Tag: spațiu european al educației

  • Crearea Spațiului european al educației până în 2025

    Crearea Spațiului european al educației până în 2025

    Parlamentul European salută propunerile Comisiei Europene de a dezvolta,
    până în 2025, o abordare europeană a micro-certificatelor, a conturilor
    individuale de învățare și a învățării în serviciul sustenabilității mediului,
    ca parte a Spațiului european al educației, ceea ce ar contribui la flexibilizarea
    parcursurilor de învățare, la extinderea oportunităților de învățare, la
    aprofundarea recunoașterii reciproce, la crearea de legături cu tranziția
    digitală și tranziția verde și la consolidarea rolului pe care îl joacă atât
    învățământul superior, cât și instituțiile de educație și formare profesională
    în învățarea pe tot parcursul vieții.

    Dace Melbārde, eurodeputat, a vorbit
    despre priorităţile Parlamentului European în acest domeniu:

    Comisia
    pentru Cultură și Educație a Parlamentului European este încântată să asiste la
    un progres real în vederea creării unui spațiu european al educației până în
    2025. Cele trei propuneri, și anume dezvoltarea unei abordări europene a
    microcreditelor, a conturilor individuale de învățare, precum și a învățării în
    serviciul sustenabilității mediului, sunt un început binevenit.

    În Parlamentul
    European avem cinci priorități pentru aceste trei propuneri. În primul rând,
    aceste inițiative fac căile de învățare mai incluzive, mai accesibile și mai
    flexibile. În al doilea rând, acestea extind oportunitățile de învățare pentru
    toți. În al treilea rând, acestea favorizează recunoașterea reciprocă a
    calificărilor în toate statele membre. În al patrulea rând, creează legături
    între învățarea pe tot parcursul vieții, pe de o parte, și tranzițiile digitale
    și ecologice, pe de altă parte. Și în al cincilea rând, ele întăresc rolul
    jucat de instituțiile de învățământ superior, de învățământul profesional și de
    formare de-a lungul vieții.

    Considerăm că Uniunea Europeană trebuie să sprijine
    statele membre să înfiinţeze structuri educaționale de înaltă calitate,
    competitive și adaptate, care să răspundă tuturor, pretutindeni și în funcție
    de nevoile lor specifice. Micro-certificatele și conturile individuale de
    învățare sunt importante şi vor ajuta în atingerea acestor obiective.

    În plus,
    trebuie să ne asigurăm că realizările educaționale sunt recunoscute în întreaga
    Uniune, deoarece eliminarea acestor bariere contribuie la promovarea
    mobilității educaționale și profesionale și, prin extensie, la creșterea
    economică și la dezvoltarea socială a Uniunii Europene.


  • Spațiul european al educației (2)

    Spațiul european al educației (2)

    Fiecare stat din UE își dezvoltă independent politicile din educație, acestea nu sunt impuse de la Bruxelles. Dar cooperarea care există la nivelul Uniunii între țări, în diverse domenii, nu poate ocoli educația, domeniu pe care, iată, pandemia cu care ne confruntăm l-a adus anul acesta mai mult în atenția decidenților.

    Așadar, spațiul european al educației se referă la cooperarea între statele membre ale UE, în domeniul educației, o cooperare bazată pe anumite obiective comune, pe armonizarea direcțiilor de acțiune. Cum a explicat, de altfel, în episodul trecut, Ciprian Fartușnic, cercetător științific, Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație.

    Acest spațiu european al educației oferă profesorilor, elevilor, studenților, diverse modalități de sprijinire a activității lor. Ciprian Fartușnic prezintă astăzi câteva exemple concrete de astfel de instrumente europene.

    Și o veste bună pentru profesori: începând din 2021, Comisia Europeană va institui un Premiu european pentru predare inovatoare, prin care să fie recunoscută activitatea cadrelor didactice (și a școlilor în care acestea predau) care aduc o contribuție excepțională la această profesie. Inițiativa se va baza pe bune practici precum Certificatul lingvistic european, premiul Jan Amos Comenius, precum și pe premiile eTwinning, naționale și europene.


  • Spațiul european al educației până în 2025

    Spațiul european al educației până în 2025

    Comisia
    Europeană apreciază că este în interesul tuturor statelor membre ca întreg
    potențialul educației și culturii să fie pus în slujba creării de locuri de
    muncă, creșterii economice și echității sociale
    . Până în 2025 ar trebui să
    trăim într-o Europă în care învățământul, participarea la studii și cercetarea
    să nu fie mărginite de frontiere. Spațiul european al educației ar trebui să
    includă transformarea
    mobilității într-o realitate a tuturor, recunoașterea reciprocă a diplomelor,
    consolidarea cooperării privind dezvoltarea programelor școlare, îmbunătățirea
    învățării limbilor străine şi promovarea învățării pe tot parcursul vieții. De
    asemenea, un rol important îl constituie integrarea inovării și a competențelor
    digitale în învățământ, sprijinirea cadrelor didactice, crearea unei rețele a
    universităților europene, investițiile
    în învățământ şi conservarea patrimoniului cultural.

    Legat de acest
    subiect ne vorbeşte Emilian Pavel, europarlamentar: Toate statele membre au
    competențe depline asupra implementării și dezvoltării sistemelor educaționale
    în țările lor. Susțin pe deplin
    prioritatea-cheie a Pilonului european al drepturilor sociale de a asigura o educație,
    o formare profesională și o învățare pe tot parcursul vieții incluzive și de
    înaltă calitate. Însă, ca membru al Comisiei de muncă, aș dori să subliniez
    faptul că formarea profesională nu a primit aceeași atenție și aceleași
    investiții ca educația superioară în multe state membre. De aceea, aș vrea, cu
    această ocazie, să atrag încă un semnal de alarmă pentru a remedia acest lucru
    de urgență. Mai mult, ca un mare susținător al sinergiilor între educația
    formală, non-formală și informală, rog statele membre să accelereze eforturile
    de a pune în aplicare Recomandarea Consiliului privind validarea învățării
    non-formale și informale până la finalul anului 2018. Susțin, de asemenea,
    crearea unui spațiu european al educației, dar și al unui spațiu al învățământului
    superior, astfel cum a fost prezentat la summitul social din Göteborg, în
    2017.


  • Construirea unei Europe mai puternice

    Construirea unei Europe mai puternice

    Comisia Europeană a propus noi iniţiative care să contribuie la crearea unui Spațiu european al educației până în 2025 şi la consolidarea dimensiunii culturale a Uniunii Europene. Noul set de măsuri include o nouă strategie pentru tineret și o nouă agendă pentru cultură.

    Scopul noilor inițiative este de a îmbunătăți mobilitatea de studiu și oportunitățile educaționale din Uniunea Europeană, de a-i capacita pe tineri, în special prin încurajarea participării lor la viața civică și democratică, precum și de a valorifica potențialul culturii pentru progresul social și creșterea economică în Europa.

    Comisarul pentru educație, cultură, tineret și sport, Tibor Navracsics, a declarat că noile măsuri vor contribui la pregătirea terenului în vederea creării Spațiului european al educației, consolidând totodată identitatea europeană și capacitându-i pe cetățeni, în special pe tineri.

    Tibor Navracsics: Prezentăm paşi care vor ajuta la asigurarea unei educaţii de calitate pentru toţi copiii din Uniunea Europeană, de la o vârstă foarte fragedă. Mai mult, lucrăm la o iniţiativă care să ajute la îmbunătăţirea predării şi învăţării limbilor. Scopul nostru este ca toată lumea să poată vorbi, la sfârşitul gimnaziului, cel puţin două limbi, diferite de cea maternă. Ne propunem, de asemenea, să ne îndreptăm spre o recunoaştere automată a diplomelor şi a perioadelor de educaţie din străinătate, dar şi să schiţăm paşii următori în crearea de universităţi europene.

    Aceste iniţiative le vor permite oamenilor să plece în străinătate pentru a învăţa şi pentru a-şi construi o puternică identitate europeană. În plus, vrem ca educaţia europeană să devină mai competitivă la nivel mondial.

    Strategia europeană pentru tineret propusă de noi urmăreşte să le permită tinerilor să devină cetăţeni implicaţi. Scopul principal este să ajungem la cât mai mulţi tineri din medii cât mai diferite şi să le oferim posibilitatea de a-şi exprima ideile şi de a influenţa formarea viitorului acestui continent. Acesta este momentul perfect pentru a folosi întreaga putere a educaţiei, culturii şi politicilor pentru tineret pentru a construi o Europă rezistentă, echitabilă şi coezivă.

    Pachetul de măsuri mai cuprinde planuri privind crearea unei legitimații europene de student, menită să încurajeze mobilitatea de studiu prin reducerea sarcinii administrative și a costurilor pentru studenți și pentru instituțiile de educație și formare.

    Vor fi dezvoltate și alte acțiuni care sprijină o abordare bazată pe învățarea pe tot parcursul vieții și pe inovarea în domeniul educației și al formării, cum ar fi sprijinirea creării unor centre de excelență în domeniul educației și formării profesionale.

    Investiția în competențe, abilități și cunoștințe conduce la inovare, competitivitate și reziliență. Inițiativele prezentate acum le vor oferi tinerilor din toate mediile perspective mai promițătoare și îi vor ajuta să joace un rol mai activ în societate.


  • Către un Spaţiu european al educaţiei

    Către un Spaţiu european al educaţiei

    Abordarea nevoilor educaționale ale fiecărui cetățean european în parte este un sector unde Bruxelles-ul nu a avut un impact important până acum, susţine comisarul european pentru Educație, Tibor Navracsics, care consideră că se pot face mult mai multe. La summitul desfăşurat săptămâna trecută, comisarul european a subliniat că este importantă intensificarea cooperării între statele membre în materie de educaţie pentru ca cetățenii de toate vârstele să poată dobândi competențele de care au nevoie pentru a avea o viață împlinită.

    Tibor Navracsics: Acest summit este primul pas dintr-un drum lung. A început în Goteborg în noiembrie. La doar două săptămâni mai târziu Comisia a prezentat un prim pachet de iniţiative pentru începerea construirii Spaţiului European al Educaţiei. Vom merge pe: un Plan de acţiune pentru educaţia digitală care se va asigura că tinerii nu vor fi doar încrezători în mediul digital, ci şi competenţi; o nouă recomandare privind opt competenţe-cheie pe care, în opinia mea, orice cetăţean ar trebui să le deprindă de-a lungul vieţii; şi, cel mai important, o recomandare privind promovarea valorilor noastre comune şi dimensiunea europeană a predării, pentru că eu cred că învăţarea istoriei Uniunii Europene şi a Europei în general va încuraja elevii să îmbrăţişeze valorile comune, moştenirea şi identitatea şi săînţeleagă mai bine propriile rădăcini.

    La acest summit, cei 18 miniștri ai educației din Uniunea Europeană, profesioniști și reprezentanți ai domeniului educațional au discutat pe marginea viitorului educației în Europa, în special despre modul în care poate contribui la succesul Europei o educație de calitate, incluzivă și bazată pe valori, despre ce competențe sunt necesare în deceniile următoare și despre cum se poate stimula dobândirea unor competențe digitale și antreprenoriale de bază. Au mai fost discutate modalităţile în care pot fi ajutați elevii defavorizați să nu rămână în urmă,modul optim de a pregăti cadrele didactice, cum se poate stimula învățarea cu ajutorul sportului, dar și importanța în educație a științelor, tehnologiei, ingineriei și matematicii și rolul pe care îl au copiii în transformarea societăților. Acesta a fost primul dintr-o serie de astfel de evenimente, cel de-al doilea fiind deja programat pentru toamna anului 2019.

    Pe baza concluziilor acestui summit, Comisia va prezenta noi inițiative în primăvară. Printre acestea se vor număra propuneri legate de recunoașterea reciprocă a diplomelor, studiul limbilor, un cadru de calitate pentru educația și îngrijirea copiilor preșcolari, o Agendă europeană pentru cultură și o nouă strategie pentru tineret.