Tag: sticla

  • Sticla slovacă s-a născut în România

    Sticla slovacă s-a născut în România

    Slovacii reprezintă 0,1% din totalul populației României. Ei trăiesc mai ales în partea vestică a țării, cele mai mari comunități de slovaci din România se găsesc în județele Bihor și Arad, unde reprezintă 1,22%, respectiv 1,25% din totalul populației.

    Astăzi, la Șinteu (Nova Huta), în inima Munților Plopiș, la limita dintre județele Bihor și Sălaj au mai rămas peste 2.000 de slovaci, fiecare dintre ei știind să prelucreze sticla şi dând o nouă viaţă istoriei locale. Cu peste două secole în urmă, slovacii s-au stabilit aici, atrași de pădurile bogate și de prima fabrică de sticlă din România, înființată în anul 1780, la Huta. După 60 de ani, în 1840, fabrica s-a mutat la Pădurea Neagră. Până la Primul Război Mondial, în zona Șinteu au fost în jur de 20 de mii de slovaci.

    Astăzi, un Muzeul sticlei de aici aminteşte că la Stara Huta s-au produs și primele sticluțe de injecție pentru penicilină și pentru alte produse din industria farmaceutică. Este o experienţă unică să vezi ce s-a produs aici, în acele vremuri, prin metode foarte primitive. Muzeul păstrează şi anumite artefacte sau bucăți de sticlă și bucăți întregi de fiole, din fosta fabrică de sticlă. Printre exponate se găsesc şi cheia fabricii, precum și un sigiliu, cu inițialele slovace, iar asta pentru că fiecare suflător trebuia să aplice un sigiliu, ca marcă personală care atesta calitatea.

    Astăzi, în interiorul Muzeului Sticlei, doi sticlari calificați, unul din Șinteu, altul din Sălaj, produc diverse obiecte de sticlă. Ei reciclează sticla și fac pahare, globuri, obiecte de artizanat, decoruri specifice diferitelor sărbători, sticle sau alte componente, pe care le vând turiștilor.
    Le-am primit de la fostul director, de la domnul Florin Oros. Au rămas ca model în arhiva lor și noi le-am expus, pentru ca să vadă lumea ce s-a produs acolo. Bineînțeles că nici Pădurea Neagră nu a fost aleasă întâmplător. Noi am avut materie primă de la Hută. Există și astăzi un drum de acces de la Șinteu la Pădurea Neagră, un drum pietruit pe care se cărau acele pietre de siliciu. Practic, a venit industrializarea și s-a făcut fabrica aceasta modernă la Pădurea Neagră, a povestit consulul.

    Cornel Lupo a urmat şcoala profesională la Turda, lucrează în sticlă de 40 de ani şi a relatat pentru Radio România: „Sticlăria e o meserie destul de complicată. După 96 când s-a închis fabrica în Pădurea Neagră, am plecat în Ungaria, tot într-o fabrică de sticlă, unde am stat 11 ani, tot în sticlărie. Acolo am participat la un concurs de creaţie şi an luat locul întâi pe ţară. După în 2002 am plecat în Ucraina un an. Din Ucraina am plecat în Palma De Mallorca, în Spania, opt ani, tot în sticlărie. Şi din Spania am ajuns aici, la Huta Slavia.”

    Ce obiecte crează sticlarii astăzi? Cornel Lupo: „De la pahare în sus, toate sortimentele de pahare ce există, până la artizanat. Sunt puţini sticlari care fac artizanat. Artizanat înseamnă la mâna liberă, fără forme, fără presă, fără robot. Nu există (n.r. model) pe care să nu-l putem face! Candelabrele! În Pădurea Neagră a fost singura fabrică din Europa în care s-au făcut candelabre pentru toate catedralele din Europa, cu frunze, braţe, abajururi.”

    Din pasiune a început să prelucreze sticla și Frantisek Koritar, care a povestit: „Trebuia să ne angajăm acolo unde era mai aproape de casă şi cea mai aproape a fost Pădurea Neagră. Eu sunt de aici de la Şinteu. Acuma la vârsta mea aş vrea să mai transmit meseria asta şi altora, dar sunt tineri care nu vor. Am avut unul care a venit să înveţe şi a plecat în loc să lucreze. Nu avem înlocuitori.”

    Conel Lupo a adăugat: „Voia să învețe meseria în două-trei zile, însă aceasta este cu bătaie lungă, de ani şi ani de zile. Treci într-o fază și trebuie să lucrezi până ești capabil să faci alt produs de la A la Z. Nu se învaţă în două zile sau trei”, a spus râzând interlocutrul nostru.

    Întrebat câte produse de sticlă a făcut de la 19 ani până în prezent, Frantisek Koritar a spus: „Nu le-aş putea număra că lucram la normă şi eram 7 într-o echipă şi aveam puse normele. Făceam şi pahare şi sticle de vin, au fost vreo patru- cinci sute, pentru lichior şase-şapte sute, în şase ore. Nu a fost uşor, a fost şi căldură mare, lângă cuptor unde se topeşte sticla la 1.500 de grade Celsius, şi la prelucrare, unde sunt 1100 de grade, nu era uşor!”

    Am mai aflat că de la Şinteu se poate ajunge pe un drum direct la Pădurea Neagră şi asta pentru că de pe timpuri exista acest drum prin care sticla pleca dinspre România către Slovacia.

  • Zilele Artelor Focului

    Zilele Artelor Focului

    Primăvara îndeamnă la plimbări lungi şi la descoperiri
    spectaculoase. Astfel, în Bucureşti, la cea de a IV-a ediţie a Zilelor
    Artelor Focului
    , mai mulţi artişti vizuali cu specializările ceramică, sticlă
    şi metal vă aşteaptă la adresele atelierelor lor.


    O întâlnire cu extraordinarul,
    un tur al spaţiilor de creaţie ale artiştilor bucureşteni, ce sunt pregătiţi
    pentru a vă dezvălui din tainele Artelor Focului.


    David Leonid Olteanu, artist
    plastic ceramist şi sticlar, unul dintre artiştii participanţi ne-a spus ce se
    întâmplă de fapt în cadrul evenimentului: În funcţie de curiozităţile vizitatorilor încercăm să le explicăm de
    unde am pornit şi unde am ajuns, ce am vrut să spunem prin lucrări. Le explicăm
    eventual şi partea tehnologică, cum se porneşte de la o idee practic şi care e
    finalul. Îi aşteptăm pe toţi care sunt interesaţi: ingineri, avocaţi, medici,
    care privesc cu totul şi cu totul altfel. Am avut şi copii mici de grădiniţă,
    de şcoală şi oameni de vârsta a treia. E
    atelierul personal al artistului, nu e o galerie unde lucrurile sunt aranjate
    într-un fel anume. Aici trăim, simţim şi lucrăm.


    Maria Paşc, vicepreşedinte al
    Asociaţiei proiectului Contemporanii care se află la originea evenimentului,
    ne-a povestit despre istoricul Zilelor Artelor Focului: Prima ediţie şi mai cu seamă Artele focului
    au început de la un studiu pe care l-am făcut cu ajutorul colegilor care
    realizează Barometrul de consum cultural. Aici respondenţii, când au fost
    întrebaţi ce arte decorative cunosc, au spus olăritul. Iar olăritul este mai
    degrabă un meşteşug decât o artă. Astfel ne-am dat seama că există o imperioasă
    necesitate ca publicul să cunoască faptul că avem artişti clar metalişti,
    tapiseri, să realizeze că îşi pot cumpăra un obiect cu utilitate chiar din
    atelierul artiştilor, că aceştia există şi că mai sunt continuatori ale acestor
    arte. Criteriul de selecţie a fost ca artiştii să fie membri ai Uniunii
    Artiştilor Plastici. Am realizat un parteneriat cu UAPR (Uniunea Artiştilor
    Plastici din România) şi am anunţat filialele de artă decorativă că dorim să
    lansăm acest proiect, iar cei mai de seamă artişti au răspuns, pentru că ştiu
    cum sunt percepute artele decorative la noi, tocmai într-o solidaritate a
    breslei.


    Zilele Artelor Focului sunt
    menite să pună publicul în legătură cu artistul, cu spaţiile de creaţie ale
    acestora, pentru a-şi explica drumul pe care o lucrare îl are din spaţiul de
    creaţie până în locul în care este văzută de obicei, într-o expoziţie. Pentru
    ineditul experienţei, Maria Paşc a lansat un îndemn: Track: Aş dori să îndemn oamenii să viziteze
    atelierele artiştilor, pentru că sunt locuri cu adevărat inedite. Sunt locuri
    excepţionale, unde ideea capătă formă. Sunt oameni cu care poţi să intri în
    contact. Sunt şanse unice pe care le poţi avea într-o viaţă, de a întâlni
    artişti, de a fi faţă în faţă cu artistul şi faţă în faţă cu opera.


    O altă invitaţie vine din partea
    Mariei Cioată, artist ceramist: Vă invităm practic în spaţiul nostru tainic al atelierului, unde avem
    locul de joacă în materialul ceramic şi nu numai. Este zona noastră de
    laborator, unde creăm şi unde iau naştere lucrările pe care după aceea le
    expunem. Este locul prielnic pentru vizitatori să descopere şi o parte dintre
    etapele de lucru, din tot procesul tehnologic de facere a unei lucrări, pentru
    că cel puţin în zona ceramicii este un proces foarte complex care porneşte de
    la bucata amorfă, ajungând să capete o viaţă, o energie, o formă la final. Dar
    tot drumul acesta este un drum spectaculos, pe care, cu această ocazie,
    iubitorii de frumos pot să-l descopere.


    Ce experienţe îi aşteaptă pe
    vizitatorii atelierelor am aflat tot de la Maria Cioată: Practic le arătăm câte puţin din procesul
    tehnologic, le arătăm lucrările, îi facem să înţeleagă şi parcursul nostru. Mai
    putem arăta şi lucrări care sunt în procesul de creare şi chiar pot încerca şi
    vizitatorii să se joace puţin cu materia, să vadă cum e să lucrezi. Este
    momentul prielnic de a afla cât mai multe taine ale artistului, să afle tehnici
    inedite, pe care sunt convinsă că foarte puţini le cunosc.


    Artistul David Leonid Olteanu
    ne-a dezvăluit faptul că uneori o greşeală de prelucrare poate căpăta valenţe
    artistice. Dar pentru detalii nu vă rămâne decât să vă propuneţi să le vizitaţi
    atelierele artiştilor care s-au alăturat proiectului.


    David Leonid Olteanu ne-a spus
    cum îi farmecă pe vizitatori: Explicându-le
    multe lucruri pe care nu le ştiau, cum se prelucrează ceramica sau chiar
    sticla, cum se face prin turnat, prin modelare, temperaturile de ardere,
    coloranţi. Aflând povestea, tot demersul artistic, tot procesul tehnologic, văd
    cu totul alţi ochi.



    Pentru a afla ce ateliere puteţi vizita nu trebuie
    decât să intraţi pe internet pe ateliere.ro. În plus, există şi Aplicaţia
    Ateliere pentru smartphone, ce vă poate fi şi tovarăş de drum – prin sistemul
    GPS, ce vă va duce până-n pragul atelierelor.