Tag: Sorin Mitu

  • Imaginarul istoric românesc, sub lupa cercetătorilor

    Imaginarul istoric românesc, sub lupa cercetătorilor

    Enciclopedia imaginariilor din România – lucrare amplă dedicată deopotrivă
    imaginarului literar, lingvistic, religios și artistic – consacră cel de-al
    treilea volum al său imaginarului istoric.
    Mai
    mult decât celelalte reprezentări colective, imaginarul istoric ia naștere din
    întâlnirea imaginației cu acțiunea umană în plan politic, social sau cultural.
    Asta consideră realizatorii acestei lucrări pentru care modul în care oamenii
    din trecut și-au imaginat conducătorii, i-au mitizat sau nu, și au visat pur și
    simplu cu ochii deschiși către viitor constituie tot atâtea fapte istorice. Iar
    în România, cercetarea imaginarului istoric și nu numai are deja o anumită tradiție pe care ne-o amintește
    acum istoricul Sorin Mitu, coordonatorul volumului trei din Enciclopedia
    imaginariilor din România.

    Adevărul este că imaginarul istoric se
    studiază în România de vreo 40 de ani, cam de prin anii 70-80 ai secolului
    trecut. Am avut profesori și predecesori care au cultivat acest domeniu. De
    pildă, profesorul Alexandru Duțu care a activat la Universitatea București și
    care a fost, în primul rând, un istoric al mentalităților, dar care a oferit
    deschideri și în direcția imaginarului. Făcând un salt peste timp, la finalul
    anilor 80, s-a remarcat profesorul Sorin Antohi care, de asemenea, a avut
    contribuții solide și a promovat acest domeniu de cercetare la noi. Și, în
    fine, îl avem și pe profesorul Lucian Boia care a fost cel mai consistent,
    insistent și productiv promotor al acestei direcții de cercetare în
    istoriografia românească. Prin urmare, generația actuală de istorici este
    pregătită pentru acest tip de abordare. Iar eu am încercat să reunesc între
    copertele acestei cărți un număr de autori consacrați, cu o operă deja solidă
    pe temele acestea, capabili să producă o sinteză a studiilor precum și un
    instrument de lucru.



    Ca și celelalte patru volume din
    Enciclopedia imaginariilor din România, și cel dedicat imaginarului istoric
    are 20 de capitole scrise de 20 de cercetători din marile centre universitare
    ale țării de la Cluj, Iași, Sibiu și București. Care sunt temele pe care le
    abordează? De pildă, tema conducătorului providențial, detaliată acum de
    istoricul Sorin Mitu. Conducătorul providențial, salvator,
    modern care pornind de la Alexandru Ioan Cuza sau Carol I, trecând prin
    Corneliu Zelea-Codreanu, Carol al II-lea sau Nicolae Ceaușescu până la
    salvatorii de azi (Ion Iliescu, Traian Băsescu sau Klaus Iohannis) au
    structurat speranțele și dorințele oamenilor. Nu facem, evident, o istorie
    politică descriptivă și evaluativă a ceea ce au făcut acești conducători
    providențiali, ci am încercat să punem în evidență felul în care au atras
    mulțumile sau le-au sedus și cum, apoi, mulțumile s-au simțit abandonate și au
    încercat să găsească alți salvatori. Am încercat să surprind mecanismele
    interioare, psihologice ale relației noastre cu conducătorii.



    Istoria poate, așadar, să ne ofere un
    model de reflecție pentru conduita noastră politică de azi, în relație cu
    reprezentanții noștri politici. Dar cum rămâne cu modul în care oamenii din
    trecut s-au raportat la cotidian, făcând abstracție de conducători sau de
    evenimente majore. Exemple pot fi găsite în capitolul dedicat evaziunilor.
    Istoricul Sorin Mitu:

    Acesta este poate unul dintre teritoriile
    cele mai reprezentative ale imaginarului: evaziunea, dorința de a evada din
    cotidian, de a visa cu ochii deschiși, etc. Poate ar fi fost bine să fie mai
    multe asemenea domenii, dar deocamdată am sondat aspecte legate de călătorie,
    de moarte, de felul în care este perceput peisajul. Sunt subiecte care ne
    emoționează, ne structurează psihicul și nu aveau cum să lipsească. Fără
    îndoială că asemenea subiecte sunt de interes maxim și sigur că formează o
    altfel de istorie. Ne interesează, evident, și câți soldați au murit în lupta
    de la Podul Înalt, dar ne interesează și de ce au murit, cum a fost văzut
    sacrificiul lor. Imaginarul, ca și istoria mentalităților, este o istorie mult
    mai umană, mai apropiată de cotidian. Sigur sunt foarte multe discuții, iar
    acum o sută sau două sute de ani, o asemenea istorie ar fi fost socotită una minoră.
    Dar ea reprezintă partea de sub apă a aisbergului, partea cea mai consistentă a
    realității și face o legătură, instituie o legătură între noi, cei de azi care
    avem imaginarul nostru, și cei care au gândit și au visat în trecut, într-un
    mod diferit de cel actual.



    Printre cele 20 de
    capitole scrise de cei 20 de contributori ai volumului trei din Enciclopedia
    imaginariilor din România se numără și unele dedicate imaginarului
    minorităților etnice cum ar fi cea maghiară și cea germană.