Tag: Stefan Padure

  • Modernizarea legislației privind protecția consumatorilor

    Modernizarea legislației privind protecția consumatorilor

    Parlamentul
    European și Consiliul au adoptat noile norme în materie de protecție a
    consumatorilor și aplicarea mai eficientă a acestora.


    Principalele îmbunătățiri sunt legate de sporirea
    gradului de transparență de care beneficiază consumatorii atunci când fac
    cumpărături online, sancțiuni eficace și norme clare care să abordeze problema
    dublului standard de calitate a produselor în UE. Comisia Europeană a propus
    noile norme în luna aprilie a anului trecut, în cadrul pachetului intitulat
    Noile avantaje pentru consumatori.


    Ștefan Pădure, președintele Asociației pentru
    promovarea alimentului din România, ne-a spus:


    ,,Ne bucură
    Directiva Omnibus propusă de către Comisie și aprobată. Aceasta aduce elemente
    bune de adaptare la legislația actuală privind comerțul online, practicile
    comerciale corecte transpuse și pe această zonă modernă a digitizării
    comerțului și, bineînțeles, era de așteptat să trateze și dublul standard.
    Practic, dublul standard este, după cum știm, un nonsens în sine, pentru că
    standard înseamnă o noțiune unică, prin care se definește un singur produs,
    adică o singură rețetă.



    Măsurile adoptate oferă consumatorilor beneficii
    concrete prin introducerea unor sancțiuni eficace pentru încălcările
    legislației UE privind protecția consumatorilor: autoritățile naționale de
    protecție a consumatorilor vor avea competența de a impune sancțiuni eficace,
    proporționale și disuasive într-un mod coordonat. Pentru încălcările pe scară
    largă care îi afectează pe consumatorii din mai multe state membre ale UE și
    care fac obiectul unei aplicări coordonate la nivelul UE, amenda maximă care
    poate fi impusă în fiecare stat membru va fi de cel puțin 4 % din cifra de
    afaceri anuală a comerciantului.


    Combaterea dublului standard de calitate a
    produselor de consum: în noile norme se precizează că faptul de a comercializa
    un produs ca fiind identic cu același produs vândut în alte state membre, în
    condițiile în care, în realitate, respectivul produs are în mod semnificativ o
    compoziție sau caracteristici diferite nejustificate, constituie o practică
    înșelătoare.


    Consolidarea drepturilor consumatorilor în mediul
    online: atunci când cumpără de pe o piață online, consumatorii va trebui să fie
    informați în mod clar dacă vânzătorul produselor sau al serviciilor este un
    comerciant sau o persoană fizică, astfel încât să știe de ce tip de protecție
    beneficiază în cazul în care apar probleme. Atunci când efectuează căutări
    online, consumatorii vor fi informați în mod clar dacă un rezultat al căutării
    este plătit de un comerciant.


    De asemenea, aceștia vor fi informați cu privire la
    principalii parametri care determină clasificarea rezultatelor căutării.


  • Un plus de 12,5 milioane euro de la Comisia Europeană pentru promovarea produselor agroalimentare

    Un plus de 12,5 milioane euro de la Comisia Europeană pentru promovarea produselor agroalimentare

    Seminarul INFO DAY – Acțiuni de informare și promovare a produselor agricole și alimentare, organizat de MADR în colaborare cu reprezentanți ai Agenției Executive pentru Consumatori, Sănătate, Agricultură și Alimente (CHAFEA) din cadrul Comisiei Europene, a fost dedicat lansării programului de promovare pentru anul 2019 a produselor agroalimentare europene sub sloganul Enjoy, it’s from Europe, finanțat din fonduri europene.

    Programul se adresează organizațiilor profesionale și interprofesionale, grupurilor și organizațiilor de producători, precum și celor din sectorul agroalimentar, care au ca obiect de activitate acțiuni de promovare. Programele simple pot fi depuse de una sau mai multe organizații din aceeași țară a Uniunii Europene, iar programele multinaționale provin de la cel puțin două organizații naționale din cel puțin două state membre sau din organizații europene.

    În cadrul evenimentului au fost prezentate principalele prevederi ale acestui program de finanțare – politica UE privind promovarea, programul de lucru și cererile de propuneri pentru anul 2019. Astfel, au fost detaliate prioritățile tematice, bugetele alocate, entitățile și produsele eligibile, piețele care vor fi țintite și procedura de transmitere a propunerilor de proiecte.

    Pentru anul 2019, bugetul destinat promovării produselor agricole pe piața internă și în țările terțe a crescut față de anul 2018 cu 12,5 milioane euro, accentul punându-se pe promovarea schemelor de calitate ale UE, etichetarea produselor bio și metodele de producție.

    Ştefan Pădure, presedintele Asociatiei pentru promovarea alimentului românesc, ne-a spus: Când Regulamentul 1144 s-a finalizat în 2014, s-a făcut o grilă și până în anul 2020 vom ajunge la un buget de 200 de milioane de euro. Aceasta a fost o consecință a creșterii bugetelor pe care le au și alte state terțe, în special bugetul american pentru promovare în afara Statelor Unite.

    Data limită de depunere a proiectelor este jumătatea lunii aprilie 2019. Persoanele interesate să obțină acest sprijin pot afla mai multe detalii de pe site-ul www.madr.ro, secţiunea Agricultura – Promovare produse agroalimentare.


  • Politici publice alternative în domeniul promovării exporturilor româneşti

    Politici publice alternative în domeniul promovării exporturilor româneşti

    Proiectul ,,Elaborarea unei politici publice alternative în domeniul promovării exporturilor româneşti este cofinanţat din Fondul Social European (FSE) prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă (POCA) şi implementat de Asociaţia pentru Promovarea Alimentului Românesc – APAR

    La lansarea proiectului, au participat reprezentanţi ai părţilor interesate din cadrul ONG-urilor, operatorilor economici, autorităţilor publice centrale şi locale, precum şi din mass-media. Proiectul a fost demarat în luna august 2018, se desfăşoară pe o perioadă de 12 luni şi are un buget total eligibil de aproape un milion de lei, din care valoarea nerambursabilă este de 98%. Obiectivul general al proiectului este de a elabora o politică publică alternativă în domeniul promovării produselor româneşti la export, precum şi instruirea unui număr de 60 de persoane, personal din ONG-urile partenere şi parteneri sociali ai acestora.

    Ştefan Pădure, preşedintele Asociaţiei pentru Promovarea Alimentului Românesc, ne-a spus:





  • 172 de milioane EUR pentru promovarea produselor agroalimentare în UE și în afara UE

    172 de milioane EUR pentru promovarea produselor agroalimentare în UE și în afara UE

    Comisia Europeană va finanța cu
    172,5 milioane EUR din bugetul agricol al UE promovarea, în Europa și în lume,
    a produselor agroalimentare ale UE
    .


    În următorii trei ani vor fi derulate 79
    de campanii, vizând o gamă largă de produse precum lactatele, măslinele și uleiul
    de măsline, precum și fructele și legumele.


    Europa este cunoscută în întreaga
    lume pentru produsele sale alimentare de bună calitate și pentru patrimonial său
    culinar. Comisia Europeană și-a reiterate sprijinul pentru producătorii din UE în promovarea, în Europa și în lume,
    a produselor de înaltă calitate. Există un mare potențial de promovare in lume,
    de deschidere de noi piețe, cum ar fi
    China, Japonia, Mexic sau Columbia pentru produsele europene.


    Ştefan Pădure, președintele
    Asociației pentru promovarea alimentului românesc, ne-a spus: Programele sunt foarte bune, foarte corecte, foarte
    eficiente, în schimb exista reguli stricte, ca și consumul tuturor banilor
    europeni. În spate trebuie să fie asociații puternice, asociații profesionale
    care să reprezinte sectoarele, să aibe o certificare, pentru că programul nu se
    face pe brand, brandul poate fi amintit, al celor care participă, (n.r.
    programul) se face pe sector de activitate. Pentru a putea face un program în
    piața cărnii de porc, trebuie să participle organizația profesională carne de
    porc sau organizația de pui sau organizația care întrunește peste 50% din
    cantitatea vândută sau din valoarea vândută pe piață din produsul respectiv.
    Deci, vorbim de promovare generic și nu promovare pe brand.



    Scopul programelor este ca producătorii
    din sectorul agroalimentar al UE să propage informații despre calitatea produselor
    lor, pentru a le promova pe piețele din UE și pentru a deschide noi piețe. Programele
    au o serie de priorități, cum ar fi evidențierea calității alimentelor europene
    cu indicații geografice sau a metodelor de producție ecologică.


    Dintre cele 79 de programe aprobate, 48 au vizat țări din afara UE.
    Anumite sectoare de produse unt, de asemenea, foarte bine reprezentate. De
    exemplu, 23 de programe sunt dedicate sectorului fructelor și legumelor, iar altele
    sunt dedicate brânzeturilor și produselor lactate.


    Anul acesta, s-au alocat în total 97
    de milioane EUR programelor simple de promovare, propuse de una sau mai multe
    organizații din același stat membru. Alte 75,5milioane EUR vor finanța
    multiprograme, propuse de cel puțin două organizații din cel puțin două state
    member sau de una sau mai multe organizații europene.