Tag: spalarea banilor

  • Strategia UE pentru combaterea mai eficientă a spălării de bani

    Strategia UE pentru combaterea mai eficientă a spălării de bani

    Înființarea AMLA
    (Autoritatea Europeană pentru combaterea spălării de bani) și un Regulament privind
    combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului cu forță de
    implementare imediată şi obligatorie în toate statele membre sunt măsurile
    esențiale pe care UE le are în vedere pentru combaterea criminalității financiare.


    Recent, europarlamentarul Ramona Strugariu a devenit raportor Renew Europe
    pentru ambele dosare: Regulamentul Parlamentului European şi al Consiliului de
    instituire a Autorității pentru Combaterea Spălării Banilor și a Finanțării
    Terorismului și de modificare a Regulamentelor şi Regulamentul Parlamentului
    European şi al Consiliului privind prevenirea utilizării sistemului financiar
    în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului.


    De asemenea, Ramona
    Strugariu este raportor Renew Europe şi pentru Directiva a 6-a privind
    combaterea spălării de bani. Care sunt principalele puncte ale strategiei
    Comisiei Europene menite să consolideze normele UE privind combaterea spălării
    banilor și a finanțării terorismului ne spune Ramona Strugariu:

    Avem o propunere care acoperă perioada 2020-2025, ea a fost lansată pe
    7 mai 2020 și este un plan de acțiune pe 6 piloni principali. În primul rând, urmărește punerea în aplicare
    a cadrului pe care-l avem acum pentru combaterea spălării banilor și a
    finanțării terorismului. Au existat o serie de directive care nu au fost
    transpuse și implementate corespunzător în legislațiile statelor membre.

    De
    exemplu, Directiva a 4-a fost transpusă incomplet și incorect și în acest
    moment există 16 state membre împotriva cărora a fost declanșată procedura de
    infringement din cauză că n-au transpus corect directiva. Este un număr foarte
    mare dacă avem în vedere că s-a întâmplat în 16 din cele 27 de state membre. Iar pentru Directiva a 5-a care a urmat -cel mai nou act legislativ în acest sens-
    avem deja declanșate patru proceduri de infringement, acest lucru
    întâmplându-se în condițiile în care aveam un termen de transpunere în 2020.

    Există
    deci state membre care nu au respectat și transpus nici Directiva a 5-a, este clar
    că ceva nu funcționează și atunci trebuie să mergem la nivelul următor. Al
    doilea pilon este un cadru unic de reglementare la nivelul UE.
    Al treilea are
    în vedere instituirea unei supravegheri foarte eficiente în materie de
    combatere a spălării banilor. Al patrulea este un mecanism de sprijin și de
    cooperare pentru unitățile de informații financiare, pe unde trec toate informațiile
    pe care le pot valorifica instanțele în cazul în care discutăm despre
    infracțiuni. Apoi este necesar să ne uităm, pentru că tot am menținat
    procurorii, la aplicarea dispozițiilor de drept penal pe care le avem în
    materie și fiecare dintre statele membre trebuie să facă acest lucru, în plus există
    dimesiunea de cooperare judiciară în materie penală. Ajungem în sfârșit la pilonul
    6, care privește statele terțe și dimensiunea internațională a cadrului UE
    pentru combaterea spălării banilor.


  • Combatarea spălării banilor aduce România în fața Curții de Justiție a UE

    Combatarea spălării banilor aduce România în fața Curții de Justiție a UE

    Comisia Europeană a decis să trimită România și Grecia în fața Curții de Justiție a UE pentru că nu au transpus în legislația lor națională cea de-a 4-a Directivă privind combaterea spălării banilor. România riscă o amendă de cu 1,8 milioane de euro plus 21.000 de euro zilnic pentru fiecare zi în care nu transpune în legislație directiva, a cărui termen limită a expirat la data de 26 iunie 2017. Celor două state li se alătura Irlanda care a transpus doar o parte foarte mică a normelor din directive UE.



    “Banii spălați într-o țară pot fi folosiți pentru a comite infracțiuni în altă țară”



    Věra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a lanasta un semnal de alarmă pentru toate țările restante: Spălarea banilor și finanțarea terorismului au consecințe asupra întregii Uniuni Europene. Nu putem lăsa nicio țară din UE să devină veriga slabă. Banii spălați într-o țară pot fi — și adesea chiar sunt — folosiți pentru a comite infracțiuni în altă țară. Din acest motiv, cerem ca toate statele membre să ia măsurile necesare pentru a combate spălarea banilor, epuizând astfel fondurile utilizate pentru activități infracționale și teroriste. Vom continua să monitorizăm foarte îndeaproape și în mod prioritar punerea în aplicare a acestor norme de către statele membre.”



    Givernul României a adoptat proiectul de lege pentru transpunerea directivei, însă proiectul se află încă la Parlament, după cum a declarat pentru Hotnews.ro, Răzvan-Horațiu Radu, fostul agent al României la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene:


    “Transpunerea directivei privind spălarea banilor a întarziat nejustificat. Directiva aducea o serie de noutăți in materie de evaluare a riscurilor de spălare a banilor și de identificare a beneficiarului real al produsului infracțiunii. Proiectul de lege a fost redactat foarte tarziu de Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor. De la începutul lunii martie 2018, a mai stat blocat vreo două luni și la Secretariatul General al Guvernului. A fost adoptat un proiect de lege de către Guvern abia la 31 mai 2018. Momentan, proiectul este la Parlament”.



    “O ordonanță de urgență ar fi rezolvat transpunerea”



    “În ciuda recomandării noastre, nu s-a emis o Ordonanță de Urgență (n.r. a Guvernului României) care ar fi rezolvat transpunerea. Pe zona mea de reprezentare, am comunicat gravitatea problemei decidenților din alte ministere și am sesizat aproape săptămânal conducerea ministerului afacerilor europene cu privire la urgenta transpunerii. Lunar am introdus directiva aceasta, alături de altele, în lista de informare către Guvern. Nu sunt convins ca s-a explicat și mai sus, la nivel de prim-ministru și de Parlament cât de gravă este problema. Sau poate s-a explicat, nu cunosc, n-am participat la sedințele de Guvern și, prin urmare, nici la Parlament nu aveam cum să susțin directiva”, a precizat Răzvan-Horațiu Radu.



    Ce prevede directiva europeană



    Comisia Europeană precizează că a patra directivă privind combaterea spălării banilor consolidează normele anterioare prin o serie de măsuri precum:


    – întărirea obligației de evaluare a riscurilor pentru bănci, juriști și contabili;


    – stabilirea unor cerințe de transparență bine definite cu privire la proprietarii reali ai societăților comerciale;


    – facilitarea cooperării și a schimbului de informații între unitățile de informații financiare din diferite state membre pentru a identifica și a monitoriza transferurile de bani suspecte, astfel încât să se prevină și să se depisteze spălarea banilor sau finanțarea activităților teroriste;


    – instituirea unei politici coerente față de țările din afara UE care au norme deficitare în materie de combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului;


    – extinderea competențelor de sancționare ale autorităților relevante.