -
    numărul victimelor creşte de la an la an. Iar dacă vorbim despre piaţa muncii,
    femeile din România sunt plătite mai prost şi mai puţin promovate decât
    bărbaţii. România are a treia cea mai scăzută rată de ocupare a forței de muncă
    în rândul femeilor din Uniunea Europeană, conform datelor publicate de Banca
    Mondială. Cum
    spune Andreea Bragă, alternativa faţă de mentalităţile şi atitudinile sexiste
    de care ne lovim ar trebui găsită în educaţie. Dar rezultatele la care au
    ajuns sociologii în urma analizei
    ilustraţiilor -peste 1600 la număr – din manualele şcolare nu pare să fie în
    favoarea egalităţii de gen, chiar dacă vorbim de manuale apărute în ultimii
    ani.

    Cosima Rughiniş, iniţiatoarea acestei ample cercetări, ne-a spus că ea şi
    ceilalţi sociologi au avut în vedere două aspecte: reprezentarea de gen şi
    felul în care apare tehnologia în ilustraţii. Pe scurt, fetele sunt frumoase,
    cuminţi, îmbrăcate în roz, cu o oglindă sau o păpuşă în mână. Când cresc,
    păpuşa este înlocuită cu un copil, oglinda cu o cratiţă. Băieţilor, în schimb,
    li se permite să fie rebeli, să mânuiască o sabie, să cucerească spaţiul sau să
    descopere formule chimice. Cosima Rughiniş: Problema
    este că realitatea nu este aşa, există femei care sunt electricieni, ingineri,
    care au ales să fie şoferi de taxi. Manualele nu reflectă realitatea, o
    îngustează. Manualele nu îi ajută pe copii să vadă lumea în care mamele lor au
    o ocupaţie, dimpotrivă, le formează o percepţie distorsionată sau o grilă de
    interpretare care nu corespunde lumii în care trăim. Manualele ar trebui să
    contribuie la îmbogăţirea perspectivei pe care o are un elev faţă de lumea în
    care trăieşte, ar trebui să le încurajeze pe fete să aibă aspiraţii. Or, cum
    spuneam, nu numai că nu-i ajută pe copii în acest sens, manualele nici măcar nu
    îi ajută să observe lumea reală, lumea în care ei trăiesc. Şi dacă aceste
    constatări nu ne-au uimit în cazul manualelor mai vechi, de la cele noi, mai
    ales de la cele publicate în ultimii ani, aveam alte aşteptări.



    Ilustraţiile sunt sprijinite de conţinut. Iar pentru a realiza o
    schimbare la nivelul conţinutului -limitându-ne la cazul manualelor de
    literatură- autorii ar trebui să descopere că există şi femei scriitoare. Mai
    mult, scriitoare contemporane. Cosima Rughiniş, sociolog: În cazul manualelor, sursele acestor inegalităţi sunt multiple. Pe de parte,
    există sexismul cultural generic în care trăim şi care este neproblematizat în
    România. Pe de altă parte, dacă ne gândim la structura manualelor, acestea
    preiau multe texte literare din secolul al XIX-lea. Texte scrise de regulă de
    bărbaţi, din perspectiva lor de secol XIX. În felul acesta, trecutul lor devine
    o sursă pentru realitatea copiilor noştri. O posibilă rezolvare ar fi ca
    manualele să preia şi texte scrise de femei, şi unele din aceste femei să ne
    fie contemporane. Ca o concluzie, pe lângă reprezentări sexiste, manualele
    includ o mulţime de reprezentări patriarhale, pe care le regăsim în România de
    acum un secol şi jumătate. Vă invit
    să vă uitaţi în manualele de educaţie civică la lecţia despre lider, acolo se
    observă clar diferenţa între genuri. De regulă, cu două trei excepţii, toate
    manualele prezintă băieţi lider, după cum era de aşteptat.



    Cum se împacă mentalităţile de secol
    XIX desprinse din cele mai multe manuale cu legislaţia actuală? Ne răspunde
    Andreea Bragă: Avem o lege şi o strategie în domeniul egalităţii de şanse între femei
    şi bărbaţi însă atâta timp cât nu există voinţă politică, oameni care să
    considere că egalitatea de gen este o prioritate, nu vom repara mare lucru. Iar
    când spun priorităţi mă refer şi la anumite forme de violenţă cu care se
    confruntă femeile, atât în spaţiul public, cât şi în cel privat. Suntem cu
    toţii conştienţi de aceste probleme, însă ele rămân mereu în afara discursului
    public. Foarte rar vedem dezbateri despre cum puteam să bugetăm mai multe adăposturi
    pentru victimele violenţei în familie, în condiţiile în care peste 13 judeţe
    care n-au nici un adăpost de acest gen. Sau avem propuneri legislative care
    încurajează discriminarea sau hărţuirea la locul de muncă, în sensul că la
    prima abatere, agresorul nu primeşte decât un avertisment. Este clar că pentru
    a determina o schimbare structurală în societate în primul rând avem nevoie de
    educaţie. Educaţie care să se facă cât mai devreme posibil. Şi avem nevoie de
    informare şi sensibilizare şi în rândul politicienilor.

  • Minunata lume a manualelor şcolare

    Minunata lume a manualelor şcolare

    Aşa cum Alice,
    personajul celebru imaginat de Lewis Carrol, explora cu mirare, dar şi
    curiozitate Ţara Minunilor, tot aşa un grup de cercetători de la Facultatea de
    Sociologie din Bucureşti a explorat… lumea manualelor. În perioada octombrie 2014 – mai 2015,
    aceştia au realizat un studiu asupra manualelor şcolare de Comunicare in limba
    română şi de Educaţie civică, pentru clasele I – IV. Ce au descoperit nu au
    fost neapărat minuni de genul celor găsite de personajul lui Lewis Carrol, ci
    alte lucruri, la fel de greu de înţeles în contextul secolul XXI: multe stereotipuri de gen şi
    stereotipuri de vârstă. Cele din categoria primelor ne sunt descrise de Cosima
    Rughiniş, conferenţiară universitară, aşa cum apar în ilustraţiile
    prezente în manuale: Manualele
    rămân foarte stereotipice pe aceste
    două linii. Ocupaţiile mamelor adulte sau a femeilor adulte sunt, mai ales,
    cele de învăţătoare. În abecedare, două treimi dintre femeile care apar ca
    având o ocupaţie sunt învăţătoare. În societatea reală este evident că
    lucrurile nu stau aşa. Stereotipurile sunt, mai ales, ocupaţionale. Femeile
    adulte apar, de asemenea, foarte des în ipostaza la cratiţă. Chiar la propriu
    se întâmplă asta: ele apar desenate cu o cratiţă în mână sau aflăm despre ele
    că au făcut gogoşi, tort sau biscuiţi. În schimb nu aflăm alte lucruri, mai
    apropiate de realitate. Manualele nu reflectă lumea în care noi azi trăim, din
    mai multe puncte de vedere. Iar asta e valabil şi în cazul personajelor
    masculine. Manualele ignoră viaţa de familie a bărbaţilor sau implicarea lor în
    familie. În schimb sunt prezentaţi aproape exclusiv în ipostaza de aviatori,
    pădurari, tâmplari.



    Desenele sunt anacronice faţă de societatea
    românească de azi deoarece şi textele pe care le ilustrează sunt la fel. Copiii
    citesc fragmente din opere literare aparţinând secolelor XIX şi XX. Chiar
    textele scrise de autoarele manualelor reflectă
    acest univers stereotipic al femeii-mamă şi învăţătoare, ocazional doctor
    pediatru. Cum în societatea românească femeile au ocupaţii din cele mai
    diverse, puţine fiind casnice, iar taţii contribuie la creşterea copiilor şi la
    treburile gospodăriei, de ce apar, totuşi, aceste stereotipuri în manuale?
    Cosima Rughiniş: La nivel de imaginar colectiv şi de
    discurs cu privire la feminitate şi masculinitate, ele se regăsesc. E adevărat
    că în societatea românească actuală nu cred că există aşteptarea ca o fată sau
    o femeie să nu lucreze. Din acest punct de vedere, manualele sunt în
    discrepanţă. Şi această discrepanţă provine nu doar din universul literar de
    secolul XIX inclus în aceste manuale, dar şi dintr-o inerţie a reprezentările.
    Neîndoios şi aceste manuale sunt făcute sub diverse constrângeri de timp sau de
    bani. Şi nici nu cred că şi-a pus cineva problema să facă aceste manuale să fie
    în concordanţă cu viaţa actuală a copiilor.



    Pe lângă
    stereotipurile de gen, manualele de şcoală primară conţin şi stereotipuri de
    vârstă, stereotipuri considerate încă şi mai periculoase de către sociologi.
    Cosima Rughiniş: În România, stereotipurile de vârstă sunt mult mai puternice şi mult mai
    puţin discutate, sunt invizibile şi mi se pare că nu stârnesc aceleaşi emoţii
    ca cele de gen. Noi ca femei şi unii din bărbaţii cu care lucrăm au un puseu de
    indignare când văd aceste stereotipuri de gen absolut rizibile. Dar un moşnegel
    cu baston şi o bunicuţă cu băsmăluţă pot părea adorabili. Asta se întâmplă în
    condiţiile în care România, ca mai toate ţările europene, trece printr-o criză
    demografică. În acest context, persoanele vârstnice sunt excluse şi la propriu
    din activităţi sociale, dar şi din imaginarul colectiv. Manualele, din păcate,
    contribuie la această criză a vârstnicilor. Ei nu sunt portretizaţi ca persoane
    active. În toate manualele în care ne-am uitat
    – şi am studiat toate abecedarele, toate manualele de educaţie civică şi
    aproape toate manualele de clasa a IV-a de română, cu o singură excepţie – nu
    am găsit decât o singură reprezentare unde bunicii erau portretizaţi într-o
    ipostază activă: mergeau la munte. În rest, bunicii stau pe fotliu, stau pe
    bancă, poartă ochelari, nu aud bine…



    În ciuda
    acestor stereotipuri pe care copiii le întâlnesc încă de la primul lor contact
    cu şcoala, sociologii nu cred că ele vor influenţa în vreun fel alegerea
    profesiei, în viitor. Impactul lor e mult mai insidios, însă, aflăm tot de la
    Cosima Rughiniş: Pericolul nu constă în faptul că
    fetele vor avea ca model femeia casnică. Nu modelele de rol sunt o problemă.
    Fetele şi băieţii se inspiră din societate, din filme, de la cei din jurul
    lor… Pericolul se referă la credibilitatea pe care o transmit diverse
    persoane, femei sau bărbaţi. De pildă,
    femeile din mediul de afaceri. Uneori când vedem o femei-om de afaceri, uneori
    simţim că este mai puţin credibilă ca un bărbat-om de afaceri. În unele manuale
    de educaţie civică sunt capitole despre lideri şi despre ocupaţii în care apar
    numai băieţi. Aceste cazuri sunt excepţii, nu le consider reprezentative, dar
    prezenţa lor în manuale par să reflecte un anumit imaginar şi din cauza asta,
    cred că femeile vor suferi de un minus de credibilitate atunci când vor ajunge
    politicieni, manageri, oameni de afaceri.



    După
    cercetarea manualelor de şcoală primară, sociologii din cadrul Masteratului de
    Cercetări Sociologice vor continua studiul Alice în Ţara Manualelor,
    explorând cărţile dedicate gimnaziului
    şi liceului.