Tag: soferi

  • CE propune noi norme privind permisele de conducere

    CE propune noi norme privind permisele de conducere


    Comisia Europeană vine cu o propunere unică la nivel mondial, introducerea unui permis de conducere digital pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între cele 27 de state membre UE. Prin această inițiativă, Înlocuirea, reînnoirea sau preschimbarea unui permis de conducere vor fi mult mai ușoare, deoarece toate procedurile vor fi online, susține Executivul european. În același timp, cetățenii sosiți din țări aflate în afara spațiului comunitar, dar care au standarde comparabile de siguranță rutieră, vor putea să își schimbe permisul mai ușor.



    Propunerea privind permisele de conducere este inclusă într-un set de noi norme menite să îmbunătățească siguranța pentru participanții la trafic și să aducă Uniunea mai aproape de Viziunea zero – decese pe drumurile din UE până în 2050. Potrivita datelor oficiale, peste 20.000 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE anul trecut, iar majoritatea victimelor au fost pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete. Numărul deceselor este într-o vizibilă scădere de la aproape 30.000 de decese în 2010. România continuă să aibă cea mai mare rată a deceselor produse în accidente rutiere, cu 93 de morți la un milion de locuitori, dublu față de media europeană.



    O altă noutate este accesul la volan al minorilor cu un an înainte de majorat. Comisia propune ca tinerii șoferi să să dobândească experiență prin intermediul unui sistem de conducere acompaniată de la vârsta de 17 ani și să primească permisul de conducere pentru autoturisme și camioane. Odată ce au împlinit 18 ani, aceștia vor putea să conducă singuri și să acceseze locurile de muncă pentru șoferi profesioniști, o măsură ce abordează lipsa actuală de conducători auto.



    Comisia Europeană mai propune ca tinerii șoferi să fie supuși unei perioade de probă de cel puțin doi ani după trecerea testului și toleranță zero pentru conducerea sub influența alcoolului. “Chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8 % din totalul conducătorilor auto, 2 din 5 coliziuni mortale implică un conducător auto sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani, se arată în comunicatul Executivului comunitar.



    Totodată, conducătorii auto vor avea o pregătire mai bună cu privire la prezența utilizatorilor vulnerabili pe șosea din perioada formării și testării. Astfel, ceilalți participanți la trafic din zonele urbane – pietoni, bicicliști, utilizatorii de scutere electrice și biciclete electrice vor fi mai în siguranță.



    Un alt aspect vizat de noile norme ale Comisiei este decăderea din drepturi a conducătorilor auto cu efect la nivelul întregii Uniuni. Potrivit legislației europene aflate acum în vigoare, atunci când o infracțiune gravă duce la o interdicție de a conduce, aceasta nu poate fi pusă în aplicare la nivelul UE dacă conducătorul auto a comis infracțiunea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere. Astfel, va fi creat un nou sistem care ca va permite decăderea din drepturi a unui conducător auto pe tot teritoriul UE atunci când săvârșește o infracțiune rutieră sancționată cu interdicția de a conduce autovehicule.



    Propunerea se referă la infracțiuni rutiere grave, cum ar fi excesul de viteză, conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor și cauzarea de decese sau vătămări corporale grave ca urmare a oricărei încălcări a normelor de circulație, după cum mai menționează Comisia Europeană.



  • Pedepse majorate pentru şoferi

    Pedepse majorate pentru şoferi

    În calitate de primă Cameră sesizată, Senatul de
    la București a adoptat în unanimitate completarea Codului Penal cu o prevedere
    conform căreia şoferii depistaţi băuţi la volan sau sub influenţa substanţelor
    interzise, dar şi cei care conduc fără permis vor merge direct la închisoare
    dacă produc un accident rutier soldat cu victime. Circa 100 de persoane îşi
    pierd anual viaţa în accidente rutiere provocate de şoferi aflaţi în astfel de
    situaţii în România, ţară care ocupă, pentru al cincilea an consecutiv, primul
    loc în Europa la numărul de morţi în accidente rutiere. În fiecare an,
    aproximativ 20.000 de persoane sunt trimise în judecată pentru şofat fără
    permis, sub influenţa alcoolului sau a drogurilor.

    Iniţiată de senatorul PSD
    Robert Cazanciuc, fost ministru al Justiției, şi însuşită de un grup de
    parlamentari PNL şi PSD, propunerea legislativă a fost reintrodusă în circuitul
    parlamentar în noiembrie 2022. În 2019 aceasta fusese respinsă de camera
    decizională din raţiuni politice absurde şi în mod sfidător la adresa interesului
    general al societăţii de a proteja în mod real viaţa şi de a pune capăt
    carnagiului de pe şoselele României, inclusiv prin pedepse foarte aspre care să
    aibă un rol preventiv profund inhibitor
    , potrivit inițiatorului.

    Robert
    Cazanciuc a precizat că dedică această iniţiativă legislativă memoriei
    Anastasiei, fetiţa care în 2022, chiar de Ziua Copilului, la doar 4 ani, a fost
    spulberată în fața casei de un şofer fără permis într-o goană nebună prin
    localitate. Cazanciuc a anunţat că intenţionează să propună şi modificarea
    Codului rutier, astfel încât cei care au produs un accident soldat cu decese să
    nu mai poată conduce vreodată.

    Să fim foarte bine înţeleşi, a explicat
    acesta. Nu vreau să ajungă nimeni la închisoare. Dacă cineva e la închisoare,
    înseamnă că altcineva a murit. Este un semnal de alarmă pentru noi toţi. Când
    vedem pe cineva despre care ştim, la o petrecere, că a consumat substanţe
    interzise să-l tragem de mânecă să nu urce la volan. Nu e suficientă această
    lege. Va trebui să modificăm şi Codul rutier, astfel încât cei care produc
    aceste accidente să nu mai poată urca niciodată la volan.


    Conform raportului de activitate al Ministerului
    Public pe anul 2021, a crescut numărul inculpaţilor trimişi în judecată pentru
    accidente mortale de circulaţie – 473 faţă de 396 în anul 2020. Şi liberalii au
    susţinut modificarea legii, arătând că aceasta reprezintă un semnal pentru
    responsabilitate – în situaţiile de acest gen, judecătorul nu va putea să
    suspende executarea pedepsei. Şi atunci, cine se urcă la volan în situaţia
    asta, se poate gândi foarte clar: dacă se întâmplă ceva, mă duc la
    închisoare
    . Documentul merge acum la Camera Deputaţilor, care este for
    decizional în acest caz.


  • Recomandări pentru siguranță în trafic

    Recomandări pentru siguranță în trafic

    Pentru siguranţa participanţilor la trafic, în condiţiile intensificării deplasărilor către diversele destinaţii de petrecere a Sărbătorilor de Crăciun, Centrul INFOTRAFIC din Inspectoratul General al Poliţiei Române recomandă conducătorii auto să ia în considerare următoarele sfaturi:

    – Creşterea distanţei de siguranţă între vehicule;

    – Evitarea depăşirilor riscante;

    – Planificarea cu atenţie a traseului de parcurs şi folosirea unor rute alternative;

    – Manifestarea respectului faţă de ceilalţi participanţi la trafic, semnalizând orice intenţie de schimbare a benzii de circulaţie sau a direcţiei, după o asigurare corespunzătoare;

    – Pe autostrăzi, semnalizarea din timp a intenţiei de schimbare a benzii de circulaţie şi conducerea cu atenţie sporită.

    Nu folosiţi banda de urgenţă !

    – Asigurarea că sistemele de climatizare şi dezaburire ale autovehiculelor sunt funcţionale şi au o vizibilitate bună prin parbriz, lunetă şi geamuri laterale;

    – Echiparea autovehiculelor cu anvelope de iarnă, dacă urmează să se deplaseze pe artere rutiere cu zăpadă, gheaţă sau polei;

    Pietonilor li se recomandă să-şi sporească atenţia şi să traverseze numai prin locuri marcate şi semnalizate corespunzător şi după ce sunt siguri că o pot face în siguranţă. Este recomandat de evitat, pe cât posibil, folosirea părţii carosabile, mai ales după lăsarea întunericului şi în condiţii de vizibilitate redusă.

  • Aplicaţia ‘Amiabila’

    Aplicaţia ‘Amiabila’

    Asiguratorii RCA (Răspundere Civilă Auto) împreună cu Biroul Asigurătorilor
    Auto din România (BAAR) au pus la dispoziţia asiguraţilor RCA aplicaţia
    digitală Amiabila, prin care şoferii vor putea completa şi în format
    electronic formularul de Constatare amiabilă de accident. «Amiabila» nu
    înlocuieşte actualul formular de constatare amiabilă pe suport de hârtie,
    acesta fiind în continuare distribuit de asigurători şi intermediari, ci
    reprezintă o alternativă de constatare a accidentelor uşoare, în acord cu
    transformarea digitală a societăţii. Formularul de ‘Constatare amiabilă de accident’ în format electronic
    reproduce acelaşi model grafic, cu aceleaşi informaţii şi are aceeaşi valoare
    juridică cu cel pe suport de hârtie, conform prevederilor legale.


    Aplicaţia este gratuită şi poate fi descărcată din Google Play şi App
    Store, direct pe telefonul mobil smartphone. Aplicaţia are şi o versiune în limba engleză. «Amiabila»
    are o interfaţă simplă, atractivă şi intuitivă, precum şi un nivel ridicat de
    siguranţă a datelor.


    Într-o prima etapă, utilizatorul descarcă aplicaţia pe telefonul mobil, apoi
    îşi creează un cont de utilizator. În a doua etapă, acesta îşi completează
    datele personale solicitate de aplicaţie (permis de conducere, certificat de
    înmatriculare, carte de identitate, poliţa RCA). Informaţiile din documente
    putând fi preluate automat în formularul ‘Constatare amiabilă de accident’ în
    format electronic. O a treia etapă se referă la modul de alcătuire a schiţei
    accidentului. Aplicaţia oferă o colecţie de elemente grafice, din care utilizatorul
    poate selecta elemente exterioare (intersecţii, semne de circulaţie, semafoare
    etc.), cât şi poziţia celor două autovehicule în momentul coliziunii. Evidenţierea
    avariilor produse devine uşor de realizat, prin simpla poziţionare a unei
    săgeţi în zona elementelor deformate ale caroseriei. Amiabila se poate încheia
    de către ambii conducători auto prin intermediul unui singur telefon. Datele
    personale ale unuia vor putea fi transferate automat în telefonul celuilalt,
    printr-o simplă scanare a unui cod QR, cu condiţia ca ambii şoferi să aibă
    instalată aplicaţia. În caz contrar, unul dintre ei va trebui să completeze
    manual datele celuilalt utilizator. Documentul final se semnează de cei doi
    conducători auto, după care aplicaţia generează automat constatarea amiabilă.


    «Amiabila» oferă şi alte facilităţi. Una dintre ele constă în posibilitatea
    de înregistrare a mai multor maşini cu care circulă utilizatorul, chiar şi
    ocazional. Un alt avantaj constă în posibilitatea transmiterii documentului
    imediat după semnarea acestuia către asigurătorii RCA ai persoanelor implicate
    în accident, aplicaţia «Amiabila» fiind conectată cu toate companiile care
    practică această formă de asigurare pe teritoriul României. La fel ca în cazul
    formularului tipărit, şi în cel al Constatării amiabile de accident există
    situaţii în care aplicaţia nu permite completarea formularului, cum ar fi
    accidentele în care au fost implicate mai mult de două vehicule sau din care au
    rezultat vătămări corporale sau deces, ori sunt avariate obiecte exterioare
    (stâlpi, parapeţi, clădiri). Aceste cazuri se soluţionează numai de către
    poliţie sau alte autorităţi competente.


  • Apofasi contra şoferloru agresivi

    Apofasi contra şoferloru agresivi

    Cadrulu strategicu ali UE tru ţi mutreaşti sigurlăkea rutieră 2021-2030 ari tu planu ngiumiticarea-a numirlui di morţă și di pliguiri greali pi călliurli europene până tru 2030, obiectivlu tră 2050 hiinda dzero morţă și pliguiri greali. Ti spunu isăkili? Ună mutrită tu ţifrili preliminare tră proţlli şasi meşi a anlui tricutu spuni ună crişteari lişoară, di 2%, a numirlui di morţă tru accidente rutiere comparativ cu idyea perioadă dit 2020 – an marcat, ama, di efectili a pandemiillei ti mobilitati. Andicra di añilli 2017-2019, scădearea easti, tru idyiulu kiro, substanțială, di 19%, la aestu lucru contribuinda și politiţli a UE, pritu năile misuri di siguranță obligatorii băgati. Și tru România situația agiumsi s’hbă ma bună. Cara tru 2019, Eurostat u plăsa pi primlu loc tru UE dit videala a morţălor rutieri – 96 la un miliuni di bănători, un an ma amănatu eara pi loclu ţinţi tru aestu top nivrutu, după Germania, Franța, Polonia și Italia.



    Datili a anlui 2021 fură prezentate tora di ministrul di Interne, Lucian Bodi, cari cundille că “tută siguranţa rutieră easti ună problemă greauă” tru România, nivelu aliştei hiinda cabaia ma ñicu andicra di media nregistrată tru UE: s-nregistră ună scădeare a numirlui accidentelor grave cu aproapea 20% şi a persoanilor greu pliguiti cu aproapea 31%, comparativ cu 2020, kiro tu cari numrlu a persoanelor decedate crescu cu 8%. Tră s’u facă ma bună catandisea – obiectiv pi cari România ș-lu lo nica şi tu arada a PNRR – Executivlu di București alăxi Codlu Rutier pritu ună ordonanţă di urgenţă, cari bagă amendz ma mări şi spuni limbidu ţi nsimneadză purtaticu agresiv la volan.



    Şoferlli cari va năstreacă cu 70 di km/oră limita maximă di viteză va ş-keară carnetul di conduţiri tră 120 di dzăle şi tut ahâtu nu va s’aibă carnet niţi atelli cari nu tiñisescu Codlu Rutier anda trecu pisti calea di heru. Ministrul Lucian Bodi feaţi ma multi precizări : “Easti sancţionată fapta mutrinda urdinarea ni4ntimilleată a autovehiculilor pi banda di urgenţă a autostrădzlor cu amendă anamisa di 1.305 (260 di euro) şi 2.900 di lei (580 di euro) şi cu aplicarea sancţiunii complementari a suspendarillei exercitarea ndreptul ta s-conducă tră ună perioadă di 90 di dzăli. S’bagă sancţiunea complementară ti suspendarea exercitarillei ndreptulu ta s’conducă tră ună perioadă di 120 di dzăli anda faţi fapta mutrinda executarea pi autostradă a manevriloru di astări ică imnarea tu năpoi.”



    Actul normativ spuni limbidu şi ţi nsimneadză purtaticu agresiv la volan, tru aestă categorie hiinda, ti exemplu, şoferlli cari claxoneadză I ufilisescu videlliurli tra s’lă si facă loc, atelli cari nkisescu urdinarea cu scrăşneari di arăhoati I aţelli cari ufilisescu frâna di mână tră s’aşuţă pi loc. Amendzăli tră aeșţă, cari va s’armână și fără permis kiro di 30 di dzăli, pot s’agiungă până la aproapea 150 di euro.



    Autor: Corina Cristea


    Armânipsearia: Taşcu Lala










































  • Măsuri împotriva şoferilor agresivi

    Măsuri împotriva şoferilor agresivi

    Cadrul strategic al UE în materie de siguranță rutieră 2021-2030 urmărește
    înjumătățirea numărului de decese și de răniri grave pe drumurile europene până
    în 2030, obiectivul pentru 2050 fiind zero decese și răniri grave. Ce arată
    datele statistice? O privire asupra cifrelor preliminare pentru primele șase
    luni ale anului trecut indică o creștere ușoară, de 2%, a numărului de decese
    în accidente rutiere comparativ cu aceeași perioadă din 2020 – an marcat, însă,
    de efectele pandemiei asupra mobilității. Față de anii 2017-2019, scăderea
    este, în același timp, substanțială, de 19%, la acest lucru contribuind și
    politicile UE, prin noile măsuri de siguranță obligatorii introduse. Și în
    România situația s-a mai îmbunătățit. Dacă în 2019, Eurostat o plasa pe primul
    loc în UE din punct de vedere al deceselor rutiere – 96 la un milion de
    locuitori, un an mai târziu ocupa poziția a cincea în acest top nedorit, după
    Germania, Franța, Polonia și Italia.


    Datele anului 2021 au fost prezentate acum
    de ministrul de Interne, Lucian Bode, care a subliniat că toată siguranţa
    rutieră constituie o problemă gravă în România, nivelul acesteia fiind
    semnificativ mai mic faţă de media înregistrată în UE: s-a înregistrat o
    scădere a numărului accidentelor grave cu aproape 20% şi a persoanelor grav
    rănite cu aproape 31%, comparativ cu 2020, în timp ce numărul persoanelor
    decedate a crescut cu 8%. Pentru a îmbunătăți situația – obiectiv pe care România și l-a
    asumat inclusiv în cadrul PNRR – Executivul de la București a modificat Codul
    Rutier printr-o ordonanţă de urgenţă, care impune amenzi mai mari şi defineşte
    clar ce înseamnă comportament agresiv la volan.


    Şoferii care vor depăşi cu 70
    de km/oră limita maximă de viteză îşi vor pierde carnetul de conducere pentru
    120 de zile şi tot atât nu vor avea carnet nici cei care nu respectă Codul
    Rutier la trecerea peste calea ferată. Ministrul Lucian Bode a făcut mai multe
    precizări : Se sancţionează fapta privind circulaţia
    nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgenţă a autostrăzilor cu amendă
    între 1.305 (260 de euro) şi 2.900 de lei (580 de euro) şi cu aplicarea
    sancţiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce
    pentru o perioadă de 90 de zile. Se introduce sancţiunea complementară a
    suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile
    pentru săvârşirea faptelor privind executarea pe autostradă a manevrelor de
    întoarcere sau de mers înapoi.


    Actul normativ defineşte clar şi ce
    înseamnă comportament agresiv la volan, în această categorie regăsindu-se, de
    exemplu, şoferii care claxonează sau folosesc luminile pentru a li se face loc,
    cei care pornesc cu scârţâit de roţi sau cei care folosesc frâna de mână pentru
    a întoarce pe loc. Amenzile pentru aceștia, care vor rămâne și fără permis timp
    de 30 de zile, pot merge până la aproape 150 de euro.


  • Valorile amenzilor rutiere în România

    Valorile amenzilor rutiere în România

    În România există cinci clase de
    amendă pentru sancţiunile rutiere, primele patru li se aplică persoanelor
    fizice, în timp ce a cincea se aplică doar persoanelor juridice. Pentru
    anul 2019 valoarea punctului de amendă pentru sancţiunile rutiere este tot de
    145 de lei. Cea mai mică amendă posibilă aparține clasei I de sancțiuni,
    adică două sau trei-puncte amendă. Deci, cea mai mică amendă
    posibilă în România pentru un șofer va fi de 290 de lei (62 euro), care urcă la
    435 de lei ( 92 euro) pentru trei puncte-amendă. Pentru clasa a II-a de
    sancțiuni, respectiv 4-5 puncte de amendă, șoferii din România ar
    putea plăti, conform noului Cod Rutier, între 580 (123 euro) și 725 de lei
    (154 euro). Pentru clasa a III-a, cu 6-8 puncte de amendă, amenda este de 870 (185 euro) sau 1160 de lei (247 euro).
    Pentru o abatere mult mai gravă, încadrată în Codul Rutier la clasa a IV-a de sancțiuni, respteciv
    între 9 și 20 de puncte de amendă, conducătorii auto ar scoate din buzunar mai
    mulți bani – între 1.305 și 2.900 de lei (617 euro). Pentru persoanele
    juridice, există clasa a V-a de sancţiuni, cu 21-1000 de puncte
    amendă. In acest caz, amenzile sunt între 3.045 si 14.500 de lei (648 şi 3000
    euro).


    Cea mai mare amendă este în cazul depăşirii
    limitei de viteză cu 60 km/h, care poate ajunge şi la 9.600 lei (2000 de euro),
    dacă există şi pagube materiale. Pe lângă amendă, şoferul care a provocat accidentul va rămâne fără permis
    un an de zile. Dacă sunt şi victime în urma accidentului,
    vinovatul râmâne fără permis 2 ani.


    Şoferii care intră în intersecții fără a le permite celor
    care au rămas blocați anterior în acestea să iasă riscă, dacă sunt surprinși de
    polițiștii rutieri, să primească amenzi ce pot depăși valoare de 1.000 de lei
    (200 de euro). Amenzile cu crescut mult si pentru şoferii care au consumat alcool şi sunt prinşi la volan. Dacă îmbibaţia
    alcoolică este între 0,2 – 0,5 g/l alcool pur în sânge, permisul şoferului va
    fi suspendat pentru 3 luni. Şoferii care sunt depistaţi de oamenii legii că
    vorbesc la telefon în timp ce conduc autoturismul riscă să rămână fără carnetul
    de conducere pentru o perioadă de o lună de zile şi plătesc o amendă cuprinsă între 1.305 şi 2.900 de
    lei (617 euro).


    Şoferii pot plăti amenzile de circulaţie la orice unitate a Trezoreriei
    Statului într-un cont unic, chiar dacă sunt din alt oraş, şi nu mai sunt
    nevoiţi să facă dovada plăţii către Poliţie. Poliţia va verifica online dacă
    amenzile au fost sau nu achitate, întrucât procesul verbal va avea o serie
    unică de evidenţă. Termenul de plată a jumătate din amenda aplicată s-a majorat
    la 15 zile, în loc de 48 de ore cât era până la începutul acestui
    an. Punctele de penalizare se şterg la 6 luni din momentul în care au fost
    primite.

  • Noi reguli la nivelul UE pentru cabinele camioanelor

    Noi reguli la nivelul UE pentru cabinele camioanelor

    La nivelul UE se ia în considerare introducerea unui regulament ce stabilește un termen de intrare în vigoare a unor norme referitoare la cabinele camioanelor. Normele ar urma să schimbe aerodinamica acestor cabine ceea ce ar duce la un consum mai mic de combustibil, emisii mai puține și ar mări vizibilitatea în trafic a șoferilor.

    Pătrunderea pe piață a unor vehicule tot mai automatizate și mai conectate reprezintă următoarea frontieră în sectorul transporturilor și factorul care va revoluționa modul în care cetățenii vor beneficia de mobilitate în viitor în cadrul UE. La nivelul UE se ia în considerare introducerea unui regulament ce stabilește un termen de intrare în vigoare a unor norme referitoare la cabinele camioanelor. Normele ar urma să schimbe aerodinamica acestor cabine ceea ce ar duce la un consum mai mic de combustibil, emisii mai puține și ar mări vizibilitatea în trafic a șoferilor. Cu detalii despre acest regulament ,europarlamentarul Marian-Jean Marinescu:

    Sunt raportorul grupului PPE pentru un regulament care stabilește un termen de intrare în vigoare a unor norme referitoare la cabinele camioanelor. Sunt niște norme extrem de importante pentru că schimbă aerodinamica acestor cabine ceea ce însemnă un consum mult mai mic de combustibil, emisii mai puține, în același timp mărește vizibilitatea pentru șoferi ceea ce însemnă siguranță mult mai mare în trafic, mai ales pentru bicicliști și în același timp mărește confortul șoferilor în cabină ceea ce este un lucru foarte important care contribuie la siguranța rutieră. Se dorește intrarea în vigoare cât mai repede a acestui regulament și este un lucru foarte bun pentru că sunt avantaje multe pe care le aduce acest regulament, însă în același timp trebuie să avem și grijă de competiția dintre fabricanții de camioane. Propunerea este să se intre în vigoare la 45 zile după publicarea și intrarea în vigoare a normelor însă eu voi propune să fie 8 luni astfel încât să existe un termen rezonabil pentru toate fabricile, pentru toți producătorii de camioane să se alinieze la aceste norme și să existe o competiție corectă. Oricum doresc ca aceste norme să intre în vigoare cât mai repede pentru ca avantajele să se reflecte cât mai repede în viața oamenilor .


  • Noi modificări ale Codul Rutier

    Noi modificări ale Codul Rutier

    2019 vine cu reguli noi pentru şoferi. Încă din prima zi a anului
    a intrat în vigoare o modificare referitoare la faptul că, în cazul suspendării
    permisului, şoferii au posibilitatea de a alege și de a folosi dovada
    înlocuitoare mai puține zile pentru a-și recupera permisul mai repede.
    Anterior, aceștia erau obligați să depună permisul la expirarea celor 15 zile
    de la momentul aplicării sancțiunii. Acum, ei au posibilitatea de a-l depune
    oricând în acest interval, iar din acel moment va începe perioada pentru care dreptul
    de a șofa este suspendat.


    O altă modificare prevăzută în
    Codul Rutier se referă la faptul că medicii care constată că o persoană
    are probleme de sănătate, care sunt incompatibile cu statutul de șofer, sunt
    obligaţi să ceară o evaluare de specialitate a acestuia. În cazul în care
    evaluarea confirmă diagnosticul, clinica autorizată este obligată să anunțe
    Poliția, iar oamenii legii îi vor retrage permisul. După ce şoferul face dovada
    urmării unui tratament şi unei evaluări noi de specialitate, care să confirme
    însănătoşirea, îşi va putea recupera permisul.


    De asemenea, începând din
    acest an, punctul de amendă a rămas la valoarea de anul trecut: 145 de lei
    (circa 31 de euro). Dacă totuşi şoferii sunt sancţionaţi ca urmare a încălcării regulilor de
    circulaţie, vor putea plăti mai ușor amenda, într-un cont unic. Sancţiunea va putea
    fi achitată de oriunde din țară, indiferent de domiciliul contravenientului.



    Noile prevederi din Codul
    Rutier fac referire şi la pietoni, care ar putea fi amendați în
    cazul în care nu respectă regulile de circulație. Acestia
    sunt obligați să circule pe trotuar sau pe marginea drumului și au dreptul să
    traverseze o șosea doar la culoarea verde a semaforului. De asemenea, pietonii
    nu au ce căuta pe pistele de biciclete sau pe autostradă. Cei mai mulți pietoni
    nu dau importanță vehiculelor de urgență care se află în misiune. În cazul
    acestora, chiar dacă semaforul indică posibilitatea de traversare a drumului,
    pietonii sunt obligați să permită trecerea acestor maşini.Totodată, pietonii nu
    au dreptul să traverseze prin fața sau prin spatele mijloacelor de transport în
    comun oprite în stație doar dacă în acel loc există o trecere de pietoni. Amenzile
    la care se supun românii care nu respectă aceste reguli sunt din clasa I de
    sancțiuni, ceea ce înseamnă o sumă cuprinsă între 290 și 435 de lei (între 62
    şi 93 de euro).

  • Politici pentru combaterea consumului de alcool la volan

    Politici pentru combaterea consumului de alcool la volan

    Din ianuarie și până în noiembrie anul acesta în România au avut loc 317 de accidente rutiere grave soldate cu decesul a 65 de persoane și rănirea gravă a altor 325.

    Printre cauzele producerii acestor tragedii s-a numărat și conducerea sub influența alcoolului. În același interval polițiștii au constatat peste 12 mii de contravenții de conducere sub influența băuturilor alcoolice cu o îmbibaţie mai mică de 0,4 mg de alcool pur în aerul expirat dar și 8.300 de infracțiuni- adică o îmbibaţie de 0,4 sau peste.

    Conform datelor Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor, România a înregistrat anul trecut cea mai mare rată a deceselor în urma accidentelor rutiere: 99 la 1 milion de locuitori.

    Pentru siguranța rutieră pledă și comisarul european pentru transporturi, Violeta Bulc:


  • Jurnal românesc – 07.02.2018

    Jurnal românesc – 07.02.2018

    În
    România, șoferii depistaţi că au circulat fără rovinietă nu vor mai fi amendaţi
    dacă nu au fost înştiinţaţi în patru luni de la comiterea faptei. Camera
    Deputaţilor a adoptat un proiect de lege care-l modifică pe cel vechi, din 2002,
    privind aplicarea tarifului de utilizare şi trecere pe drumurile naţionale a
    rovinietei. Actul prevede că procesul verbal nu mai trebuie să fie însoţit de
    fotografii doveditoare. De asemenea, dacă şoferul nu a fost înştiinţat în patru
    luni că a fost depistat circulând fără rovinietă, contravenţia se prescrie. Totodată,
    procesul verbal de constatare a contravenţiei se transmite obligatoriu în două
    luni de la data aplicării contravenţiei, iar în intervalul de la data săvârşirii
    contravenţiei, până la data comunicării procesului verbal, nu se mai poate
    aplica altă sancţiune. Modificarea legislativă se impunea, având în vedere că
    norma nu era suficient de clară, instanţele interpretând diferit situaţii
    reclamate de mulţi cetăţeni în cazul amenzilor aplicate în mod repetat în lipsa
    rovinietei, afirmă deputatul liberal Lucian Bode. Întrebat ce se întâmplă în
    cazul în care şoferul nu este anunţat în termenul prevăzut de lege că a primit
    această amendă, deputatul PNL Lucian Bode a declarat că atunci contravenţia se
    prescrie. Camera Deputaţilor este forul
    decizional. Legea intră în vigoare la şase luni după ce este promulgată de
    preşedinte şi publicată în Monitorul Oficial.





    Ministrul
    Muncii, Lia Olguța Vasilescu, a făcut mai multe precizări privind pensiile
    românilor pentru perioada următoare. Astfel, în acest an, din luna ianuarie există o reducere a
    impozitului pentru pensiile peste 2.000 de lei de la 16 la 10%. În luna iulie
    crește punctul de pensie la 1.100 de lei, măsură deja adoptată prin ordonanță
    de urgență, a mai spus Lia Olguța Vasilescu. Totodată, Ministrul Muncii a anunțat că, începand cu
    1 iulie, toți pensionarii cu pensie sub 900 de lei vor beneficia de medicamente
    compensate 90%.
    Echipe mixte din cadrul mai multor ministere lucrează în
    prezent la proiectul privind legea pensiilor. Ministrul de finanţe, Eugen
    Teodorovici, a declarat că se aşteaptă forma definitivă a documentului în
    această lună, urmând ca ea să fie discută în cadrul coaliţiei de guvernare (PSD
    – ALDE) de la București.


    Deputatul Constantin Codreanu
    din Partidul Mișcarea Populară, preşedinte al Comisiei pentru comunităţile de
    români din afara graniţelor ţării, a prezentat de la tribuna Camerei
    Deputaţilor o Declaraţie politică intitulată ‘Câteva priorităţi şi aşteptări
    pentru românii de pretutindeni în anul 2018’. În intervenţia sa în plen, el a enumerat soluţii cu impact pozitiv asupra
    comunităţilor de români din afara graniţelor: dublarea personalului Autorităţii
    Naţionale pentru Cetăţenie, anularea obligativităţii domicilierii timp de 8 ani
    în România la solicitarea cetăţeniei de către românii de pretutindeni, crearea
    de circumscripţii electorale distincte pentru Republica Moldova şi pentru
    statele sau regiunile în care există peste 500 de mii de cetăţeni români,
    înfrăţirea tuturor localităţilor româneşti din comunităţile istorice cu localităţi
    din România, creşterea bugetului alocat Ministerului Românilor de Pretutindeni,
    acordarea de burse identitare tuturor elevilor români din Ucraina, Ungaria,
    Serbia, Bulgaria, Albania. Deputatul roman mai dorește organizarea şi
    susţinerea consistentă a Episcopiei Basarabiei de Sud şi a Episcopiei de Bălţi,
    subordonate ale Mitropoliei Basarabiei, dar și includerea în lista clerului salarizat a
    tuturor preoţilor din Mitropolia Basarabiei şi din Vicariatul Ortodox Român al
    Timocului (Serbia). Milioanele de români din Basarabia, din comunităţile
    istorice şi Balcani, ca şi milioanele de români din diaspora, trebuie să ştie
    că statul român este pregătit să le ofere un sprijin cultural şi naţional
    exemplar, a punctat Constantin Codreanu.

  • Proteste ale transportatorilor

    Proteste ale transportatorilor

    Un protest al taximetriştilor a îngreunat, marţi, circulaţia prin centrul Bucureştiului, după ce zeci de maşini au fost parcate chiar în faţa Guvernului. Taximetriştii sunt nemulţumiţi de concurenţa neloială pe care spun
    că le-ar face-o şoferii afiliaţi Uber,
    care, în opinia lor, funcţionează ilegal pentru că nu au licenţe de transport.


    Cu o zi înainte, Primăria
    Capitalei anunţase că modifică
    regulamentul de taximetrie în capitală, astfel că toate firmele din domeniu vor avea nevoie de licenţă, inclusiv Uber.
    După discuţiile avute la
    Guvern cu autorităţile, reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor şi
    Transportatorilor Autorizaţi din România – COTAR – nu au obţinut garanţia că
    Executivul va modifica legislaţia referitoare la taximetrie, astfel încât cei
    care practică transportul nelicenţiat să fie sancţionaţi.

    Taximetriştii spun că
    nu renunţă la proteste şi chiar se gândesc la noi forme – precizează
    preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu: Avem patru roţi la fiecare maşină şi ştim ce avem de făcut, cu tot
    respectul. Avem şi autorizaţie aici, dar s-ar putea să nu mai primim aici, avem
    linii de centură, avem absolut tot din toată ţara să ne punem în mişcare. Deci,
    o să vedem dacă stăm fiecare la casa lui, că vin sărbătorile pentru toţi, nu
    numai la Guvern şi la noi. Dacă nu, pentru că situaţia este foarte grea, să
    ştiţi, transportul ilicit de persoane a luat o mare amploare. În momentul de
    faţă, acesta este mai mare ca noi. Dacă noi suntem 110 mii de transportatori de
    persoane – taxi şi transport de persoane prin curse regulate – ei, în momentul
    de faţă, sunt cred că 140 de mii. Numai în Bucureşti sunt 10 mii de oameni,
    care, cu maşina personală, fac transport de persoane sub Uber.


    Reprezentanţii acestei firme se apară şi susţin că
    oferă servicii IT, iar şoferii au firme de tip PFA şi plătesc taxe şi impozite.


    Conflicte de acest tip sunt în mai multe ţări, iar subiectul a ajuns şi la
    Curtea Europeană de Justiţie, care a decis că
    Uber este un serviciu de transport. Curtea a subliniat că această platforma,
    care îi pune în legătură pe şoferii neprofesionişti care utilizează propriul
    autovehicul cu persoane care doresc să călătorească în interiorul oraşelor, nu
    este un serviciu digital. Astfel, în conformitate cu legislaţia actuală, este
    la latitudinea statelor membre să reglementeze condiţiile în conformitate cu
    care astfel de servicii vor fi oferite.

    În România, această firmă este prezentă
    de 3 ani şi are peste 450 mii de utilizatori, din care 350 de mii în Bucureşti.
    România este a doua piaţă ca mărime în regiunea central şi est-europeană, după
    Polonia, şi a cincea din Uniunea Europeană.

  • Jurnal românesc – 1.02.2016

    Jurnal românesc – 1.02.2016

    Ministrul delegat pentru românii de pretutindeni, Dan Stoenescu, i-a invitat pe românii din străinătate să se înscrie în Registrul Electoral şi le-a recomandat să opteze pentru votul prin corespondenţă, ca alternativă la votul clasic. El a răspuns întrebărilor puse de românii din diaspora, într-un dialog live-video pe pagina sa oficială de Facebook. Cu această ocazie, ministrul Stoenescu a amintit că perioada de înscriere în Registrul Electoral începe pe 1 aprilie. El a subliniat că, în cazul în care nu se trimit actele necesare pentru luarea în evidenţă sau dacă se schimbă domiciliul sau reşedinţa din străinătate după împlinirea termenului legal de înscriere în Registrul Electoral, se poate vota doar la secţiile organizate la misiunile diplomatice, oficiile consulare sau institutele culturale ale României din ţările respective. Ministrul a mai spus că, dacă într-o localitate sunt înscrişi 100 de alegători, aceştia pot solicita înfiinţarea unei secţii de vot. Întâlnirea cu ministrul Dan Stoenescu a făcut parte din campania Dialog fără frontiere, organizată de Departamentul pentru Relaţiile cu Românii de Pretutindeni.




    România este pe locul trei în topul ţărilor condamnate pentru încălcarea Convenţiei Curţii Europene pentru Drepturile Omului (CEDO). Principalele motive pentru care Curtea de la Strasbourg a condamnat România sunt aglomeraţia din închisori şi durata prea lungă a proceselor. De asemenea, multe plângeri vizează dreptul la proprietate. Presedintele CEDO, Guido Raimondi, a afirmat că este nevoie ca fiecare stat membru să rezolve problemele endemice mai degrabă la nivel naţional, decât să le aducă în faţa Curţii Europene. Pe primele două locuri în clasament sunt Rusia şi Turcia.




    Odată cu majorarea salariului minim, cresc şi amenzile pentru şoferi, de la 1 mai. Şoferii vor plăti până la 2.500 de lei pentru o amendă. Pentru persoanele juridice, sancţiunile vor ajunge până la 12.500 lei. Mărirea salariului minim, anunţată de Guvern de la 1 mai, va duce la creşterea punctului de amendă, de la 105 la 125 de lei. Punctul de amenda reprezintă, ca valoare, 10% din salariul minim.




    Aproape 300 de kilometri de autostradă sunt în construcţie anul acesta, însă circulaţia ar putea fi deschisă doar pe tronsoane cu o lungime totală de 95 de kilometri. Cele şase tronsoane care ar putea fi inaugurate fac parte din autostrăzile A1 (Lugoj — Deva), A10 (Sebeş –Turda) şi A3 (Gilău — Nădăşelu). Potrivit ministrului transporturilor, Dan Costescu, anul acesta, cel mai important proiect de infrastructură rutieră se derulează pe patru tronsoane ale Autostrăzii Lugoj — Deva, cu posibilitatea de a fi inauguraţi aproape 60 de kilometri.




    Unităţile de învăţământ trebuie să-şi publice, până pe 31 ianuarie, la aviziere şi pe site-uri, bugetul de venituri şi cheltuieli, a declarat ministrul educaţiei, Adrian Curaj. Într-un interviu acordat AGERPRES, el a mai spus că măsura este menită să crească gradul de transparenţă. Ministrul Curaj a precizat că le-a cerut inspectoratelor şcolare să se asigure că toate unităţile de învăţământ vor pune în practică decizia.

  • Constatarea amiabilă în cazul accidentelor uşoare

    Constatarea amiabilă în cazul accidentelor uşoare

    De la început, amintim că şoferii implicaţi în accidente uşoare, în urma cărora au rezultat numai pagube materiale ale autovehiculelor, nu au nevoie de documente de constatare întocmite de Poliţia Română. Această procedură opţională, intrată în vigoare în iulie 2009, se aplică numai când sunt îndeplinite concomitent următoarele condiţii: s-a produs un accident rutier pe teritoriul României, soldat numai cu pagube materiale, în care sunt implicate cel mult două vehicule, ai căror proprietari deţin o poliţă RCA valabilă la data producerii accidentului. Procedura se aplică, însă, numai când nu a fost comisă o infracţiune prevăzută de Codul Rutier, cum ar fi conducerea sub influenţa alcoolului, lipsa inspecţiei tehnice periodice la zi sau conducerea unui autovehicul neînmatriculat sau cu numere false. Procedura nu poate fi aplicată nici când s-au produs pagube şi la alte structuri, precum stâlpi, garduri sau clădiri.



    Condiţia pentru a putea recurge la constatarea amiabilă este ca formularul special, ce conţine două pagini autocopiative, ambele având aceeaşi valoare juridică, şi instrucţiuni de utilizare, să fie completat şi semnat de către ambii şoferi implicaţi în accident. Formularul de constatare amiabilă poate fi procurat de la societăţile de asigurare autorizate să încheie asigurări pentru vehicule. Câmpurile ce trebuie completate de către conducătorii vehiculelor implicate în accident se referă la data şi locul producerii accidentului, datele de identificare ale conducătorilor auto implicaţi şi ale proprietarilor vehiculelor implicate, datele vehiculelor implicate şi ale companiilor la care sunt încheiate asigurările RCA, informaţii privind circumstanţele producerii accidentului şi schiţa accidentului. După completare, formularul trebuie să fie prezentat companiilor de asigurări, acestea urmând să elibereze documentele necesare intrării în reparaţie a autovehiculelor. Depunerea formularului de către oricare dintre cele două părţi implicate la companiile de asigurări reprezintă o avizare de daună şi obligă asigurătorul să efectueze constatarea pagubelor şi să stabilească vinovăţia părţilor. Este, de altfel, interzis ca un asigurător să îndrume şoferii către Poliţie pentru întocmirea constatării, dacă accidentul se înscrie în cadrul celor considerate a face obiectul constatării amiabile. Constatarea amiabilă conduce, din perspectiva conducătorilor auto, la simplificarea procedurii, de cele mai multe ori birocratice, care trebuie urmată ca şi consecinţă a unui accident rutier. De asemenea, constatarea amiabilă conduce la scurtarea procedurilor de recuperare a prejudiciilor în caz de accidente de circulaţie din care au rezultat numai pagube materiale. Totodată, se elimină sancţiunea contravenţională, anume atât amenda cât şi suspendarea permisului de conducere, singura sancţiune fiind penalizarea din partea asigurătorului prin mărirea primei de asigurare pentru anul care urmează. Informaţii suplimentare pot fi aflate de pe site-ul www.constatulamiabil.ro.

  • România sesizează CE din cauza salariului minim al şoferilor în Germania

    România sesizează CE din cauza salariului minim al şoferilor în Germania

    România se alătură grupului de statete est-europene care au sesizat Comisia Europeană în privința aplicării noului salariu minim din Germania în cazul șoferilor de camioane străini aflați în tranzit pe teritoriul țării.


    Guvernul german a decis ca salariul minim de 8,50 de euro pe oră să se aplice şi în cazul tuturor șoferilor de camioane aflați în tranzit prin Germania. În caz de nerespectare a venitului minim, angajatorii străini pot fi amendați cu peste 30.000 de euro, informează Agerpres.



    Premierul polonez Ewa Kopacz a avut o discuție telefonică cu cancelarul german Angela Merkel asupra acestei probleme prin care, potrivit unui purtător de cuvânt al guvernului de la Varșovia, a intenționat să transmită un mesaj clar și explicit că această chestiune este extrem de importantă și semnificativă pentru Ewa Kopacz și o consideră o prioritate”.



    Alături de Polonia şi România, Ungaria, ţările baltice şi Marea Britanie au înaintat plângeri către Comisia Europeană. Cu toate acestea, guvernul de la Berlin nu a dat înapoi: Ne explicăm poziția şi suntem gata să o facem și în continuare”, Christian Westhoff, purtător de cuvânt al Ministerului Muncii. Oficilaul a mai adăugat că sindicatele din Germania pun presiune pe guvernul german pentru a nu da înapoi.



    Sursa: Agerpres