Tag: spectacol online

  • Teatrul românesc, la începutul pandemiei

    Teatrul românesc, la începutul pandemiei

    E important să găsim în
    cultură un sprijin, mai ales că artiștii s-au mobilizat și au descoperit
    formule potrivite ca să fie alături de publicul lor. În special teatrele
    independente, dar și cele de stat, au avut curajul să apeleze la soluții noi,
    au experimentat. Formule de comunicare online, spectacole online, spectacole
    teatru-film – proiecte croite inițial pentru scenă – au
    fost transferate online în momentul declanșării crizei.
    afirmă Oana Cristea Grigorescu,
    critic de teatru, redactor la Teatrul Național Radio România.


    O
    privire de sus (să zicem din dronă, ca să fim în trend) asupra peisajului teatral românesc din 2020
    oferă variate confirmări ale afirmației. Dacă apelăm la clasicul criteriu
    cronologic, primul punct la care ne oprim este Festivalul internațional de
    teatru de la Sibiu – pe scurt FITS 2020 #online. Ediția a 27-a. A fost primul mare festival de artele spectacolului din Europa Centrală și de Est
    care a avut loc exclusiv în mediul digital, din 12 până pe 21 iunie 2020.

    Desfășurat
    sub logo-ul Puterea de a crede/Empowered, ediția din 2020 și-a
    primit spectatorii din toate colțurile lumii în poate cea mai mare sală de
    spectacole pe care cunoscutul Festival teatral sibian a pregătit-o până acum:
    mediul online. Peste 14.400 de minute de teatru, dans, muzică, circ
    contemporan, conferințe, dezbateri, spectacole lectură și spectacole pentru
    copii au fost difuzate gratuit, în cele 10 zile de festival, pe site-ul oficial
    FITS – www.sibfest.ro
    – pe pagina de Facebook și pe canalul YouTube. Cu recomandări speciale -
    subliniate de Constantin Chiriac, manager general al Teatrului Național
    Radu Stanca și al Festivalului. Amintim doar câteva dintre ele: spectacole din
    bogata și valoroasa arhivă a FITS, FITS for KIDS, Spectacole Lectură FITS 2020,
    Bursa de spectacole de la Sibiu.

    Tot energicul actor Constantin Chiriac
    accentua, ca la fiecare conferință de presă care precede evenimentul sibian de
    artele spectacolului, eforturile lăudabile ale echipei pe care o conduce,
    profesionalismul și eficiența pe care au dovedit-o adaptându-se în doar două
    săptămâni, de la varianta clasică la cea online. Și dând astfel festivalului o
    amploare care i-a luat prin surprindere și pe organizatori.


    Drept
    care, au continuat să lanseze proiect după proiect. Pentru confirmări, vizitați
    pagina de Facebook a Festivalului Internațional de la Sibiu și o să aveți multe
    dovezi de flexibilitate și formule de dialog cu doritorii de frumos. Dublate de
    o foarte bună viteză de reacție.


    Cel
    mai recent exemplu a venit pe 23 decembrie 2020: Teatrul Național Radu Stanca
    Sibiu a relansat serviciul de abonamente pentru vizionarea producțiilor online
    din 2021. 30 de spectacole – dintre care 22 de premiere, înregistrate în
    condiții de calitate HD a sunetului și a imaginii – pot fi văzute în acest an
    pe www.scena-digitala.ro. Este urmarea firească a răspunsului primit în 2020,
    după proiectele Festivalul s-a încheiat. Festivalul continuă!
    și scena digitală.ro.


    Înapoi
    la vara lui 2020. Următorul punct de pe harta noastră teatrală este proiectul Cultură’n
    Șură, care aduce teatrul în gospodăriile sătești. Este o investiție în
    viitorul satului
    spune echipa, după opt ani de la începerea aventurii.
    Regizorul Victor Olăhuț, actrița Florentina Năstase și dramaturgul Flavius
    Lucăcel au reușit să îi atragă și pe alți entuziaști. S-a format astfel un
    nucleu de actori, artiști plastici, bibliotecari, parteneri, colaboratori,
    susținători financiari.

    Cum s-au adaptat în 2020 explică Victor Olăhuț,
    inițiator și manager al proiectului:

    Vara aceasta a trebuit
    să avem un număr fix de locuri și să avem grijă să fie respectate măsurile de
    distanțare. Așa că n-am mai putut invita tot satul la teatru, în rest
    experiența a fost la fel de grozavă ca în anii trecuți. Ne-am bucurat de întâlnirea cu publicul, iar
    publicul s-a bucurat de teatru de calitate.


    Având în vedere condițiile în care
    s-au putut organiza evenimente culturale în 2020, suntem foarte mulțumiți. Am
    vegetat, într-adevăr, din martie până în mai, dar atunci când ne-am pornit, am
    făcut-o în trombă. Am înregistrat și o premieră în activitatea noastră: am
    realizat un film cu un grup interetnic de copii, din comuna Someș-Odorhei
    (județul Sălaj). Copiii au participat, timp de două luni, la ateliere de
    actorie, sunt minunați, iar titlul filmului este foarte sugestiv – PANDELIA.


    În
    paralel, am reușit să ajungem cu spectacolul Experimentul în 12 sate, așa că,
    pentru noi, să zicem că s-au aliniat planetele. Cu aproape 100 de reprezentații
    în mediul rural este clar că oamenii apreciază ceea ce facem. Altfel, probabil
    că am fi renunțat.



    În a doua jumătate a anului trecut au fost
    organizate alte două evenimente teatrale remarcabile. Amânat din primăvară din
    cauza pandemiei, Gala UNITER s-a desfăşurat la Craiova, în aer
    liber, la Teatrul de Vară din
    Parcul Nicolae Romanescu. Celălalt mare eveniment a fost Festivalul Național de Teatru de la
    București, ajuns la cea de 30-a ediţie, desfăşurată, în premieră, în variantă
    online. Vom reveni asupra acestor mari evenimente teatrale ale anului 2020 în
    curând, într-o ediţie a rubricii Club Cultura.