Tag: stare de urgenta

  • De astăzi, amenzi mai mari pentru persoanele care nu respectă regimul stării de urgență

    De astăzi, amenzi mai mari pentru persoanele care nu respectă regimul stării de urgență

    Începând de astăzi intră
    în vigoare Ordonanţa de urgenţă care prevede amenzi mai mari pentru persoanele
    care nu respectă regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă.

    Astfel,
    amenzile pentru persoanele fizice care nu respectă Ordonanţele militare emise
    de Ministerul Afacerilor Interne vor avea o valoare de minim 2.000 lei şi maxim
    20.000 lei, faţă de minim 100 şi maxim 5.000 de lei, cât era până în prezent.

    Amenda minimă pentru persoanele juridice care nu respectă Ordonanţele militare
    va crește de la 1.000 de lei, cât era până acum, la 10.000 de lei. Maximul
    amenzii pentru persoane juridice rămâne stabilit la 70.000 de mii de lei

  • Klaus Iohannis, declaraţii după o nouă şedinţă de urgenţă

    Klaus Iohannis, declaraţii după o nouă şedinţă de urgenţă

    Președintele Klaus Iohannis a susținut o declarație de presă, marţi după-amiază, după o şedinţă de evaluare şi prezentare a măsurilor cu privire la gestionarea epidemiei COVID-19 cu prim-ministrul Ludovic Orban, ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, ministrul Sănătăţii, Nelu Tătaru, ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru, şi şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, secretarul de stat în Ministerul Afacerilor Interne, Raed Arafat.


    Şeful statului s-a adresat localnicilor din Suceava, localitate unde au decedat cele mai multe persoane din cauza infectării cu noul coronavirus:


    Un gând bun şi o încurajare pentru suceveni. A fost nevoie de o măsură de carantinare pentru municipiul Suceava şi comunele care înconjoară municipiul Suceava. Această măsură a fost luată la timp, a fost necesară, decizia autorităţilor este cea corectă, dar, dragi suceveni, nu sunteţi singuri, suntem cu toţii în gând alături de voi. Vom avea grijă ca tot ce este necesar pentru municipiul Suceava şi comunele din jur să şi ajungă acolo.”



    Iohannis a asigura meducii din România că autorităţile fac eforturi pentru a asigura echipamentele necesare pentru a trata pacienţii infectaţi: Ştiu, ştim că vă este greu, dar voi sunteţi în prima linie. Noi toţi ne uităm la voi cu speranţă, cu încredere. Sunteţi linia de apărare a populaţiei împotriva acestei epidemii. Noi, autorităţile, politicienii, vom face tot ce este necesar pentru a vă asigura materialele de care aveţi nevoie. Autorităţile îşi fac treaba şi vă rog pe toţi să ne facem fiecare treaba aşa cum se cuvine iar fiecare român să respecte normele de igienă, normele de distanţare socială, aşa cum au fost solicitate de autorităţi”

  • Prelungirea suspendării zborurilor spre şi dinspre Spania şi Italia

    Prelungirea suspendării zborurilor spre şi dinspre Spania şi Italia

    Ministerul de Interne a adoptat luni seara Ordonanţa Militară nr. 5, care prevede prelungirea suspendării zborurilor spre Spania şi Italia. Secretarul de stat în Ministerul de Interne Bogdan Despescu a anunţat luni seara adoptarea Ordonanţei Militare nr. 5, care prevede prelungirea suspendării zborurilor spre Spania şi Italia. Se prelungeşte măsura suspendării zborurilor efectuate de operatorii economici aerieni spre Spania şi din Spania către România pentru o perioadă de 14 zile, începând cu data de 31 martie 2020, ora 18,00. Se prelungeşte măsura suspendării zborurilor efectuate de operatorii economici aerieni spre Italia şi din Italia către România pentru o perioadă de 14 zile, începând cu data de 6 aprilie 2020, a anunţat Despescu.



    Noua ordonanţă militară mai prevede că persoanele care nu respectă carantinarea vor fi introduse într-un nou ciclu de carantină de 14 zile, vor suporta toate costurile şi vor răspunde penal. Persoanele care nu respectă condiţiile izolării la locul indicat vor fi obligate să intre în carantină pentru 14 zile vor suporta toate costurile şi vor fi sancţionate contravenţional.

  • O nouă ordonanţă militară pentru combaterea COVID-19

    O nouă ordonanţă militară pentru combaterea COVID-19

    Noi măsuri de combatere a epidemiei de coronavirus au fost introduse în România, printr-o ordonanță militară, a patra de la decretarea stării de urgență. În primul rând, după cum a anunțat ministrul de interne Marcel Vela, au fost aduse clarificări cu privire la circulaţia persoanelor cu vârste de peste 65 de ani, care pot acum ieși din casă pe tot parcursul zilei, însă doar pentru rezolvarea problemelor medicale. Pentru cumpărături de strictă necesitate rămâne intervalul orar 11 – 13, iar pentru necesitățile animalelor de companie 11 – 13 și 20 – 21.



    Totodată, operatorii economici vor trebui să să faciliteze cu prioritate accesul persoanelor vârstnice în spaţiile comerciale în intervalul menționat. Alte măsuri vizează izolarea și carantina: astfel, cei care sunt în izolare la domiciliu, identificaţi şi verificaţi că atare, dacă încalcă regulile izolării, intră direct în carantină, și vor suportă obligatoriu toate cheltuielile pe care le implică această măsură. De asemenea, cei care nu respectă carantina şi sunt depistaţi în afară perimetrului protejat de către organele de ordine vor intra încă 14 zile în carantină, suportând însă şi toate cheltuielile aferente.



    Pentru a proteja cetăţenii care locuiesc în blocuri, în zone aglomerate, s-a stabilit ca autorităţile administraţiei publice locale să monteze dispozitive cu soluţii dezinfectante la toate intrările și să dezinfecteze periodic spațiile comune. În plan economic, noua ordonanță militară plafoneaza prețurile la utilități.



    Ministrul de interne Marcel Vela: “Am făcut analize profunde împreună cu Ministerul Economei, cu colegii din Guvern, cu domnul prim-ministru şi am decis ca odată cu publicarea prezentei ordonanţe militare în Monitorul Oficial al României, în perioada stării de urgenţă, preţurile la energie electrică şi termică, la gaze naturale, alimentarea cu apă, salubritate şi carburanţi, nu mai pot fi majorate peste nivelul practicat astăzi, la data emiterii prezenței ordonanţe, militare. Aceste preţuri pot doar să scadă în funcţie de cerere şi ofertă, în nici un caz nu vor mai putea fi majorate.”



    Au fost mărite însă amenzile pentru persoanele fizice și juridice care nu respectă ordonanţele militare, după ce anterior fuseseră mărite pedepsele de ordin penal. Pe lângă amenzi pot fi aplicate și alte sancțiuni, prezentate de secretarul de stat în ministerul de Interne Bogdan Despescu:


    “Confiscarea bunurilor destinate, folosite sau rezultate din contravenţie, interzicerea accesului la respectivele bunuri prin aplicarea sigiliului de către organele abilitate, suspendarea temporară a activităţii, desfiinţarea unor lucrări, refacerea unor amenajări. Îi asigurăm pe toţi cetăţenii că adoptăm toate măsurile pentru prevenirea răspândirii acestui nou virus şi că nu vom tolera nici o abatere de la normele legale în vigoare. Fac apel să nu daţi curs şi să nu propagaţi informaţii false, atât referitor la activitatea instituţiilor publice, cât şi la orice tip de activitate privind eforturile de limitare a răspândirii infectării cu noul tip de coronavirus”.



    Au mai fost anunțate și noi condiţii pentru protejarea şoferilor de camioane, piloţilor şi personalul navigant în contextul pandemiei de COVID 19.

  • Jurnal românesc – 30.03.2020

    Jurnal românesc – 30.03.2020

    Preţurile la energie electrică şi termică, gaze, apă, salubritate şi carburanţi nu mai pot fi majorate pe perioada stării de urgenţă, a declarat ministrul de Interne, Marcel Vela, care a prezentat Ordonanţa Militară numărul 4, menită să combată răspândirea şi efectele pandemiei de COVID-19. Aceste preţuri pot doar să scadă în funcţie de cerere şi ofertă, a precizat ministrul. Ordonanţa Militară numărul 4, care a intrat în vigoare luni, odată cu publicarea în Monitorul Oficial, clarifică interdicţia privind circulaţia persoanelor într-un grup mai mare de trei, în sensul că prevederea se aplică exclusiv pietonilor, şi vine cu noi măsuri şi în ceea ce priveşte restricţiile aplicate persoanelor care au peste 65 de ani.


    Vârstnicii pot ieşi din casă oricând pentru nevoi medicale, însă nu pot folosi mijloacele de transport în comun, iar în intervalul 20.00 – 21.00 se pot deplasa în afara locuinţei pentru a asigura nevoile animalelor de companie sau domestice, fără a avea nevoie de o declaraţie pe proprie răspundere. Ministrul de Interne a precizat totodată că oamenii care încalcă regulile izolării sunt plasaţi în carantină 14 zile şi suportă obligatoriu toate cheltuielile aferente acestei proceduri. El a dat asigurări că măsurile dure dispuse de autorităţi vor fi ridicate sau relaxate doar atunci când răspândirea noului coronavirus se va fi limitat sau diminuat şi le-a cerut românilor să dea dovadă de solidaritate şi de responsabilitate, să respecte distanţarea socială şi să reducă la minimum interacţiunea între persoane.



    Ministerul Afacerilor Externe le recomandă românilor din Marea Britanie ca, în cazul în care întâmpină probleme legate de contractele de muncă, să îşi contacteze angajatorul în contextul deciziilor pe care autorităţile britanice le-au anunţat în vederea gestionării şi prevenirii infecţiei cu COVID-19. MAE anunţă că măsurile adoptate de Guvernul britanic prevăd munca la distanţă sau un program de lucru flexibil acolo unde nu este posibil, asigurarea unei distanţe de 2 metri între lucrători, concediu medical de bază din prima zi de infectare sau autoizolare, plata pentru 3 luni unei subvenţii de 80% din salariul persoanelor aflate în şomaj tehnic (însă maximum 2.500 lire sterline/lună) şi posibilitatea ca angajatorul să solicite subvenţii.


    Lucrătorii pe cont propriu pot accesa de urgenţă beneficiile sociale, în lipsa dreptului la concediu medical şi sprijin financiar, începând din iunie pot accesa pentru 3 luni o subvenţie în valoare de 80% din media venitului lunar din ultimii trei ani, care nu poate depăşi însă 2.500 lire sterline/lună, pot accesa împrumuturi fără dobândă pe o perioadă de 12 luni şi pot cere amânarea plăţii taxelor datorate la 31 iulie 2020 pentru ianuarie 2021. Ministerul de Externe îi sfătuieşte pe românii a căror perioadă contractuală a expirat să solicite drepturile de şomaj şi beneficiile sociale, iar pe cei care nu şi-au recuperat în totalitate, pe cale amiabilă, drepturile salariale, să se adreseze serviciului public de mediere ACAS, la numărul de telefon 0300 123 11 00, sau agenţiei de administrare fiscală înainte de a părăsi teritoriul Regatului Unit.



    Ambasada României la Ottawa a lansat un apel către cetățenii români aflați temporar în Canada, în contextul gestionării epidemiei de COVID-19. Conaţionalii cu statut de ședere temporară, între care turiști sau studenți, care întâmpină dificultăți în ceea ce privește revenirea în România sau a căror ședere se apropie de termenul de expirare, sunt rugați să se adreseze reprezentanţei ţării noastre la numerele de telefon +1 (613) 789 97 11, +1 (613) 858 05 77 şi +1 (613) 558 17 46.


    Românii au la dispoziţie şi adresele de e-mail ottawa@mae.ro şi ottawa.consul@mae.ro. Ambasada precizează că apelul le este adresat şi românilor cu statut de ședere permanentă în Canada, care, prin intermediul contactelor acestora (rude, prieteni sau cunoscuți), pot ajuta la identificarea unor situații de impas în care s-ar putea afla cetățeni români nerezidenți, în vederea acordării de asistență consulară. De asemenea, Ambasada României le solicită românilor sprijinul în identificarea eventualelor cazuri de îmbolnăvire cu COVID-19 în rândul cetățenilor români nerezidenți.



    365 de români au fost repatriaţi, vineri seara, de la Veneţia, cu două curse aeriene tip charter, transmite Ministerul Afacerilor Externe. Demersul face parte din operaţiunea desfăşurată cu ministerul Transporturilor de aducere în ţară a lucrătorilor sezonieri din Italia, precum și a celor care se găsesc în situații deosebite. “Aproximativ 1.500 de români din străinătate au fost aduşi în ţară cu ajutorul zborurilor umanitare”, a declarat ministrul transporturilor, Lucian Bode, care a precizat că acţiunea va continua, mai ales că foarte multe contracte sezoniere ale muncitorilor din agricultură aflaţi în Spania se încheie. “Ministerul Transporturilor, prin companiile aeriene, asigură suportul tehnic şi îi va aduce în ţară”, a afirmat Bode. Bucureştiul şi-a reluat totodată apelurile privind evitarea oricăror călătorii externe neesenţiale şi le solicită românilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate să evite deplasările către România.

  • Klaus Iohannis: “Dragi pensionari, nu vă expuneți inutil unui risc uriaș! Trăim momente de cumpănă”

    Klaus Iohannis: “Dragi pensionari, nu vă expuneți inutil unui risc uriaș! Trăim momente de cumpănă”

    Președintele României, domnul Klaus Iohannis, a susținut luni, 23 martie a.c., la Palatul Cotroceni, o declarație de presă. Iată mesajul transmis de preşedintele Klaus Iohannis:


    Dragi români,


    Din nefericire, inevitabilul s-a produs și țara noastră se confruntă cu situația tragică a primelor decese în contextul infectării cu noul coronavirus. Sunt cu sufletul alături de familiile îndoliate și le transmit condoleanțe și putere în aceste momente dramatice.

    Toate datele o arată – și situația de până acum din România o confirmă – noul coronavirus are o particularitate aparte și poate fi letal într-o proporție mult mai mare pentru persoanele în vârstă față de cele tinere.

    În țările puternic afectate de acest virus, majoritatea covârșitoare a deceselor s-au înregistrat în rândul persoanelor de peste 65 de ani, oameni care au imunitatea mai scăzută și suferă și de o serie de alte probleme de sănătate, cum se întâmplă de foarte multe ori după această vârstă.

    Dragi pensionari, nu vă expuneți inutil unui risc uriaș!

    Limitați orice deplasare în afara domiciliului, cu excepția celor de strictă necesitate! Este singura cale prin care puteți să vă protejați și să îi protejați și pe ceilalți de boala și suferința pe care le provoacă acest virus.

    Dragi români, într-o cumplită ironie a sorții, a-i ajuta pe ceilalți înseamnă astăzi și în săptămânile care vor veni a sta departe de ei. Oricât de crud și paradoxal ar suna acest lucru, este adevărat. Menținerea distanțării sociale este calea care ne va scoate la lumină după această incredibil de dificilă perioadă. Să avem, așadar, în aceste zile mare grijă de părinții și bunicii noștri, dar de la distanță.

    Trăim momente de cumpănă pentru întreaga omenire, pe care niciunul dintre noi nu le-ar fi crezut posibile.

    Urmează săptămâni critice, care vor pune la grea încercare toate capacitățile statului, dar și rezistența noastră morală și emoțională.

    Acum este momentul să fim puternici și solidari. Depinde de noi, de modul în care înțelegem să ne respectăm și să îi respectăm pe ceilalți să depășim cu bine această criză care nu afectează doar România, ci întreaga lume.

    În aceste zile și în lunile care urmează, solidaritatea trebuie să fie realitatea noastră de zi cu zi, având grijă de sănătatea noastră și protejându-i pe cei de lângă noi.

    Adevărata forță a unei națiuni este capacitatea de a avea grijă unii de alții, de a nu abandona pe nimeni.

    Procedând responsabil, respectând cu strictețe regulile și recomandările autorităților, câștigăm timp prețios și ajutăm sistemul medical să îi poată trata pe cei infectați.

    Stând acasă îi ajutăm pe medicii noștri să le ofere asistență celor care au reală nevoie de îngrijire.

    Să nu le îngreunăm și mai mult munca celor pe umerii cărora stă în aceste clipe critice o presiune uriașă!

    Fiecare zi în care, prin comportamentul și atitudinea noastră, am contribuit la limitarea răspândirii infecției este o zi mai aproape de momentul în care ne vom relua cu toții activitățile cărora le ducem lipsa acum, iar afacerile blocate acum se vor putea redeschide.

    Să fim responsabili și să nu contribuim la prelungirea unei perioade grele pentru toată lumea!

    În aceste momente dramatice, cu atât mai reprobabile sunt încercările unor politicieni, inclusiv aleși locali, de a folosi criza generată de noul coronavirus în bătălia electorală.

    Nu este momentul răfuielilor politice! A încerca să câștigi capital politic în aceste clipe denotă un cinism înfiorător și o lipsă de responsabilitate de neimaginat.

    Gravitatea situației cu care ne confruntăm este fără precedent și tocmai de aceea trebuie să ne unim forțele pentru a izbândi împreună în această luptă de durată și de uzură.

    Este inadmisibilă încurajarea discriminării împotriva celor care sunt, în aceste momente, vulnerabili. Toți cetățenii români, indiferent că sunt sănătoși sau bolnavi, au dreptul la protecție din partea statului român. Și vă asigur că statul român face toate eforturile pentru a depăși cu bine această grea încercare.

    Împreună cu premierul Ludovic Orban și cu miniștrii evaluăm permanent evoluția răspândirii infecției. Măsurile restrictive de până acum au fost luate gradual, în funcție de etapa în care ne-am aflat din punctul de vedere al transmiterii virusului în comunitate.

    Ca om care iubește democrația, orice restrângere în exercitarea drepturilor fundamentale mă mâhnește profund.

    Generațiile care au avut cel mai mult de suferit de pe urma privațiunilor unui regim care ne-a suprimat drepturile și libertățile decenii la rând înțeleg probabil cel mai bine cât de greu este să iei astăzi asemenea măsuri. Nu este o decizie ușoară, dar este necesară pentru a proteja sănătatea românilor și a familiilor acestora.

    Ne confruntăm cu o situație fără precedent, în care viața fiecărui cetățean depinde de decizii ferme. Vreau ca fiecare român să înțeleagă că nu ne vom opri și vom lua măsuri chiar mai dure în momentul în care vor deveni absolut obligatorii pentru limitarea răspândirii virusului.

    În egală măsură însă, vom continua să-i ajutăm pe toți cei afectați de această criză. Măsurilor sociale și economice adoptate zilele trecute li se va adăuga un nou pachet, care să rezolve problemele și mai multor categorii de întreprinzători și oameni de afaceri care se confruntă cu mari greutăți.

    Nu este niciun secret pentru nimeni care era starea economiei românești înainte de izbucnirea acestei epidemii.

    România nu este acolo unde ne dorim cu toții să fie, nici în domeniul medical, nici în cel economic, dar acum nu este nici pe departe momentul de a învinovăți sau a căuta țapi ispășitori pentru șirul lung de decizii greșite din trecut.

    Vă asigur însă de un singur lucru: tot ce avem la dispoziție, toate instrumentele fiscale și economice, toate resursele, inclusiv cele pe care le putem obține de la nivelul Uniunii Europene, sunt puse în slujba sănătății românilor și a ajutării firmelor și angajaților care trec în aceste zile prin momente dramatice.

    Astăzi avem avantajul apartenenței la marea familie europeană și lucrând împreună cu partenerii noștri sunt încrezător că vom trece mai ușor peste șocul social și economic provocat de această criză.

    În momente de cumpănă, în care suntem puși în fața celor mai dure provocări, atunci arătăm cine suntem cu adevărat.

    Este timpul compasiunii, al generozității și altruismului, trăsăturile de caracter definitorii ale unui popor greu încercat de istorie.

    Eu cred în noi, românii, în forța noastră interioară și știu că uniți putem răzbi și de această dată, așa cum am făcut-o de nenumărate ori în trecut!

    Vă mulțumesc!

  • Limitarea circulaţiei în România

    Limitarea circulaţiei în România

    În plină stare de urgență pe fondul răspândirii
    infecțiilor cu noul coronavirus, România ia măsuri suplimentare pentru
    restricţionarea contactului social şi a circulaţiei persoanelor la nivel
    naţional
    . Acestea sunt prevăzute în a doua ordonanţă militară dată de la
    declararea, săptămâna trecută, a stării de urgenţă şi au caracter temporar.

    Sunt restricţii care schimbă drastic modul de viaţă, dar – spun specialiştii -
    s-au dovedit a fi cele mai eficiente mijloace de luptă împotriva COVID-19.
    Astfel, circulaţia persoanelor în afara locuinţei se va face numai cu
    respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii noului coronavirus şi cu
    evitarea formării oricărui grup mai mare de trei persoane care nu aparţin
    aceleiaşi familii. Se recomandă ca deplasările pe timpul zilei, între orele
    6:00 şi 22:00, să se facă numai în anumite condiţii,
    după cum a precizat
    ministrul de Interne, Marcel Vela:

    Deplasarea în interes profesional,
    deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesităţile de bază ale
    persoanelor şi animalelor de companie domestice, precum şi bunuri necesare
    desfăşurării activităţii profesionale; deplasarea pentru asistenţă medicală,
    care nu poate fi amânată şi nici realizată de la distanţă; deplasarea din
    motive justificate, precum îngrijirea/însoţirea copilului, asistenţa
    persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilităţi ori deces al unui membru de
    familie; deplasări scurte în apropierea locuinţei/gospodăriei legate de
    activitatea fizică individiuală a oamenilor şi nevoile animalelor de companie
    şi domestice.

    Pe timpul nopţii, începând de luni seară, oamenii se pot
    deplasa doar pentru motivele prezentate anterior, în plus, având obligaţia să
    prezinte autorităţilor legitimaţia de serviciu, o adeverinţă eliberată de
    angajator sau o declaraţie pe proprie răspundere. Şi, chiar dacă pe timp de zi,
    ordonanţa militară prevede doar recomandări privitoare la circulaţie,
    autoritățile spun că ar fi bine să fie tratate drept obligaţii.

    Măsuri noi sunt
    introduse şi pentru cei care părăsesc locul unde sunt izolaţi sau se află în
    carantină. Astfel, persoanele izolate la domiciliu care părăsesc locația în
    care au fost plasate, fără aprobarea autorităților, sunt conduse de forțele de
    ordine publică și plasate în carantină instituționalizată, sub pază. Persoanele
    carantinate care părăsesc locația sunt carantinate pentru o nouă perioadă de 14
    zile.

    A mai fost decisă suspendarea temporară a activității în cabinetele de
    medicină dentară, excepție făcând doar intervențiile stomatologice de urgență,
    precum și închiderea magazinelor din mall-uri, cu excepţia celor alimentare,
    veterinare, a farmaciilor şi curăţătoriilor.

    Slujbele în lăcașurile de cult pot
    fi oficiate de slujitorii religioși, fără accesul publicului, acestea putând fi
    transmise prin mass-media sau online. La botezuri, cununii și înmormântări pot
    participa maximum 8 persoane. Se interzice, cu unele excepţii, intrarea străinilor
    şi apatrizilor pe teritoriul României. Autorităţile locale sunt obligate să
    acorde sprijin persoanelor în vârstă. În fine, a fost extins numărul
    instituţiilor care pot da amenzi.

  • Retrospectiva săptămânii 15.03.- 21.03.2020

    Retrospectiva săptămânii 15.03.- 21.03.2020

    Stare de urgenţă în România din cauza pandemiei cu noul coronavirus


    Pentru prima dată în ultimii 20 de ani, în România a fost decretată, luni, pentru 30 de zile, stare de urgenţă, din cauza pandemiei cu noul coronavirus. Potrivit preşedintelui Klaus Iohannis, care a făcut anunțul, răspândirea infecţiilor cu COVID-19 nu poate fi stopată decât prin măsuri excepţionale care și-au dovedit efectele pozitive în ţări grav afectate până acum. De aceea, timp de o luna și în România au fost luate astfel de măsuri. Școlile și universitățile vor ramane închise, frontierele s-ar putea închide şi ele, iar, dacă va fi nevoie, în unele zone ar putea fi interzisă circulaţia rutieră, feroviară sau aeriană. Ar putea fi, totodată, rechiziţionate stocuri de echipamente de protecţie, dezinfectanţi şi medicamente utilizate în tratarea noului coronavirus.


    Șeful statului a lansat un apel conaţionalilor săi să respecte cu stricteţe regulile,să evite aglomerările să limiteze cât se poate de mult orice deplasare. Decretul privind instituirea stării de urgenţă – semnat de şeful statului – a fost publicat în Monitorul Oficial. Joi la amiază, Parlamentul s-a reunit în plen pentru a-l vota. Dezbaterile au avut loc, în premieră, prin teleconferinţă, senatorii şi deputaţii votând prin intermediul unei aplicaţii informatice securizate.



    Noi restricţii pentru combatarea COVID 19 impuse de autorităţile române


    În România, aflată de luni în stare de urgență, au intrat în vigoare noi restricţii pentru combaterea răspândirii noului coronavirus. Ministrul de Interne, Marcel Vela, a anunțat, marți seară, că, prin ordonanță militară, a fost suspendată activitatea de servire și consum a produselor alimentare și băuturilor alcoolice și nealcoolice atât în interiorul, cât și în exteriorul restaurantelor, hotelurilor, cafenelelor sau altor localuri publice. Au fost suspendate toate activitățile culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală în spații închise. În plan medical, rezidenții la specialitățile medicină de urgență, anestezie terapie intensivă și boli infecțioase își întrerup stagiile de practică în toate celelalte secții în care erau distribuiți prin rotație și sunt incluși în turele și gărzile din secțiile a căror specialitate o urmează.


    Studenții la medicină începând cu anul 4 și elevii începând din anul 2 ai școlilor postliceale sanitare vor fi recrutați, pe bază de voluntariat, pentru a sprijini activitățile din camerele de gardă, dacă va fi depășită capacitatea curentă a unităților medicale. În privința transportului aerian efectuat de operatori economici, toate zborurile Spania-România și retur sunt suspendate, începând din 18 martie timp de 14 zile. În egală măsură, se prelungește măsura suspendării zborurilor spre și dinspre Italia, pentru o perioadă de 14 zile, începând cu data de 23 martie. Principalul operator feroviar din Romania, CFR Călători, suspendă, temporar, circulaţia trenurilor internaţionale care fac legătura cu Ungaria si Austria, Bulgaria şi Republica Moldova vecine.



    Guvernul romăn pedepsele pentru cei care nu respecta regulile impuse pentru limitarea pandemiei


    Executivul român a decis înăsprirea pedepselor pentru cei care nu stau în izolare la domiciliu ori care mint sau dezinformează autorităţile în legătură cu zona în care au călătorit. Infracţiunea de zădărnicire a combaterii răspândirii bolilor este prevăzută în Codul Penal, care a fost modificat prin ordonanţă de urgenţă. Premierul Ludovic Orban a explicat ca modificările au fost făcute după ce s-au dat amenzi şi s-au întocmit zeci de dosare penale, deoarece oameni care fuseseră plasaţi în izolare nu au respectat măsura sau pentru că persoane care veneau din zonele roşii de coronavirus au minţit autorităţile pentru a nu fi duse în centre de carantină. Noile pedepse pot ajunge şi la 15 ani de închisoare.



    Măsuri de sprijin pentru angajaţii şi companiile româneşti afectate de pandemie


    Executivul de la Bucureşti a aprobat şi o serie de măsuri în sprijinul mediului economic și de afaceri, în încercarea de a limita efectele negative ale pandemiei de coronavirus. Măsurile vizează atât companiile afectate direct de restricțiile impuse de această situație, cât și pe cele care resimt efectele negative generate indirect de schimbarea temporară a modului de viață al oamenilor. Astfel, guvernul a decis să majoreze plafonul de garantare a creditelor pentru IMM-uri cu circa un miliard de euro şi să asigure plata şomajului tehnic în proporţie de 75% din salariul brut.


    Măsurile vin în contextul în care mari companii din România au anunțat că își suspendă activitatea pe diverse perioade de timp, pentru a-și proteja angajații de infectarea cu noul coronavirus. Astfel, producătorul auto Dacia, parte a concernului Renault, şi-a întrerupt joi producţia la uzinele din Mioveni (sud), până pe data de 5 aprilie, 13.500 de angajaţi intrând în şomaj tehnic. Și americanii de la Ford, care dețin o fabrică în România, la Craiova (sud), au anunțat că angajații au intrat în şomaj tehnic de joi şi vor beneficia de o indemnizaţie de 78% din salariul de bază. Și italienii de la Pirelli, care au o fabrică la Slatina (sud) îşi suspendă temporar activitatea, fiind afectați 4000 de angajați.



    Bucureştiul sprijină repatrierea românilor aflaţi în străinătate afectaţi de măsurile de limitare a răspăndirii COVID 19


    Mii de români care au rămas blocaţi între Austria şi Ungaria au revenit în ţară, de la deschiderea culoarului verde pentru traversarea Ungariei. Autorităţile de la Budapesta au anunţat că le vor permite cetăţenilor români să traverseze Ungaria pentru a ajunge acasă, în fiecare noapte, între orele 21:00 şi 5:00, pe rutele indicate de către autorităţile ungare. Acordul a fost obţinut, miercuri, de ministrul român de externe Bogdan Aurescu într-o noua convorbire cu omologul său de la Budapesta Péter Szijjártó. Pe de altă parte Ministerul de Externe de la Bucureşti informează că în aceasta săptămână au fost repatriaţi, în urma demersurilor MAE şi ale Ministerului Transporturilor, sute de cetăţeni români aflaţi temporar în străinătate, care au fost afectaţi de măsurile luate de statele europene pentru gestionarea şi prevenirea epidemiei de COVID-19.


    MAE reînnoieşte apelurile privind evitarea oricăror călătorii externe care nu sunt absolut esenţiale şi recomandarea ca turiştii sau cetăţenii români aflaţi temporar în străinătate să revină de urgenţă în ţară. De asemenea, instituţia solicită cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate să respecte strict recomandările autorităţilor din aceste state şi subliniază că deplasările către România nu sunt recomandate. Si şeful statului a lansat un nou apel românilor din afara graniţelor să nu vină în acest an acasă de sărbători, deoarece, în contextul normelor stabilite de experţi, când se întorc în ţară trebuie să intre în carantină sau izolare, dupa caz.

  • Klaus Iohannis: Fiecare dintre noi să urmeze regulile impuse de autorități

    Klaus Iohannis: Fiecare dintre noi să urmeze regulile impuse de autorități

    Președintele Klaus Iohannis a transmis vineri un mesaj în care îi roagă pe cetățeni să fie responsabili și să asculte regulile impuse de autorități. Iată mesajul transmis de șeful statului:



    Dragi români,


    Trăim în aceste zile o criză care, în urmă cu doar câteva luni, părea de neconceput pentru întreaga omenire. Știu că viața fiecăruia dintre noi s-a schimbat și că în fiecare zi ne este teamă pentru sănătatea celor dragi. Pentru a ne proteja am luat și va trebui să luăm în continuare măsuri severe.


    Sunt multe incertitudini în această perioadă, însă există o certitudine mai presus de orice. Împreună și doar împreună vom reuși! Noi, românii, suntem un popor greu încercat, dar uniți am depășit toate tragediile și am ieșit întăriți din nenumărate provocări. La fel vom face și acum!


    Contează enorm ca fiecare dintre noi să urmeze întocmai regulile impuse de autorități! Protejați-vă pe voi și pe cei dragi, păstrați distanța, iar dacă vă întâlniți, nu vă mai strângeți mâna și nu vă mai îmbrățișați, nu vă expuneți și nu îi expuneți pe ceilalți pericolului infectării!



    În aceste zile în care ne aflăm în plin război pentru păstrarea sănătății omenirii, eroii noștri din prima linie de apărare sunt medicii și personalul medical. Lor le datorăm respectarea cu strictețe a recomandărilor, astfel încât munca lor neobosită să nu fie în zadar. Este vital să limităm răspândirea acestui virus periculos pentru a le da răgaz medicilor să-i vindece pe cei infectați.


    Sunt profund impresionat de valul de sprijin venit din partea tuturor celor care ajută medicii și spitalele și sunt alături de semenii aflați în dificultate. Atunci când comunitatea lucrează împreună cu autoritățile, întreaga națiune câștigă!



    Dragi români,


    Fiți responsabili! Fiecare efort, oricât de mic, este important pentru a împiedica răspândirea epidemiei. Să fim solidari în aceste momente grele pentru că depinde de noi toți să trecem cu bine situația în care ne aflăm”

  • Noi măsuri restrictive decise în România

    Noi măsuri restrictive decise în România

    În
    România, aflată de luni în stare de urgență, au intrat în vigoare noi
    restricţii pentru combaterea răspândirii noului coronavirus
    . Ministrul de
    Interne, Marcel Vela, a anunțat, marți seară, că, prin ordonanță militară, a
    fost suspendată activitatea de servire și consum a produselor alimentare și
    băuturilor alcoolice și nealcoolice atât în interiorul, cât și în exteriorul restaurantelor,
    hotelurilor, cafenelelor sau altor localuri publice. Rămâne posibilă doar
    comercializarea de tip drive-in, room-service sau livrare la client.


    Au fost
    suspendate toate activitățile culturale, științifice, artistice, religioase,
    sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de
    îngrijire personală în spații închise. În spații deschise, se interzice organizarea
    și desfășurarea oricărui eveniment care presupune participarea a peste 100 de
    persoane
    . Organizatorii evenimentelor în spații deschise la care iau parte
    maximum 100 de oameni sunt obligați să ia măsuri prin care să fie asigurată
    distanța de minimum 1 metru între participanți.


    În privința transportului
    aerian efectuat de operatori economici, toate zborurile Spania-România și retur
    sunt suspendate, începând din 18 martie ora 18.00, ora României, timp de 14
    zile
    . În egală măsură, se prelungește măsura suspendării zborurilor spre și
    dinspre Italia, pentru o perioadă de 14 zile
    , începând cu data de 23 martie.


    Legat
    de transportul de marfă, ministrul român de Interne, Marcel Vela, a precizat: Toţi conducătorii autovehiculelor de transport marfă cu capacitate
    maximă autorizată mai mare de 3,5 tone au obligaţia ca, în punctul de trecere a
    frontierei, să aibă asupra lor şi să poarte mijloace individuale de protecţie,
    precum dezinfectant, mănuşi, mască pentru faţă şi să prezinte documente care
    atestă traseul de deplasare până la destinaţie. Conducătorii de autovehicule
    menţionaţi anterior care sosesc din zone roşii sau zone galbene ori au
    tranzitat aceste zone nu se supun măsurilor de carantină sau izolare, dacă, la
    prezentarea în punctul de trecere a frontierei, nu manifestă simptome asociate
    infecţiei cu coronavirusul SARS-CoV-2.


    În plan medical, între altele,
    rezidenții la specialitățile medicină de urgență, anestezie terapie intensivă
    și boli infecțioase
    își întrerup stagiile de practică în toate celelalte secții
    în care erau distribuiți prin rotație și sunt incluși în turele și gărzile din
    secțiile a căror specialitate o urmează
    . Studenții la medicină începând cu anul
    4 și elevii începând din anul 2 ai școlilor postliceale sanitare vor fi
    recrutați, pe bază de voluntariat, pentru a sprijini activitățile din camerele
    de gardă, dacă va fi depășită capacitatea curentă a unităților medicale.


    Alte
    măsuri sunt prezentate de secretarul de stat, Raed Arafat: Au fost instalate 162 de corturi speciale destinate triajului medical,
    dar şi pentru fluidizarea traficului la punctele de trecere a frontierei.
    Astfel de corturi puteţi să le vedeţi şi în faţa unor spitale, unde au fost
    instalate pentru separarea fluxurilor între cei care vin pentru alte motive
    decât febră şi simptome respiratorii.

    În acelaşi timp, Ministerul Apărării
    Naţionale împreună cu Spitalul Ana Aslan din București vor
    întreprinde măsurile pentru instalarea Spitalului ROL 2 al Armatei Române şi a
    unei tabere care va fi în sprijinul spitalului respectiv şi vor folosi şi
    spaţii ale Institutului Ana Aslan, pentru a pregăti o unitate
    sanitară ce va permite tratarea celor cu forme uşoare sau forme intermediare în
    mod deosebit, dacă va creşte numărul şi va fi necesar acest lucru.


    În
    fine, autoritățile române nu au uitat nici de măsurile de ordine și siguranță
    publică. Săvârșirea oricărei infracțiuni profitând de actuala situație
    reprezintă o circumstanță agravantă.

  • Jurnal românesc – 18.03.2020

    Jurnal românesc – 18.03.2020

    Ministrul de
    Interne, Marcel Vela, a făcut un apel la românii din diaspora să nu revină în
    ţară în această perioadă, în care peste tot în lume autorităţile încearcă să
    ţină în frâu pandemia de Covid-19.

    Fac un apel către fraţii din diaspora:
    nu este bine pentru compatrioţii noştri din ţară să reveniţi acum acasă. Vă
    aduc la cunoştinţă că veţi intra direct în carantină sau în izolare la
    domiciliu. Fac un apel la înţelepciune şi la maturitate. Trebuie să avem cu
    toţii grijă de copiii, părinţii şi bunicii noştri mai mult ca niciodată
    ,
    a spus ministrul.

    Vela a anunţat, totodată, noi măsuri pe care Bucureştiul le
    ia în contextul stării de urgenţă decretate de preşedintele Klaus Iohannis.
    Astfel, toate cursele aeriene spre şi dinspre Spania sunt suspendate timp de 14
    zile, iar măsura suspendării celor pe relaţia Italia, în vigoare acum, a fost
    prelungită cu alte două săptămâni începând din 23 martie. De asemenea, începând
    din 18 martie, activităţile culturale, artistice, sportive, de divertisment sau
    religioase desfăşurate în România în spaţii închise sunt interzise. Acelaşi
    regim îl au şi evenimentele care au loc în spaţii deschise cu participarea a
    peste 100 de persoane. Nu în ultimul rând, activităţile de servire şi consum de
    produse alimentare, alcoolice şi nealcoolice la restaurante, cafenele şi
    hoteluri sunt suspendate, fiind permisă doar comercializarea produselor care nu
    presupun rămânerea clienţilor în interiorul unităţii.

    Ministrul de Interne a
    dat asigurări că România nu se află în prezent în situaţia de a fi închise
    oraşe sau de a fi raţionalizate alimentele. Marcel Vela a subliniat că toate
    măsurile luate de autorităţi au ca scop distanţarea socială, pentru a împiedica
    răspândirea comunitară a coronavirusului.




    Ministerul de
    Externe a alocat o linie telefonică suplimentară pentru românii din străinătate
    care se confruntă cu o situaţie dificilă în contextul pandemiei de Covid-19
    .
    MAE le recomandă românilor să sune la numărul de telefon 004 021 431 20 59 sau
    să contacteze misiunea diplomatică sau oficiul consular din statul în care se
    află şi să comunice datele de contact. Aceste informaţii vor permite
    Ministerului o mai bună evaluare a situaţiei şi identificarea de soluţii
    punctuale, împreună cu alte state, în vederea facilitării revenirii în ţară a
    românilor. Linia telefonică vine în completarea numerelor disponibile deja
    pentru fiecare misiune diplomatică sau oficiu consular. Informaţiile sunt
    disponibile pe pagina de internet www.mae.ro la secţiunea Misiuni diplomatice.

    MAE atrage atenţia asupra faptului că, pe măsură ce autorităţile tot mai multor
    state înăspresc măsurile restrictive de tranzit transfrontalier, capacitatea sa
    de acţiune se reduce. În consecinţă, ministerul repetă apelurile privind
    evitarea călătoriilor care nu sunt esenţiale şi recomandarea ca turiştii sau
    cetăţenii români aflaţi temporar în străinătate să revină de urgenţă în ţară.




    Câteva mii de
    persoane din convoiul care a traversat Ungaria în noaptea de marţi spre
    miercuri au intrat în ţară, anunţă Poliţia de Frontieră. Odată sosite în România, au fost preluate de
    reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică pentru completarea declaraţiei pe
    proprie răspundere şi efectuarea controlului epidemiologic. După încheierea formalităţilor
    şi stabilirea măsurile dispuse de personalul medical, maşinile au fost preluate
    de echipaje de poliţie şi jandarmi şi conduse spre locaţiile stabilite pentru
    carantinare sau pentru autoizolare.

    Oamenii fuseseră blocaţi la punctul de
    frontieră Nickelsdorf, de la graniţa Austriei cu Ungaria, după ce guvernul
    maghiar a decis închiderea frontierelor pentru traficul de persoane în
    contextul pandemiei provocate de noul coronavirus. Ministrul de Externe Bogdan
    Aurescu i-a semnalat situaţia creată omologului maghiar Péter Szijjártó şi i-a solicitat
    acestuia instituirea de urgenţă a unui coridor umanitar care să permită
    tranzitul continuu prin Ungaria spre România. Oficialul ungar a fost de acord
    cu repatrierea românilor, dar a precizat că aceasta este o măsură de
    excepţie, pe care Budapesta o aplică o singură dată. El a mai
    spus că aşteaptă de la autorităţile române şi bulgare să-şi informeze cetăţenii
    că graniţele Ungariei sunt închise pentru călătorii străini.




    Ministrul de
    Externe, Bogdan Aurescu, l-a primit pe ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti,
    Adrian Zuckerman, cu care a discutat despre situaţia creată de pandemia de
    COVID-19. Diplomatul american i-a înmânat ministrului român o scrisoare din
    partea secretarului de stat al SUA, Mike Pompeo, prin care acesta îi
    mulţumeşte personal şefului diplomaţiei române pentru buna colaborare
    avută pe canale diplomatice (…) pentru repatrierea în siguranţă a cetăţenilor
    europeni, inclusiv români, care se aflau pe nava Grand Princess, plasată
    până recent în carantină în portul Oakland din california.

    Mike Pompeo a
    apreciat că excelenta cooperare reflectă prietenia solidă dintre România
    şi Statele Unite, precum şi contribuţia valoroasă a ţării noastre
    la nivel european şi internaţional. Bogdan Aurescu a subliniat că, în
    această perioadă, trebuie păstrate în atenţie atât eforturile corelate
    epidemiei cu care se confruntă ţările, cât şi proiectele strategice şi
    priorităţile de politică externă, care să contribuie la creşterea suplimentară
    a securităţii cetăţenilor. El a spus că omologul american l-a invitat să
    efectueze o vizită la Washington şi că va face tot posibilul să-i dea curs
    când situaţia o va permite.

  • Decretul prezidențial privind starea de urgență a primit aviz pozitiv în comisiile parlamentare

    Decretul prezidențial privind starea de urgență a primit aviz pozitiv în comisiile parlamentare

    Parlamentarii au dat aviz pozitiv în toate comisiile parlamentare privind decretul prezidențial pentru instituirea stării de urgență în România pe fondul pandemiei de coronavirus, a declarat Alfred Simonis, liderul deputaților PSD.



    Decretul preşedintelui Klaus Iohannis privind starea de urgenţă a intrat marţi în discuţia comisiilor parlamentare de specialitate.



    Potrivit programului afişat pe site-ul Camerei Deputaţilor, marţi au fost prevăzute şedinţe comune – online ale comisiilor permanente de specialitate ale Camerei Deputaţilor şi Senatului (Comisiile juridice, pentru apărare şi pentru sănătate, ale celor două Camere ale Parlamentului – raport comun; Comisiile pentru buget şi pentru drepturile omului ale celor două Camere ale Parlamentului – avize comune) pentru a examina solicitarea preşedintelui Klaus Iohannis cu privire la încuviinţarea stării de urgenţă pe teritoriul României, instituită prin Decretul nr. 195/2020, publicat în Monitorul Oficial.



    Preşedintele Klaus Iohannis a semnat luni decretul privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României.



    Decretul are două anexe: Anexa 1 – ”Măsuri de primă urgenţă cu aplicabilitate directă” şi Anexa 2 – ”Măsuri de primă urgenţă cu aplicabilitate graduală”.

    Decretul prezidențial va fi votat joi de plenul reunit al Parlamentului..

  • Stare de urgență în România

    Stare de urgență în România

    Pentru prima dată în ultimii 20 de ani, în România a fost
    decretată, luni, stare de urgenţă, din cauza pandemiei de coronavirus. Potrivit
    preşedintelui Klaus Iohannis, care a făcut anunțul, răspândirea infecţiilor cu
    COVID-19 nu poate fi stopată decât prin măsuri excepţionale care și-au dovedit
    efectele pozitive în ţări grav afectate până acum.


    De aceea, pe parcursul a 30
    de zile, și în România vor fi luate astfel de măsuri, subsumate, toate,
    priorității zero – sănătatea oamenilor. Școlile și universitățile vor rămâne
    închise, frontierele s-ar putea închide şi ele, iar, dacă va fi nevoie, în
    unele zone ar putea fi interzisă circulaţia rutieră, feroviară sau aeriană. În
    cazul în care se va impune, vor fi închise temporar restaurante, hoteluri sau
    alte locuri publice. Ar putea fi, totodată, rechiziţionate stocuri de
    echipamente de protecţie, dezinfectanţi şi medicamente utilizate în tratarea
    noului coronavirus.


    Cu mai multe amănunte, președintele Klaus Iohannis: Dacă va fi nevoie, se pot plafona preţurile la medicamente şi aparatură
    medicală, la alimentele de strictă necesitate şi la serviciile de utilitate
    publică, cum ar fi energia electrică şi termică, gaze, alimentare cu apă,
    salubritate, carburanţi, în limita preţului mediu din ultimele trei luni
    dinaintea declarării stării de urgenţă.

    Serviciile medicale pentru tratarea
    cazurilor de infectare cu noul coronavirus şi a complicaţiilor acestora se
    acordă tuturor persoanelor aflate pe teritoriul României şi se suportă din
    bugetul Fondului Naţional Unic de Asigurări Sociale de Sănătate. Pentru
    persoanele izolate la domiciliu, ca urmare a măsurilor de limitare a
    răspândirii COVID-19, se vor stabili măsuri de sprijinire, care vor fi puse în
    aplicare de autorităţile administraţiei publice locale.

    Angajatorii şi
    angajaţii afectaţi de efectele crizei COVID-19 vor fi sprijiniţi prin derogări
    de la prevederile legale în vigoare. Angajaţii şi familiile acestora din
    sectoarele economice a căror activitate este afectată sau chiar oprită total
    sau parţial pe perioada stării de urgenţă, prin decizii ale autorităţilor
    publice, vor beneficia de protecţie socială.


    Instituirea stării de urgenţă
    produce efecte şi în Justiţie – a mai spus preşedintele României – care a
    menţionat că activitatea de judecată va continua doar în cauzele de urgenţă
    deosebită. Klaus Iohannis și-a reiterat apelul către cetăţeni să respecte
    regulile impuse de autorităţi: Dragi români, ascultaţi mesajele
    oficialilor, respectaţi cu stricteţe regulile, păstraţi igiena mâinilor,
    evitaţi aglomerările, limitaţi cât se poate de mult orice deplasare. Aveţi mai
    mult decât oricând grijă de cei apropiaţi, în special de cei vârstnici şi de
    cei vulnerabili. Oricât de greu ar părea, păstraţi distanţa socială.


    Decretul privind instituirea stării de urgenţă -
    semnat de şeful statului – a fost publicat în Monitorul Oficial. Joi la amiază,
    Parlamentul se va reuni în plen pentru a-l vota. Încă un semn al urgenței
    sanitare pe care o traversăm, dezbaterile vor avea loc, însă, prin
    teleconferinţă, în sala de plen urmând să se afle doar preşedinţii celor două
    Camere ale Legislativului. Parlamentarii vor vota prin intermediul unei
    aplicaţii informatice securizate. Ședinţa va fi transmisă pe pagina de internet
    a Camerei Deputaţilor.


  • Reacţii la decretarea stării de urgenţă

    Reacţii la decretarea stării de urgenţă

    Instituirea stării de urgenţă, pentru 30 de zile, decretată de
    preşedintele Klaus Iohannis, este necesară pentru a lua cele mai bune decizii
    pentru gestionarea efectelor crizei de coronavirus, susţine şeful Cancelariei
    premierului, Ionel Dancă. El subliniază că nu vor fi afectate drepturile şi
    libertăţile cetăţenilor, iar Guvernul va putea lua mai repede măsuri pentru
    aprovizionarea cu materiale sanitare sau medicamente.

    Decretul urmează să fie aprobat, joi, în plenul reunit al Parlamentului
    bicameral. Până atunci, preşedintele Camerei Deputaţilor, şeful interimar al
    PSD, Marcel Ciolacu, a solicitat, deja, Guvernului monocolor liberal să ia
    măsuri de sprijin financiar pentru firmele cu pierderi cauzate de pandemia de
    coronavirus, precum şi pentru populaţie. El a evocat, între altele, opţiunea
    suspendării plăţii ratelor bancare, precum şi îngheţarea preţurilor la
    utilităţi, gaze,energie, telefon, televiziune şi
    internet, pe o perioadă de trei până la şase luni.

    Pentru firme, PSD solicită ca şomajul tehnic să fie achitat de
    stat în proporţie de 75%, pe o perioadă determinată, rambursarea TVA şi plătirea
    concediilor medicale restante. Decizia preşedintelui României de a decreta
    starea de urgenţă e bună, dar trebuie clarificată repede, pentru că deocamdată
    a stârnit mai multă panică, iar oamenii nu ştiu la ce să se aştepte – apreciază
    fostul premier tehnocrat Dacian Cioloş, azi lider PLUS şi eurodeputat centrist.

    El a menţionat măsuri luate de Comisia Europeană, printre care Iniţiativa de
    investiţii pentru a răspunde crizei create de COVID-19. Aceasta foloseşte în
    principal banii necheltuiţi din fondurile de coeziune, iar România poate
    beneficia astfel de peste trei miliarde de euro – mai afirmă Cioloş.

    Comentatorii
    se aşteaptă ca sugestiile şi somaţiile de acest tip la adresa Guvernului PNL
    condus de Ludovic Orban să se înmulţească. Fiindcă acesta a fost, reinstalat,
    sâmbătă seara, cu voturi ale senatorilor şi deputaţilor din întregul spectru
    politic şi le e, astfel, dator celorlalate partide, în condiţiile în care
    ponderea parlamentară a liberalilor abia trece de 20%.

  • Decretul preşedintelui României privind institurea stării de urgență pe teritoriul României

    Decretul preşedintelui României privind institurea stării de urgență pe teritoriul României

    Președintele Klaus Iohannis a semnat luni, 16 martie 2020, decretul privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României. Decretul a fost publicat în Monitorul Oficial al României nr. 0212 din 16 martie 2020, partea I.



    Având în vedere evoluția situației epidemiologice internaționale determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 la nivelul a peste 150 de țări, în care aproximativ 160.000 de persoane au fost infectate și peste 5.800 au decedat, precum și declararea Pandemiei” de către Organizația Mondială a Sănătății, la data de 11.03.2020,


    Luând în considerare experiența țărilor grav afectate de evoluția virusului și măsurile care au avut impact pozitiv în limitarea răspândirii acestuia și care au vizat acțiuni în planul sănătății publice, concomitent cu limitarea sau întreruperea activităților socio-economice neesențiale, dar mai ales îngrădirea exercitării unor drepturi și libertăți fundamentale, fără de care celelalte acțiuni desfășurate nu ar fi putut avea efectul scontat,


    În contextul măsurilor adoptate la nivelul statelor europene, în principal cele limitrofe, dar și cele cu comunități mari de cetățeni români, din care 12 state au adoptat măsuri speciale prin instituirea unor stări excepționale în scopul prevenirii răspândirii comunitare a infecției,


    Luând act de evoluția situației epidemiologice pe teritoriul României și de evaluarea riscului de sănătate publică pentru perioada imediat următoare, care indică o creștere masivă a numărului de persoane infectate cu coronavirusul SARS-CoV-2,


    Ținând cont de faptul că neluarea unor măsuri urgente, cu caracter excepțional, în domeniul social și economic, pentru limitarea infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2 în rândul populației ar avea un impact deosebit de grav, în principal asupra dreptului la viață și, în subsidiar, asupra dreptului la sănătate al persoanelor,


    Subliniind necesitatea instituirii stării de urgență pentru diminuarea efectelor negative asupra economiei cauzate de măsurile adoptate la nivel național și internațional pentru combaterea răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2,


    În considerarea faptului că elementele sus-menționate definesc un context excepțional care nu putea fi previzionat, care vizează interesul public general și care constituie o situație extraordinară, ce impune măsuri excepționale,


    Ținând cont de faptul că restrângerea exercițiului unor drepturi nu trebuie să afecteze substanța lor, ci să urmărească un scop legitim, să fie necesară într-o societate democratică și să fie proporțională cu scopul urmărit,


    Văzând Hotărârea CSAT nr. 30/2020 privind necesitatea instituirii stării de urgență și planul de acțiune la instituirea stării de urgență,


    Având în vedere propunerea Guvernului de instituire a stării de urgență,


    În temeiul prevederilor art. 93 alin. (1), ale art. 100 din Constituția României, republicată și ale art. 3 și art. 10 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 453/2004, cu modificările și completările ulterioare,



    Președintele României decretează:



    Art. 1.- Se instituie starea de urgență pe întreg teritoriul României, pe o durată de 30 de zile.

    Art. 2. – Pentru prevenirea răspândirii COVID-19 și realizarea managementului consecințelor, raportat la evoluția situației epidemiologice, pe durata stării de urgență este restrâns exercițiul următoarelor drepturi, proporțional cu gradul de realizare al criteriilor prevăzute de art. 4 alin. (4):


    • a) libera circulație;
    • b) dreptul la viață intimă, familială și privată;
    • c) inviolabilitatea domiciliului;
    • d) dreptul la învățătură;
    • e) libertatea întrunirilor;
    • f) dreptul de proprietate privată;
    • g) dreptul la grevă;
    • h) libertatea economică.


    Art.3. – În scopul prevăzut la art. 2 se stabilesc măsurile de primă urgență cu aplicabilitate directă și imediată prevăzute în anexa nr. 1.

    Art. 4. – (1) În scopul prevăzut la art. 2 se stabilesc măsurile de primă urgență cu aplicabilitate graduală, prevăzute în anexa nr. 2.

    (2) Măsurile de primă urgență cu aplicabilitate graduală prevăzute la pct. 1-7 din anexa nr. 2 se dispun de ministrul afacerilor interne sau de înlocuitorul legal al acestuia, cu acordul prim-ministrului, prin ordonanță militară.

    (3) Măsurile de primă urgență cu aplicabilitate graduală, prevăzute la pct. 8 din anexa nr.2 se dispun de către Ministerul Afacerilor Interne, prin ordin al secretarului de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență sau înlocuitorul legal al acestuia.

    (4) Măsurile de primă urgență cu aplicabilitate graduală se dispun potrivit alin. (2) și (3) potrivit evaluării realizate de Comitetul Național pentru Situații de Urgență, cu acordul prim-ministrului, pe baza următoarelor criterii:

    a) intensitatea transmiterii intracomunitare a COVID-19;

    b) frecvența apariției unor focare într-o zonă geografică;

    c) numărul de pacienți critici raportat la capacitatea sistemului sanitar;

    d) capacitatea și continuitatea asigurării serviciilor sociale și de utilități publice pentru populație;

    e) capacitatea autorităților publice de a menține și asigura măsuri de ordine și siguranță publică;

    f) măsurile instituite de alte state cu impact asupra populației sau situației economice a României;

    g) capacitatea de asigurare a măsurilor pentru punere în carantină;

    h) apariția altor situații de urgență.

    (5) Conducerea aplicării măsurilor stabilite prin ordonanțele militare sau prin ordinul prevăzut la alin.(3) revine Ministerului Afacerilor Interne.



    Art. 5.- (1) Coordonarea integrată a măsurilor de răspuns cu caracter medical și de protecție civilă la situația de urgență generată de COVID-19 se realizează de către Ministerul Afacerilor Interne, prin Departamentul pentru Situații de Urgență, în colaborare cu Ministerul Sănătății și cu celelalte instituții implicate în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc.

    (2) Măsurile dispuse pentru prevenirea COVID-19 ca urmare a hotărârilor Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență sunt aplicabile și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

    Art. 6.- Conducătorii autorităților publice, ai celorlalte persoane juridice, precum și persoanele fizice au obligația să respecte și să aplice toate măsurile stabilite prin prezentul decret și prin ordonanțele emise de ministrul afacerilor interne.

    Art. 7.- Instituțiile sprijină structurile Ministerului Afacerilor Interne, la solicitarea acestuia, în îndeplinirea misiunilor, conform legislației în vigoare.

    Art. 8.- Prezentul decret se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I și intră în vigoare la data publicării.

    Art. 9.- Prezentul decret se transmite Parlamentului în vederea exercitării atribuției prevăzute de art. 93 alin. (1) din Constituție.



    ANEXA nr. 1


    MĂSURI DE PRIMĂ URGENȚĂ CU APLICABILITATE DIRECTĂ



    Capitolul I – Domeniul ordine publică



    Art. 1 – Poliția Locală se subordonează operațional Ministerului Afacerilor Interne.

    Art. 2 – Serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor se subordonează operațional unităților teritoriale de poliție, care stabilesc activitățile de sprijin pe care acestea le execută.

    Art. 3 – Serviciile voluntare de pompieri (situații de urgență) se subordonează operațional unităților teritoriale pentru situații de urgență, care stabilesc responsabilitățile și modul de acțiune al acestora.

    Art. 4 – Serviciile publice de ambulanță se subordonează operațional inspectoratelor pentru situații de urgență.

    Art. 5 – (1) Ministerul Apărării Naționale sprijină, la cerere, Ministerul Afacerilor Interne pentru asigurarea pazei și protecției unor obiective/zone, transportul de efective, materiale și tehnică pentru îndeplinirea misiunilor specifice, triaj epidemiologic, asistență medicală și alte misiuni în funcție de evoluția situației.

    (2) Instituțiile din cadrul Sistemului național de ordine publică și securitate națională suplimentează, la nevoie, efectivele și tehnica pentru intervenție, prevăzute în planuri, în funcție de evoluția situației.

    Art. 6 – Instituțiile din cadrul Sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională pot angaja fără concurs, la nevoie, pe durată determinată de 6 luni, personal din sursă externă sau cadre care au trecut în rezervă, cărora le-au încetat raporturile de serviciu.

    Art. 7 – Pentru ca efectivele instituțiilor din cadrul Sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională să fie mereu la dispoziție în scopul intervenției în cazuri reale generate de pandemia de COVID-19, pe perioada stării de urgență, se suspendă exercițiile, simulările, aplicațiile și orice alte activități care pot interfera cu măsurile luate de autoritățile competente destinate prevenirii și combaterii răspândirii infecțiilor cu COVID-19, cu excepția celor cu caracter militar desfășurate în poligoanele de instrucție.





    Capitolul II – Domeniul economic



    Art. 8 – Guvernul poate adopta măsuri de susținere a operatorilor economici din domeniile afectate de COVID-19.

    Art. 9 – Pentru combaterea răspândirii infecțiilor cu COVID-19, autoritățile publice centrale pot rechiziționa unități de producție materiale și echipamente necesare combaterii acestei epidemii.

    Art. 10 – Autoritățile publice centrale precum și entitățile juridice în care statul este acționar majoritar, pot achiziționa în mod direct materiale și echipamente necesare combaterii acestei epidemii.

    Art. 11 – Beneficiarii fondurilor europene afectați de adoptarea măsurilor de urgență prevăzute în prezentul decret pot decide, împreună cu autoritățile de management/organismele intermediare, să suspende contractele de finanțare încheiate conform legii.

    Art. 12 – Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează, la cerere, operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19, certificate de situație de urgență în baza documentelor justificative.

    Art. 13 – Se vor dispune măsuri pentru asigurarea continuității în aprovizionare, respectiv extracție, producție, procesare, transport, distribuție, furnizare, mentenanță întreținere și reparații a resurselor și materiilor prime și/sau semiprocesate necesare funcționării corespunzătoare a sistemului energetic național, precum și asigurarea continuității funcționării acestuia și a tuturor serviciilor de utilitate publică.

    Art. 14 – Se menține valabilitatea documentelor eliberate de autoritățile publice care expiră pe perioada stării de urgență.

    Art. 15 – Pe perioada stării de urgență se pot plafona prețurile la medicamente și aparatură medicală, la alimentele de strictă necesitate și la serviciile de utilitate publică (energie electrică și termică, gaze, alimentare cu apă, salubritate, carburanți etc.), în limita prețului mediu din ultimele 3 luni înaintea declarării stării de urgență.



    Capitolul III – Domeniul sănătății



    Art. 16 – În structurile Ministerului Afacerilor Interne, în unitățile sanitare și în serviciile de asistență socială se poate angaja fără concurs, la nevoie, pe durată determinată de 6 luni, personal contractual medical, personal auxiliar, farmaciști, personal de laborator și alte categorii de personal contractual necesare.

    Art. 17 – Prelungirea aplicabilității actelor normative, cu valabilitate până la data de 31 martie 2020, privind acordarea serviciilor medicale și medicamentelor în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, programe naționale de sănătate – preventive și curative, pe perioada stării de urgență, cu modificarea prevederilor, în caz de necesitate, după cum urmează:

    a) serviciile medicale pentru tratarea cazurilor COVID-19 și complicațiile acestora se acordă tuturor persoanelor aflate pe teritoriul României și se suportă din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS);

    b) serviciile medicale și medicamentele pot fi acordate și validate și fără semnarea cu cardul național de asigurări sociale de sănătate și fără termen de raportare în 3 zile lucrătoare de la data acordării serviciilor;

    c) decontarea pentru unitățile sanitare cu paturi aflate în relație contractuală cu casele de asigurări de sănătate, a sumelor contractate și decontate din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate sau bugetul Ministerului Sănătății, indiferent de numărul de cazuri realizate sau după caz la nivelul activității efectiv realizate în condițiile în care acesta depășește nivelul contractat;

    d) decontarea serviciilor medicale în unitățile sanitare din asistența medicală primară și ambulatoriul de specialitate clinic la nivelul activității efectiv realizate, cu maximum 8 consultații/oră;

    e) prescrierea de medicamente de către medicii de familie, inclusiv a medicamentelor restricționate din Lista de medicamente, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 720/2008, pentru pacienții cronici.

    Art. 18 – În cazul achiziției de medicamente de către unitățile sanitare pentru tratarea pacienților cu COVID-19, prețurile medicamentelor pot depăși prețurile maximale aprobate de Ministerul Sănătății.

    Art. 19 – Pe perioada stării de urgență, pentru neîndeplinirea atribuțiilor de serviciu, pot fi suspendați din funcțiile de conducere conducătorii unităților sanitare, direcțiilor de sănătate publică, caselor de asigurări de sănătate, serviciilor de ambulanță, precum și autorităților și instituțiilor publice centrale și locale cu atribuții în domeniul asistenței și protecției sociale, indiferent de statutul lor. Nu este necesar ca persoanele desemnate să exercite temporar aceste funcții să fie funcționari publici.

    Art. 20 – Pe perioada stării de urgență se pot realiza transferuri între bugetele Ministerului Sănătății și Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (în ambele sensuri) precum și între diferitele linii de buget ale Ministerului Sănătății sau Fondul Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate în funcție de necesități.

    Art. 21 – Influențele financiare determinate de creșterile salariale pentru personalul medical și nemedical din unitățile sanitare publice și cele care au ca asociat unic unitățile administrativ teritoriale se suportă din bugetul Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate – Titlul VI – Transferuri între unități ale administrației publice.

    Art. 22 – Valoarea procentului aferent contribuției clawback pentru trimestrul I al anului 2020 se plafonează la valoarea trimestrului IV al anului 2019.

    Art. 23 – Pentru serviciile medicale, medicamente, investigații paraclinice acordate în perioada stării de urgență, sumele angajate nu vor fi limitate la cele aprobate pentru trimestrul I al anului 2020.

    Art. 24 – Decontarea concediilor medicale acordate persoanelor aflate în carantină pentru COVID-19 va fi realizată cu prioritate prin asigurarea de sume suplimentare în bugetul FNUASS la nivelul necesar.

    Art. 25 – Pe perioada stării de urgență, modificările de structură din cadrul unităților sanitare se vor aviza de către direcțiile de sănătate publică locale în funcție de necesitați.

    Art. 26 – Pe perioada stării de urgență, prin ordin al ministrului sănătății se pot introduce noi programe de sănătate și servicii medicale destinate prevenirii și combaterii COVID-19.

    Art. 27 – Se autorizează prescripțiile de tratamente “off – label” în cazul pacienților infectați cu virusul SARS-CoV-2, după ce aceste tratamente sunt avizate de către comisia de politică a medicamentului din cadrul unității sanitare respective.

    Art. 28 – (1) Asigurarea sumelor necesare în bugetul Ministerului Sănătății pentru achiziționarea de către direcțiile de sănătate publică de materiale necesare în perioada pandemiei se realizează prin transferuri de la Ministerul Sănătății, urmând ca achiziția să se realizeze de către direcțiile de sănătate publică prin procedură de achiziție directă.

    (2) Asigurarea sumelor necesare în bugetul Ministerului Sănătății pentru achiziționarea de către unitățile sanitare de materiale și medicamente necesare în perioada pandemiei se realizează prin transferuri de la Ministerul Sănătății, urmând ca achiziția să se realizeze de către unitățile sanitare prin procedură de achiziție directă.

    (3) Ministerele cu sistem de sănătate propriu pot face achiziții directe pentru unitățile sanitare proprii atât din bugetele ministerelor de resort cât si din cele ale unităților sanitare.

    Art. 29 – (1) Prin ordin al ministrului sănătății se stabilesc măsurile de sprijinire a persoanelor izolate la domiciliu, ca urmare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19.

    (2) Măsurile de sprijin se pun în aplicare de autoritățile administrației publice locale.

    (3) Cheltuielile necesare se asigură prin transfer între bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății, și bugetele locale.



    Capitolul IV – Domeniul muncii și protecției sociale



    Art. 30 – Guvernul poate sprijini angajatorii și angajații afectați de efectele crizei COVID-19, prin derogări de la prevederile legale în vigoare.

    Art. 31 – Prin ordin al ministrului muncii și protecției sociale se stabilesc măsuri de protecție socială pentru angajați și familiile acestora din sectoarele economice a căror activitate este afectată sau oprită total sau parțial prin decizii ale autorităților publice, pe perioada stării de urgență.

    Art. 32 – (1) Pe perioada stării de urgență, prevederile Legii nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația închiderii temporare a unităților de învățământ, nu se aplică angajaților sistemului național de apărare, angajaților din penitenciare, personalului din unitățile sanitare publice și altor categorii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al ministrului economiei și al ministrului transporturilor, după caz.

    (2) Personalul prevăzut la alin. (1) are dreptul la o majorare a salariului în cuantumul prevăzut la art. 3 alin. (1) din Legea nr. 19/2020, în situația în care celălalt părinte nu beneficiază de drepturile reglementate în această lege.

    Art. 33 – Instituțiile și autoritățile publice centrale și locale, autoritățile administrative autonome, regiile autonome, societățile și companiile naționale și societățile la care statul ori o unitate administrativ- teritorială este acționar unic sau majoritar, societățile cu capital privat, introduc, acolo unde este posibil, pe perioada stării de urgență, munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, prin act unilateral al angajatorului.

    Art. 34 – Pe durata stării de urgență, are loc suspendarea efectuării controalelor la angajatori, de către Inspectoratele Teritoriale de Muncă, cu excepția controalelor dispuse de către Ministrul Muncii și Protecției Sociale, a celor dispuse de Inspecția Muncii pentru punerea în aplicare a hotărârilor Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, a celor necesare pentru a da curs sesizărilor prin care se reclamă săvârșirea unor fapte cu un grad ridicat de pericol social și pentru cercetarea accidentelor de muncă.

    Art. 35 – Se menține valabilitatea contractelor colective de muncă și a acordurilor colective pe perioada stării de urgență.

    Art. 36 – Pe perioada stării de urgență se interzice declararea, declanșarea sau desfășurarea conflictelor colective de muncă în unitățile sistemului energetic național, din unitățile operative de la sectoarele nucleare, din unitățile cu foc continuu, din unitățile sanitare și de asistență socială, de telecomunicații, ale radioului și televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din unitățile care asigură transportul în comun și salubrizarea localităților, precum și aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură și apă.

    Art. 37 – Prin excepție de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, persoana îndreptățită își păstrează stimulentul de inserție, în situația pierderii locului de muncă ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19.

    Art. 38 – Cererile pentru acordarea beneficiilor și prestațiilor sociale pot fi depuse inclusiv pe cale electronică.

    Art. 39 – Certificatele de încadrare a copilului într-un grad de handicap și atestatele de asistent maternal eliberate de comisia pentru protecția copilului, precum și certificatele de încadrare în grad și tip de handicap eliberate de comisia de evaluare a persoanelor adulte cu handicap a căror valabilitate expiră în perioada de urgență declarată, își prelungesc valabilitatea până la încetarea stării de urgență.

    Art. 40 – Certificatele de acreditare a furnizorilor de servicii sociale și licențele serviciilor sociale, provizorii și de funcționare, a căror valabilitate expiră în perioada de urgență declarată, își prelungesc valabilitatea până la încetarea stării de urgență.



    Capitolul V – Domeniul justiție



    Art. 41 – Prescripțiile și termenele de decădere de orice fel nu încep să curgă, iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe toată durata stării de urgență instituite potrivit prezentului decret, dispozițiile art. 2532 pct. 9 teza a II – a din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil sau alte dispoziții legale contrare nefiind aplicabile.

    Art. 42 – (1) Pe durata stării de urgență, activitatea de judecată continuă în cauzele de urgență deosebită. Lista acestor cauze se stabilește de colegiul de conducere al Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru cauzele de competența acesteia și, respectiv, de colegiile de conducere ale curților de apel pentru cauzele de competența lor și pentru cauzele de competența instanțelor care funcționează în circumscripția lor teritorială, putând fi, după împrejurări, actualizată. Consiliul Superior al Magistraturii dă îndrumări, în vederea asigurării unei practici unitare, colegiilor de conducere ale instanțelor menționate cu privire la modul de stabilire a cauzelor care se judecă pe durata stării de urgență.

    (2) Pe durata stării de urgență, pentru judecarea proceselor prevăzute la alin. (1), instanțele judecătorești, ținând seama de împrejurări, pot fixa termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau chiar în aceeași zi.

    (3) În procesele prevăzute la alin. (1), când este posibil, instanțele judecătorești dispun măsurile necesare pentru desfășurarea ședinței de judecată prin videoconferință și procedează la comunicarea actelor de procedură prin telefax, poștă electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului și confirmarea primirii acestuia.

    (4) Amânarea judecării cauzelor prevăzute la alin. (1) poate fi dispusă la cerere, în situația în care partea interesată se află în izolare la domiciliu, în carantină sau spitalizată în contextul pandemiei de COVID-19. Când instanța respinge cererea de amânare a judecății în considerarea necesității de a soluționa cauza în contextul instituirii prezentei stări de urgență, va amâna, la cererea părții sau din oficiu, pronunțarea în vederea depunerii de concluzii scrise.

    (5) Activitatea de executare silită continuă numai în cazurile în care este posibilă respectarea regulilor de disciplină sanitară stabilite prin hotărârile Comitetului Național privind Situațiile Speciale de Urgență, în scopul ocrotirii drepturilor la viață și la integritate fizică ale participanților la executarea silită.

    (6) În temeiul prezentului decret, judecarea proceselor civile, altele decât cele prevăzute la alin. (1) se suspendă de plin drept pe durata stării de urgență instituite prin acesta, fără a fi necesară efectuarea vreunui act de procedură în acest scop.

    (7) Termenele de exercitare a căilor de atac în cauzele prevăzute la alin. (6), aflate în curs la data instituirii prezentei stări de urgență, se întrerup, urmând a curge noi termene, de aceeași durată, de la data încetării stării de urgență. În cauzele prevăzute la alin. (6) în care au fost declarate căi de atac până la data emiterii prezentului decret, dosarele se înaintează instanței competente după încetarea stării de urgență.

    (8) După încetarea stării de urgență, judecarea proceselor prevăzute la alin. (6) se reia din oficiu. În termen de 10 zile de la încetarea stării de urgență, instanța de judecată va lua măsuri pentru fixarea termenelor de judecată și citarea părților.

    Art. 43 – (1) Activitatea de urmărire penală și cea a judecătorilor de drepturi și libertăți se desfășoară numai cu privire la:

    a) cauzele în care s-au dispus ori se propune luarea măsurilor preventive ori a celor de protecție a victimelor și martorilor, cele privind aplicarea provizorie a măsurilor de siguranță cu caracter medical, cele cu persoane vătămate minori;

    b) actele și măsurile de urmărire penală a căror amânare ar pune în pericol obținerea probelor sau prinderea suspectului sau a inculpatului, precum și cele privind audierea anticipată;

    c) cauzele în care urgența se justifică prin scopul instituirii stării de urgență la nivel național, alte cauze urgente apreciate ca atare de către procurorul care supraveghează sau efectuează urmărirea penală.

    (2) Procesele penale aflate în curs pe rolul instanțelor de judecată, inclusiv cele aflate în procedură în camera preliminară, se suspendă de drept pe durata stării de urgență, cu excepția celor de la alin.(1) lit. c) apreciate ca atare de judecător sau instanța de judecată, precum și a următoarelor cauze: cele privind infracțiunile flagrante, cele în care au fost dispuse măsuri preventive, cele referitoare la contestații împotriva măsurilor asiguratorii, cele privind cooperarea judiciară internațională în materie penală, cele ce cuprind măsuri de protecție a victimelor și a martorilor, cele privind aplicarea provizorie a măsurilor de siguranță cu caracter medical, cele privind infracțiuni contra securității naționale, cele privind acte de terorism sau de spălare a banilor;

    (3) În termen de 10 zile de la încetarea stării de urgență, judecătorul sau instanța de judecată va lua măsuri pentru fixarea termenelor de judecată și efectuarea actelor de procedură;

    (4) Acordul de comunicare în cauzele penale a actelor procedurale prin poștă electronică se prezumă, iar organele judiciare vor solicita, acolo unde este cazul, de urgență, telefonic indicarea adreselor de poștă electronică pentru comunicarea respectivelor acte;

    (5) Termenele de comunicare a soluțiilor, de formulare și soluționare a plângerilor, altele decât cele reglementate de alin. (1), se întrerup, urmând ca de la data încetării stării de urgență să înceapă să curgă un nou termen, de aceeași durată. Termenele de exercitare a căilor de atac în cauzele penale, cu excepția celor judecate potrivit prezentului decret, se întrerup, urmând ca de la data încetării stării de urgență să înceapă să curgă un nou termen, de aceeași durată. Fac excepție cele judecate potrivit prezentului decret.

    (6) Ascultarea persoanelor private de libertate se face prin videoconferință la locul de deținere sau în spații corespunzătoare din punct de vedere sanitar, fără a fi necesar acordul persoanei private de libertate .

    (7) Se suspendă de drept organizarea licitațiilor publice în cadrul procedurilor de valorificare a bunurilor mobile indisponibilizate în procesele penale.

    (8) Pe durata stării de urgență, în cauzele în care nu se efectuează acte de urmărire penală sau procesul penal este suspendat potrivit prezentului decret, prescripția răspunderii penale se suspendă.

    Art. 44 – Pe durata stării de urgență, prevederile art. 42 se aplică în mod corespunzător și în procedurile de competența Inspecției Judiciare.

    Art. 45 – (1) Pe durata stării de urgență, activitatea Oficiului Național al Registrului Comerțului și a oficiilor registrelor comerțului de pe lângă tribunale continuă în ceea ce privește înregistrarea mențiunilor privind persoanele juridice și persoanele fizice înregistrate în registrul comerțului și se derulează prin mijloace electronice, în baza cererii de înregistrare a mențiunilor și a documentelor anexate la aceasta în formă electronică, având încorporată, atașată sau logic asociată semnătura electronică extinsă.

    (2) Copiile de pe înregistrările efectuate și de pe actele prezentate de solicitanți, informațiile despre datele înregistrate și certificatele constatatoare se eliberează pe cale electronică.

    (3) Activitatea de asistență pentru efectuarea procedurilor necesare înregistrării prin mijloace electronice în registrul comerțului, din cadrul oficiilor registrului comerțului de pe lângă tribunale, precum și activitatea de publicare și de furnizare a Buletinului procedurilor de insolvență se realizează prin mijloace electronice.

    Art. 46 – În executarea pedepselor și a măsurilor educative neprivative de libertate, executarea supravegherii prin prezentarea persoanei la serviciul de probațiune, primirea vizitelor consilierului de probațiune, precum și obligațiile de a presta o muncă neremunerată în folosul comunității, de a urma un curs de pregătire școlară ori de calificare profesională, de a frecventa unul sau mai multe programe de reintegrare socială, respectiv prestarea unei munci neremunerate în folosul comunității rezultată din înlocuirea amenzii penale se suspendă pe durata stării de urgență. Pentru situațiile în care termenul de supraveghere, durata supravegherii sau durata măsurii educative neprivative de libertate s-a împlinit în timpul stării de urgență, în raportul final se face mențiune despre imposibilitatea obiectivă de executare.

    Art. 47 – (1) În executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate, exercitarea dreptului de a primi vizite, exercitarea dreptului la vizită intimă, exercitarea dreptului de a primi bunuri prin sectorul vizită, cât și recompensele constând în permisiunea de ieșire din penitenciar se suspendă.

    (2) Pentru menținerea legăturii cu mediul suport se majorează durata și numărul de convorbiri pentru persoanele condamnate aflate în regimul de maximă siguranță, la maximum 45 minute pe zi, iar pentru persoanele condamnate aflate în regim închis, semideschis, deschis, regim provizoriu sau pentru cei care nu au regimul stabilit, la maximum 75 minute pe zi. Dreptul deținuților la convorbiri on-line, indiferent de situația disciplinară și periodicitatea legăturii cu familia, se suplimentează corespunzător numărului de vizite la care au dreptul conform regimului de executare.

    (3) Persoanele condamnate clasificate în regimul semideschis și deschis pot executa pedeapsa în camere de deținere permanent închise și asigurate.

    (4) Pentru minorii privați de libertate care nu au un reprezentant legal, medicul curant al locului de deținere acționează ca reprezentantul legal, exclusiv pentru acordarea asistenței medicale și a măsurilor de prevenție.

    (5) În completarea obligațiilor prevăzute în Legea nr. 145/2019 privind statutul polițiștilor de penitenciare, cu modificările și completările ulterioare, polițistul de penitenciare este obligat să participe la toate activitățile desfășurate în conformitate cu dispozițiile superiorilor, cu respectarea timpului legal de odihnă, timpul lucrat suplimentar în această împrejurare fiind compensat exclusiv cu timp liber corespunzător.

    (6) Pe perioada stării de urgență, în raport de necesitățile și situația operativă existente la nivelul unității penitenciare unde este încadrat sau al altei unități din poliția penitenciară, polițistului de penitenciare i se pot modifica, fără acordul său, locul și/sau felul muncii.



    Capitolul VI- Domeniul afaceri externe



    Art. 48 – Pe perioada stării de urgență, Ministerul Afacerilor Externe îndeplinește următoarele atribuții:

    a) va menține funcțiile și atribuțiile sale conform HG nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea MAE, cu modificările și completările ulterioare și va asigura, prin misiunile diplomatice ale României, reprezentarea României în cadrul tuturor reuniunilor care vor fi organizate pe durata menținerii stării de urgență în România, în special la nivelul Uniunii Europene, Consiliului Europei, NATO, ONU, indiferent de domeniul vizat de reuniune;

    b) va notifica Secretarului General al ONU și Secretarului General al Consiliului Europei măsurile adoptate prin decretul de instituire a stării de urgență care au ca efect limitarea exercițiului unor drepturi și libertăți fundamentale, în conformitate cu obligațiile internaționale ce revin României;

    c) va asigura comunicarea exclusivă cu misiunile diplomatice și oficiile consulare acreditate în România, precum și cu reprezentanțele/birourile organizațiilor internaționale din România, sens în care autoritățile competente vor furniza toate informațiile necesare;

    d) va asigura respectarea normelor dreptului internațional relevante în contextul aplicării dispozițiilor prezentului decret în situația în care membrii misiunilor diplomatice/oficiilor consulare/ reprezentanțelor/ birourilor organizațiilor internaționale vor fi testați pozitiv cu COVID-19;

    e) va menține comunicarea cu misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate pentru transmiterea oricăror instrucțiuni și informări necesare în contextul aplicării prezentului decret, sens în care autoritățile competente vor furniza MAE informațiile necesare;

    f) va dispune măsurile necesare în condițiile în care membrii misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României vor intra în auto-izolare sau carantină conform legii din statele de reședință în cazul testării pozitive cu COVID-19 a unuia sau a unor membrii ai misiunilor diplomatice/oficiilor consulare ale României (inclusiv membrii de familie), inclusiv din perspectiva asigurării continuității drepturilor acestora (salariale sau de orice altă natură).



    Capitolul VII – Alte măsuri



    Art. 49 – Pe durata stării de urgență, cursurile din toate unitățile și instituțiile de învățământ se suspendă.

    Art. 50 – Pe durata stării de urgență, autoritățile administrației publice centrale și locale vor lua măsuri pentru organizarea activității astfel încât să fie evitat, pe cât posibil, contactul direct între persoane, inclusiv prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare.

    Art. 51 – (1) Autoritățile și instituțiile publice stabilesc măsurile care se impun pentru asigurarea desfășurării optime a activității, cu respectarea regulilor de disciplină sanitară stabilite de autoritățile cu atribuții în domeniu, inclusiv prin hotărârile Comitetului Național privind Situațiile Speciale de Urgență, urmărind cu prioritate asigurarea prevenției și reducerea riscului de îmbolnăvire.

    (2) Dispozițiile alin. (1) se aplică și organelor de conducere ale profesiilor de avocat, notar public, executor judecătoresc, precum și ale celorlalte profesii.

    (3) Organele de poliție, jandarmerie sau alți agenți ai forței publice, după caz, sunt obligați să sprijine îndeplinirea promptă și efectivă a măsurilor prevăzute la alin.(1).

    Art. 52 – (1) La propunerea ministerelor și autorităților publice locale, Ministerul Afacerilor Interne, prin Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, analizează și face propuneri de folosire a unor resurse materiale și umane în vederea sprijinirii populației afectate, precum și satisfacerii cererilor de produse și servicii destinate nevoilor instituțiilor cu atribuții în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, inclusiv prin scoaterea, în condițiile legii, a unor materiale din rezervele de stat sau de mobilizare.

    (2) În aplicarea alin. (1), autoritățile împuternicite de lege pregătesc și efectuează rechiziții de bunuri și chemarea persoanelor fizice pentru prestări de servicii în interes public în scopul rezolvării problemelor materiale de orice natură și asigurarea forței de muncă.

    Art. 53 – În perioada stării de urgență, drepturile prevăzute la art. 35 alin. (2) – (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, se acordă fără a se ține cont de obligativitatea încadrării în limita de 3% prevăzută la alin. (4) și (5) ale aceluiași articol și fără a ține cont de plafonul maxim de ore anual stabilit la alin. (6) al aceluiași articol.

    Art. 54 – (1) Instituțiile și autoritățile publice, precum și operatorii privați contribuie la campania de informare publică privind măsurile adoptate și activitățile desfășurate la nivel național.

    (2) În situația propagării unor informații false în mass-media și în mediul on-line cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire, instituțiile și autoritățile publice întreprind măsurile necesare pentru a informa în mod corect și obiectiv populația în acest context.

    (3) Furnizorii de servicii de găzduire și furnizorii de conținut sunt obligați ca, la decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, să întrerupă imediat, cu informarea utilizatorilor, transmiterea într-o rețea de comunicații electronice ori stocarea conținutului, prin eliminarea acestuia la sursă, dacă prin conținutul respectiv se promovează știri false cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire.

    (4) În situația în care eliminarea la sursă a conținutului prevăzut la alin. (3) nu este fezabilă, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului sunt obligați ca, la decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, să blocheze, imediat, accesul la respectivul conținut și să informeze utilizatorii.

    (5) La decizia motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, furnizorii de rețele de comunicații electronice destinate publicului au obligația de a bloca imediat accesul utilizatorilor din România la conținutul care promovează știri false cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire și este transmis într-o rețea de comunicații electronice de către persoanele de la alin. (3) care nu se află sub jurisdicția legislației naționale.

    Art. 55 – În perioada stării de urgență pot fi depășite normele de dotare și consum prevăzute de reglementările în vigoare, dacă această depășire se datorează efectelor evoluției COVID-19 și măsurilor de protecție și prevenire.

    Art. 56 – Pe perioada stării de urgență, termenele legale stabilite pentru soluționarea solicitărilor formulate în exercitarea liberului acces la informații de interes public, precum și a petițiilor se dublează.

    Art. 57 – Guvernul României efectuează, în regim de urgență, rectificarea bugetară, în vederea asigurării resurselor financiare necesare.



    ANEXA nr. 2



    MĂSURILE DE PRIMĂ URGENȚĂ CU APLICABILITATE GRADUALĂ



    1. Izolarea și carantina persoanelor provenite din zonele de risc, precum și a celor care iau contact cu acestea; măsuri de carantinare asupra unor clădiri, localități sau zone geografice;

    2. Închiderea graduală a punctelor de trecere a frontierei de stat;

    3. Limitarea sau interzicerea circulației vehiculelor sau a persoanelor în/spre anumite zone ori între anumite ore, precum și ieșirea din zonele respective;

    4. Interzicerea graduală a circulației rutiere, feroviare, maritime, fluviale sau aeriene pe diferite rute și a metroului;

    5. Închiderea temporară a unor restaurante, hoteluri, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociațiilor și ale altor localuri publice;

    6. Asigurarea pazei și protecției instituționale a stațiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, a operatorilor economici care dețin capacități de importanță strategică la nivel național;

    7. Identificarea și rechiziționarea de stocuri, capacități de producție și distribuție, de echipamente de protecție, dezinfectanți și medicamente utilizate/utilizabile în tratarea COVID-19;

    8. Limitarea activității spitalelor publice la internarea și rezolvarea cazurilor urgente:

    i. urgențe de ordin I – pacienți internați prin Unități de primiri urgențe/Compartimente de primiri urgențe care își pot pierde viața în 24 de ore;

    ii. urgențe de ordin II – pacienți care trebuie tratați în cadrul aceleiași internări (odată diagnosticați nu pot fi externați);

    iii. pacienții infectați cu virusul SARS-CoV-2, respectiv diagnosticați cu COVID-19.