Tag: student

  • Hochschulbeginn: Neue Studiengänge, weniger Studenten

    Hochschulbeginn: Neue Studiengänge, weniger Studenten

    Am Montag, den 3. Oktober ist in Rumänien das neue Hochschulstudienjahr mit feierlichen Veranstaltungen in allen Hochschulen und Universitäten des Landes eröffnet worden. Verglichen zu den vorangegangenen Jahren gibt es viele Veränderungen, die per Regierungserla‎ß eingeführt wurden: Das sind mehr als 30 neue, spezielle Fachstudien und Diplomprogramme sowie 64 Programme für Magisterstudien. Pharmazeutische Chemie, elektronische Systeme und Ausstattungen im militärischen Bereich, Funkelektronik und Systemmanagement für die Luftwaffe oder digitale Medien sind nur einige der neuen Studienbereiche.



    Trotz der erhöhten Zahl der Studienbereiche ist die Zahl der neueingeschriebenen Studenten aber dieses Jahr, wie auch in den vorigen Jahren, zurückgegangen. Laut Angaben vom Bildungsministerium werden im Hochschulstudienjahr 2016-2017 nur etwa 40.000 Studenten ihre Studien in den staatlichen Universitäten Rumäniens beginnen. Insgesamt studieren in staatlichen Universitaten dieses Jahr nur 480.000 Studenten — vor zehn Jahren waren es etwa 900.000. Einige Gründe dafür sind die niedrige Bestehensrate bei der Abiturprüfung, der Geburtenrückgang der letzten Jahrzehnte, aber auch die Tatsache, dass die Abiturienten mit hohen Noten sich dazu entschlossen haben, im Ausland zu studieren. Zur Zeit studieren mehr als 35.000 rumänische Studenten im Ausland, vor allem in europäischen Hochschulen. Gro‎ßbritannien steht an erster Stelle im Top der rumänischen Studenten, gefolgt von Frankreich und Deutschland, den Niederlanden und Dänemark.



    Am Anfang des neuen Hochschuljahres 2016-2017 begrü‎ßten die Rektoren die neuen Studenten mit ermunternden Worten, die sich auf die Lernfähigkeit zum Erreichen hoher Ziele und Ideale konzentrierten. Vesucht, die allerbesten zu sein, ihr intellektuelles Potential maximal auszunutzen und fest an eure Fähigkeiten und Stärken zu glauben!’ sagte Nicolae Istudor, der Rektor der Bukarester Akademie für Wirtschaftsstudien. Ionel Sinescu, der Rektor der Bukarester Universität für Medizin und Pharmazie, erinnerte in seinem Gru‎ßwort an die 159 Jahre seit der Gründung dieser bedeutenden Hochschule und an die prominenten rumänischen Ärzte, die die medizinische Forschung weltweit geprägt haben. In der ersten Woche des neuen Hochschulstudienjahres werden an allen rumänischen Universitäten und Hochschulen Treffen mit den neueingeschriebenen Studenten und Sonderveranstaltungen stattfinden.

  • Ştefania Chen din China

    Ştefania Chen din China

    Ştefania Chen din China, studentă la Facultatea de Litere a Universităţii din Bucureşti.




  • David Jonsson din Suedia

    David Jonsson din Suedia

    David Jonsson din Suedia, student la cursul de limbă şi civilizaţie românească de la Universitatea din Lund.



  • Hărţuirea sexuală în universităţi

    Hărţuirea sexuală în universităţi

    Pentru români,
    hărţuirea sexuală e, mai degrabă, o noţiune întâlnită în filmele americane
    decât o problemă conştientizată a realităţii în care trăiesc. Cu toate că a
    condiţiona pe cineva să întreţină relaţii sexuale în schimbul unor servicii,
    promovări profesionale sau note mai bune este faptă penală în România, iar
    hărţuirea sexuală este condamnată legal, cazurile reclamate sunt, relativ,
    puţine. De fapt, nici nu există statistici exacte care să indice nivelul
    acestui fenomen şi nici formele sub care se prezintă cel mai des. Centrul
    FILIA, organizaţie feministă care luptă împotriva inegalităţilor de gen, a ales
    mediul universitar pentru a începe cercetarea printr-un studiu exploratoriu
    privind hărţuirea sexuală în facultăţi. Chestionare on-line au fost completate
    de peste 600 de persoane, studenţi, doctoranzi, profesori şi personal auxiliar
    din 42 de universităţi din ţară. Şi chiar dacă nu e vorba de o cercetare
    reprezentativă, răspunsurile ne oferă câteva indicii despre amploarea
    fenomenului precum şi despre atitudinea generală cu privire la el. O primă
    concluzie este aceea că problema există în mediul universitar în acelaşi timp
    cu teama de a depune sesizări împotriva hărţuirii sexuale. În plus, unii din
    respondenţi au evidenţiat nevoia unei definiţii mai clare a
    hărţuirii sexuale în codul etic al universităţilor, cât şi introducerea unor
    sancţiuni proporţionale cu faptele de hărţuire sexuală.

    Detalii ne oferă
    Andreea Bragă, preşedinta Centrului FILIA: Hărţuirea sexuală este definită în legea 202/2002 privind
    egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi. Acesta este, în mare parte, un act
    normativ care se aplică, mai ales, pe piaţa muncii. Hărţuirea sexuală este
    definită şi în codul penal, dar o definiţie clară, aplicabilă tuturor
    universităţilor nu există. Codurile etice diferă de la o universitate la alta,
    iar în unele, definiţia este mai clară, mai nuanţată pe când în altele se
    menţionează doar că hărţuirea sexuală este interzisă. O definiţie mai amplă sau
    care să ofere exemple mai concrete ar putea simplifica procedurile de sesizare
    a întâmplările şi le-ar încuraja pe persoanele confruntate cu această situaţie
    să o reclame sau să depună sesizare. Unul dintre rezultatele studiului nostru
    indică faptul că atunci când sunt întrebaţi dacă s-au confruntat cu hărţuirea
    sexuală, aproximativ 20% dintre respondenţi răspund afirmativ. Dar, dând
    exemple concrete de hărţuire şi întrebaţi fiind dacă s-au confruntat cu una
    dintre situaţii, procentul celor care răspund da creşte. Cei care iniţial
    spun că nu s-au confruntat cu hărţuire sexuală, atunci când sunt puşi în
    situaţia de a bifa sau nu un exemplu concret, ei bifează unul. Astfel,
    procentul creşte spre 50%. Avem, prin urmare, şi problema asocierii hărţuirii
    sexuale cu cazurile foarte grave care, uneori, apar în mass-media. Aceste
    cazuri includ constrângeri legate de întreţinerea de raporturi sexuale în
    vederea evaluării academice. Trecem cu vederea peste cazurile de hărţuire
    sexuală percepute ca fiind mai uşoare.


    Cazuri mai uşoare
    sunt considerate, de pildă, glumele şi apelativele cu conotaţii sexuale, cazuri
    care, evident, nu se limitează la mediul universitar, ci sunt răspândite în
    societate precum atingerile uşoare din mijloacele de transport în comun.
    Potrivit Andreei Bragă, aceste fapte nu trebuie minimalizate: Ni s-a reproşat că acum nu
    se mai poate glumi pentru că una, două sărim în sus şi facem acuzaţii de hărţuire.
    Dar aceste bancuri cu tentă sexuală pot fi extinse până la glume despre viol şi
    legitimează un anumit tip de comportament ulterior. La fel se întâmplă şi cu o atingere uşoară nedorită. Se spune Hai,
    măi, ce ţi-a făcut? Te-a atins puţin, mare brânză. Dar, până la urmă e corpul
    meu, e intimitatea mea. Mă aflu într-un spaţiu în care trebuie să învăţ, să mă
    dezvolt, nu să mă închid în mine şi să cred că este poate vina mea, fiindcă
    m-am îmbrăcat într-o bluză care îi dă unui bărbat senzaţia că mă poate atinge.


    Dar ce se întâmplă, mai exact, în acest spaţiu de educaţi şi dezvoltare
    personală când lucrurile deviază de la drumul normal? Aflăm din studiul
    realizat de Centrul FILIA şi de la Andreea Braga: La o primă vedere sunt 380 de persoane din 668 care
    au spus că există hărţuire sexuală în universităţi, în general. Dintre aceştia,
    165 de persoane au fost expuse cel puţin o dată la bancuri cu tentă sexuală
    care le-au făcut să se simtă inconfortabil. 129 de respondenţi ai avut parte de
    comentarii cu caracter sexual sau au primit porecle cu conotaţii sexuale. Sunt
    13 persoane care s-au confruntat cu ameninţări şi constrângeri legate de
    evaluarea academică sau profesională de acceptare a unor relaţii de natură
    sexuală.


    Cine este agresorul
    în cele mai multe din aceste cazuri? Andreea Bragă: Majoritatea persoanelor
    indicate de respondenţi sunt un student bărbat şi un profesor bărbat.
    Există şi alte răspunsuri, de genul un doctorand sau o doctorandă sau o
    profesoară, dar cazurile sunt mult mai puţine. În cele mai multe dintre
    răspunsuri se indică un student sau un profesor, ceea ce înseamnă că
    problema există atât în relaţiile dintre colegi, cât şi în relaţia de
    autoritate în care eşti condiţionat pentru evaluare. Poate, în această
    situaţie, ţi-e frică să iei atitudine contra unei persoane de care depinde
    viitorul tău.



    În aceste condiţii, revine universităţilor sarcina de a condamna
    hărţuirea sexuală cât mai explicit şi de a crea un mediu în care celui agresat,
    şi nu agresorului, să i se dea dreptate. Andreea Bragă: Contează
    şi cultura sau mediul în care învăţăm sau lucrăm precum şi reacţia colegilor
    noştri atunci când trecem prin hărţuirea sexuală. Vedem că uneori,
    anumite forme de violenţă contra femeilor sunt minimalizate sau bagatelizatei.
    Iar când vine vorba de hărţuire sexuală este şi mai dificil să ieşi în faţă şi
    să treci prin asta. Există un cumul de factori, iar încrederea că, dacă ţi s-a
    făcut o nedreptate, ea poate fi îndreptată de instituţia în care înveţi, poate
    fi consolidată doar prin nişte politici care să fie adoptate de fiecare
    universitate şi care să presupună modificări ale codului de etică din care să
    se vadă clar că există dorinţa de a îmbunătăţi normele din facultăţi. Toate
    trebuie completate cu programe şi sesiuni de informare privitoare la drepturile
    şi obligaţiile pe care le au studenţii şi profesorii le au între ei.




    Centrul FILIA speră
    ca studiul exploratoriu privind hărţuirea sexuală în universităţi să fie atât
    un semnal de alarmă, cât şi un prilej pentru o cercetare exhaustivă a
    fenomenului.

  • Student străin în România – 19.03.2015

    Student străin în România – 19.03.2015

    Aici puteţi asculta rubrica Student străin în România din 9 martie 2015.




  • Student străin în România – 28.05.2015

    Student străin în România – 28.05.2015

    Joao Costa Lopez din Portugalia, student la
    Universitatea de Arhitectură Ion Mincudin Bucureşti.


  • Anisha Kumari din Malaezia, studentă la Universitatea de Medicină

    Anisha Kumari din Malaezia, studentă la Universitatea de Medicină

    Anisha Kumari din Malaezia, studentă la Universitatea de Medicină şi Farmacie Carol Davila din Bucureşti.

  • Student străin în România – 2.04.2015

    Student străin în România – 2.04.2015

    Aici puteţi asculta rubrica Student străin în România din 2 aprilie 2015.




  • Student străin în România – 5.03.2015

    Student străin în România – 5.03.2015

    Aici puteţi asculta rubrica “Student străin în România” din 5 martie 2015.



  • Student străin în România – 22.01.2015

    Student străin în România – 22.01.2015

    Aici puteţi asculta rubrica “Student străin în România” din 22 ianuarie 2015.




  • Student străin în România

    Student străin în România

    Aici puteţi asculta rubrica “Student străin în România” din 7 august 2014.