Tag: stagiune

  • Opera Labirint revine la ONB

    Opera Labirint revine la ONB

    Opera
    Naţională Bucureşti ne-a obişnuit în ultimii ani cu o ofertă tot mai
    diversificată de evenimente de operă sau conexe, menite să atragă un public cât
    mai larg. Una dintre aceste iniţiative este şi Opera Labirint.


    Am vorbit
    înaintea evenimentului cu Alexandru Nagy, regizor artistic al ONB, care ne-a
    povestit ce ni s-a pregătit:

    Noua stagiune a Operei Naţionale din
    Bucureşti se deschide cu celebrul eveniment, deja tradiţional, în aer liber,
    denumit Promenada Operei, aflat la a 13-a ediţie. Anul acesta propunem un
    program format din două părţi: partea de activităţi de zi, care se vor desfăşura
    pe peluza din faţa operei şi Gala. Anul acesta propunem un spectacol itinerant,
    Opera Labirint se numeşte, în regia mea, alături de tinerii artişti ai Studioului
    Experimental în Artele Spectacolului Muzical Ludovic Spiess. Opera Labirint
    va avea loc din oră în oră, sunt tururi cu artă vie, vor fi şi balerini şi
    solişti şi actori.


    Cum este
    primită Opera Labirint am aflat tot de la Alexandru Nagy: E deja agreat de public acest
    program, pentru că noi l-am mai făcut şi în luna iunie, deci e la a doua ediţie
    Opera Labirint, l-am făcut cu ocazia Rendez-vous au Jardin, care a fost un
    proiect internaţional francofon. Acum îl reluăm cu o altă garnitură şi cu un
    proiect mult mai amplu repertorial. Sunt peste 15 tineri artişti care vor evolua
    din oră în oră, pentru a asigura publicului o atmosferă de relaxare muzicală.
    Sună ca un fel de terapie cu muzică clasică. Sunt arii celebre şi duete şi
    ansambluri din opere apreciate şi iubite de public, dar şi momente de balet, după
    care avem Gala, Marea Gală a Operei Naţionale din Bucureşti unde participă
    peste 300 de artişti, corul operei, orchestra, baletul şi soliştii operei
    naţionale, într-un program care include peste 25 de piese absolut celebre şi pe
    care sperăm că publicul le va gusta. Va fi un spectacol de 3 ore, cu video-
    mapping şi lumini şi sunet, cea mai înaltă calitate a sunetului de muzică
    clasică.



    O experienţă
    muzicală şi mai mult decât atât, care atrage un public tot mai numeros.
    Alexandru Nagy vine şi cu o invitaţie de a gusta spectacolele cât mai aproape
    de natură:

    Noi aşteptăm în fiecare an mii de oameni
    care participă. De la an la an publicul a devenit din ce în ce mai numeros, mai
    suplimentăm scaunele în fiecare an, dar, ca în fiecare an, lansăm rugămintea
    specială pentru spectatorii noştri, care doresc asta, de a aduce o păturică sau
    un şezlong, sau cu un scaun de pescuit, un puf, o pernuţă şi pot să se aşeze şi
    să profite de această ocazie pentru a se reconecta cu natura, într-o atmosferă
    deosebită, sonoră şi vizuală, pe care artiştii ONB o oferă publicului an de
    an.


    Iar
    popularitatea genului pare să fie în creştere. Alexandru Nagy: Opera din ce în ce mai mult în anii aceştia a devenit un gen din ce în
    ce mai popular. El capătă o popularitate deosebită, interesul publicului tânăr
    creşte vis-à-vis de spectacolul de operă, pentru că este cea mai complexă formă
    de artă a spectacolului, dintre toate care există. Şi publicul, se pare, că
    apreciează din ce în ce mai mult complexitatea acestui gen. Publicul tânăr o ia
    ca pe o provocare, să fie martor la peste 300 de artişti care conlucrează
    pentru realizarea spectacolului de operă. Această emulaţie care se întâmplă pe
    scenă, se pare că de la an la an inspiră sute de oameni să ne calce pragul
    pentru prima dată şi, odată veniţi, ei
    rămân cu acest microb al muzicii clasice, care te acaparează total datorită
    frecvenţelor. Sunt armonicele superioare care dau o frecvenţă deosebit de
    plăcută, ce rămâne imprimată în memoria afectivă a spectatorului, pe viaţă.



    Opera
    Naţională Bucureşti tentează tot mai mult, după cum ne-a spus Alexandru Nagy,
    regizorul artistic ONB:

    Opera Naţională devine şi o zonă de dezbatere, unde punem şi probleme
    la un nivel filosofic. Aceste Conferinţe ale ONB constituie un prilej. Ca un
    podcast live mult mai mare. În sala noastră încăpătoare, de peste 950 de locuri,
    noi oferim publicului şansa de a se întâlni live, faţă în faţă cu invitatul preferat.
    Personalităţi marcante ale culturii româneşti vin în acest spaţiu de dezbatere,
    pentru a fi faţă în faţă cu publicul lor, pentru a fi faţă în faţă cu oameni cu
    care, altfel, ar fi foarte complicat să se întâlnească. Sigur că îi putem vedea
    pe Youtube, îi puntem vedea la televizor, dar opera se doreşte un spaţiu public. Şi nu numai asta se întâmplă la ONB. Mai au loc şi proiecte precum Opera
    Verde, prin care noi ne propunem să creăm producţii sustenabile. Să investim
    mai puţin în fiare şi în decoruri şi în lucrurile care nu au viaţă şi ne dorim
    să investim cât mai mult în oameni. Opera Verde îşi propune refolorirea
    resurselor, reciclarea resurselor.



    #Operă#natură#promenadă#solişti#dans#muzică, muzică
    muzică de operă!


  • “The Magic of Buddy Rich” – încheie stagiunea de jazz la Sala Radio

    “The Magic of Buddy Rich” – încheie stagiunea de jazz la Sala Radio

    Joi, 22 Iunie 2023 stagiunea Big Band-ului Radio se încheie la Sala Radio prin concertul The Magic of Buddy Rich, care îl va avea ca solist pe Laurențiu Zmău – percuție, unul dintre cei mai reprezentativi instrumentiști ai scenei autohtone.

    Stagiunea 2022-2023 a Big Band-ului Radio a însemnat o suită de evenimente speciale sold-out, care s-au bucurat de mare succes și care au adus la București mai mulți invitați de talie internațională, cum ar fi solista vocală Alice Francis, trompetistul Alex Sipiagin sau saxofonistul Tobias Hoffman, dar și concerte prezentate alături de nume ale jazz-ului românesc, precum Berti Barbera, Irina Sârbu sau soliștii de la New Vegas Show (Petru Călinescu și Maximilian Muntean). Evenimentele au fost inițiate de Simona Strungaru, care din toamna anului 2022 a devenit dirijoarea Big Band-ului Radio.

    Concertul se anunță a fi unul de intensă virtuozitate din partea tuturor membrilor Big Band-ului și aduce în prim plan personalitatea artistică a lui Buddy Rich, unul dintre cei mai importanți bateriști ai tuturor timpurilor. Publicul va avea ocazia să îi urmărească pe membrii Big Band-ului strălucind în piese precum Channel One Suite, Groovin Hard, Time Check, Wonderbag sau Time Out. – declară despre eveniment Simona Strungaru, dirijoarea Big Band-ului Radio

    Artistul american Bernard Buddy Rich (1917 – 1987) a fost un muzician complex, tobașar, compozitor, dirijor și manager de orchestră. A colaborat cu cele mai mari nume ale jazz-ului mondial, de la Artie Shaw la Count Basie, Benny Carter, Ella Fitzgerald, Frank Sinatra sau Charlie Parker.

    Prin seria The Magic Of – ce a cuprins de-a lungul stagiunii curente concerte dedicate muzicii lui Chick Corea și Duke Ellington – Big Band-ul Radio aduce în atenția publicului muzica marilor interpreți și creatori de jazz ai lumii.

    Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Sălii Radio (tel.021 314.68.00). Pentru programul casei de bilete, vă rugăm să consultați site-ul oficial www.orchestreradio.ro – secțiunea Bilete. Biletele sunt disponibile și în sistem online – pe entertix.ro și myticket.ro – şi în librăriile Cărtureşti. Biletele și abonamentele achiziționate până la data de 1 mai 2023 prin iabilet.ro rămân valabile.

  • Muzică 100% 13.06.2023

    Muzică 100% 13.06.2023

    Emisiunea “Muzică 100%” o are invitată pe Simona Strungaru, prima dirijoare a Big Band-ului Radio. În prima stagiune de concerte după preluarea baghetei formației, Simona Strungaru a îmbinat continuarea tradiției orchestrei, tradiție creată de marii dirijori Sile Dinicu, Ion Cristinoiu și, din 2001 încoace Ionel Tudor, cu direcții și stiluri mai noi. Mai exact, clasicul în jazz “își dă mâna” cu muzica mai accesibilă categoriilor largi de public. Nu lipsesc secvențe din concertele actualei stagiuni de jazz a Big Band-ului Radio.



  • Concert Ravel/Berlioz în finalul stagiunii la Sala Radio

    Concert Ravel/Berlioz în finalul stagiunii la Sala Radio

    Stagiunea 2021-2022, începută în condiții pandemice și finalizată în condiții normale, se încheie la Sala Radio printr-un eveniment special. Vineri, 17 iunie (de la ora 19:00), Orchestra Națională Radio, sub bagheta dirijorului spaniol Antonio Méndez, ne invită la un program integral francez, cu Simfonia fantastică semnată de Berlioz și două lucrări create de Ravel, compozitorul celebrului Bolero. Invitat special al serii este pianistul Daniel Ciobanu, care a atras pentru prima dată aprecierea internațională în 2017, la Concursul Arthur Rubinstein din Tel Aviv, unde a câștigat atât medalia de argint, cât și premiul publicului.

    Seara de la Sala Radio va debuta cu Ravel – Alborada del gracioso, o lucrare orchestrată după una dintre părțile suitei de pian Oglinzi, suită compusă în 1904-1905 și inițial destinată transformării în muzică de balet. Veți asculta apoi, în interpretarea solistică a lui Daniel Ciobanu, Concertul în Sol Major semnat de Ravel, creat între 1929 și 1931 și inspirat de folclorul basc, dar și de jazz, în urma unui turneu întreprins de compozitor în S.U.A. Premiera a avut loc la Paris, în 1932, sub bagheta lui Ravel însuși.

    În partea a doua a concertului ce închide stagiunea de la Sala Radio veți asculta Simfonia fantastică, capodopera lui Berlioz creată în 1830, când avea doar 26 de ani, lucrare ce a devenit una dintre cele mai faimoase lucrări simfonice din toate timpurile.

    Notiţele sale despre simfonie îi dezvăluie cu claritate intenţiile, Berlioz fiind primul în istoria muzicii care s-a exprimat deschis și autobiografic prin muzica sa: Un tânăr muzician de o sensibilitate morbidă și o imaginație bogată, într-o stare de disperare provocată de dragoste și dusă la paroxism, se otrăvește cu opium. Drogul, prea slab pentru a ucide, îl împinge într-o stare de somn adânc, în care are niște viziuni stranii. Senzațiile, sentimentele și amintirile sale sunt transformate, în creierul său bolnav, în idei și imagini muzicale. Ființa sa iubită devine ea însăși o melodie, o temă recurentă care îl bântuie continuu. Subintitulată Episod din viața unui artist, Simfonia fantastică este inspirată direct din tumultuoasa viață a lui Berlioz și din pasiunea sa pentru actrița irlandeză Harriet Smithson, care i-a devenit soție pentru câțiva ani.

    În ultimii ani, dirijorul spaniol Antonio Méndez s-a bucurat de un mare succes la pupitrul unor orchestre precum Tonhalle-Orchester Zürich, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Mahler Chamber Orchestra, Rotterdam Philharmonic Orchestra, Danish National Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique du Luxembourg ș.a. Printre cele mai importante momente din cariera sa în această stagiune sunt debut cu Orchestre National Bordeaux Aquitaine și Orchestra Filarmonicii din Hangzhou, dar și turneul cu Orchestre de Chambre de Paris în Insulele Canare.

    Pe parcursul stagiunilor recente, a colaborat cu ansambluri ca Wiener Symphoniker, Konzerthausorchester Berlin, Staatskapelle Dresden, BBC Philharmonic, Orchestra Filarmonicii din Helsinki, Orchestre de Chambre de Lausanne, Orchestra Națională Rusă, New Japan Philharmonic etc. Pasionat și de operă, a dirijat Ariadne auf Naxos la Festivalul de Muzică din Insulele Canare, Lucia di Lammermoor la Opera din Palma de Mallorca și L’Elisir d’Amore la Opera din Tenerife. A deținut funcția de dirijor principal al Orchestrei Simfonice din Tenerife din stagiunea 2018/19 până în 2020/21.

    Antonio Méndez a atras atenția internațională ca laureat al prestigiosului Concurs Malko de dirijat de la Copenhaga, în 2012. Născut în 1984 în Palma de Mallorca, și-a început studiile muzicale la Conservatori Professional de Música de Mallorca la pian și vioară. A urmat apoi cursurile Real Conservatorio Superior de Música de Madrid pentru a studia compoziția și dirijatul. Din 2007 locuiește în Germania, unde și-a completat formarea de dirijor la Universität der Künste Berlin și la Hochschule für Musik Franz Liszt – Weimar.

    Pianistul Daniel Ciobanu a urmat studiile de masterat la Berlin la Universität der Kunste. Pianistul român a obținut importante recunoașteri: premiul întâi la Morocco Philharmonique în Casablanca (Maroc), UNISA International Piano Competition în Pretoria (Africa de Sud), BNDES International Piano Competition în Rio de Janeiro (Brazilia) și premiul al doilea și premiul publicului la concursul internațional de pian Arthur Rubinstein din Tel-Aviv (Israel).

    Daniel Ciobanu a obținut bursa de studii Constantin Silvestri ce a constat într-un an de studiu la colegiul privat Stewarts Melville College din Edinburgh și este absolvent magna cum laude al Conservatorului Regal al Scoţiei din Glasgow, după 6 ani cu bursă de studii integrală. A primit mai multe distincții prestigioase, precum Tânărul Muzician al Anului 2008, oferit de Rotary Club Edinburgh, bursa Yamaha Europe Foundation 2010 și cele două diplome de excelență pentru Tehnică și Execuție, dar și pentru Pianist-Concertist, ambele obținute la Ecole Normale de Musique-Alfred Cortot în Paris.

    A colaborat cu numeroase orchestre, ca Israelian Philharmonic, Orquestra Sinfonica do Brasil, Johannesburg Symphony Orchestra – Africa de Sud, Orchestra Filarmonicii din Maroc, Orchestra Regală a Scoţiei etc.Daniel Ciobanu a fost aplaudat în prestigioase săli de concert din întreaga lume, precum Carnegie Hall (New York), Elbphilharmonie Hamburg, Gewandhaus Leipzig, Konzerthaus Berlin, St John’s Smith Square – Londra etc. și a efectuat turnee în Japonia, China, Taiwan, Africa de Sud și Brazilia.

    Concertul va fi transmis live pe calea undelor, pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical dar și live online pe site-urile celor două posturi de radio.

    Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Sălii Radio (tel. 021 314 68 00). Programul casei de bilete, pe www.orchestreradio.ro – secțiunea Bilete.

    Biletele sunt disponibile în sistem online pe iabilet.ro, dar și în magazinele Flanco, benzinăriile Rompetrol, Metrou Unirii 1, magazinele Muzica, IQ BOX, Uman și pe terminalele Selfpay. Online, puteți plăti cu cardul, prin Paypal, carduri de tichete culturale Sodexo, pe factură la Vodafone sau Orange sau ramburs prin Fan Courier, oriunde în țară.

  • The Paradise of Standards încheie stagiunea Big Band-ului Radio

    The Paradise of Standards încheie stagiunea Big Band-ului Radio

    După o stagiune în care a dăruit lunar melomanilor seri spectaculoase de jazz, blues sau pop la Sala Radio, în compania unor voci ca Luiza Zan, Berti Barbera, Irina Sârbu sau Nadia Trohin, Big Band-ul Radio își încheie stagiunea 2021-2022.

    Joi, 16 iunie, de la ora 19:00, sunteți invitați la concertul sugestiv intitulat The Paradise of Standards, eveniment despre care apreciatul dirijor și compozitor Ionel Tudor declară: ne-am gândit să aducem pe scena Sălii Radio cele mai cunoscute standard-uri scrise special pentru big band. Avem o multitudine de ritmuri, de la swing la funk, și un repertoriu spectaculos care permite solo-uri instrumentale de virtuozitate, punând în valoare talentații instrumentiști ai big band-ului nostru. Suntem siguri că va fi o seară specială, plină de emoție și de bucurie a jazz-ului!

    În programul serii veți asculta Groovin’ High – Dizzy Gillespie, Groovin’ Haro – Don Menza, Chameleon – H. Hancock, Brass Machine – Mark Nobie, Quin tessence – Quincy Jones, Miss Fine – Oliver Nelson, Don’t Get Around – Duke Ellington ș.a.

    Fondat în 1949, pentru ca muzica de divertisment să aibă o reprezentare profesională de înaltă ținută în cadrul radioului public, Big Band-ul Radio este ansamblul aplaudat pe scena Festivalului Cerbul de Aur sau al Festivalului de la Mamaia și formația care a asigurat realizarea unui mare număr de emisiuni de radio și de televiziune, alături de cei mai mari soliști români de muzică ușoară, pop, jazz etc. Reunind instrumentişti de mare valoare, Big Band-ul Radio a însemnat și înseamnă și astăzi o adevărată şcoală de interpretare, de improvizaţie şi orchestraţie.

    Big Band-ul Radio este condus în prezent de Ionel Tudor, compozitor, dirijor şi orchestrator extrem de apreciat şi de premiat. Una dintre marile sale realizări este clasarea pe locul 8-9 ca reprezentant al României la Concursul Eurovision 2002 (cu melodia Tell Me Why – Monica Anghel şi Marcel Pavel).

    Legătura artistului român cu Big Band-ul Radio este una cu totul specială, încă de la vârsta de 14 ani, când Ionel Tudor a evoluat ca pianist, sub bagheta lui Sile Dinicu. În 1981, a debutat în calitate de compozitor şi a devenit un orchestrator cunoscut şi apreciat, fiind solicitat de marea majoritate a compozitorilor şi soliştilor români.

    Din 1991, a devenit pianist al Big Band-ului Radio, alături de care a realizat numeroase spectacole de muzică uşoară, jazz şi blues, recitaluri şi gale. A acompaniat ansamblul pe scenele prestigioase ale Festivalului Internaţional Bucureşti, Festivalul Internaţional Cerbul de Aur – Braşov şi pe scena Festivalului de la Mamaia. Ca dirijor al ansamblului, a reușit să diversifice activitatea Big Band-ului, orientându-se nu doar spre muzică uşoară, ci şi spre jazz, blues şi chiar rock.

    Concertul va fi transmis live pe calea undelor, pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical dar și live online pe site-urile celor două posturi de radio.

    Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Sălii Radio (tel. 021 314 68 00). Programul casei de bilete, pe www.orchestreradio.ro – secțiunea Bilete.

    Biletele sunt disponibile în sistem online pe iabilet.ro, dar și în magazinele Flanco, benzinăriile Rompetrol, Metrou Unirii 1, magazinele Muzica, IQ BOX, Uman și pe terminalele Selfpay. Online, puteți plăti cu cardul, prin Paypal, carduri de tichete culturale Sodexo, pe factură la Vodafone sau Orange sau ramburs prin Fan Courier, oriunde în țară.

  • Stagiunea continuă la Sala Radio – concerte transmise live pe calea undelor

    Stagiunea continuă la Sala Radio – concerte transmise live pe calea undelor

    În condiţiile în care evenimentele culturale în Bucureşti au fost din nou suspendate în contextul pandemiei, Orchestrele şi Corurile Radio România vor aduce muzica de calitate în casele spectatorilor pe calea undelor. Conform deciziei Comitetului Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă (CMBSU) începând din 7 octombrie au fost anulate toate evenimentele cu public programate la Sala Radio, pe o perioadă nedeterminată.

    Începând de miercuri, 14 octombrie, stagiunea recent deschisă la Sala Radio va continua prin concerte transmise în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet, pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Miercuri 14 octombrie (ora 19:00), primul eveniment ce se va derula la Sala Radio fără public şi va fi transmis live pe posturile de radio este recitalul prezentat de ansamblul Violoncelissimo, condus de apreciatul violoncelist român Marin Cazacu, din care fac parte şi muzicieni din orchestrele radio.

    Repertoriul serii este unul foarte variat; printre lucrările de care vă veţi bucura, într-o nouă interpretare inedită, se numără: Bolero-ul – Ravel, Oblivion şi Libertango – Piazzolla, Bohemian Rhapsody – Freddie Mercury, dar şi creaţii semnate de Saint-Saëns, Händel sau Fauré.

    Ansamblul Violoncelissimo a fost aplaudat în recitaluri prezentate în ţară, dar şi la Luxemburg, Bruxelles, Istanbul, Washington etc.

    Joi, 15 octombrie (ora 19:00), sub titlul Romanian Hits, câteva dintre cele mai apreciate hit-uri româneşti de pop-rock sau folk vor fi prezentate publicului într-o nouă versiune inedită, cu sonorităţi de jazz.

    Şlagăre adorate de-a lungul timpului, de la Trurli (Vasile V. Vasilache) la Vine o zi (Holograf), sau de la Cântec de leagăn (Horia Moculescu) la Vine o vreme (Direcţia 5) şi Ţara lui Peşte (Vunk) ş.a., acum reorchestrate, dau prilejul unor frumoase pasaje muzicale de improvizaţie. Aranjamentele muzicale sunt semnate de George Natsis.

    Pe scena Sălii Radio vor urca Sebastian Burneci – trompetă, Paolo Profeti – saxofon alto, sopran, Cătălin Milea – saxofon tenor, Florian Radu – trombon, George Natsis – pian, Adrian Flautistu – contrabas, Laurenţiu Zmău – baterie şi Adrian Cojocaru – percuţie.

    Romanian Hits este un proiect 100% de muzică românească, iniţiat în contextul Centenarului Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România.

    Vineri, 16 octombrie (ora 19:00), Orchestra Naţională Radio prezintă, în direct la Radio România Muzical şi Radio România Cultural, o seară Beethoven/Mozart.

    Sub bagheta dirijorului Nicolae Moldoveanu, în contextul anului internaţional Beethoven ce marchează 250 de ani de la naşterea marelui compozitor, în prima parte a serii veţi asculta Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră, în interpretarea solistică a pianistului Horia Mihail. La doar 25 de ani, tânărul Beethoven interpreta el însuşi lucrarea sa la premiera absolută de la Viena (în 1795). Evenimentul era de altfel şi debutul public al artistului, stabilit în capitala imperiului, după plecarea din natalul Bonn.

    În continuarea concertului de la Sala Radio veţi asculta o creaţie semnată de Mozart. După succesul imens pe care îl avusese la Praga Nunta lui Figaro, Mozart a fost invitat aici, prilej pentru a-şi prezenta o nouă creaţie – Simfonia nr. 38, supranumită după numele capitalei Boemiei, unde a avut loc prima interpretare a acestei creaţii mozartiene.

    Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro.

  • Început de stagiune pentru Orchestra de Cameră Radio

    Început de stagiune pentru Orchestra de Cameră Radio

    Miercuri, 11 octombrie, de la ora 19:00, Orchestra de Cameră a Radiodifuziunii începe noua stagiune la Sala Radio, avându-l la pupitru pe dirijorul József Horváth, dirijor al Operei Maghiare şi al Operei Naţionale din Cluj-Napoca.

    Rolul de protagonist al serii va reveni unui instrument mai puţin abordat pe podiumul solistic al repertoriului clasic: trompeta, iar solistul invitat va fi Gabriel Gyarmati, prim-solist al Filarmonicii din Cluj-Napoca, trompetist solo la Orchestra Română de Tineret şi laureat la numeroase concursuri muzicale.

    Seara promite un veritabil itinerar baroc. În deschidere: Uvertura operei Amadis des Gaules, de J. Ch. Bach, urmată de: Sonata de concert în re major pentru trompetă şi orchestră, de G. Ph. Telemann. J. S. Bach revine pe afiş cu Simfonia nr. 4 în re major op. 18; de Concertul în re major pentru trompetă şi orchestră de G. Torelli. Concertul, care se încheie cu Simfonia nr. 92 în sol major, Oxford, de J. Haydn, poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

    Biletele şi abonamentele pentru evenimentele Orchestrelor şi Corurilor Radio se pot achiziţiona on-line prin reţeaua www.bilete.ro; sunt disponibile de asemenea în oficiile Poştei Române semnalizate Bilete.ro, în magazinele Germanos şi Inmedio, semnalizate Bilete.ro, dar se pot achiziţiona şi la casa de bilete a Sălii Radio.

    József Horváth s-a născut în 1975. În 1999 a absolvit secţia dirijat cor, iar în 2001 secţia dirijat orchestră a Academiei de Muzică din Cluj. A participat la masterclass-uri cu Christfried Brödel, János Fürst, George Pehlivanian, Ghennady Rojdestvensky şi Kurt Masur. Evoluţia profesională i-a fost influenţată în mod semnificativ şi prin participarea sistematică la repetiţiile şi concertele maeştrilor: Claudio Abbado, Rudolf Barshai, Sir Colin Davis, Gianluigi Gelmetti, Valery Gergiev, Philipe Herreweghe, Leonard Slatkin, Pinchas Steinberg, Jesús López-Cobos, Miguel Angel Gomez Martinez şi George Prêtre.

    Din 1999 este dirijor al Operei Maghiare, iar din 2006 şi dirijor al Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca, acumulând peste 40 de titluri în repertoriul său. Ca dirijor invitat a condus majoritatea orchestrelor din ţară, între care Orchestra Naţională Radio, Orchestra de Cameră Radio, Opera Naţională Bucureşti, Opera Naţională Iaşi, Opera Naţională Timişoara, Corul Radio din Budapesta şi Orchestra Simfonică RTVE din Madrid. A fost iniţiatorul şi Directorul Artistic al festivalului Liszt 200, organizat la Opera Maghiară din Cluj-Napoca în 2011.

    În 2009 a fost distins cu trofeul Lya Hubic, iar la Gala Premiilor Operelor Naţionale din 2016 i s-a acordat Premiul pentru cel mai bun dirijor, conferit pentru realizarea premierelor operelor Samson şi Dalila, Werther, Nabucco şi a baletului Lacul lebedelor la cele două opere din Cluj-Napoca.

    Gabriel Gyarmati s-a născut în 1987 la Deva. Este absolvent al Academiei de Muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca, promoţia 2010, tot aici finalizându-şi studiile de Master în perioada 2010-2012 la clasa prof. Conf. Dr. Posdărescu Gabriel. În 2012 a câştigat Marele Premiu la Concursul Naţional de Muzică organizat la Cluj-Napoca, iar în 2013 Locul III la Concursul Internaţional Gheorghe Dima, Cluj. A interpretat, în calitate de solist al Filarmonicii Transilvania, concerte clasice şi baroce pe scene din Cluj-Napoca, Sfântu Gheorghe, Zürich.

    În prezent, este prim-trompetist, şef de partidă al Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca, dar şi trompeta solo a Orchestrei Naţionale de Tineret şi a Orchestrei Borusan din Istanbul, alături de care a participat la numeroase festivaluri precum BBC Proms, Londra sau Festivalul de Muzică Simfonică din Hong Kong

  • Orchestra Naţională Radio şi Orchestra de Cameră Radio, la startul noii stagiuni

    Orchestra Naţională Radio şi Orchestra de Cameră Radio, la startul noii stagiuni

    După Festivalul Internaţional George Enescu, Sala Radio preia ştafeta muzicii de calitate, la startul de stagiune, vineri, 29 septembrie, de la ora 19:00, cu un concert care va aduce în faţa publicului cele două orchestre simfonice radio reunite – Orchestra Naţională Radio şi Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Iurii Botnari.

    Numele solistului invitat, dar şi programul ales pentru concertul de început de stagiune, promit o seară muzicală memorabilă! Protagonistul serii va fi cunoscutul pianist Freddy Kempf, al cărui nume se leagă de concertele susţinute alături de Royal Philharmonic Orchestra din Londra, dar şi de foarte apreciatele colaborări cu mari dirijori, între care Daniele Gatti, Sir Andrew Davis, Charles Dutoit sau Riccardo Chailly.

    Programul primei seri a noii stagiuni se anunţă la fel de spectaculos: orchestrele radio reunite vor interpreta în prima parte Concertul nr. 2 în do minor pentru pian şi orchestră, op. 18 de Rachmaninov, pentru ca partea a doua să aducă bucuria reîntâlnirii cu partitura inconfundabilei adaptări a lucrării Carmen de Bizet pentru balet, în Suita Carmen, realizată de compozitorul rus R. Shchedrin pentru celebra balerină Maia Pliseţkaia.

    La pupitrul dirijoral se va afla Iurii Botnari, un nume de referinţă pe scena muzicală internaţională. Este fondator şi dirijor principal al Moscow Great Hall Symphony, dirijor şef şi director artistic al Teatrului Naţional Muzical din Moldova şi vice-preşedinte al Russian Music Society. Din 2002 colaborează cu Orchestra Filarmonicii din Moscova, alături de care susţine concerte în toată lumea.

    Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe Internet pe www.radioromaniacultural.ro.

    Începând din noua stagiune, biletele şi abonamentele pentru evenimentele Orchestrelor şi Corurilor Radio se vor achiziţiona on-line prin reţeaua www.bilete.ro. Acestea se pot achiziţiona şi la casa de bilete a Sălii Radio şi sunt disponibile, de asemenea, în oficiile Poştei Române semnalizate Bilete.ro şi în magazinele Germanos şi Inmedio, semnalizate Bilete.ro.

  • Un nou teatru privat – Apollo 111

    Un nou teatru privat – Apollo 111

    La sfârşitul lunii noiembrie 2016, un
    nou teatru privat şi-a deschis porţile în Bucureşti – Apollo 111. Iniţiativa îi
    aparţine actorului Bogdan Dumitrache (cunoscut în special pentru rolul
    principal din filmul Poziţia copilului), căruia i s-au alăturat regizorul
    Călin-Peter Netzer, directorul de creaţie Cătălin Rusu şi producătorul de film
    Dragoş Vîlcu.


    Proiectul s-a născut într-un moment în
    manifestările de teatru independent din Bucureşti au devenit din ce în ce mai
    numeroase şi mai vizibile. Bogdan Dumitrache vorbeşte despre modul în care
    această situaţie i-a influenţat strategia managerială. Ideea mea pleacă de
    la faptul că în ultimii ani au apărut foarte multe spaţii independente, foarte
    multe producţii independente care îşi caută un loc pentru a fi jucate… Una
    peste alta, la sfârşit, eu cred că toate aceste multe manifestări la un loc au
    creat un nou public şi au creat un interes pe această zonă. Acest public
    aşteaptă acum un pic mai mult. Un spaţiu impropriu nu-ţi poate oferi mai mult.
    Şi de aici a venit ideea, foarte simplu şi organic, că e nevoie de un spaţiu
    care să nu mai fie doar un bar care are şi un mic spectacol de teatru, ci un
    spaţiu ceva mai optim, care să permită să dezvolţi puţin mai mult decât o masă
    şi trei lumini.


    Astfel că Bogdan Dumitrache a căutat
    un spaţiu care să poată fi sustenabil la nivel economic. A găsit o sală mare de
    850 de metri pătraţi în centrul Bucureştiului, în Palatul Universul (situat în
    spatele Casei Centrale a Armatei, pe Strada Ion Brezoianu), o clădire care
    găzduieşte deja mai multe iniţiative artistice independente, fiind pe cale să
    devină un mall cultural. Sala găsită pentru teatrul Apollo 111 a fost împărţită
    în mai multe spaţii, cu destinaţii diferite. Compartimentul destinat teatrului
    cuprinde o sală cu 127 de locuri, foaier, cabine pentru actori şi ocupă
    jumătate din întregul spaţiu. Bogdan Dumitrache Sunt trei compartimente
    principale. Compartimentul de teatru, cu tot ce ţine de el, şi această a doua
    jumătate, care este împărţită în două: bufetul teatrului şi zona
    administrativă, care înseamnă spaţii de birouri pentru noi, săli de repetiţii
    şi studiourile de casting. Spaţiile de birouri găzduiesc şi agenţia de casting
    pe care eu o am de mai mulţi ani şi pe care am adus-o cu mine, ca să îmi ţin
    grupate toate lucrurile la un loc, să le pot ţine sub control. Pentru mine
    reprezintă un avantaj, pentru că mă ajută să tranzitez comunitatea de artişti
    în spaţiu.


    Teatrul Apollo111 vine cu o propunere
    repertorială diferită de ceea ce există în spaţiul teatral românesc. Stagiunea
    de seară este organizată după sistemul run. Există acest sistem în care un spectacol are oportunitatea de
    a intra pe scenă şi, timp de şase săptămâni, să se joace oricât de des există
    cerere, ceea ce este benefic inclusiv pentru spectacol, pentru că el creşte de
    la o reprezentaţie la alta, nu există timpi morţi în care actorii să se
    împrăştie cu gândurile în alte proiecte. Spectacolul creşte atunci când este
    programat des. Se creează o maşină care funcţionează. Toată lumea funcţionează
    cu toată lumea, fiecare ştie foarte bine ce are de făcut şi devenim eficienţi. Eu
    ţin un teatru cu patru oameni şi nici nu vreau să mă gândesc că voi angaja mai
    mulţi. Sunt doi băieţi la tehnic, plus unul la scenă şi cu producătoarea. Noi
    ţinem tot şi aşa e firesc să fie.


    În fiecare an există un alt director
    artistic, care răspunde de programul stagiunii respective. Pentru primul an,
    acesta este chiar actorul Bogdan Dumitrache, urmând ca în stagiunea 2017-2018,
    directorul artistic să fie regizorul Radu Afrim. Bogdan Dumitrache Într-o lume în care se întâmplă
    atâtea lucruri şi în care faptul că rămâi concentrat pe un subiect înseamnă că
    ai pierdut alte o sută, mi se pare că actualitatea poate fi obţinută prin
    diversitate. Atingând ariile de interes ale cât mai multor creatori, atunci pot
    să devin actual. Un director artistic care vine şi dă titlurile unei stagiuni
    trebuie să subordoneze cele cinci producţii ale stagiunii unei idei. Spre
    exemplu, fie că decizi să faci într-o stagiune musical şi toate cele cinci
    spectacole se subordonează acestei idei, fie că decizi să iei un subiect precum
    războiul, pe care să-l tratezi temporal – cum se scria la 1920 până în 2016 -
    şi să-l tratezi în cinci texte din perioade diferite, fie că găseşti orice alt
    concept care-ţi aliniază aceste cinci spectacole şi le subordonează unei idei,
    acela este conceptul unei stagiuni.


    Conceptul propus de Bogdan Dumitrache
    pentru această primă stagiune este cel al întâlnirii dintre teatru şi film,
    actorul derulând mai multe proiecte în lumea cinematografiei. Astfel,
    deschiderea teatrului Apollo111 şi a stagiunii
    a fost marcată de premiera spectacolului Ali: Frica mănâncă sufletul,
    în regia lui Radu Jude (filmele Aferim, Inimi cicatrizate), o adaptare după
    textul, devenit film, al celebrului regizor german Rainer Werner Fassbinder.
    Acum se lucrează la spectacolul După ploaie, de Sergi Belbel, în regia lui
    Alex Maftei (cunoscut pentru filme precum Bună, ce faci?, Domnişoara
    Christina). Un al treilea spectacol ar urma să fie Sieranevada, după filmul
    cu acelaşi titlu semnat de Cristi Puiu, film care a reprezentat propunerea
    României pentru Oscarurile de anul
    acesta. Nu se ştie încă cine va regiza spectacolul de teatru Sieranevada.



    Nou înfiinţatul
    teatru Apollo111 mai cuprinde o stagiune pentru copii, cu spectacole programate
    dimineaţa şi o a treia stagiune, care se adresează tinerilor creatori sub 35 de
    ani – regizori, scenografi, coregrafi, muzicieni.

  • Teatrul Naţional Radiofonic la a doua ediţie a Reuniunii Teatrelor Naţionale

    Teatrul Naţional Radiofonic la a doua ediţie a Reuniunii Teatrelor Naţionale

    Teatrul Naţional Mihai Eminescu din Chişinău deschide cea de a 95-a stagiune cu Reuniunea teatrelor naţionale româneşti, ediţia a II-a. Evenimentul se desfăşoară în perioada 13 – 21 septembrie, sub egida Ministerului Culturii din Republica Moldova, a Ministerului Culturii din România, a Institutului Cultural Român şi a Institutului Cultural Român Mihai Eminescu din Chişinău.

    În cadrul reuniunii vor fi prezentate producţii recente ale teatrelor invitate din România, ale teatrului gazdă şi ale teatrelor naţionale din Republica Moldova, punându-se accentul pe calitate, inedit, creativitate şi rostire exemplară a limbii române.

    Participă: Teatrul Naţional Radu Stanca – Sibiu, cu spectacolele Lecţia, Antisocial, Mărie, Mărie!, Teatrul Naţional Marin Sorescu – Craiova, cu Profu’ de religie, Pescăruşul, Occident Express, Teatrul Naţional Vasile Alecsandri – Iaşi, cu spectacolele Cafeneaua şiZeul măcelului, Teatrul Naţional Ion Luca Caragiale – Bucureşti, cu L’om DaDa şi Lecţia, Teatrul Naţional din Cluj-Napoca cu spectacolul Call it Art!, Teatrul Naţional Mihai Eminescu – Chişinău, cu Casa mare şi Aveţi ceva de declarat?, Teatrul Naţional Satiricus I. L. Caragiale – Chişinău, cu Angajare de clovn, Teatrul Naţional Vasile Alecsandri – Bălţi, cu Deşteptaţi-l pe Ion!, Teatrul Naţional Bogdan Petriceicu Haşdeu – Cahul, cu spectacolul Mimoza.

    O secţiune aparte a evenimentului aruncă un spot de lumină asupra Teatrului Naţional Radiofonic din Bucureşti – Radio România. În cadrul acestei secţiuni, se vor organiza audiţii cu public ale spectacolelor radiofonice de teatru-document, realizate în seria Biografii, memorii, dedicate unor destine exemplare, modele în lupta de rezistenţă anticomunistă, personalităţi ale vieţii culturale naţionale, precum şi ale unor creaţii radiofonice de referinţă, realizate în cadrul proiectului Dramaturgi români contemporani, după operele unor cunoscuţi şi apreciaţi scriitori basarabeni. Aceste audiţii vor avea loc zilnic, de la ora 14:00, în Sala Antract a Teatrului Naţional Mihai Eminescu din Chişinău şi vor fi urmate de dezbateri. Intrarea este liberă. Se vor asculta următoarele spectacole: Plânsul pământuluişi Pâinea cea de-a pururi – scenarii radiofonice de Magda Duţu, după volumul Cartea foametei de Larisa Turea, în regia lui Petru Hadârcă; Alegerea lui Alexandru Suţţo de Dumitru Crudu, în regia lui Gavriil Pinte; Marcel Petrişor: Secretul Fortului 13 – scenariu radiofonic de Ion-Costin Manoliu, în regia lui Răzvan Popa; Deportaţi în Siberia – scenariu de Lăcrămioara Stoenescu, după cartea academicianului Gleb Drăgan – Exerciţii de memorie, o paranteză tristă a istoriei, în regia lui Petru Hadârcă; Eminescu – Luceafăr mistuit – scenariu de Constantin Venerus Popa, în regia lui Mihai Lungeanu.

    Un loc central în economia reuniunii îl are conferinţa Spectacole, regizori, autori: perspective critice asupra teatrului contemporan, organizată de Secţia Naţională Moldova a AICT-IATC, cu participarea Institutului Patrimoniului Cultural al AŞM, Uniunii Scriitorilor, UNITEM, AMTAP, USM. În cadrul conferinţei va avea loc prezentarea volumelor antologice O cronică a Teatrului Naţional Mihai Eminescu din Chişinău – o istorie de 95 de ani.

    În cele 10 zile de teatru publicul basarabean are şansa unică de a viziona cele mai incitante spectacole produse în România şi Republica Moldova, de a participa la lansări de carte, expoziţii, dezbateri. Un prilej de a se conecta în direct la fenomenul teatral românesc, în tot ce are mai de valoare la ora actuală, printre invitaţi numărându-se regizori de renume mondial şi actori de seamă de pe ambele maluri ale Prutului.

  • Opera Naţională Română Iaşi – 60 de ani de existenţă

    Opera Naţională Română Iaşi – 60 de ani de existenţă

    După o lungă
    perioadă de afirmare şi consolidare a teatrului liric în capitala Moldovei şi
    după mai multe încercări de recunoaştere oficială a acestor eforturi, la 1
    ianuarie 1956 s-a înfiinţat Opera de Stat din Iaşi, prima instituţie publică de
    operă din regiunea Moldovei. Prima stagiune a debutat în seara de 3 noiembrie
    1956 cu spectacolul Tosca, de Giacomo Puccini, sub bagheta dirijorului Radu
    Botez şi în regia artistică a lui Hero Lupescu. În 2003, Opera de Stat din Iaşi
    devine Opera Naţională Română din Iaşi.


    Seria
    evenimentelor care aniversează cele şase decenii de existenţă a scenei lirice
    ieşene a debutat la 3 februarie cu spectacolul Don Giovanni, regia
    Beatrice Rancea. În pauza dintre cele două acte a fost vernisată expoziţia
    aniversară Opera Naţională Română Iaşi – 60 de ani de existenţă,
    care cuprinde fotografii din spectacole, afişe originale cu titlurile jucate
    de-a lungul anilor şi caiete-program vechi.


    Beatrice
    Rancea, manager al instituţiei începând din 2011, vorbeşte despre proiectele
    speciale, dedicate acestui an: Prima premieră din acest lanţ de evenimente va fi regina baletului – aşa
    numim noi, balerinii, spectacolul Lacul lebedelor. Pentru prima dată, Opera
    Română din Iaşi va avea o coproducţie cu Teatrul Naţional de Operă şi Balet
    Maria Bieşu din Chişinău. Vom avea două premiere la fel de importante, pe 8
    şi 10 aprilie. Sunt peste 15 ani de când nu s-a dansat Lacul lebedelor în
    Iaşi, cu atât mai mult cu cât ne dorim acest lucru şi pentru orchestră, pentru
    că muzica este sublimă. Regia şi coregrafia spectacolului vor fi realizate de
    artista emerită Ileana Iliescu. Iar la pupitru îl avem pe maestrul Traian
    Ichim, care a fost recunoscut de juriul de la Gala Premiilor Operelor Naţionale
    ca fiind cel mai bun dirijor al stagiunii trecute. Vom deschide stagiunea pe 4
    septembrie cu o nouă producţie, opereta Văduva veselă, într-o formulă
    inedită, cu un text scris, pentru această producţie, de Andrei Şerban împreună
    cu Dana Dima. Este o distribuţie extraordinară, este o citire nouă a acestui
    spectacol, cu decoruri, costume noi şi regia magistrală a lui Andrei Şerban.
    Pentru 3 noiembrie, exact când Opera împlineşte 60 de ani, pentru că acum 60 de
    ani primul spectacol pe care opera l-a prezentat publicului ieşean a fost
    Tosca, şi noi vom pregăti o producţie nouă cu spectacolul Tosca, iar ultima
    premieră-eveniment pentru aniversarea celor 60 de ani va fi Turandot. Este o
    montare grandioasă, în regia lui Alexandru Darie, un mare regizor de teatru şi
    operă, care colaborează pentru prima dată cu noi.



    Potrivit lui
    Beatrice Rancea, este pentru prima dată în 60 de ani când se cântă Turandot
    la Iaşi.


    Regizorul
    Andrei Şerban revine la Iaşi, după ce a mai montat aici Troienele, compozitor
    Compozitor Elizabeth Swados, Indiile galante de Jean-Philippe Rameau, şi
    Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti. Invitarea regizorilor de teatru
    face parte din strategia managerului Beatrice Rancea: Publicul deja s-a obişnuit să creadă în poveste, să
    meargă foarte mult cu povestea. Acesta a fost şi motivul pentru care, începând
    cu anii 80, în regia mondială de spectacol de operă au fost aduşi regizorii de
    teatru ca să craescă spectacolul de operă, să fie scos din acest tipic al
    simplului spectacol reprezentat numai prin voci, spectacolul-concert. Acum
    spectacolul de operă a crescut. Este, de fapt, un teatru de cea mai bună
    calitate, care se adresează publicului prin muzică. Montările noi, în afara
    faptului că respectă foarte mult tipicul personajului descris de autor,
    necesită şi o performanţă actoricească în interpretarea rolurilor. Interpreţii
    noştri din Iaşi sunt nişte actori extraordinari. Au o condiţie fizică
    fantastică. De exemplu, în spectacolul Lucia di Lammermoor al lui Andrei
    Şerban … performanţa pe care o realizează din punct de vedere fizic, nu mai
    zic vocal, solista Lăcrămioara Hrubaru Roată, care a şi luat premiul pentru Cea
    mai bună solistă a stagiunii pentru acest rol, este incredibilă.



    Baletul Operei Naţionale Iaşi a crescut foarte mult în ultimii cinci ani,
    spune Beatrice Rancea: Practic, baletul nu exista decât în
    divertismente. Opera şi opereta nu aveau decât două spectacole în repertoriu,
    în care majoritatea reprezentaţiilor erau cu solişti de la Bucureşti. Şi atunci
    am încercat să creştem o serie nouă de balerini, am colaborat foarte bine cu
    Liceul de coregrafie – încă din clasa a noua, a zecea lucrează cu noi, fac
    parte din distribuţiile spectacolelor noastre.
    Printre coregrafii
    invitaţii să monteze aici s-au aflat deja maeştrii Ioan Tugearu şi Gigi
    Căciuleanu.


    Merită neapărat amintit că pe scena lirică ieşeană au urcat de-a lungul
    timpului nume celebre în toată lumea de artişti români. Printre aceştia,
    sopranele Viorica Cortez şi Virginia Zeani, dar şi baritonul Nicolae Herlea.
    Opera Naţională Română Iaşi îşi desfăşoară activitatea în clădirea Teatrului
    Naţional, împărţind scena cu trupa Teatrului Naţional Vasile Alecsandri Iaşi.

  • Teatrul maghiar din Cluj, stagiunea 2015 – 2016

    Teatrul maghiar din Cluj, stagiunea 2015 – 2016

    Teatrul Maghiar din Cluj a dat publicului de-a
    lungul anilor unele dintre cele mai valoroase şi premiate spectacole, fiind
    apreciat de mulţi în ultimele stagiuni drept cel mai bun teatru din ţară.
    Recent, conducerea instituţiei a anunţat cele şapte premiere pregătite pentru
    stagiunea 2015-2016.


    Directorul artistic Andras Visky: Teatrul Maghiar de Stat este înconjurat de o comunitate care aşteaptă o
    varietate a genurilor destul de mare, de la proiecte contemporane până la cele
    clasice, de aceea, fiecare stagiune, de fapt, este gândită astfel încât să
    încercăm să atragem şi copiii cu cel puţin un spectacol dedicat lor. În această
    stagiune avem şase proiecte noi.


    Prima premieră, din data de 9 octombrie, este
    Iulius Caesar, de William Shakespeare, în regia lui Silviu
    Purcărete. Andras Visky este cel care semnează şi dramaturgia acestui spectacol: Iulius Caesar este, din nefericire, o piesă foarte actuală. Este o
    piesă politică, dar se pare că această dimensiune politică descrie, dintr-o
    perspectivă desigur universală, aceste momente de tranziţie pe care le trăim.
    Şi nu vorbesc de România, ci mai ales de Uniunea Europeană. Modul în care
    Silviu Purcărete abordează această partitură shakespeare-iană pe de o parte
    poartă această marcă Purcărete, dar, pe de altă parte, există şi acest pesimism
    shakespearian, care are o valoare specială în zilele noastre. Piesele istorice
    ale lui Shakespeare se termină totdeauna apocaliptic, toţi dispar practic de pe
    scenă, vine o generaţie nouă care, însă, de multe ori nu promite o reconciliere
    profundă cu trecutul. Şi trecutul cu care nu instituim un raport autoreflexiv
    şi cathartic rămâne cu noi. În acest spectacol, metafora principală cred că
    este trupul lui Caesar ucis deja, care rămâne, însă, protagonistul întâmplărilor
    de pe scenă. A monta Shakespeare totdeauna pune problema textului, a
    registrului ales de noi. Silviu Purcărete mi-a cerut un text poetic, dar
    contemporan.



    Următoarea producţie a acestei stagiuni este un
    spectacol despre migraţie, o adaptare după romanul America de Franz Kafka,
    regia fiind semnată de către directorul Teatrului Naţional din Praga, Michal
    Dočekal. Vrăjitorul neîndemânatic de Pál Békés, un spectacolul muzical pentru
    copii, va fi pus în scenă de László Béres. În februarie 2016, regizorul Felix
    Alexa revine la Teatrul Maghiar cu Pelicanul de August Strindberg. Potrivit directorului artistic Andras Visky,
    textul Pelicanul, mai puţin cunoscut, nu s-a mai montat până acum în limba
    maghiară. O lună mai târziu, regizorul francez recompensat cu două Premii Tony,
    Dominique Serrand, montează un spectacol experimental muzical, bazat pe
    recviemurile din istoria muzicii clasice. În luna mai 2016 va avea loc premiera
    mondială a piesei Galoşii, semnată de dramaturgul György Dragomán, originar
    din Târgu Mureş, şi pusă în scenă de cunoscutul regizor de film János Szász.
    Iar Mihaela Panainte va regiza un spectacol după poemul Cartea bătrânilor de
    Domokos Szilágyi, poate cel mai important poet maghiar transilvănean al anilor
    60 – 70, în opinia lui Andras Visky.


    Potrivit directorului artistic al Teatrului
    Maghiar de Stat Cluj, menirea acestei instituţii este să servească spectatorii,
    comunitatea. Andras Visky: Ocupându-mă cu partea de comunicare în
    teatru, am lucrat foarte mult pe imaginea teatrul oraşului, deci, ne-am
    îndepărtat uşor de imaginea teatrului minoritar, pentru că, într-o cultură
    globală, toţi suntem minoritari. Aceasta nu este pentru mine o expresie cu o
    încărcătură negativă, deoarece cultura însăşi, arta, literatura reprezintă un
    aspect minoritar al vieţii noastre de zi cu zi. Din punctul acesta de vedere,
    al poziţiei minoritare, eu mă simt un agent al esenţei culturii. Deci, suntem
    teatrul oraşului. Asta înseamnă că oferim fiecare spectacol cu subtitrări, deci
    numărul spectatorilor de limbă română este în creştere. Iau parte la multe
    discuţii, la diferite programe regionale şi se simte deja acest lucru, că
    teatrul a devenit teatrul oraşului, teatrul regiunii şi suntem în mod normal
    prezenţi pe scena teatrului din România. Mergem la festivalurile importante. În
    acelaşi timp, fiind membri ai Uniunii Teatrelor din Europa, noi suntem în mod
    regulat şi de la sine înţeles parte a mişcării teatrale europene. Participăm la
    multe festivaluri şi acesta este un lucru important atât pentru creatorii care
    vin să facă spectacole la noi, cât şi pentru actorii noştri. Este important
    pentru noi să facem parte din acest dialog cultural european şi universal.

  • Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu în stagiunea 2014-2015

    Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu în stagiunea 2014-2015

    A devenit oarecum o tradiţie pentru unele teatre naţionale din România ca, la început de stagiune, să prezinte publicului o parte dintre premierele anului teatral şi proiectele aflate în pregătire. Este ceea ce s-a întâmplat la început de octombrie şi la Teatrul Naţional Radu Stanca” din Sibiu, organizatorul celebrului Festival Internaţional de Teatru. Publicul sibian, dar şi jurnalişti şi critici de teatru din ţară au putut vedea primele 5 premiere, din cele 14 anunţate, ale stagiunii 2014 — 2015.



    Microstagiunea sibiană s-a deschis cu vernisajul expoziţiei FOCUS TNRS: Viziuni ale revoltei şi tragediei“, semnată de Sebastian Marcovici, alături de Dragoş Dumitru. Cei doi tineri artişti fotografi fac o incursiune în cele cinci noi producţii prezentate toamna aceasta. Sebastian Marcovici: Pentru expoziţie am folosit 30 de fotografii, câte şase fotografii pe fiecare spectacol. Expunem pe nişte panouri ale noastre, ale Asociaţiei Focus Sibiu. Sunt şase fotografii reprezentative, care ne pot face o idee despre spectacol. Din punctul meu de vedere, cel mai important când fotografiem un spectacol este să privim mai întâi, să înţelegem, să simţim acel spectacol. Acesta este şi motivul pentru care fotografia de teatru este printre preferatele mele. Este o provocare pentru mine să mă activez atât de rapid: într-o oră să şi simt, să şi vizualizez şi să şi fotografiez. Spectacolele sunt foarte bune: foarte vizuale, foarte colorate, foarte dinamice şi ne oferă chiar pe tavă nişte fotografii extraordinare.



    Seria premierelor prezentate la început de octombrie a fost inaugurată de spectacolul Marat/Sade”, în regia luxemburghezului Charles Muller, după piesa lui Peter Weiss, Persecutarea şi asasinarea lui Jean-Paul Marat, reprezentată de grupul de teatru al ospiciului din Charenton sub conducerea domnului de Sade”. Cunoscutul regizor britanic Peter Brook a preluat piesa, scrisă în 1963, şi a montat-o la Londra, 1964 şi pe Broadway, 1965, apoi a adaptat-o ca film în 1966. În urma acestor producţii, Peter Weiss a câştigat premiul Tony pentru cea mai bună piesă a anului în 1966, iar Peter Brook, premiul pentru cel mai bun regizor. Pe scurt, povestea sună aşa: închis în azilul de boli mintale Charenton, Marchizul de Sade pune în scenă o piesă despre ultimele ore din viaţa lui Jean-Paul Marat, unul dintre cei mai radicali scriitori şi politicieni ai Revoluţiei Franceze, împreună cu pacienţii şi deţinuţii politici închişi la azil. Charles Muller consideră că textul este extrem de actual: Cel mai important este că dialogul, replicile dintre Sade şi Marat conţin două puncte de vedere opuse cu privire la căutarea unui sens al vieţii. Aşa cum văd lumea astăzi, amândoi trebuie să dea greş. Într-un fel, mesajul este că oamenilor le este foarte greu să îşi organizeze vieţile, dacă ne uităm la situaţia mondială. Conexiunile textului, deşi datează din anii ’60 ai secolului trecut, sunt foarte actuale, din punctul meu de vedere. Avem revoluţii în Egipt, Tunisia, Siria, situaţia în Ucraina este dramatică, sunt încă foarte mulţi şomeri în Vestul Europei, există problemele legate de migraţie… Punctul meu personal de vedere asupra tuturor acestor lucruri este că putem vedea, istoric vorbind, că toate revoluţiile au eşuat. Francezii spun La revolution mange ses propres enfants/ Revoluţia îşi mănâncă propriii copii”. Aceasta se întâmplă din cauza naturii fiinţei umane. Poţi înţelege de ce a avut loc Revoluţia franceză, pot înţelege că a fost revoluţie în octombrie 1917, în Rusia… înţeleg perfect că oamenii s-au ridicat şi au spus că nu mai vor să trăiască aşa, dar ceea ce a venit după a fost dictatură, până la urmă. Şi nu avem nevoie de dictatori”.



    Secţia Germană a Teatrului Naţional Radu Stanca” a prezentat spectatorilor în premieră spectacolul Amadeus” de Peter Shaffer, în regia lui Gavriil Pinte. Piesa porneşte pe urmele lui Mozart, al cărui sfârşit a fost plin de mister, în contextul invidiei care îl măcina pe compozitorul Antonio Salieri, considerat iniţial cel mai de succes la curtea împăratului austriac. Misterul l-a interesat însă mai puţin pe regizorul Gavriil Pinte: Nu m-a interesat în mod direct, dar faptul că artistul este câteodată victima constrângerilor politice, economice — cum suntem astăzi constrânşi, nu atât ideologic, cât economic, e de notorietate şi e inerent acestui subiect. Mozart s-a confruntat cu mizeria, cu sărăcia, cu obtuzitatea celor care ar fi trebuit să îl susţină financiar şi social. Nu se poate vorbi despre condiţia artistului fără să se vorbească despre componenta socială, politică, aşa cum nu se poate ignora componenta estetică. Mozart de fiecare dată era înaintea contemporanilor cu mult. M-a interesat faptul că e vorba despre condiţia artistului, despre dialogul acesta foarte dramatic între artistul hăruit şi artistul mediocru, între Mozart şi Salieri. E vorba despre deliciile şi supliciile actului de creaţie la Mozart şi, de cealaltă parte, despre mizeria mediocrităţii, invidia cutremurătoare a lui Salieri — în piesă, singurul care putea să înţeleagă deplin muzica lui Mozart şi cel care o ura cel mai tare”.



    În microstagiunea sibiană, seria premierelor a continuat cu spectacolul Lecţia”, de Eugene Ionesco, în regia lui Mihai Măniuţiu — un foarte puternic text politic despre manipulare, seducţie, orori, De ce Hecuba?”, de Matei Vişniec, în regia Ancăi Bradu — o tragedie modernă despre Hecuba, regina Troiei şi Oidip”, în regia lui Silviu Purcărete, după un scenariu original semnat de regizor şi realizat pe baza textelor Oedip rege” şi Oedip la Colonos”, de Sofocle. Spectacolul Oidip” a fost prezentat şi în ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu şi este invitat şi la Festivalul Naţional de Teatru 2014, iar în aprilie 2015, Oidip” pleacă în turneu în Japonia, la Tokyo.

  • Marele Uto Ughi, la București

    Marele Uto Ughi, la București

    Cotat ca unul dintre cei mai mari violoniști ai lumii, Uto Ughi a ales Bucureștiul pentru a deschide stagiunea camerală a Filarmonicii George Enescu.






    Foto și clip video Valentin Țigău.