Tag: solist

  • Makcim Fernandez Samodaiev, violoncelist belgian de origine ruso-cubaneză, stabilit în România

    Makcim Fernandez Samodaiev, violoncelist belgian de origine ruso-cubaneză, stabilit în România

    Makcim Fernandez Samodaiev are o
    poveste de viață foarte interesantă. Este violonist, locuiește în România, are
    cetățenie belgiană și este de origine ruso-cubaneză. S-a născut în Rusia, la
    Stalingrad – actualmente Volgograd- , dintr-o mamă ucraineancă și un tată cubanez.
    Și-a petrecut copilăria în Cuba și vacanțele în Rusia, la familia de acolo. La
    17 ani s-a mutat cu familia în Odessa, apoi a locuit câțiva ani în Mexic. A
    absolvit Conservatorul din Anvers, Belgia. A cunoscut-o pe pianista româncă Monica
    Florescu, cu care s-a căsătorit și astfel a ajuns în România. După ce a locuit un
    an în București, s-a stabilit din 2015 la Sibiu, unde este solist în cadrul
    Filarmonicii de Stat. L-am întrebat cum este România pentru artist, după toată
    această experiență atât de bogată, multiculturală.


    Eu sunt un
    copil, cum ar zice altă generație, al prieteniei
    dintre popoare. Părinții mei s-a cunoscut în ceea ce era atunci Uniunea Sovietică. Eu m-am născut în Rusia, mama e
    ucraineancă, însă în epoca respectivă nu se prea făceau aceste diferențe, era o
    nație- o uniune și era considerat ca un singur popor. Am trăit în multe țări, am
    fost nevoit și am ales locurile de reședință, bineînțeles, influențat de
    fenomenele sociopolitice care mă înconjurau – prăbușirea Uniunii Sovietice, situația
    dificilă din Cuba- și întotdeauna ghidul meu în viață a fost muzica. În Cuba am
    copilărit până la 15 ani, practic am trăit în Cuba cu câteva întreruperi când
    mergeam în Rusia. După care am trăit în Mexic în total cam șapte ani, în Belgia
    am trăit 12 ani și în România sunt deja de șapte ani. Ce m-a atras în România? A fost decizia mea, nu a soției, să ne
    mutăm în România, iar motivul principal au fost copiii noștri. Noi am trăit în
    Belgia și duceam o viață de freelancers, eram muzicieni independenți, însă, în
    momentul când copiii au început să crească – aveam atunci două fete -
    bineînțeles, s-a pus problema stabilității familiei, pentru că, în calitate de freelance
    ești tot timpul nevoit să călătorești. Prima opțiune care a apărut a fost în Mexic,
    unde am stat doi ani cu fetele și cu Monica, am lucrat la Universitatea din Xalapa,
    la cea mai veche orchestră din Mexic, Orchestra Simfonică de Xalapa. Însă în
    Mexic problema a fost, din păcate, gradul de insecuritate care există și
    viitorul copiilor era foarte neclar în societatea respectivă. Având o mamă
    româncă, am simțit că este de primă instanță ca ele să aibă un stâlp cultural,
    iar ăsta a fost principalul motiv pentru a ne muta în România. Și după, au fost,
    bineînțeles, alte motive practice. De exemplu, România fiind o țară cu multe
    probleme, cu deficiențe, să spunem așa, de fapt, aceste probleme și deficiențe
    sunt și oportunități, depinde cum le privim. Trăind mulți ani în Belgia, am învățat cumva că societățile dintr-o
    țară precum Belgia, unde totul este deja foarte bine fixat, aceste societăți
    devin destul de rigide, totul este extrem de bine organizat. Poate că amestecul
    acesta cubanezo-rus nu permite aceste structuri foarte bine organizate și cumva
    tot timpul caut un pic de latură artistică, un pic de latură improvizatorică.


    Makcim Fernandez Samodaiev este solist
    instrumentist al Filarmonicii de Stat din Sibiu, însă a creat și un proiect
    artistic personal, Stagiunea Camerală Florescu-Fernandez
    and Friends, împreună cu soția sa, pianista Monica Florescu. Un proiect
    independent și unic cel puțin în Sibiu, cu concerte în fiecare lună în care cei
    doi artiști invită muzicienii din România, dar și din afara țării. L-am
    întrebat pe Makcim Fernandez Samodaiev dacă se vede în România peste ani, dacă dorește
    să dezvolte rădăcinile pe care le-a prins aici timp de șapte ani și ce le spune
    copiilor săi în această privință:



    Noi stăm în Sibiu de șapte ani,
    am venit în România în 2014 și am stat un an în București. Pe vremea aceea
    obișnuiam să mergem o dată pe an să cântăm ca soliști în diverse filarmonici
    din țară și în ianuarie 2015 am cântat la Sibiu. Plimbându-ne prin Piața Mare,
    am simțit că este un loc potrivit pentru familie, am simțit așa o frumusețe intrinsecă
    a orașului. Cu adevărat este un loc excepțional în România și am avut marele
    noroc că am fost angajați, atât Monica, cât și eu, ca soliști instrumentiști la
    Filarmonica de Stat din Sibiu. Este o nevoie lăuntrică, o nevoie internă, în
    orice loc unde trăiesc să aduc ceva, să împărtășesc ceva. Cu această idee am
    început aceste concerte camerale și am început cu fondurile proprii. Avem acest
    noroc cu Monica că avem și capacitatea de a organiza, dar putem și livra
    produsul artistic. Încet-încet, sala s-a umplut. Am avut un noroc extraordinar cu
    oamenii din Sibiu, oameni care iubesc acest oraș și care au venit în
    întâmpinare. Apoi au apărut și primăria locală și Forumul German, care a venit
    cu un sprijin și atunci au apărut și fonduri, iar asta a permis posibilitatea
    de a invita artiști din România și nu numai – și din străinătate să vină să
    concerteze în domeniul muzicii de cameră, care nu este prea dezvoltat la ora
    actuală în România. Noi ne simțim foarte bine în România, pentru că ne-am
    regăsit atât în viața profesională, cât și în viața personală aici. Fetele acum
    cresc, ele s-au născut în Belgia, băiețelul, Vladimir, s-a născut în Sibiu,
    este singurul sibian din familie. Fetele au un parcurs interesant: Rafaela, cea
    mijlocie, vrea să facă vioară de performanță și urmează să meargă în Austria să
    continue studiul de vioară în mod profesional. Carina, fata cea mare este acum
    ucenic la orgă la Biserica Evanghelică. Am văzut-o recent la o slujbă, cântând
    la orgă, a dat și concerte de orgă. Nu știm încă dacă ea va rămâne în Sibiu sau
    va pleca în străinătate pentru studii, decizia îi aparține total. Vladimir e
    prea mic, acum împlinește șapte ani și e prea devreme să spunem în ce direcție
    va merge. În cazul meu personal, eu nu am simțul apartenenței și atunci oriunde
    merg în lume am o mare capacitate de adaptare și niciodată nu îmi este dor de
    ceva, în sensul că fiecare loc este complet, are magia sa. Sunt acasă peste tot,
    pentru că peste tot unde am fost am ales să fiu. Acum am surpriza să stau în
    Sibiu de șapte ani și încă nu mă gândesc să plec de aici. Este încă mult de
    făcut și mult de oferit reciproc, atât noi avem mult de oferit acestui oraș,
    cât și orașul ne oferă foarte mult.


  • Die 23. Auflage des Musikfestivals “George Enescu” ist zu Ende gegangen

    Die 23. Auflage des Musikfestivals “George Enescu” ist zu Ende gegangen

    Am Sonntag abend ist das internationale Musikfestival George Enescu” in Rumänien zu Ende gegangen. Vom 2. bis 24. September bot die 23. Auflage des angesehenen Kulturevents dem musikliebenden Publikum rund 125 Konzerte und Rezitale in Bukarest und in weiteren sieben rumänischen Gro‎ßstädten – Iaşi, Braşov, Cluj, Timişoara, Bacău, Ploieşti und Sibiu – bei denen Tausende Musiker, Instrumentisten, Solisten und Dirigenten aufgetreten sind.



    Ehrenpräsident des Festivals George Enescu“ war der bekannte Dirigent Zubin Mehta. Künstlerischer Leiter des Festivals war mit Wladimir Jurowski ein weiterer namhafter Dirigent. Beim Eröffnungskonzert leitete Wladimir Jurowski das London Philharmonic Orchestra, das George Enescus Oper Oedipe“ als Konzerstück aufführte. Neben dem bekannten London Philharmonic Orchestra traten in Bukarest weitere namhafte Orchester der Welt auf, darunter Orchestre National de France, Filarmonica della Scala und Royal Concertgebouw Amsterdam. Auch namhafte rumänische Orchester waren dabei: das Orchester und der Chor der Philharmonie George Enescu“, das Orchester des Rumänischen Rundfunks, die Philharmonien aus Cluj, Iaşi, Timişoara, Bacău und Braşov. Es war eine ausgezeichnete 23. Auflage des Musikfestivals George Enescu“, meint der Musikkritiker Costin Popa:



    Ich bin fest davon überzeugt, dass die Organisatoren sich bemühen, im Jahr 2019 eine genauso wertvolle 24. Festivalauflage zusammenzustellen, die dem Publikum viel Freude bereiten sollte. Nach den Salzburger Festspielen, dem weltweit bedeutendsten Festival der klassischen Musik und darstellenden Kunst ist das internationale Musikfestival George Enescu“ auch ein Kulturevent von gro‎ßem Format.“



    Wie auch in den vergangenen Jahren enthielt das Festivalprogramm Konzertreihen und Sonderveranstaltungen. Neben den bereits etablierten Reihen Gro‎ße Orchester dieser Welt“, Kammerrezitale und Konzerte“ und Konzerte um Mitternacht“ fand dieses Jahr zum erstenmal die Reihe Musik des 21. Jahrhunderts“ statt. Dabei wurden im Konzertsaal des Rumänischen Rundfunks wichtige zeitgenössische Werke in ungewöhnlichen Interpretationen aufgeführt. Der öffentlich-rechtliche Rundfunk war die einzige Medienanstalt in Rumänien, die die Konzerte des internationalen Festivals George Enescu” live sendete. Diese waren im Kultursender Radio România Cultural sowie im Musiksender Radio România Muzical zu hören.



    George Enescu gilt als der grö‎ßte rumänische Komponist aller Zeiten. Der im Jahr 1881 geborene Musiker lebte in der Nachkriegszeit im Exil. Als das kommunistische Regime in Rumänien an die Macht kam, lie‎ß sich Enescu in Paris nieder. In der französischen Haupstadt ist er 1955 gestorben. Das Internationale Musikfestival George Enescu“ wurde 1958 ins Leben gerufen, drei Jahre nach dem Tod des gro‎ßen rumänischen Komponisten. 1971 stellte das kommunistische Regime das Festival ein, aber nach dem Fall des Kommunismus wurde das Musikfestival wiederaufgenommen und findet alle zwei Jahre unter der Schirmherrschaft der rumänischen Präsidentschaft statt.